کد خبر: ۳۵۸۱۹۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۱     ۱۶ دی ۱۳۹۴
نشریه فوربس نوشته است که اگر قطع روابط تهران و ریاض به توقف سفر حجاج ایرانی به عربستان منجر شود، ریاض رقم کلانی از درآمدهای خود را از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه 598، نشریه فوربس در گزارشی با موضوع قطع روابط عربستان با ایران، نوشته است که این اقدام می‌تواند تا 3 میلیارد دلار به ریاض خسارت وارد کند.

فوربس نوشته است: «قطع روابط عربستان سعودی با ایران، اگر مانع ورود زوار ایرانی به شهر مکه شود، میلیاردها دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت.»

این نشریه با اشاره به درآمد کلان عربستان از محل برگزاری مراسم حج، نوشته است: «هر ساله صد هزار ایرانی برای مراسم حج به عربستان سعودی می‌روند. علاوه بر این، 500 هزار نفر هم به حج عمره می‌روند... ایرانی‌ها جمعا 5% از حدود 2 میلیون مسلمانی را تشکیل دادند که در سال 2015 برای حج به عربستان سفر کردند.»

در ادامه گزارش آمده است: «حج کمک بزرگی به اقتصاد عربستان سعودی است. یک اقتصاددان سعودی در سال 2015 ادعا کرد که این کشور از محل حج و عمره جمعا 18.6 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند، که 8.5 میلیارد دلار آن مربوط به حج تمتع است. این رقم معادل 10% درآمد نفت عربستان است. بر اساس بررسی‌های اتاق بازرگانی مکه، هر حاجی به طور متوسط حدود 5000 دلار در طول حضور در عربستان سعودی خرج می‌کند.»

فوربس در پایان نوشته است: «اگر این رقم را برای مسافران ایرانی در نظر بگیریم، سعودی‌ها 500 میلیون دلار درآمد در طول مراسم حج را از دست می‌دهند. در صورتی که فرض کنیم که در طول حج عمره نیز زوار ایرانی به همین میزان هزینه می‌کنند، در آن صورت خسارت عربستان می‌تواند تا 3 میلیارد دلار افزایش یابد.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها