کد خبر: ۳۵۸۵۱۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۱۸ دی ۱۳۹۴
مشروح اختتامیه جشنواره مردمی عمار
عصر پنجشنبه، مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره فیلم عمار در سالن حجاب برگزار شد. مراسم با قرائت قرآن توسط فاطمه صدر زاده دختر شهید صدرزاده از مدافعین حرم آغاز شد و علی صدری نیا اجرای مراسم را همچون افتتاحیه بر عهده داشت.

به گزارش پایگاه 598، عصرپنجشنبه، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فیلم عمار در سالن حجاب برگزار شد.

مراسم با قرائت قرآن توسط فاطمه صدر زاده دختر شهید صدرزاده از مدافعین حرم آغاز شد و علی صدری نیا اجرای مراسم را همچون افتتاحیه بر عهده داشت.

 

صدری نیا با اشاره به حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در یمن باعث شعار مرگ بر ال سعود حاضران در سالن شد.

بنا به این گزارش در ابتدای برنامه حجت‌الاسلام پناهیان بعد از قرائت قاری قرآن که توسط فاطمه صدرزاده دختر کوچک شهید مدافع حرم قرائت شد طی سخنانی اظهارداشت: چند کلمه در ارتباط با جشنواره مردمی فیلم عمار توجه من را به خودش جلب کرد، ابتدا کلمه مردمی بودن و کلمه جشنواره فیلم بود و همچنین کلمه عمار که در جشنواره چشم‌نوازی می‌کند، گویا اینها کلمات کلیدی این جشنواره هستند.

وی در ادامه افزود: 2 نکته در مورد کلمه مردمی بگویم، یکی از ویژگی‌های مردمی بودن جشنواره این است که اسلامی باشد در حقیقت جشنواره‌ای مردمی است که اسلامی باشد و می‌توانستیم به جای کلمه مردمی از اسلامی استفاده کنیم. البته اگر وجه مردمی بودن را رعایت کنیم حتماً جشنواره اسلامی است. در قرآن کریم هم خداوند در سوره ناس بر مردم تاکید بسیار زیادی داشته است.

 

او همچنین اظهارداشت: آگاه باشیم که اگر این جشنواره وجه مردمی بودن خود را از دست بدهد جشنواره‌های دیگری قطعاً جایگزین آن خواهند شد، باید این کلمه را توسعه بیشتری بدهیم تا بتواند جشنواره مردمی عمار جای جشنواره‌های دیگری را که از مردمی بودن دور شده‌اند بگیرد که البته اگه تشریفاتی نباشد و مخصوص سرمایه‌داران نباشد این مهم رخ خواهد داد.

پناهیان در ادامه گفت: این جشنواره غیر از اینکه مردمی است باید در سطح بین‌المللی نیز مطرح شود چرا که شهدای افغانستان، سوریه، یمن و ... جزء مردم هستند در نتیجه این جشنواره باید بدین‌جهت نیز مردمی باشد، این نیز می‌تواند تعریف دوم یک جشنواره مردمی محسوب شود، تمام مبارزان جهان که علیه باطل قدم بر می‌دارند مردم هستند در نتیجه جشنواره مردمی یعنی جشنواره جهانی و اسلامی.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان صحبت‌هایش به خاطره‌ای از عمار که مشهور است، اشاره کرد و همچنین دعایی را که شهید چمران همواره آن را می‌خواند برای حاضرین آرزو کرد و آنها نیز آمین گفتند.

 

برندگان بخش های مختلف جشنواره بدین شرح است :

در بخش برنامه های تلویزیونی لوح افتخار به سعید بشیری رسید، فانوس این بخش به برنامه سوگ در قفس ، چشمان پر توان به محمد یراقی رسید.

 

در بخش مونش گرافیک به اثر تحریم به حامد پاشایی داده شد.

دومین لوح تقدیر این بخش به اثر هافمن به محمدعلی عسگری رسید و سومین لوح افتخار به اثر یادم تورا فراموش به محمد ناصری فر رسید. فانوس این بخش به محمد رضا رضائیان و شعیب حسینی برای فیلم«آنچه دادیم، آنچه گرفتیم» رسید. فانوس این بخش به «پول در صدر اسلام» به علی رهجو و حامد قاسمی رسید.

در ادامه در بخش پویا نمایی محسن صالحی فرد برای اثر نافرمانی، ایمان یونسی برای اثر تولد یک رویا لوح افتخار را دریافت کردند و فانوس این بخش به دم جنبونک ها به محمد خیر اندیش دولابی رسید و دومین فانوس به اثر بچرخ تا بچرخیم به رسول آذرگون و سومین فانونس برای اثر دونفر بر فراز منبر به عبدالامیر ربیعی رسید.

در بخش داستانی کوتاه لوح افتخار به اثر پستوی خالی به کارگردانی داوود جلیلی رسید که وی توانست جایزه ویژه انجمن سینمای انفلاب و دفاع مقدس که یک کتاب بود را دریافت کند و فانوس این بخش به مهدی امینی رسید.

وی طی سخنانی کوتاه گفت: امام راحل فرموند، انقلاب انقلاب فرهنگی بود . ما تنها نباید به مسایل نظامی دقت کنیم، اگر در این بخش به نفر اول تبدیل شویم اما در حوزه فرهنگ جا بمانیم دچار لطمه خواهیم شد.

در ادامه برنامه در بخش داستانی لوح افتخار به علی دلکاری برای اثر «هوادار» رسید. 

لوح افتخار فیلمنامه به محمود عرفانی و لوح افتخار بازیگری را به سوگل طهماسبی برای فیلم هنگامه دادند و امیر داسارگر برای کارگردانی فیلم هنگامه فانوس دریافت کرد.

 

داسارگر در ادامه پشت میکرفون قرار گرفت و گفت: 4 سال پیش یکی از هم محلی هایم شهید شد اجازه نمیدادند محل شهادتش که دمشق بود را روی سنگ قبرش بنویسند و حالا ما می توانیم برای آنها اثر تولید کنیم.

جایزه ویژه این بخش به حسین ریگی برای فیلم جایزه مرزی تعلق گرفت که مادر ریگی جایزه را دریافت کرد.

هیئت داوران در بخش داستانی بلند لوح افتخار را به صادق صادق دقیقی برای تا آمدن احمد و برای فیلم خاکستر و برف لوح دوم این بخش به روح الله سهرابی رسید و لوح افتخار بازیگری این بخش به خانم یزدانی برای بازی در فیلم فرزانه رسید. مهدی محمدی لوح فلیمنامه این بخش را برای فیلم فرزانه در یافت کرد و فانوس این بخش را به پروانه مرزبان برای تهیه کنندگی تا آمدن احمد دریافت کرد.

فانوس این بخش برای پرورش نیروهای انقلابی به فرج الله سلحشور رسید. جمال شورجه دقایقی در مورد وی صحبت کرد و گفت: سلحشور علمدار سینمای ایران است و همیشه با وضو برای ساخت فیلم ها حاضر می شد.

 

میثم مطیعی با نوای خود به شعرخوانی برای مدافعان حرم پرداخت و مردم حاضر در سالن را به یاد این عزیزان انداخت.

میثم مطیعی برای حاضران دعا کرد که از این قافله جا نمانیم. وی در ادامه با نوای خود شعری بلند را مداحی کرد که شاه بیت آن بیت زیر بود: 

از بسیجی های روح اللهی سید علی است

کز از پس هر فتنه او را روسفید آورده اند 

در ادامه آهنگران میکروفون را از مطیعی گرفت و با شعر حماسی با نوای کاروان، ادامه برنامه را در دست گرفت و مراسم سینه زنی با نوای مطیعی و آهنگران در حال برگزاری است.

زخون هر شهیدی لاله روید 

مبادا روی لاله پا گزاریم 

حاج صادق آهنگران با این بیت شعر نوای خود را پایان داد.

خانواده شهیدان  ابوحامد، رضایی، نوروزی، صدرزاده، بختی، توسلی، عزیزی، تقوی، ملازهی با لبیک یا حسین حاضران روی جایگاه آمدند. ومردم صلواتی را به این شهیدان هدیه کردند.

سپس در ادامه مراسم همسر شهید صدرزاده به نمایندگی از خانواده شهدای مدافع حرم پشت میکرفون قرار گرفت و با سلام بر حضرت مهدی(عج) و سلام بر همسر خود و مردم کلام خود را آغاز کرد و گفت: عمار نقش مهمی را در بصیرت بخشی مردم ایفا کرد و برزگترین عمار تاریخ حضرت زینب(س) بوده است. انقلاب اسلامی نیاز به عمار و عمارها دارد، فتنه انگیزان غافلند که عمارهای انقلاب سربازان رشید برای مقام معظم رهبری شده اند و دیگر فریب قرآن های بر سر نیزه را نخواهند خورد.

 

در فتنه اگر عمارها نقش خود را درست انجام می دادند هزینه ای به انقلاب تحمیل نمی شد، گویا قرار است سربازان امام خامنه ای تنها در امتحانات داخلی حضور نداشته باشند و در خارج از مرزهای سرزمین اسلامی نیز انجام وظیفه کنند.

امیدوارم همه کسانی که دخیل در این جشنواره بوده اند به عماری برای رهبری و شهدا تبدیل شوند.

در ادامه مراسم مجری برنامه ضمن تشکر از همسر شهید صدری زاده گفت: بنا داشتیم دقایقی را در خدمت همه خانواده شهدا باشیم اما به خاظر محدودیت زمان این اتفاق مقدور نیست لذا با حضور خانواده شهدا  جوایز بخش تقدیر از مدافان حرم به برندگان تقدیم شد.

در بخش مدافعان حرم لوح افتخار به اثر  معلم به کارگردانی محسن اردستانی رستمی تعلق گرفت. دومین لوح افتخار تعلق گرفت به اثر روایت نصر به کارگردانی ساسان فلاح و فانوس این بخش نیز به اثر ایرانی های مرتد به کارگردانی حمید عبدالله زاده  تعلق گرفت.

 

در بخش بیداری اسلامی قبل از ارائه لوح افتخار خانواده شهدا نیجریه و شهیدان قاسمی،ملکی پور  و میعادی به روی صحنه آمدند.

لوح افتخار این بخش به مسیر هشت میلی متری به کارگردانی محمد صفا و امیر مهر یزدان برای ساخت اثری زیبا پیرامون امام راحل تعلق گرفت و جایزه خود را به فاطمه صدرزاده فرزند شهید صدرزاده اهدا کرد.

فانوس این بخش به اثر معلم به کارگردانی حبیب محمدی منصور و جایزه ویژه این بخش به بار دیگر مردی که دوستش می داشتیم به کارگردانی محمدحسن یادگاری تعلق گرفت.

 

وی پشت میکرفون رفت و گفت: همسر عزیزم خیلی به من کمک کرد و از خانواده ام که به من اجازه دادند وارد این عرصه شوم از حاتمی کیا و همسر نادر ابراهیمی نیز تشکر می کنم. 

لوح افتخار بخش اقتصاد مقاومتی به حامد باقری اهدا شد.فانوس این بخش به فاطمه مرزبان برای اثر عروس وامنان و اثر نزدیک تر از نیویورک به کارگردانی علیرضا بوالی تعلق گرفت.

در بخش بیداری اسلامی و جهانی لوح افتخار به اثر رد پای فرشته به ناصر نادری تعلق گرفت اما فانوس این بخش به فیلم مستند تنها میان طالبان به کارگردانی محسن اسلام زاده رسید.

 

اسلام زاده گفت: این کار طابان بسیار بحث برانگیز بوده من همان محسن اسلام زاده هستم. شخصا ارزوی شهادت می کنم.

بخش ویژه جشنواره که به نام ایران و امریکا بود لوح افتخار خود را به اثر هکتور و سه کله پوک سید محسن موسوی اهدا کرد. دومین لوح افتخار این بخش به اثر 444 روز به کارگردانی ایمان گودرزی رسید. سومین لوح افتخار به اثر نان و هسته ای به حسین مطلبی رسید.

اولین فانوس این بخش به اثر عدالت امریکایی به کارگردانی علی شیرزادیان رسید و دومین فانوس این بخش به محمد رخشانی صابر برای اثر نسل سوم اهدا شد.

رخشانی گفت: ابتدا از پدر و مادرم تشکر می کنم. ای مادران شهدا من که خیلی شرمنده ام و دعای مان کنید تا بتوانیم کاری کنیم و از این شرمندگی در بیاییم.

اخرین فانوس این بخش به علیرضا بوالی برای اثر شطرنج با گرگ ها رسید که محسن مقصودی تهیه کننده آن جایزه را دریافت کرد.

مقصودی گفت: معمولاً برای دریافت جایزه کارگردان نمی آید. ناراحتیم که پیش بینی های ما در مستند دارد به ثمر می نشیند. امیدواریم دولت نسبت به منتقدان صعه صدر بیشتری داشته باشد.

 

بنابراین گزارش، این پذیرایی خاص که از دوره پنجم به یک سنت خاص در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره عمار تبدیل شده است، این بار توسط بانوان جهادگر ملارد صورت گرفته است.

بانوان جهادگر ملاردی، با شروع جنگ تحمیلی، در ابتدا برای خانواده‌های جنگ زده، مایحتاج اولیه زندگی را فراهم می کردند، اما بعد از آن که جبهه‌ها نیاز به نان و مواد غذایی پیدا کردند، شروع به پخت و ارسال نان برای رزمندگان کردند، به طوری که هر ماه حدود 20 تُن نان برای جبهه می فرستادند.

این بانوان جهادگر که تعداشان بیش از 50 نفر بود، علاوه بر تهیه نان، دیگر مواد غذایی مثل ماست چکیده، مربا، ترشی و ... را هم برای رزمندگان ارسال می کردند، همچنین در فصل میوه چینی با حضور در باغات، اقدام به تهیه میوه و فرستادن آن برای جبهه های جنگ می کردند.

علاوه بر این موارد، بانوان جهادگر ملاردی البسه و پتوهای رزمندگان را هم می شستند و به خیاطی و تهیه لباس های مورد نیاز رزمندگان نیز می پرداختند. بانوان جهادگر ملارد، در مقطعی هم پرستاری رزمندگان مجروح را برعهده داشتند.

مسئول بانوان جهادگر، خانم «شمسی کُندری» معروف به «شمسی خانم» بوده است که منزلش در زمان جنگ تحمیلی به پایگاه بانوان جهادگر ملاردی تبدیل شده بود، همچنین بسیاری از این بانوان جهادگر مادر شهید یا جانباز یا آزاده هستند.

 

سپس مجری با اجرای ادامه برنامه اشاره به ننه عصمت کرد و حاضرین وی را مورد تشویق قرار دادند. ننه عصمت برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دستکش می بافت. وی همچنین فراخوانی داد تا برای رزمندگان اسلام در سوریه دستکش ببافند. فراخوان ننه عصمت موجی را در بین مردم همراه داشت و تا کنون چندین محموله حاوی دستکش های بافته شده و ... که توسط مردم فراهم شد $ه بود به سوریه ارسال شد.

ننه عصمت در ادامه گفت: من شرمنده خانواده شهدا هستم خاک پای آن ها هم نمیشم. ننه عصمت با لهجه شیرین خود ماجرای فراخوانش را برای حاضرین تعریف رد و از آن به عنوان کار جزئی یاد کرد و گفت: ممنونم از افرادی که در عمار زحمت می کشند آن هم برای مردم و دین و دنیا خدا همه آن ها حفظ کند.

سومین بخش از اهدای جوایز اختتامیه جشنواره عمار با بخش درون گفتمانی آغاز شد 

«نقد درون گفتمانی»؛

هیئت داوران در این بخش، ضمن تقدیر از آقای علی شفیعی برای کارگردانی اثر «نسخه ایرانی» و آقای محسن حاج‌کرمی برای کارگردانی اثر «اگر با خدا نجنگیم»، لوح افتخار بخش «نقد درون گفتمانی» را به آقای علی طالبی طادی برای کارگردانی اثر «شادی وحشتناک»، آقای محسن اردستانی رستمی برای کارگردانی اثر «گنج پنهان» و آقای میثم جهان‌بین برای کارگردانی اثر «پهلوانی برای امروز» اهدا کرد.

هیئت داوران فانوس بخش «نقد درون گفتمانی» را به آقای ایلیا علوی برای کارگردانی اثر «آرزو» تقدیم کرد.

 

«جنگ نرم»

هیئت داوران در این بخش، ضمن تقدیر از آقای علی پاجانی برای کارگردانی اثر «لباس ایرانی»، لوح افتخار بخش «تاریخ سیاسی» را به آقای مصطفی موسوی‌تبار برای کارگردانی اثر «زن بودن به روایت طاهره لباف» تقدیم کرد.

همچنین هیئت داوران، فانوس این بخش را به آقای مجید عزیزی برای کارگردانی اثر«بدون مرز» اهدا کرد.

مجید عزیزی پشت میکرفون رفت و گفت: به دلیل مستندهای که ساخته ام به کشورهای مختلفی سفر کرده ام و از این بابت از خانواده ام ممنونم. امیدوارم هر کدام از ایرانیان سفیران فرهنگی که در دیگر کشورها باشند و در آنجا سفارتخانه ما را تاسیس کنند، نه آنکه متجاوز به سفارتخانه های دیگر باشند.

«تاریخ سیاسی»؛

هیئت داوران در این بخش، ضمن تقدیر از آقای مهدی فارسی برای کارگردانی اثر«خاطرات خانه متروک»، لوح افتخار این بخش را  به آقای ایمان گودرزی برای کارگردانی اثر«فرزند سیا» اهدا کرد.

«فتنه 88»؛

 هیئت داوران فانوس این بخش را به احسان جعفرپیشه برای کارگردانی فیلم «هشت هشت» اهدا و همچنین هیئت داوران جایزه ویژه این بخش را هم به مهدی نقویان برای کارگردانی فیلم «برادران» تقدیم کرد.

 

آخرین بخش جوایز بخش مستند دفاع مقدس بودکه لوح افتخار این بخش به علی خواجه، حسین تهرانی و محسن لیایی برای اثر بازگشت قهرمان تعلق گرفت. اما دو فانوس این بخش به اثر «باباحاجی» به کارگردانی علیرضا باغ شنی و اثر «چشم جنگ» به کارگردانی مهدی برجیان و یوسف حاتمی کیا تعلق گرفت.

در ادامه مراسم علی اکبر قلیچ که یک قطعه موسیقی که همراه یک کلیپ زیبا از رزمندگان جهان اسلام در سوریه بود و برای این مراسم آماده کرده بود را اجرا کرد. اما پیش از آن یک خاطره از دوران جنگ درباره دوست شهید پدر خود تعریف کرد. قطعه موسیقی «این الفاطمیون» موسیقی افغانستانی داشت و کلیپ آن نیز با کلام یکی از شهدای افغانستانی آغاز شد.

پس از این بخش مراسم پایان یافت .


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها