کد خبر: ۳۵۷۵۶۴
زمان انتشار: ۱۷:۲۷     ۱۲ دی ۱۳۹۴
گزارشی از واکنش دولت یازدهم دربرابر نقض مکرر برجام:
امریکا در حال آزمودن ایران است تا ببیند سرانجام چه چیزی باعث خواهد شد ایران احتمالا اجرای برجام را متوقف کند؟! به نظر می رسد تا کنون کاخ سفید مطمئن شده است ایران در هیچ صورتی زیر میز بازی نخواهد زد حتی اگر امریکا به بهانه های مختلف تحریم های متنوع تر و جدیدتری را علیه کشورمان به اجرا بگذارد!
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، غیر قابل اعتماد بودن طرف غربی مخصوصا امریکا همواره اصلی ترین نگرانی منتقدین به نحوه مذاکرات و متن برجام بوده است. این نگرانی که با خوش خیالی و ساده انگاری مسئولین تا به امروز مورد اغماض و عدم توجه کافی قرار گرفته بود، سرانجام مشکل ساز شد! طی روزهای گذشته دولت ایالات متحده امریکا، طرح هایی را رسانه ای می کند که صرف نظر از اجرایی شدن یا نشدن آنها، مهر تأییدی بر نگرانی دلسوزان است.

کاخ سفید ابتدا با وارد کردن نام ایران در جمع کشورهایی که صنعت گردشگری تفریحی و اقتصادی آنان مورد تحریم های جدید قرار گرفته است، حساسیت هایی را برای مردم ایجاد کرد. طی طرح مذکور قرار بر این شد که شهروندان کشورهایی که تا کنون برای ورود به ایالات متحده نیاز به دریافت ویزا نداشته اند، اگر طی چند سال گذشته به ایران سفر کرده باشند، برای ورود به امریکا نیز باید به دنبال اخذ ویزا باشند.



این مسئله در طولانی مدت باعث خواهد شد ایران بخشی از صنعت توریسم اقتصادی و تفریحی خود را از دست بدهد؛ صنعتی که به گفته ی مسئولین، پس از برجام امیدهای فراوانی به رونق آن وجود داشت. اغلب ۳۸ کشوری که توافقنامه لغو ویزا با آمریکا دارند کشورهای تاثیرگذار اروپایی هستند که تمایل دارند در دوره پساتحریم با ایران تعامل نزدیک اقتصادی داشته باشند که از این به بعد برای سفر به ایران دچار تردید می شوند چرا که اگر به ایران سفر کنند نمی توانند دیگر بدون ویزا به آمریکا بروند و این چالش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و اروپا و همچنین کشورهای مهم دیگری همچون ژاپن و استرالیا که در زمره آن ۳۸ کشور هستند ایجاد می کند. از سوی دیگر گردشگران خارجی برای سفر به ایران دچار تردید می شوند و این امر، صنعت گردشگری ایران را که از سال گذشته جزو ده مقصد پیشنهادی سفر قرار گرفته بود تهدید می کند.

انتظار می رفت با مطرح شدن این تحریم ها، ایران موضعی قاطع اتخاذ کرده و با شدت عمل بیشتری با مقامات کاخ سفید برخورد نماید. این اقدام امریکا به طور صریح و واضح مخالف روح برجام و مغایر با ادعاهای کاخ سفید مبنی بر پایبندی به برجام بود. به همین دلیل اولین انتظاری که از دولت می رفت، توقف اجرای برجام و یا حداقل، تهدید به توقف آن بود.

در همین رابطه آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه ای اظهار داشت: ” اگر مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره وضع محدودیت‌های تازه برای ورود به این کشور، مغایر برجام یا توافق جامع هسته‌ای باشد، ایران درباره آن اقدام خواهد کرد." ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز عنوان کرد: ”متأسفانه پیام های متناقضی از سوی واشنگتن می‌بینیم که اغلب آنها هم منفی هستند، نمونه آن نیز همین محدودیت برنامه لغو روادید که توسط مجلس نمایندگان تصویب شد و سنا هم آن را تائید کرد، که از نظر ما با تعهدات ایالات متحده ذیل برجام هم راستا نیست."

اما اقدام ایران در مقابل بدعهدی های امریکا چه بود؟

در حالی که انتظار می رفت دولت با اعلام توقف اجرای برجام تا رفع تحریم های جدید (حداقل!) نمودی از غیرت و عزت ایرانی را به نمایش بگذارد اما با نامه ی جان کری به آقای ظریف همه چیز به راحتی به فراموشی سپرده شد. کری در نامه ی خود نوشته بود: ”اینجانب همچنین اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما [این تغییرات را] به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند.

بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل [صدور] ویزاهای تجاری ده ساله چند بار ورود، برنامه هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می‌شوم که در این خصوص باز هم صحبت کنم و توضیحات بیشتر ارائه کنم."

هواداران دولت، این نامه را تعهد کتبی دولت امریکا برای عدم تاثیرگزاری تحریم جدید بر توافق هسته ای عنوان کردند اما سوال اینجاست که مگر می شود قانونی در کشوری تصویب شود که دولت در پی تاثیر آن نباشد؟ اگر قرار است این تحریم تاثیری بر ایران نداشته باشد، آیا وضع آن منطقی است؟!

این مورد، یکی از اصلی ترین آزمایش های غیرت مسئولان دولت یازدهم بود که امریکا با هوشمندی آن را به پایان رساند. اما کاخ سفید در دومین اقدام خود و به بهانه ی آزمایش موشکی ایران –که از ابتدا نیز با اعلام رسمی کشورمان حساب آن از حساب توافق هسته ای جدا شده بود- تحریم های جدیدی بر علیه چند شرکت و شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی وضع کرد.

یک مقام امریکایی گفته است که بر اساس توافق هسته ای، وزارت خزانه داری امریکا حق تحریم‌ کردن افراد مرتبط با برنامه موشکی، تروریسم و حقوق بشر ایران را برای خود حفظ کرده و این مسئله از موضوع هسته‌ای جدا است! پیش از این نیز سامانتا پاور نماینده امریکا در سازمان ملل نیز گفته بود که واشنگتن در حال بررسی گزینه اعمال تحریم های جدید علیه برنامه موشکی ایران است.

این مسئله که از دو روز پیش در صدر اخبار مربوط به توافق هسته ای قرار گرفته است باز هم با عدم توجه کافی از سوی دولت دنبال می شود. ایران در حالی یازده تن اورانیوم غنی شده ی خود را به ثمن بخس از دست داد که طرف مقابل بارها نشان داده است در اجرای تعهدات خود به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.

همانطور که گفته شد، حتی اگر دولت امریکا این تحریم ها را اجرایی نکند اما مسئله همچنان برای ایران بسیار حائز اهمیت است زیرا به وضوح می توان مشاهده کرد که امریکا در حال آزمودن ایران است! غیر از دو مورد تحریم هایی که ذکر شد، موارد دیگری از بدعهدی های امریکا هم پس از توافق موقت و هم پس از بیانیه لوزان وجود دارد که این مسئله را اثبات می کند. امریکا در حال آزمودن ایران است تا ببیند سرانجام چه چیزی باعث خواهد شد ایران احتمالا اجرای برجام را متوقف کند؟! به نظر می رسد تا کنون کاخ سفید مطمئن شده است ایران در هیچ صورتی زیر میز بازی نخواهد زد حتی اگر امریکا به بهانه های مختلف تحریم های متنوع تر و جدیدتری را علیه کشورمان به اجرا بگذارد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها