کد خبر: ۳۶۳۲۷
زمان انتشار: ۱۶:۰۰     ۰۳ بهمن ۱۳۹۰
به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمود احمدي نژاد در مراسم ثبت جهاني تعزيه اظهارداشت: خداي متعال اين عالم را خلق کرد براي انسان و انسان را خلق کرد براي اينکه در مسير کمال حرکت کند،‌ از ابتداي خلقت انسان، دو مسير روشن، جريان و رفتار مقابل هم در رفتار انسان ها و جوامع انساني قابل تشخيص است.
وي گفت: اساس حرکت يک مسير و جريان و جبهه بر توحيد و يگانه پرستي است، همه پيامبران و صالحان بر مبناي توحيد حرکت کردند و انگيزه حرکت آنها عشق و عاطفه و محبت است، پيامبري را نمي يابيد که از روي کينه و خودخواهي عملي انجام داده باشد، حتي جايي که جنگ مي کند.
رئيس جمهور افزود: آنان دنبال اجراي عدالت بودند،‌ همه به دنبال عدالت بودند، پيامبر عزيز ما و ائمه طاهرين (عليهم السلام) مطلق عدالت و عدالت مطلق هستند و در نهايت مي خواهند جامعه را به عزت و کمال برسانند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: نقطه نهايي اين جريان خداست،‌ رسيدن به نقطه اي که تجلي خدا شود و به قله هاي سعادت برسد.

رئيس جمهور با اشاره به وجود دو مسير و جريان از ابتداي خلقت انسان گفت: مسير حرکت يک جريان توحيد و يگانه پرستي و جريان ديگر حرکت برمبناي ارضاي نفسانيات است .
احمدي نژاد افزود:انگيزه حرکت دراين مسير،غرور و خودخواهي، خودبرتري ، تسلط بر انسان ها ، استفاده از حقوق بيشتر و لذت بيشتر است.
وي گفت: اين دو خط در طول تاريخ دو ادبيات و فرهنگ را شکل دادند و وقتي در زمينه هاي گوناگون وارد مي شويم اين ويژگي ها را مي بينيم.
احمدي نژاد ادامه داد: کارواني از حضرت آدم شروع شده است و تا کربلا ، امروز و انشاءالله تا حکومت جهاني امام عصر(عج) ادامه دارد و جرياني ديگر مقابل اين کاروان است.
رئيس جمهور با بيان اينکه يکي از عرصه هاي تجلي اين ويژگي ها ، هنر است گفت: هنري به دنبال يگانه پرستي و موضع حرکتش عشق و عاطفه ، کمال بشري و عزت حقيقي انسان هاست و در مقابل، جريان هنري ديگر در موضع غرور، خودخواهي و کينه است.
احمدي نژاد به عنوان مثال به مسجد گوهرشاد اشاره کرد و افزود: آيا مي شود از موضع کينه و غرور کسي موفق به ساخت چنين مسجدي شود ؟ شدني نيست زيرا با نگاه به اين مکان که اوج هنر است ، به خدا نزديک مي شوي و عشق به انسان ها و پيامبر(ص) و آل او در دل انسان موج مي زند.
وي ادامه داد:در مقابل ، در کشوري غربي بنايي از هزار سال قبل مي بينيم که در آن نه احساس و نه عشق است زيرا درآن کسي مي خواسته است قدرت و تسلط خود را بر انسان ها به تصوير کشد.
رئيس جمهور گفت: هنر نمايش از آن دسته هنرهاست که در آن آدم ها همه محو در پيام و همه يکي هستند.
وي افزود: در اين هنر ، کسي که نقش شمر را بازي مي کند و کسي که نقش حضرت عباس را بازي مي کند همه يکي هستند و دنبال مشهور شدن و قهرمان شدن نيستند بلکه دنبال اين هستند که حقيقتي را معرفي و دل ها را با توحيد و عشق و عدالت و عزت و جمال الهي آشنا کنند بنابراين مبناي اين هنر کاملا متفاوت است.
احمدي نژاد گفت: خاستگاه اين نوع هنر عمدتا ايران اسلامي و هنر تعزيه از زيباترين عرصه هاي تجلي هنر توحيدي، عشق ، عدالت، عزت و کمال است که در حادثه کربلا ريشه دارد و از همان روز آغاز شده است و تا امروز ادامه دارد.

احمدي نژاد افزود: اين هنر مردمي است و نمي تواند مختص قشر، طايفه و دسته خاص باشد به همين علت در همه ايران متناسب با شرايط ، ذوق ، سليقه و روحيات محلي ، تعزيه به شکل زيبا وجود دارد.
رئيس جمهور گفت: تعزيه مردمي ترين هنر شناخته شده است و هنري مردمي تر از آن نداريم البته نمي دانم در سند يونسکو اين موضوع برجسته شده است يا خير؟ .
احمدي نژاد افزود: تعزيه را در همه جا، در کوچه ، محله، خيابان، سالن تئاتر و استاديوم مي توان اجرا کرد و محدوديت مکاني و زماني ندارد.
وي ادامه داد: در تعزيه ، زيبايي ، عاطفه ، تفکيک جبهه حق و باطل ، آگاهي بخشي و جوشاندن مخازن عواطف ،عشق و تفکر در درون انسان ها وجود دارد و در عين پيچيدگي هايش بسيار ساده است.
احمدي نژاد گفت: خدا را سپاسگزاريم که بالاخره اين هنر مختص ايرانيان به دنيا معرفي شد البته اينکه مي گوييم مختص ايرانيان به دنبال برتري طلبي نيستيم بلکه خدا را شکر مي کنيم که اين هنر از عمق فرهنگ اين سرزمين که الهي و توحيدي است ، جوشيد.
رئيس جمهور گفت: همين عزاداري ها و تعزيه ها موجب شد راه سعادت از شقاوت تفکيک شود و مسير الهي همچنان در برابر بشر، روشن ، شناخته شده و باز و نام امام حسين(ع) همچنان ورد زبان ها باشد.
احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه حادثه عاشورا و کربلا اوج همه چيز است افزود: همه رنج هايي که صالحان و بزرگان در طول تاريخ بردند و همه شهامت ها ، پاکي ها، عشق ها ، يگانه پرستي ها و زيبايي هاي انساني در طول تاريخ ، در صحنه عاشورا متجلي و شايد به همين علت است که فرمودند امام حسين (ع) کشتي نجات است .
وي با اشاره به اينکه مقدمات حادثه کربلا از حضرت مسلم (ع) تا بعد از آن گفت: اين حوادث به عنوان نماد نجات بشر و نشان دادن راه درست و تفکيک دو جريان تاريخي از هم در تعزيه بازآفريني مي شود .
احمدي نژاد افزود: صحنه کربلا را زيباترين صحنه اي است که مي تواند باز آفريني شود و بهترين روش اين باز آفريني ، هنر تعزيه در ايران است .
رئيس جمهور گفت: تعزيه در ايران جوشش دروني و کسي براي آن بخش نامه صادر نکرده است زيرا خاستگاه آن عشق و مردمند و دائم با ابتکار ، نوآوري ، حرکت و تکامل روزآمد مي شود و به همين علت تعزيه امروز با تعزيه صدسال پيش فرق مي کند و تعزيه ده سال بعد نيز با تعزيه امروز فرق خواهد کرد .
احمدي نژاد افزود: پايه تعزيه ، عشق، ايمان، يگانه پرستي و نهايت آن عدالت ، توحيد و کمال است به همين علت بايد آن را حفظ کنيم و بيشتر به آن بپردازيم.
رئيس جمهور گفت: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و موسوي معاون رئيس جمهور بايد با اهل اين کار بنشينند و به اين هنر رسيدگي کنند تا گسترش يابد و به دنيا برسد.

رئيس جمهور گفت: بايد فرهنگ و مکتب حسيني که در قالب نوشته ها ، کتابها ، مقالات و کنفرانسها به دنيا منتقل مي شد از اين پس در قالب تعزيه ناب حسيني نيز به دنيا منتقل شود.
احمدي نژاد در مراسم ثبت جهاني تعزيه که در مرکز همايشهاي صدا و سيما برگزار شد با بيان اينکه هيچ يک از هنرمندان تعزيه به دنبال اسکار نيستند افزود: همه اين هنرمندان به دنبال امام حسين (ع) و مخلص آن حضرت هستند.
وي گفت: اينها آمده اند تا به مکتب ، فرهنگ و آرمانها به بهترين و مردمي ترين روش خدمت کنند.
رئيس جمهور افزود: همان گونه که براي سينما و تئاتر در کشور برنامه ريزي مي شود چقدر خوب است حداقل فضايي در هر شهري پيش بيني شود تا در فصل هاي مختلف امکان اجراي تعزيه در آن وجود داشته باشد.
احمدي نژاد با بيان اينکه حمايت از هنرمندان جزء وظايف وزارت ارشاد است گفت: بنده به عنوان فردي که هنرمند نيستم اما هنر را دوست دارم مي خواهم شهادت بدهم که جمعي از بهترين هنرمندان اين کشور که صادقانه و بدون هيچ توقعي به فرهنگ اين سرزمين خدمت مي کنند همين هنرمندان تعزيه هستند که وزارت ارشاد حمايت از آنان را بايد در دستور کار قرار دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها