کد خبر: ۳۵۷۰۰۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۰۷ دی ۱۳۹۴
معاون سياسي و امنيتي دادستان كل كشور گفت: برخي داوطلبان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي سوابق مكرر محكوميت دارند و جاي سوال است كه اين ها با چه انگيزه اي نام نويسي کرده اند.
به گزارش پایگاه 598، مرتضي بختياري در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما در پاسخ به پرسشي درباره روند بررسي و اعلام نتايج استعلام برخي داوطلبان سوابق مكرر محكوميت دارنددادستاني کل كشور درباره داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي است افزود: ما مسئول تأييد صلاحيت ها نيستيم و فقط درباره فهرست ارسالي از وزارت كشور يا شوراي نگهبان اعلام نظر مي کنيم كه داوطلبان سوء سابقه دارد يا ندارد و براساس قانون بايد نتايج استعلام درباره داوطلبان سابقه دار را با ذكر دليل ارائه كنيم.

وي اين روند را بسيار حساس خواند و گفت: در ميان داوطلبان با كساني مواجهيم كه سابقه محكوميت قطعي دارند؛ برخي نيز پرونده هايشان در حال رسيدگي و يا كيفرخواست آن تنظيم شده است.

بختياري افزود: درباره برخي از اين داوطلبان هنوز حکمي در دادگاه حكمي صادر نشده يا  حكمي در دادگاه بدوي صادر شده است اما به علت اعتراض صورت گرفته درمرحله تجديدنظر است.
معاون دادستان كل كشور گفت: بر اين اساس براي اين افراد از اصطلاح سابقه جرياني استفاده مي کنيم و از نظر دادستاني اين افراد محكوميت قطعي ندارند اما تصميم در اين باره با هيئت هاي اجرايي است.

وي مهلت پاسخ به استعلام هر داوطلب انتخابات را پنج روز دانست و افزود: تاكنون پاسخ استعلام به اسامي سه فهرست را به وزارت كشور اعلام كرده ايم.

بختياري گفت: با توجه به اينكه در اين دوره حدود دو برابر دوره پيش انتخابات مجلس نام نويسي کرده اند حجم كار در دادستاني بسيار افزايش يافته است و قضات ما شبانه روزي در حال بررسي سوابق هستند.

وي افزود: براي بررسي استعلام داوطلبان در تهران دو روز و براي استان ها حداكثر سه روز سقف زماني در نظر گرفته ايم تا اگر اطلاعات شهرستان ها ناقص بود بتوان با بررسي مجدد آن را كامل كرد.

بختياري تاکيد کرد: بايد به نحوي پاسخ استعلام ها را بدهيم كه مستند باشد و جاي هيچ ابهامي نباشد.

معاون دادستان كل كشور در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه چرا برخي با وجود داشتن سوابق كيفري نام نويسي کرده اند گفت: اكنون براي ارائه هر نوع تحليلي در اين باره زود است اما ما هم به سرنخ هايي رسيده ايم و گزارش تحليلي آن را به دادستان كل كشور خواهم داد.

وي نام نويسي در بخشي از انتخابات اين دوره را غير عادي دانست و افزود: با افرادي برخورد كرده ايم كه اگرچه در اقليت اند اما چندين محكوميت دارند؛ به عنوان نمونه يك نفر با ۱۲ سابقه محكوميت نامنويسي کرده است و واقعاً نمي دانم كه فردي با اين سوابق با چه انگيزه اي وارد گردونه انتخابات شده است.

بختياري با اشاره به بهره مندي افراد از شرايط نام نويسي در انتخابات تاکيد کرد: حتماً پليس بين الملل، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات از سوابق اين افراد مطلع اند و برخي ازاين افراد فقط وقت نيروهاي وزارت كشور و فرمانداري ها را در ايام نام نويسي گرفته‌اند.

وي افزود: فكر نمي کنم در هيچ جاي دنيا اينچنين دست و دل بازانه در انتخابات نام نويسي شود اما از اين نظر كه شوري براي نام نويسي ايجاد شد نقطه قوت محسوب مي شود.

بختياري گفت: البته بخش قابل توجهي از ثبت نام كنندگان از نظر دادستاني سابقه سوئي ندارند.

براساس ماده ۴۸ قانون انتخابات، دادستاني کل كشور از مراجع چهارگانه اي است كه براساس فهرست ارسالي وزارت كشور و شوراي نگهبان، سوابق داوطلبان انتخابات را از طريق مراجع قضايي کشور بررسي مي کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها