کد خبر: ۳۵۹۰۹۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۵     ۲۱ دی ۱۳۹۴
ایران تمام تعهدات خود را قبل از اجرایی نمودن برجام انجام داد:
براین اساس، عملیات خروج قلب راکتور اراک پایان یافته و قلب راکتور خارج و با بتن پرشد. / کمالوند گفته بود: درباره اینکه آیا قلب راکتور (کالاندریا) خارج شده عنوان کرد: اجازه دهید به همین اندازه کفایت شود که اعلام کنم ما بخشی از کار را شروع کرده‌ایم و مابقی کار هم مستلزم این است که برخی کارهای باقی‌مانده قطعی شود و پس از آن می‌توانیم تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 ، یک منبع مطلع از خروج قلب (کالاندریا) راکتور اراک خبر داد. براین اساس، عملیات خروج قلب راکتور اراک پایان یافته و قلب راکتور خارج و با بتن پرشد.

آنگونه که این منبع به فارس گفت:‌ قرار است این هفته نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تأیید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را منتشر کند و پس از آن نیز محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک اجرای برجام را اعلام خواهند کرد.


علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این درباره خارج کردن قلب راکتور اراک گفته بود: مخزن فولادی رآکتور اراک با بتن پر می‌شود و نه محل قلب رآکتور آب سنگین. همچنین به علت رعایت مسائل ایمنی حتی اگر مخزن با بتن پر نشود امکان استفاده مجدد از این مخزن نیست زیرا استفاده دوباره از آن خطرات زیادی دارد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره راکتور اراک به روزنامه اعتماد گفته بود: ما تقریباً تمام کارهایی که بر عهده‌مان بر اساس برجام بود را تکمیل کرده‌ایم و کاری باقی نمانده است. البته منهای بحث اراک که بخش‌هایی از کار شروع شده و بخش باقی‌مانده هم در فاصله اندک قابل اتمام است. کار باقی‌مانده در اراک هم مستلزم چند کار باقی‌مانده کوچک است و امیدواریم که این کارهای باقی‌مانده هم به سرعت انجام شود.

وی درباره اینکه آیا قلب راکتور (کالاندریا) خارج شده عنوان کرد: اجازه دهید به همین اندازه کفایت شود که اعلام کنم ما بخشی از کار را شروع کرده‌ایم و مابقی کار هم مستلزم این است که برخی کارهای باقی‌مانده قطعی شود و پس از آن می‌توانیم تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز امروز در اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران درباره راکتور اراک گفت: یکی از تعهدات ما این است که اراک نوسازی شود و طراحی جدیدی خواهد داشت که کارهایی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است، البته بخشی از کار را شرکت‌های داخلی که توانایی انجام کار را دارند انجام خواهند داد.

براساس این گزارش، سند بازطراحی راکتور اراک اواخر آبان ماه سال جاری به امضای وزرای خارجه ایران، 1+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسید.

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی 28 آذر ماه درباره زمان خارج کردن قلب راکتور آب سنگین اراک گفته بود که به زودی یک تفاهمنامه یا موافقتنامه پایه‌ای به امضای ایران و طرف‌های مقابل می‌رسد و پس از آن، مقدمات خروج مخزن یا قلب رآکتور اراک را آغاز خواهیم کرد.

آنگونه که کمالوندی نیز عنوان کرده است: در پروژه مدرن سازی اراک، کار اصلی با ایران است و قرار نیست هیچ کشوری کار اصلی را برای ایران انجام دهد. اما در دو حوزه طرف مقابل به ایران کمک می‌کند که یکی از این حوزه‌ها بازنگری است. این به آن معنا است که وقتی طراحی ایران تمام شد این طراحی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. این اتفاق قاعده کارهای اتمی است و حتی اگر طرف اجرا کننده هم بخواهد شخصا این پروسه را طی کند باید دو گروه وجود داشته باشد. گروهی که کار طراحی را انجام می‌دهد و گروه دیگری که بازنگری یا بازبینی این طراحی را به سرانجام می‌رساند.

وی ادامه داد: از بین کشورهای مقابل هم برخی در تامین تجهیزات اعلام آمادگی کردند و برخی هم در بازنگری. به عنوان مثال در بخش تامین تجهیزات چهار کشور اعلام آمادگی کردند که چین و سه کشور اروپایی را شامل می‌شد. در مورد بازنگری آمریکایی‌ها هم علاوه بر دیگر کشورهای طرف توافق اعلام آمادگی کردند. بنابراین همکاری با آمریکا در پروژه مدرن سازی اراک تنها در حوزه بازنگری است و نه در حوزه‌های تامین تجهیزات و یا ساخت.

کمالوندی همچنین درباره زمان انجام مدرن سازی راکتور اراک نیز گفت: طراحی به زمانی حدود یک سال و نیم تا دو سال نیاز دارد. پس از آن وارد مرحله تامین تجهیزات، نصب تجهیزات، مرحله پیش راه‌اندازی، راه‌اندازی و تست را پیش رو داریم. برآورد ما بین چهار تا شش سال است. ایران در حال حاضر تلاش می‌کند که پروژه را پنج ساله به پایان برساند و احتمال رسیدن به سال ششم اندک است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
۸
۴
یکی نیست ترمز اینارو بکشه
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
۱۰
۵
صالحی و همکارانتان
مرگ تدریجی علم ایرانی را شروع کرده اید مبارکتان باشد . اصلا فکر کرده اید در کجای تاریخ قرار خواهید گرفت.
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۲۰:۳۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
۹
۳
یاد کارتون بچه های آلپ افتادم. جایی که آنت کاردستی زیبای لوسین را از
شدت حسد به زمین زد و شکست! و چه قدر ما که بچه بودیم برای لوسین بیچاره
غصه خوردیم که همه زحماتش چه راحت برباد رفت. حال آنکه آن اسب چوبی را
باز هم می شد راحت تراشید و درست کرد.

حالا سالها از زمانی که این کارتون را دیدیم می گذرد و داریم می بینیم
چطور حاصل سالها تلاش و تحقیقات متخصصان ایرانی و سالها خون دل و فعالیت
سخت علمی شبانه روزی در نیروگاه اراک که اساسا ما را از غنی سازی اورانیم
بی نیاز می کرد و می توانستیم با همان اورانیم 238 انرژی تولید کنیم، به
آسانی و در روز روشن بتن ریزی و نابود می شود!
دیگر تکرار کارتون بچه های آلپ را پخش نکنید چرا که حال لوسین خیلی بهتر
از شرایط متخصصان هسته ای بدبخت ایرانی است.
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۲۰:۳۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
۷
۳
فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی را همه دیده اند.
یاد آن صحنه ای می افتم که چارلی می خواست بلیط
طلاییش را بفروشد تا مثلا چند صد یا هزار دلار پول بگیرد.
اما پدر بزرگش حرف مهمی زد:" چارلی! دربیرون پول هست. هر روز هم مبلغی
چاپ می کنند. اما از این بلیط طلایی فقط 5 تا در تمام دنیا هست . فقط یک
احمق می تواند این بلیط را با پول عوض کند. آیا تو یک احمقی؟"

حالا حکایت ما است. ملتهای بسیار محدودی هستند که با تکیه بر دانشمندان
بومی و تلاش بومی موفقیتی را در عرصه هسته ای به دست می آورند. کسی که
این موفقیت را به بهای تمام پولهای دنیا معاوضه کند قطعا یک احمق است. چه
رسد به اینکه آنهم پول خودمان است و تازه یک ذره اش را هم بیشتر نمی
دهند! تازه اصلا اگر بدهند!
پاسخ
مادون قرمز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
۷
۴
آمریکا بیش از هر زمانی با رفسنجانی هماهنگ عمل میکنه.

آمریکایی ها در آستانه انتخابات، برجام را اجرا و در یک حرکت نمایشی، تحریمها رو لغو میکنن تا
جلوه ای ویژه از جشنِ پیروزی اصلاح طلبها و پایکوبی و اردوکشی خیابانی آنان رقم بخورد و طبیعتا فضای انتخابات را به نفع اصلاح طلبها در نوَردد!
پاسخ
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
۷
۵
اینم دسته گل دولت تدبیر و امید...
پاسخ
شوالیه های ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
۸
۵
تسلیت میگم به تمام ایرانی های دلواپس و غیور
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
همون چهارمیلیون؟
خخخخخخخخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
نه همون 500 هزار تا که با تقلب روحانی رو رئیس جمهور کرد خخخخخ شاید هم 23 میلیون خخخخ بیشتر درس بخوان خخخخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
اگر مردی 598 خخخخ را تایید کن تا چند نفر هم که شده بخوانند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
۲
۲
اي آقا اگر مسئولان ما جلوتر از آمريكايي ها ندوند پس توقع داري امريكايي ها راه بروند. اين پروسه براندازي نمونه ديگري از ذليل كردن ملت ايران است. مسئولان دولت فعلي جداي از خط و مش نظام راه خودشان را مي روند. تا زماني اين آقايان فكر مي كنند كه بيشتر از بقيه مي فهمند همين بدبختي دامن كشور را مي گيرد.
پاسخ
اسي
GERMANY
۲۳:۲۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
۴
۶
598واقعا"در دادن آگاهي به مردم غيور كشورت ذره اي قدم برداشته اي يا نه؟فقط اخبار سرافكندگي ملت را با آب وتاب بنويس ونظرات مخالف وموافق را (آنهم با گزينش )منتشر كن .رسالت انساني شما كجاي كاره؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
موضوع این جا هست که دولت گلی به سر مملکت نزد , شما از کدوم کوه فرار کردی دوست عزیز , مگر نمی بینی قیمت نفت به یک ششم رسید ؟؟ بروید و به سایت های موافق دولت خدمت گزار بگویید _
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
۵
۵
ظریفی میگفت:اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی اصلاح طلب آنرا پلمپ خواهند کرد .
پاسخ
شهیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
۵
۵
دوران افتخار و پیشرفت و مقاومت و اقتدار و عزت از پرتاب ماهواره و موشک و غنی سازی ۲۰ درصد و شکست اسرائیل و عقب نشینی آمریکا که در دوران سیاه افراطی ها حاصل شده بود به پایان رسید و دوران پرشکوه عقب نشینی با لبخند و خفت و شکوفایی رکود اقتصادی دوران روشن اعتدال به ثمر رسید
پاسخ
شیرازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
پایه ام کاکو ! همینه که نوشتی
جلال
ROMANIA
۲۳:۰۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۴
۳
۵
مبارک باشد. (دولت بتن )
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴
دولت لودر ، کمپرسور بولدوزر ، ویرانی
جدیدترین اخبار پربازدید ها