کد خبر: ۳۶۶۰۰۲
زمان انتشار: ۱۸:۳۷     ۰۹ اسفند ۱۳۹۴
لیلاز چگونه پیشاپیش خبر پیروزی خودخوانده را به رویترز داد؟! و مستی جریان خاص از اقلیت شدن؛ باید در عرصه داخلی تجدید نظر کنیم! از جمله مطالبی هستند که در بسته گزارش تحلیلی امروز خبرگزاری فارس به آنها پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه 598، بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

زمینه‌چینی حجاریان برای اعلام پیروزی خودخوانده اصلاح‌طلبان

سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و کسی که از او با عنوان تئوریسین جریان خاص نام برده می‌شود در روز رأی‌گیری انتخابات، گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد انجام داده که بخشی از آنرا در ادامه می‌خوانید:

اعتماد: اگر اصلاح‌طلبان بتوانند پیروزی قابل توجهی را کسب کنند فکر می‌کنید این پیروزی چه پیامی را خواهد داشت و چه تاثیری در آرایش اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد گذاشت؟

حجاریان: منظور شما از پیروزی قابل توجه چیست؟

اعتماد: مثلاً اگر اصلاح‌طلبان بتوانند بین ٦٠ تا ٧٠ درصد کرسی‌ها را کسب کنند.

حجاریان: خب در این پیروزی که می‌گویید رییس مجلس چه کسی است؟

اعتماد: خب در این میان اتفاقاتی رخ داده که بازی عوض شده است. الان اصلاح‌طلبان در قم از علی لاریجانی حمایت کرده‌اند و در تهران افراد منتسب به ایشان در لیست اصلاح‌طلبان حضور دارند. تاثیر این موضوع را در مجلس بعدی چگونه می‌بینید؟ آیا می‌توانیم با یک لاریجانی متفاوت روبه‌رو باشیم؟

حجاریان: ما همین امروز هم با لاریجانی متفاوتی رو‌به‌رو هستیم، نیازی نیست تا صبر کنیم و ببینیم در مجلس بعدی چه رخ خواهد داد! شما ببینید این روزها علی لاریجانی چه حرف‌های عجیبی می‌زند، می‌گوید اگر اصلاح‌طلبان ضدّ انقلابند چرا به آنها اجازه فعالیت می‌دهید. لاریجانی این روزها حرف‌های خوب و دقیقی می‌زند.

در بخش دیگری از این مصاحبه همچنین آمده است:

اعتماد: فکر می‌کنید ریاست لاریجانی بر مجلس آینده را می‌توان یک پیروزی برای اصلاح‌طلبان محسوب کرد؟

حجاریان: بستگی دارد این پیروزی مقابل چه کسی باشد. اگر مقابل حداد عادل باشد قطعا می‌تواند برای اصلاح‌طلبان پیروزی محسوب شود زیرا حداد عادل سرلیست رقیب اصلاح‌طلبان است. حداد ریاست را از دست بدهد پیروزی اصلاح‌طلبان است.

 

*حجاریان درست می‌گوید و به تعبیری حتی «از 2 سال قبل هم نیازی نبود تا صبر کنیم و ببینیم در مجلس بعدی چه رخ خواهد داد؟!»

چه اینکه با بازی طراحی شده از سوی جریان سیاسی خاص که صراحتاً اعلام کرد «برد انتخاباتی را در اکثریت شدن نمی‌داند»، «صرفاً معتقد به برد حداقلی است» و «پیروزی یعنی رئیس نشدن حداد عادل در مجلس دهم»! و در ادامه نیز رامشگری‌های خاص این جریان در مقابل کسانی همچون دکتر علی لاریجانی و دکتر علی مطهری؛ معلوم بود که قصد جریان خاص در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، لقب نهادن بر اکثریت اصولگرای مجلس تحت عنوان «اصولگرایان معتدل» و «اعلام پیروزی خودخوانده به هر قیمتی» است...

جالب‌تر آنکه سعید حجاریان درست در روز انتخابات نیز بر گستره‌ی راهبرد طراحی شده می‌افزاید و بیان می‌کند که اساساً پیروزی اصلاح‌طلبان یعنی آنکه دکتر حداد عادل رئیس مجلس نباشد!

در اینجا بایستی به این نکته تحلیلی نیز اشاره کرد که اگر اصلاح‌طلبان برای امر موهومی نظیر «جشن هسته‌ای» به حضور مردم نیاز داشتند اما برای «اعلام پیروزی خودخوانده» به این حضور هم حتی نیازی ندارند.

سعید حجاریان همچنانکه در ماجرای «پیروزی خودخوانده» سلسله‌جنبان است؛ در جریان بزرگنمایی مسئله «تحریم‌ها» و حرکت دادن جریان سیاسی خاص به سمت اصرار بر «فلج شدن کشور به دلیل تحریم‌ها» نیز نقش نخست را بر عهده داشت و جمله مشهور «و ما ادریک ماتحریم» را 2 سال قبل در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد بر زبان آورد.

 

***

 

لیلاز چگونه پیشاپیش خبر پیروزی خودخوانده را به رویترز داد؟!

خبرگزاری رویترز، بعد از ظهر روز –شنبه- گذشته و در حالی که هنوز شمارش آرا به پایان نرسیده و از رقابت‌های تهران هم هیچ خبر رسمی و غیر رسمی منتشر شده‌ای وجود نداشت؛ از «نمایش قوی» اصلاح‌طلبان و حامیان رئیس‌جمهور روحانی و دستاوردهای آنها در انتخابات سخن گفت.

این خبرگزاری انگلیسی همچنین در مصاحبه با «سعید لیلاز» فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های اقتصاددان جریان خاص، به نقل از وی نوشت: نتایج اولیه فراتر از انتظارات اصلاح‌طلبان است...به نظر می‌رسد میزانی از کاندیداها که بعنوان اصلاح‌طلب و کاندیداهای مستقل شناخته می‌شوند؛ توانسته‌اند اکثریت مجلس آینده را بدست بگیرند. و من امیدوارم که پارلمان جدید برای ما(اصلاح‌طلبان) پارلمان مطلوبی باشد.

 

*همانطور که طی 2 سال گذشته در بسته‌های گزارش تحلیلی خبرگزاری فارس اشاره شده بود؛ جریان سیاسی خاص قصد داشت –به دلایلی- به هر قیمتی ولو با تغییر یک کرسی مجلس دهم، خود را بصورت خودخوانده، پیروز انتخابات مجلس دهم بنامد...

این گزینه بصورت ملموسی در رفتار رسانه‌های خارجی و و آنچه که نقل آن در رابطه با سعید لیلاز رفت، گویاست و خود را به رخ می‌کشد.

جریان سیاسی خاص قصد دارد با معتدل و مستقل خواندن اکثریت اصولگرای مجلس دهم و الصاق خود به این اکثریت قاطع؛ کاپ پیروزی انتخابات را از دست گفتمان اصولگرایی برباید.

این جریان سیاسی همچنین از مدت‌ها قبل از روز برگزاری انتخابات با بیان سخنانی عجیب نظیر اینکه «انتخابات عرصه دگرگونی‌های عمیق نیست»، «پیروزی به معنای اکثریت شدن نیست» و «اصلاح‌طلبان قولی در زمینه حل مشاکل اقتصادی به مردم نمی‌دهند» تلاش کرد تا گستره راهبرد خود را نیز در این زمینه افزایش دهد و در عین حال در زیر بار هیچ وعده خاصی هم نباشد.

فی‌الواقع این جریان در هنگام اعلام پیروزی خود اگر در مقابل این خواسته قرار گیرد که چرا برای معیشت و اقتصاد مردم کاری نمی‌کنید و چرا وعده‌های ستاد اصلاحات نظیر «لغو سربازی» و «مقرری بیکاری» را عملی نمی‌کنید؛ خواهند گفت که آن وعده‌ها به شرط اکثریت شدن اصلاح‌طلبان بود و هنگامیکه بیان شود پس شما شکست خورده‌اید خواهند گفت که کسانی مثل علی لاریجانی در حال بیان سخنان ما هستند و ما از ابتدا هم به دنبال برد حداقلی بودیم!

محتوای مصاحبه‌ای که در صبح فردای انتخابات از سوی یک فعال مبرّز اصلاح‌طلب با خبرگزاری رویترز انجام شده و آنچه که این خبرگزاری خارجی در پیرامون این مصاحبه نوشته است، جملگی شاهد همین تحلیل هستند.

 

***

 

نمایندگان مجلس نهم عقل نداشتند!

مستی جریان خاص از اقلیت شدن؛ باید در عرصه داخلی تجدید نظر کنیم!

علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اراده ملت، در مصاحبه‌ای با شماره یکشنبه (مورخ 9 اسفند) روزنامه شرق در اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است:‌ ما حس غرور داریم. غرور حاصل از یک کنش سیاسی صحیح که اصلاح‌طلبان از خود بروز دادند. به زبان ساده کنش سیاسی اصلاح‌طلبان کلاس بسیار بالایی داشت. این نوع کنش سیاسی را شاید بتوان در آینده برای فعالان سیاسی تدریس کرد.

وی همچنین گفته است: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس نهم عقلانی عمل نمی‌کردند. نقد ما به رفتار غیر قانونی و غیر عقلانی بود!

صادق زیباکلام، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در سرمقاله‌ای با عنوان «پیام مهم انتخابات تهران!» که در روزنامه آرمان امروز منتشر شد، با اشاره به پیروزی فهرست اصلاح‌طلبان در شهر تهران نوشته است: تلاش کنیم هم درعرصه داخلی و هم عرصه خارجی تجدید نظرهای مد نظر را به عمل آوریم!

 

*جریان سیاسی خاص در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، اقلیّت شده است و اصولگرایان با وجود اینکه در تهران شکست خورده‌اند اما فی‌الجمله و برای چهارمین دوره متوالی در مجلس نیز توانسته‌اند اکثریت ساختمان بهارستان را با اعتماد مردم از آنِ خود کنند.

اما اینکه چرا جریان سیاسی خاص از بابت این اقلیّت شدن ابراز شادمانی و خرّمی می‌کند مشخص نیست؟!

و ایضاً اینکه چرا جریان خاص فکر می‌کند با برنده شدن فهرست خود در تهران می‌تواند تمام جهان پیرامونش را «بی‌عقل»! خطاب کند و یا داعیه‌ی سوخته‌ی «تجدید نظرطلبی» که در دولت اول اصلاحات مطرح شده بود را جانی دوباره ببخشد؟!

گفتنیست جریان سیاسی خاص طی یکسال گذشته تا می‌توانست علیه اصولگرایان و اکثریت اصولگرای مجلس اقدام به ناسزاگویی کرد و ناسزاهایی از قبیل «تندرو»، «کارنابلد»، «افراطی»، «بی‌عقل»، «کم‌توان»، «موافق اختلاس»، «بدترین مجلس تاریخ ایران» و... را بر زبان آورد.

و این ناسزاگویی‌ها نیز هرگز بصورت شایسته از جانب اعاظم اصولگرا پاسخ داده نشد!

جریان خاص همچنین، عزم خود مبنی بر «اعلام پیروزی خودخوانده و به هر قیمتی» را از قبل از انتخابت جزم کرده بود و این مسئله طی 2 سال گذشته به کرّات در همین بسته گزارش تحلیلی مورد بیان و تحلیل قرار داشت.

(جهت تنویر افکار عمومی بیان می‌شود که محتوای آخرین بسته گزارش تحلیلی فارس که در روز چهارشنبه‌ی قبل از انتخابات هفتم اسفند و با تیتر «اصلاح‌طلبان این طور قصد اعلام پیروزی کرده‌اند» در این لینک قابل خوانش و مطالعه است.)

قابل توجه آنکه، سعید حجاریان، از فعالان اصلاح‌طلب، قبل از اعلام نتایج به روزنامه اعتماد گفته بود: نیازی نیست تا صبر کنیم و ببینیم در مجلس بعدی چه رخ خواهد داد...لاریجانی این روزها حرف‌های خوب و دقیقی می‌زند!

و یا مثلاً شکوری راد در بخش دیگری از مصاحبه اشاره شده در بالا بیان می‌کند: حتی اگر نتایج این‌قدر مثبت هم نبود، ما غرور ناشی از فعالیت عقلانی و منطقی را با خود حمل می‌کردیم...

گفتنیست، «سعید لیلاز»، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در روز شنبه و تنها ساعاتی پس از پایان رأی‌گیری، خبر پیروزی خودخوانده اصلاح‌طلبان را به خبرگزاری خارجی رویترز داده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها