کد خبر: ۳۶۳۲۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
رئيس جمهور گفت: خاستگاه هنر تعزيه ايران اسلامي و از زيباترين عرصه هاي تجلي هنر توحيدي، عشق ، عدالت، عزت و کمال است که در حادثه کربلا ريشه دارد.
باشگاه خبرنگاران، محمود احمدي نژاد در مراسم ثبت جهاني تعزيه اظهارداشت: خداي متعال اين عالم را خلق کرد براي انسان و انسان را خلق کرد براي اينکه در مسير کمال حرکت کند،‌ از ابتداي خلقت انسان، دو مسير روشن، جريان و رفتار مقابل هم در رفتار انسان ها و جوامع انساني قابل تشخيص است.
وي گفت: اساس حرکت يک مسير و جريان و جبهه بر توحيد و يگانه پرستي است، همه پيامبران و صالحان بر مبناي توحيد حرکت کردند و انگيزه حرکت آنها عشق و عاطفه و محبت است، پيامبري را نمي يابيد که از روي کينه و خودخواهي عملي انجام داده باشد، حتي جايي که جنگ مي کند.
رئيس جمهور افزود: آنان دنبال اجراي عدالت بودند،‌ همه به دنبال عدالت بودند، پيامبر عزيز ما و ائمه طاهرين (عليهم السلام) مطلق عدالت و عدالت مطلق هستند و در نهايت مي خواهند جامعه را به عزت و کمال برسانند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: نقطه نهايي اين جريان خداست،‌ رسيدن به نقطه اي که تجلي خدا شود و به قله هاي سعادت برسد.

رئيس جمهور با اشاره به وجود دو مسير و جريان از ابتداي خلقت انسان گفت: مسير حرکت يک جريان توحيد و يگانه پرستي و جريان ديگر حرکت برمبناي ارضاي نفسانيات است .
احمدي نژاد افزود:انگيزه حرکت دراين مسير،غرور و خودخواهي، خودبرتري ، تسلط بر انسان ها ، استفاده از حقوق بيشتر و لذت بيشتر است.
وي گفت: اين دو خط در طول تاريخ دو ادبيات و فرهنگ را شکل دادند و وقتي در زمينه هاي گوناگون وارد مي شويم اين ويژگي ها را مي بينيم.
احمدي نژاد ادامه داد: کارواني از حضرت آدم شروع شده است و تا کربلا ، امروز و انشاءالله تا حکومت جهاني امام عصر(عج) ادامه دارد و جرياني ديگر مقابل اين کاروان است.
رئيس جمهور با بيان اينکه يکي از عرصه هاي تجلي اين ويژگي ها ، هنر است گفت: هنري به دنبال يگانه پرستي و موضع حرکتش عشق و عاطفه ، کمال بشري و عزت حقيقي انسان هاست و در مقابل، جريان هنري ديگر در موضع غرور، خودخواهي و کينه است.
احمدي نژاد به عنوان مثال به مسجد گوهرشاد اشاره کرد و افزود: آيا مي شود از موضع کينه و غرور کسي موفق به ساخت چنين مسجدي شود ؟ شدني نيست زيرا با نگاه به اين مکان که اوج هنر است ، به خدا نزديک مي شوي و عشق به انسان ها و پيامبر(ص) و آل او در دل انسان موج مي زند.
وي ادامه داد:در مقابل ، در کشوري غربي بنايي از هزار سال قبل مي بينيم که در آن نه احساس و نه عشق است زيرا درآن کسي مي خواسته است قدرت و تسلط خود را بر انسان ها به تصوير کشد.
رئيس جمهور گفت: هنر نمايش از آن دسته هنرهاست که در آن آدم ها همه محو در پيام و همه يکي هستند.
وي افزود: در اين هنر ، کسي که نقش شمر را بازي مي کند و کسي که نقش حضرت عباس را بازي مي کند همه يکي هستند و دنبال مشهور شدن و قهرمان شدن نيستند بلکه دنبال اين هستند که حقيقتي را معرفي و دل ها را با توحيد و عشق و عدالت و عزت و جمال الهي آشنا کنند بنابراين مبناي اين هنر کاملا متفاوت است.
احمدي نژاد گفت: خاستگاه اين نوع هنر عمدتا ايران اسلامي و هنر تعزيه از زيباترين عرصه هاي تجلي هنر توحيدي، عشق ، عدالت، عزت و کمال است که در حادثه کربلا ريشه دارد و از همان روز آغاز شده است و تا امروز ادامه دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها