کد خبر: ۳۶۲۰۷۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۲     ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشت:

پس از آنكه عضو هيأت‌رئيسه انجمن ارگانيك ايران نسبت به قانوني شدن طرح صهيونيستي اگروتروريسم در خلال تصويب لايحه برنامه ششم توسعه كشور هشدار داد، اين‌بار انگار نوبت يكي از مديران ارشد سازمان غذا و دارو است كه نسبت به احتمال وجود محصولات دستكاري‌شده ژنتيكي يا تراريخته قاچاق در بازار هشدار دهد. به گفته حسين رستگار، مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو،  اگر اين محصولات به شكل قانوني و رسمي وارد كشور نشوند به دليل نياز به عرضه، نگران ورود قاچاق آنها از مسيرهاي غيرقانوني هستيم. به گفته وي، برخي محصولات غذايي در بازار وجود دارند، مجوز هم گرفته‌اند اما اعلام نكرده‌اند كه دستكاري‌شده ژنتيكي يا تراريخته هستند و هنگام بررسي سطح بازار مي‌بينيم آنها تراريخته هستند. اين در حالي است كه دولت در برنامه ششم توسعه قانوني‌سازي محصولات تراريخته را دنبال مي‌كند تا موضوع واردات و به‌كارگيري اين نوع از توليدات كشاورزي، سبك و سياق قانوني به خود بگيرد اما آنچه درباره اين تكنولوژي ايجاد نگراني كرده است تهديد سلامت شهروندان و بروز برخي بيماري‌ها در پي مصرف محصولاتي است كه زاده دستكاري‌ها و تغييرات ژني هستند، چرا كه در حال حاضر برخي از كشورهاي اروپايي نيز دست به عصا با مقوله محصولات تراريخته برخورد مي‌كنند.

رخنه محصولات تراريخته قاچاقي
مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از احتمال وجود محصولات دستكاري‌شده ژنتيكي يا تراريخته قاچاق در بازار خبر داده است.

حسين رستگار، مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درباره واردات محصولات تراريخته بيان داشت: برخي محصولات غذايي در بازار وجود دارند كه مجوز هم گرفته‌اند اما اعلام نكرده‌اند دستكاري شده ژنتيكي يا تراريخته هستند و هنگام بررسي سطح بازار مي‌بينيم تراريخته هستند. به گفته مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، اگر محصولات تراريخته را با مجوز وارد كشور نكنيم و بر آنها نظارت نداشته باشيم، مسيرهاي ديگري باز مي‌شود كه ضرر آن 100 برابر خواهد بود و حداقل با گرفتن مجوز، اين محصولات نظارت خواهند شد زيرا اكنون احتمال اينكه محصولات تراريخته قاچاق از مسير غيرقانوني و قاچاق به بازار ورود پيدا كند، وجود دارد.

لزوم تصميم‌گيري قاطع درباره تراريخته‌ها
همچنين رستگار درباره تصميم‌گيري درباره محصولات تراريخته عنوان كرد: تكنولوژي فرآورده‌هاي تراريخته در دنيا در حال استفاده است و در نهايت متخصصان و كارشناسان بايد دور هم جمع شوند و يك نتيجه درباره اين محصولات كسب كنند.

بنابر اظهارات مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، متخصصان ژنتيك، كشاورزي و وزارتخانه‌هاي مربوطه  بايد در قضيه تراريخته‌ها ورود كنند و يك تصميم كارشناسي بگيرند زيرا در وضعيت كنوني به نتيجه نخواهد رسيد.

2 روغن تراريخته در ايران
علاوه بر اين، رستگار درباره محصولات مجاز تراريخته در كشور خاطرنشان كرد: سازمان غذا و دارو فقط به مواد غذايي فرآوري‌شده مانند روغن، مجوز تراريخته مي‌دهد و تاكنون به 2 مورد روغن تراريخته مجوز داده شده است. رستگار به ايرنا گفته است: اما مجوز فرآورده‌هاي كشاورزي مانند سويا و دانه‌هاي غذايي را وزارت جهاد كشاورزي مي‌دهد كه اطلاعي ندارم آنها چه اقداماتي در اين زمينه انجام داده‌اند اما به نظر مي‌رسد برخي كشورها مانند اروپايي‌ها، محصولات تراريخته را تحريم كرده‌ و اجازه مصرف آن را نداده‌اند.

هشدار درباره بايو تروريسم
مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو همچنين اظهار داشت: در بحث بايوتروريسم، افرادي مي‌گويند شايد تغيير ژنتيكي در محصولي مانند بذر ايجاد كنند و اين بذر موجب شود تمام بذرهاي بومي خود را از دست بدهيم. وي افزود: همچنين شايد به‌صورت ناخواسته يا با هدف مشخص بايوتروريسم، محصولات خاص مضري ايجاد شود كه براي اين كار مي‌توان از بسياري از غذاهاي غيرتراريخته استفاده كرد. رستگار تصريح كرد: يكي از روش‌هاي بايوتروريسم اين است كه مواد غذايي را به ميكروب آلوده كرده و آن را توزيع مي‌كند. همچنين مي‌تواند برخي ويروس‌ها را وارد بذرها كرده و كل يك باغ را از بين برد.

واردات بودار محصولات كشاورزي
مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تصريح كرد: خود را به اين موضوع مشغول كرده‌ايم كه آيا بايد به تراريخته‌ها مجوز بدهيم يا ندهيم از آن سو ممكن است به‌صورت ناخواسته در بازار نياز وجود داشته باشد و نتوانيم بازار را تامين كنيم و محصولات تراريخته از طريق قاچاق وارد كشور شود. رستگار در ادامه يادآور شد: بايد بر محصولات تراريخته نظارت داشته باشيم زيرا شايد بسياري از ذرت‌هاي آمريكايي كه در اماكن گوناگون به صورت ذرت بوداده در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، تراريخته باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها