کد خبر: ۳۶۰۲۴۷
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۲۹ دی ۱۳۹۴
هر انساني براي خودش حريم شخصي قائل است و ازدواج به معناي شكستن اين حريم‌ها نيست.
به گزارش پایگاه 598، خيلي وقت‌ها ريشه اختلاف‌هاي عميق، ناشي از مجموع تنش‌هاي ريز و درشتي است كه در روند زندگي ايجاد مي‌شود. گاهي تكرار رفتارهاي اشتباه به ظاهر ساده، ريشه‌هاي زندگي مشترك را متزلزل مي‌كند. در مرحله اول هر يك از زوج‌ها بايد رفتارهاي نامناسب‌شان را بشناسند و در راستاي تغيير اين رفتارها تلاش كنند.

دكتر خدابخشي،عوامل مختلف درگيري‌هايي را كه منجر به اختلاف‌هاي شديد و گاها جدايي مي‌شود بررسي كرده و به شما مي‌گويد با چه اقدامات اشتباهي ممكن است مرد زندگي‌تان را از دست بدهيد.

تفاوت‌ها را در نظر بگيريد
مهم‌ترين مساله، ارتباط موثر بين زن و مرد است. اگر دو طرف تعاملات مناسبي با هم داشته باشند كمتر دچار تنش مي‌شوند. بين خانم‌ها و آقايان تفاوت‌هاي فيزيولوژيكي متفاوتي وجود دارد. همين موضوع هم باعث ايجاد اختلاف‌هاي متفاوتي در ابعاد رواني، اجتماعي، عاطفي و. . . مي‌شود. به ياد داشته باشيد مردها به دليل موقعيت‌هاي شغلي كه دارند زمان بيشتري را در بيرون از خانه صرف مي‌كنند و مسلما در داخل منزل نياز به استراحت بيشتري دارند.

در زمان مناسب با مرد‌ها حرف بزنيد
از مسائلي كه خيلي وقت‌ها باعث اختلاف بين زن و مرد مي‌شود، انتخاب زمان نامناسب براي صحبت كردن است. خانم‌ها بايد توجه داشته باشند كه در چه زمان و در چه راستايي صحبت مي‌كنند. فراموش نكنيد كه در هر شرايطي لحن توهين‌آميز منجر به دلخوري مي‌شود. در كار بيرون از منزل هميشه تنش يا اختلاف وجود دارد اما مرد زماني كه با همان دلمشغولي‌ها وارد منزل مي‌شود و همسرش هم در همان زمان شروع به مطرح كردن دلخوري‌هايش مي‌كند، ناخوشايند است. اغلب خانم‌هايي كه در زندگي زناشويي دچار مشكل مي‌شوند، به دليل رفتارهاي ناپسند در زمان نامناسب است.

وقتي حوصله ندارند سماجت نكنيد
اين موضوع درنهايت باعث دلخوري هم خانم و هم آقا مي‌شود. مردها احساس مي‌كنند اصلا حوصله شنيدن ندارند و زن‌ها هم اصرار دارند صحبت كنند.

بخشي از همين تفاوت‌هاي فيزيولوژيك اين است كه خانم‌ها قدرت كلامي بالاتري دارند و مسائل را در مدت زمان طولاني‌تري مطرح مي‌كنند و اغلب مي‌خواهند وقت زيادي را صرف صحبت كردن بكنند.

لطفا غر نزنيد!
مورد بعد، محتواي صحبت‌هايي است كه ممكن است باعث اختلافات و مشكلاتي شود. مردها دوست ندارند پشت سر خانواده‌شان بدگويي شود. در هر دوراني، از نامزدي گرفته تا بعد از ازدواج اين مساله براي‌شان ناخوشايند است. گله و بدگويي‌ در رابطه با مادر، خواهر و. . . به‌خصوص اگر بيش از حد اتفاق بيفتد ريشه بسياري از اختلاف‌هاي زناشويي است. خيلي وقت‌ها مردها سكوت مي‌كنند و مشتاق ادامه‌دار شدن اين مسائل نيستند. بسياري از خانم‌ها متوجه نيستند كه مطرح كردن اين نارضايتي‌ها آن هم بدون مقدمه منجر به ايجاد اختلاف‌هاي بيشتر مي‌شود.

به حريم شخصي‌اش احترام بگذاريد
باور اشتباهي وجود دارد كه وقتي مردها به خانه مي‌آيند بايد تمام وقت به صحبت‌هاي خانم گوش كنند. مثلا برنامه مورد نظرشان را نبينند و فقط در خدمت خانواده باشند. خيلي از اختلاف‌ها به اين دليل است كه چرا به جاي گوش سپردن به صحبت‌هاي من به برنامه مورد علاقه‌ات نگاه مي‌كني، به كارهاي اداري فردايت رسيدگي مي‌كني، اي‌ميل چك مي‌كني يا . . . اين را بدانيد كه زن و شوهر نياز دارند كه در عين اينكه كنار هم هستند، خلوتي هم داشته باشند. مثلا ساعتي در روز را براي خودشان و رسيدگي به مسائل شخصي‌شان در نظر بگيرند.


به فكر چك كردن گوشي نباشيد
باور اشتباه بعدي اين است كه چون ما زن و شوهر هستيم، بايد از محيط كار هم، گوشي شخصي، صحبت‌هاي شخصي همسرمان با مادر يا همكارهايش و. . . مطلع باشيم. هرگز پرسش‌هاي زنجيره‌اي نپرسيد. سوال‌هايي مثل اينكه كي بود زنگ زد؟ چي‌كار داشت؟ چي مي‌گفت؟ و. . . خيلي وقت‌ها مردها چون حوصله پاسخ دادن به اين سوال‌ها را ندارند  جواب دادن را از سر خودشان باز مي‌كنند. گاهي همين مساله منجر به اختلاف زن و شوهر مي‌شود و خانم احساس مي‌كند كه مورد توجه قرار نگرفته يا آقا فكر مي‌كند كه خانم در مسائل شخصي‌اش خيلي دخالت مي‌كند.

اگر ناراحت است به او فرصت دهيد بعدا حرف بزند
مردها برخلاف خانم‌ها زماني كه در بيرون منزل درگيري فكري پيدا مي‌كنند يا از مساله‌اي ناراحت و دلخور هستند همان لحظه در موردش صحبت نمي‌كنند و بعد از مدتي راجع به همان موضوع شروع به صحبت مي‌كنند و اين بخشي از طبيعت مردهاست؛ پس اصرار بي‌خودي براي صحبت كردن نكنيد.

لطفا به خودتان نگيريد!
خانم‌ها گاهي ناراحتي مرد خانه را به خودشان نسبت مي‌دهند. چرا ناراحتي؟ حتما از من ناراحتي؟ مگه من چي گفتم؟ و... بعد هم اصرار مي‌كنند كه بايد براي من توضيح بدهي. اين مسائل منجر به دلگيري آقايان مي‌شود. واكنش مردها هم اغلب پرخاشگري و سكوت‌هاي طولاني‌مدت است كه درنهايت باعث دعواي بين زن و شوهر مي‌شود.

چه وقت با هم صحبت كنيد؟
سه حوزه اصلي ارتباطي، عاطفي – رواني و حوزه مسائل زناشويي است كه منجر به اختلاف‌هاي مختلفي مي‌شود. براي پيشگيري از اين مشكلات زمان و مكان مشخصي را براي گفت‌وگو در نظر بگيريد. از همسرتان بپرسيد كه چه وقت سرحال‌تر هستي تا با هم راجع به اين موضوع صحبت كنيم؟

طلاق يك‌شبه اتفاق نمي‌افتد
اختلافاتي كه باعث جدايي و طلاق مي‌شود يك‌شبه اتفاق نمي‌افتد و بحث يكي، دو روز نيست. ممكن است يك نفر 20 سال به اين موضوع فكر كند كه شريك مناسبي انتخاب نكرده و به دليل بچه‌هايي كه دارند بسوزد و بسازد. گاهي كسي امروز به طلاق فكر مي‌كند و رسما 5 سال بعد طلاق مي‌گيرد؛ به‌خصوص وقتي بحث بچه در ميان باشد.

مردها را اسير خودتان نكنيد!
در دوران نامزدي و عقد، ناآگاهي در حوزه ارتباطي ممكن است منجر به جدايي شود. پرسش‌هاي بيش از حد در مورد اينكه كجا مي‌روي و مي‌آيي براي هر مردي آزار‌دهنده است. براي يك مرد در دوران عقد شنيدن بدگويي در رابطه با خانواده‌اش خوشايند نيست. مطرح كردن درخواست اينكه مرد با دوستانش قطع ارتباط كند رفتار بالغانه‌اي نيست؛ چون مردها از احساس اسارت خوش‌شان نمي‌آيد. اينكه از همان دوران عقد بخواهند چارچوب زندگي‌شان را تغيير دهند براي‌شان ناخوشايند است.

مسائل كهنه را شخم نزنيد
هنگام صحبت و مشاجره فقط به اختلاف پيش‌آمده اشاره كنيد؛ اگر بخواهيد مسائل كهنه را از نو مطرح كنيد اصلا خوشايند نيست. مشكلات را بين خودتان حل كنيد. در مورد اختلاف‌ها با خانواده‌تان حرف نزنيد تا منجر به دلخوري بين خانواده‌ها نشود. براي مشاوره و درخواست كمك، به جاي خانواده‌ها به يك متخصص مراجعه كنيد.

به فرديت هم احترام بگذاريد
اختلاف سليقه، اختلاف باور، احساس چك شدن و اينكه كجا مي‌رويد و از كجا مي‌آييد مردها را آزار مي‌دهد. احساس بازجويي، هم براي مرد و هم براي زن دردناك است. خانم‌ها بايد خودشان را جاي مرد زندگي‌شان بگذارند و در عين حفظ صميميت به فرديت هم احترام بگذارند. هر انساني براي خودش حريم شخصي قائل است و ازدواج به معناي شكستن اين حريم‌ها نيست. به معناي برداشتن و پرده‌دري بين زن و شوهر هم نيست بلكه به معناي همدلي بين زن و شوهر است. پس آنقدر در مسائل شخصي هم دخالت نكنيد!

منبع: بيتوته
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها