کد خبر: ۳۶۲۰۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
سید محمد خاتمی: جمهوری اسلامی به هنر بی هنرانی که پیشقراول نفوذ و سلطه فرهنگی ، نظامی و سیاسی بیگانه اند ، نه تنها هیچ گونه احترامی نمی گذارد ، حتی به شدت با آن در خواهد افتاد و در صحنه هنر با آن مبارزه خواهد کرد.

رخدادهای 12 بهمن 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور:  این غلط است کسی را به عنوان بازاری بودن محکوم نمایند و این مانند توطئه اوایل جنبش است که قشر تحصیل کرده و دانشگاهی را قشری به دور از مذهب و دین در بین متدینین تلقی کرده بودند.

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی: کارتان باید بر اساس فرمان 8 ماده ای و رهنمودهای امام خمینی باشد چون آن چه که امام فرموده اند چیزی است که عقل و دین ما هم می گوید . 

 

  • نخست وزیر : ملت ما اگر در مقابل همه توطئه های گوناگون ایستاده است این ایستادگی از اعتقادات مکتبی و ایمان او سرچشمه می گیرد و بر اساس همین اعتقادات ما حق داریم دست متجاوز را بشکنیم تا کسی دنبال تجاوز نباشد .

 

  • محمد خاتمی وزیر ارشاد در افتتاحیه جشنواره تئاتر و فیلم فجر گفت :  تحول ملت ایران پس از انقلاب در سایه درگیری ملت مسلمان ایران با ابرقدرت آمریکا بوده است.

 

  • عراق برای ادامه جنگ 28 ماهه اش با ایران از کشورهای عربستان ، کویت ، قطر و امارات متحده تقاضای 7 میلیارد دلار دیگر وام کرده است .

کسانی که قشرهای مختلف را از هم جدا می کنند اسلامی حرف نمی زنند

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور در دیدار نمایندگان بازرگانان و اصناف و کسبه سراسر کشور اظهار داشتند : پیوند مردم و مسئولین یک پیوند طبیعی و ریشه دار گردیده است .

رئیس جمهور کشورمان در این دیدار اظهار داشتند : از لطف خداوند متعال در حق ما یکی این است که پیوند بین ملت و دولت ناگسستنی شد و پیوند مسئولین و مردم یک پیوند طبیعی و ریشه دار گردید و این به خاطر وجود امام امتی است که منتهای محبت و مقصود اصلی دل های ملت و دولت و رهنمود دهنده و خط دهنده و مرجع تقلید و یک رهبر روحانی همه ما است .

آیت الله خامنه ای افزودند : گفته ، دستور و راهنمایی ایشان برای ما یک حجت شرعی است و در روز قیامت می توانیم به آن احتجاج کنیم . ایشان همچنین با اشاره به تلاش بیهوده عده ای بمنظور جدایی بین قشر های اجتماعی جامعه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گفتند : تفکیک بین قشرها مورد قبول نیست و برای ما همه قشرهای اجتماعی یکسان مورد مطالعه و ملاحظه قرار می گیرد . کسانی که با تبلیغات و فلسفه بافی های گوناگون سعی دارند قشر عظیم اصناف و پیشه وران را از قشرهای وابسته به انقلاب اسلامی جدا کنند با انگیزه اسلامی حرف نمی زنند و با دید اسلامی نمی نگرند ، این غلط است کسی را به عنوان بازاری بودن محکوم نمایند و این مانند توطئه اوایل جنبش است که قشر تحصیل کرده و دانشگاهی را قشری به دور از مذهب و دین در بین متدینین تلقی کرده بودند زیرا همین جوانان و دانشگاهیان محور عظیمی برای انقلاب شدند .

ایشان گفتند : به مردم نیز تلقین کرده بودند که قشر روحانی از حقایق زندگی بی خبرند حال آن که دیدید روحانیون چگونه پیشاهنگی این انقلاب را به عهده گرفتند و شخصیت های روحانی پیدا شدند که دنیای بشریت را به خود جذب کرده و تحت تاثیر قرار دادند .

رئیس جمهور گفتند : دست های استعمار در آن روز سعی داشت اتهامات گوناگونی را به قشرهای مختلف نسبت دهد تا آن ها را رو در روی یکدیگر قرار دهد و امروز نیز همان اتهامات را تکرار می کنند تا شاید گروه های انقلابی را در مقابل هم قرار دهند ولی بحمدالله موفق نشده اند و با هوشیاری مردم و توجه و تقوا و ایمان آنان هیچ گاه موفق نخواهند شد .(1)

کار هیئت های گزینش باید بر اساس فرمان امام باشد

آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور بعد از ظهر دیروز در دومین جلسه هماهنگی هیئت های مرکزی گزینش ارگان های جمهوری اسلامی گفت : کارتان باید بر اساس فرمان 8 ماده ای و رهنمودهای امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی باشد چون آن چه که امام فرموده اند چیزی است که عقل و دین ما هم می گوید . (2)

میرحسین موسوی : دست متجاوز را می شکنیم

هوانیگ مشاور سیاسی وزارت خارجه جمهوری خلق چین که در راس هیئتی از کشورمان دیدن می کند دیروز با مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر دیدار کرد .

در این ملاقات نخست وزیر اظهار داشت : ملت ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اصول و شعارهایی که پایه های سیاست خارجی کشور ما را تشکیل می دهند پایبند هستند یکی از مهم ترین این شعارها اصل نه شرقی نه غربی در نظام جمهوری اسلامی است که مبین عدم تعهد در قبال قدرت های بزرگ است .

نخست وزیر در مورد جنگ تحمیلی نیز گفت : ما از ابتدای حمله رژیم عراق به کشورمان به صراحت روشن کرده ایم که سلطه طلب نبوده و زیر بار سلطه و زور هم نخواهیم رفت ، ملت ما اگر در مقابل همه توطئه های گوناگون ایستاده است این ایستادگی از اعتقادات مکتبی و ایمان او سرچشمه می گیرد و بر اساس همین اعتقادات ما حق داریم دست متجاوز را بشکنیم تا کسی دنبال تجاوز نباشد . موسوی افزود : صلح پایدار در منطقه زمانی به وجود می آید که متجاوز سرکوب و محکوم شود . (3)

خاتمی : استکبار جهانی ریشه همه پلیدی ها است

محمد خاتمی وزیر ارشاد در افتتاحیه جشنواره های تئاتر و فیلم فجر گفت : در ایران بدون شک پس از انقلاب تحول رخ داده و در سایه آن بزرگترین پایگاه استکبار جهانی و سرمایه داری جهانی مبدل به کانون جوشان انقلابی شده است .

وی ادامه داد : بزرگترین قدرت منطقه سرنگون شده ، قدرتی که ژاندارم منطقه بوده ، قدرتی که به فرمان آمریکا و به خرج ملت ایران ، سرکوبگر تمامی حرکت ها و جنبش های منطقه بوده است ، قدرتی که رژیم صهیونیستی و آمریکا حامی آن بوده و از تمامی قدرت های ارتجاعی منطقه حمایت می کرده است ولی سرانجام با مبارزه یکپارچه مردم سرنگون شد .

وی افزود : بدین سبب با تمامی عواملی که سبب سقوط جامعه شده بود مبارزه می شود ، مبارزه با فقر ، مبارزه با جهل ، مبارزه با بیماری و مهم تر از آن ها مبارزه با استکبار جهانی که ریشه همه پلیدی ها است .

تحول ملت ایران پس از انقلاب در سایه مبارزه با آمریکا

وی گفت : این تحول در سایه درگیری ملت مسلمان ایران با ابرقدرت آمریکا بوده و مبارزه هم فقط با شاه نبود ، چون می دانیم که شاه فقط قدرت و وسیله ای در دست آمریکا بوده است . بنا بر این درگیری ملت مسلمان ایران از همان ابتدا با رژیم آمریکا بود .

خاتمی گفت : شاه ایران را به اشغال آمریکا درآورده بود و درگیری ملت مسلمان ایران با این قدرت بزرگ بود . اسناد لانه جاسوسی هم نشان دهنده تمامی توطئه های این ابرقدرت جنایتکار است .

وزیر ارشاد همچنین گفت : صحبت از این است که ملت مسلمان ایران با کدام نیرو در مقابل این قدرت ایستاد و با تمامی توطئه های رنگارنگ آن به مقابله پرداخت ، این قدرت ، قدرت مادی نبود که توانست در مقابل آمریکا و تمامی وابستگان آن بایستد و بزرگترین قدرت جهانی را که بزرگترین زرادخانه ها را در دست دارد شکست بدهد و آنان را به عقب براند ، این قدرت ، قدرت ایمان بود ، ایمان در مقابل تمامی قدرت آنان ، نیروی ایمان به ملکوت ، نیروی ایمان به خدا.

خاتمی در ادامه به تولد انسانی نو پس از انقلاب پرداخت و گفت : این انسان امروز در حال مبارزه با امپریالیسم است و امپریالیسم جنبه جهانی دارد و ضربه زدن به امپریالیسم یعنی باز شدن روزنه ای برای همه مستضعفین و کار روشنفکر ، پژوهشگر و هنرمند تبیین چنین انسانی است .

جمهوری اسلامی به هنر بی هنرانی که پیشقراول نفوذ بیگانه اند احترام نمی گذارد

خاتمی در ادامه به هنر پرداخت و گفت : جمهوری اسلامی به هنر بی هنرانی که پیشقراول نفوذ و سلطه فرهنگی ، نظامی و سیاسی بیگانه اند ، نه تنها هیچ گونه احترامی نمی گذارد ، حتی به شدت با آن در خواهد افتاد و در صحنه هنر با آن مبارزه خواهد کرد . (4)

درخواست وام 7 میلیارد دلاری صدام از عرب های خلیج فارس

روزنامه سوری البعث در شماره دیروز خود نوشت : صدام با نزدیکی به مبارک رئیس جمهور حاکم بر مصر خود را به کاخ سفید نزدیک می کند. این روزنامه افزود : صدام در این رابطه قصد دارد اذهان عمومی را در مورد مذاکرات آینده اش با صهیونیست ها که از طریق طارق عزیز و مبارک صورت می گیرد منحرف سازد .

البعث اضافه می کند مبارک پس از بازگشت از آمریکا نقش بیشتری به عهده صدام در صورتی که از تنگنای کنونی خارج شود می گذارد . روزنامه تایمز مالی چاپ لندن نیز در شماره دیروز خود در مطلبی به نقل از دیپلمات های مقیم کویت نوشت عراق برای ادامه جنگ 28 ماهه اش با ایران از کشورهای عربستان ، کویت ، قطر و امارات متحده تقاضای 7 میلیارد دلار دیگر وام کرده است .

این نشریه می افزاید : این تقاضا که از سوی صدام در دیدار اخیرش از ریاض مطرح شد به غیر از 25 میلیارد دلاری است که عراق از آغاز جنگ در سپتامبر 1980 تاکنون از 4 کشور عربی فوق به صورت وام دریافت کرده است و این در حالی است که هیچ کدام از اعطاکنندگان وام انتظار بازپرداخت این مبلغ از سوی عراق را ندارند.(5)

پی نوشت

1- کیهان ، 12 بهمن 1361 ، صفحه 2

2-کیهان ، 12 بهمن 1361 ، صفحه 2

3-جمهوری اسلامی ، 12 بهمن 1361 ، صفحه 11

4-کیهان ، 12 بهمن 1361 ، صفحه 17 ، سخنان ضد آمریکایی محمد خاتمی در سال 1361 و در مقام وزیر ارشاد و مغایرت آن را با مشی امروز نامبرده را اگر به کناری گذاشته و از روی آن عبور کنیم به بخشی از نظرات وی می رسیم که می گوید مبارزه با آمریکا و مقابله با این قدرت پلید از نیروی ایمان ملت ایران سرچشمه می گیرد و اگر کسی ایمان نداشته باشد نمی تواند در برابر آمریکا مقاومت کند ، با این استدلال درست می توان سوالی پرسید و جوابی داد و آن این که چرا برخی از جریان های سیاسی که در طول دهه 60 حداقل در ظاهر با آمریکا گلاویز شده بودند امروز در مقابل این قدرت شیطانی کرنش کرده و سر تعظیم فرودآورده اند ؟ پاسخی جز این که ایمان نداشته و به آن چه گفته بودند باور نداشته اند می توان به این سوال داد ؟ طبیعی است که نبود ایمان یکی از پاسخ های صحیح به سوال فوق است سوالی که همواره و با هر طرفندی که مدعیان بخواهند از پاسخ به آن طفره روند نمی توانند . نکته دیگری که بایستی بدان توجه کرد آن که خاتمی در سال 61 گفته بود جمهوری اسلامی به هنر بی هنرانی که پیشقراول نفوذ دشمنان به کشور شده اند هیچ احترامی نمی گذارد و عجیب آن که وی در مقام رئیس جمهور پیشقراول نفوذ همین بی هنران در عرصه فرهنگ و هنر کشور با دستان عطاء الله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خود شد ، بی هنرانی که در هشت سال دولت اصلاحات هر چه خواستند گفتند و هر آن چه خواستند انجام دادند .

5-  کیهان ، 12 بهمن 1361 ، صفحه 20

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها