کد خبر: ۳۶۲۰۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
رئيس جبهه ملي سودان با تاكيد بر اينكه سياست خارجي نظام خارطوم بر اساس باج‌گيري است، گفت: اسرائيل هم درصدد جلب مواضع نظام‌هاي اسلامي و عادي سازي روابط با آنهاست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «احمد ابراهيم» رئيس جبهه ملي سودان در خارطوم ضمن انتقاد از قطع ارتباط كشورش با ايران اظهار داشت: سياست نظام كنوني سودان باجگيري براي موضع‌گيري در سياست خارجي است، به گونه‌اي كه به حمايت‌هاي 25 ساله جمهوري اسلامي ايران از زمان به قدرت رسيدن جبهه نجات اسلامي در سال 1989 خيانت كرد.

وي با اشاره به اينكه ايران تا چندي پيش در همه ابعاد سياسي، نظامي و اقتصادي از سودان حمايت مي‎‌كرد، گفت: دليل پيوستن سودان به ائتلاف عربي به سركردگي عربستان و اعزام حدود هزار سرباز به يمن به اين دليل بود كه عمر البشير يك حامي مالي بزرگ‌تري را جستجو مي‌كرد، به خصوص كه ايران در شرايط خاصي قرار داشت بنابراين خارطوم موضع ضد ايراني در پيش گرفته و بر مبناي باج‌گيري مادي، با ايران قطع رابطه و با عربستان اعلام همبستگي كرد.

معارض سوداني گفت: عربستان با واريز كردن مبلغ يك ميليارد دلار به بانك مركزي سودان توانست موضع عمر البشير را به نفع خود خريداري كند، اما اين پول وديعه است، به گونه‌اي كه هر وقت سعودي‌ها آن را مطالبه كنند بايد مسترد شود تا بدين ترتيب به آل سعود تضمين داده شود كه عمر البشير از موضع خود بازنگشته و به تعبيري عربستان را دور نزده و به سوي ايران بازنمي‌گردد.

وي با بيان اينكه رفتارهاي نظام حاكم بر سودان چهره اسلام را خدشه‌دار كرده، افزود: از آنجا كه عمر البشير وابسته به اخوان المسلمين و فردي مسلمان است، اسرائيل هم تلاش مي‌كند روابط با نظام‌هاي اسلامي را عادي كند.

ابراهيم درباره زمينه سازي‌هاي سودان براي عادي‌سازي روابط خود با رژيم صهيونيستي گفت: عادي‌سازي روابط خارطوم با رژيم صهيونيستي و ديگر طرف‌ها در ازاي تامين منافع مادي براي سودان امري عادي و طبيعي است، در حالي كه اين پول‌ها هرگز به نفع ملت سودان تمام نشده است، امروز ملت سودان به دليل اوضاع داخلي و همچنين فرستاده شدن اجباري فرزندانشان به جنگ عليه برادرانمان در يمن با درد و رنج واقعي روبرو هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها