کد خبر: ۳۶۶۰۶۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
همانطور که انتظار می‌رفت مقامات و رسانه‌های غربی نسبت به نتایج انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم واکنش نشان داده و از پیروزی جریان اصلاحات در شهر تهران ابراز خوشحالی کرده است.
به گزارش پایگاه 598، همانطور که انتظار می‌رفت مقامات و رسانه‌های غربی نسبت به نتایج انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم واکنش نشان داده و از پیروزی جریان اصلاحات در شهر تهران ابراز خوشحالی کرده و در مقابل برخی از مقامات کنگره امریکا نسبت به وعده‌های داده شده توسط دولت اوباما - درباره اینکه یک مجلس غرب‌گرا در ایران به روی کار بیاید- ابراز تردید و نسبت به رویکرد آتی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده است.

با روی کارآمدن دولت یازدهم روابط ایران با غرب توسعه پیدا کرد و به دلیل بستری به نام پرونده هسته‌ای سطح تعامل با ایالات متحده امریکا و برخی از متحدانش بیش از گذشته شد، چنین فرآیندی سطح توقع و انتظارات مقامات کاخ سفید را هم افزایش داد و آنها خواهان تشکیل مجلسی در دوره دهم انتخابات شدند که تمایل به غرب داشته باشد و بتواند برخی از مطالبات آنها را پاسخ دهد.

وعده اوباما به کنگره این کشور مبنی بر تشکیل مجلسی همسو با غرب در ایران با نتایج انتخابات تا حدود فراوانی به یأس تبدیل شد آنگونه که بر اساس نتایج اخذ شده در سراسر کشور اصولگرایان حائز اکثریت آرا شدند و این بدان معناست که اهداف امریکایی‌ها حداقل در این سطح بدون پاسخ مانده است.

در همین باره «اد رویس» رئیس‌ جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، در بیانیه‌ای عنوان داشت که نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، آزمایش‌‌های موشکی یا دستگیری ملوان‌‌های امریکایی، بر خلاف وعده‌ای است که «باراک اوباما» در مورد معتدل و مسئولیت‌پذیر شدن ایران داده بود.

رویس در بیانیه‌‌ای که در وب‌ سایت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا منتشر شده، می‌نویسد: «رئیس‌جمهور اوباما به مجلس وعده داده بود که ایران مسئولیت‌پذیرتر و میانه‌روتر می‌شود. با این حال ساعاتی پس از اجرایی شدن توافق هسته ای، حکومت ایران 2 هزار و 967 نفر از نامزدهای انتخاباتی برای انتخابات مجلس در ایران را رد صلاحیت کرد.»
مراد رویس و سایر سیاستمداران امریکایی جریانی در داخل کشور است که همواره توانسته بسیاری از اهداف غرب در خاک سرزمین ایران را محقق کند و در فتنه 88 با حمایت قابل توجهی رسانه‌ها و مقامات غربی به مدت هشت ماه کشور را به بحرانی عمیق فرو برد.

رویس افزوده: ایران با انجام آزمایش‌های موشکی، تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرد، ملوان‌های امریکایی را دستگیر کرد و همزمان به حمایت از رژیم «قاتل» [بشار] اسد در سوریه ادامه می‌دهد.

رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه خود ادعا کرده است ممکن است برخی از داوطلبان انتخابات میانه‌رو قلمداد شوند؛ اما او چنین چیزی را رد می‌کند. از منظر وی مردم ایران مجبور به انتخاب بین تندروها و تندرو تر‌ها شده‌اند.

ذوق‌زدگی هاآرتص از  انتخابات تهران
در مقابل برخی دیگر از ر سانه‌های وابسته به امریکا یا رژیم صهیونیستی از موفقیت مدعیان اصلاح‌طلبی در شهر تهران ابراز خوشحالی کرده و آن را به فال نیک گرفته‌اند، به عنوان نمونه هاآرتص نوشت: اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها در این رقابت‌ها پیشی گرفته‌اند و نشان‌ها حاکی از آن است که حسن روحانی با یک فضای دوستانه در مجلس برای ادامه برنامه هایش رو به رو خواهد شد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: نتایج اولیه حاکی از آن است که هیچ یک از سه حزب رقیب قاطعیت کرسی‌های مجلس را اشغال نخواهد کرد اما به نظر می‌رسد در آینده اصلاح‌طلبان حضور قدرتمندتری در مجلس از سال 2004   خواهند داشت. نتایج نسبی از 50 شهر کوچک ایران نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان و هم پیمانان اعتدال گرای آنان پیشرو در انتخابات هستند و محافظه کاران و اصولگراها در رتبه‌های بعد قرار دارند. در تهران، مقامات حاضر در شمارش آرای سه منطقه مختلف تهران تأکید کردند که اصلاح‌طلبان از رقبای اصولگرای خود پیشی گرفتند.

روزنامه صهیونیستی همچنین می‌افزاید: اصلاح‌طلبان از سال 1997 با انتخاب محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور و سپس در سال 2000 با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس برای اولین بار قدرت را به دست گرفتند. اما در سال 2004 با شکست آنها در انتخابات مجلس قدرت را واگذار کردند و با ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این جنبش‌ها به کلی از بین رفت. به این ترتیب اصلاح‌طلبان نزدیک به یک دهه و تا زمان انتخاب روحانی به سمت ریاست جمهوری از صحنه سیاسی کنار بودند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز با تیتری با عنوان «نزدیکان اصلاح‌طلب حسن روحانی، بیشترین آرای مجلس را دارند» نوشت: حسن روحانی با کسب این آرا به نوعی اطمینان بیشتری برای برنامه‌های خود کسب کرد و از طرف متحدان اصلاح‌طلب وی نیز که از نتایج انتخابات شگفت‌زده شده‌اند، وارد بازی سیاسی شدند.

  یدیعوت آحارونوت دیگر رسانه این رژیم نیز با اشاره به پیروزی اولیه نزدیکان آقای روحانی نوشت: حسن روحانی و متحد کلیدی او هاشمی رفسنجانی، دو نفر اول لیست مجلس خبرگان هستند و از طرفی نیز محمد رضا عارف که چهره اصلی اصلاحات است، نفر اول انتخابات مجلس تهران شده است.

خوشحالی رویترز از موفقیت مدعیان اصلاح‌طلبی در تهران
خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد: حزب حسن روحانی پیروز انتخابات شد و وی گفت، ایران با این نتیجه قدرتمند تر نیز شده است. حسن روحانی با به‌دست آوردن رأی بالا و متحدان اصلاح‌طلب وی نیز با کسب آرای تعجب آوری در پارلمان ایران، می‌توانند به زودی انزوای ایران را کاهش دهند.

این رسانه ترکیب مجلس آینده را فرصتی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌داند: اکنون که تندرو‌های ضد‌غرب مجلس ایران را از دست داده‌اند، ایران می‌تواند خود را برای انجام تجارت‌های جهانی و سرمایه‌گذاری‌ها در خارج آماده کند.

وب سایت شبکه امریکایی سی‌ان‌ان نیزدر همین رابطه نوشت: از بسیاری جهات این انتخابات به منزله یک همه‌پرسی در مورد رئیس جمهور ایران است. نتایج اولیه انتخابات نشان‌دهنده عملکرد قدرتمندانه میانه‌روها در یک رأی‌گیری پرمخاطره است که می‌تواند آینده کشور و ارتباط آن با غرب را شکل دهد.

پس از این انتخابات طیف متنوع‌تری از صداها وجود خواهد داشت و این موضوع باعث انعکاس بهتر خواست مردم خواهد شد. این کامل و بی‌نقص نیست اما بهتر از گذشته خواهد بود. بسیاری از جوانان ایران حامی روحانی هستند و او را ترجیح می‌دهند؛ حمایتی که می‌تواند نقشی بسیار حیاتی بازی کند؛ چرا که بر اساس بانک آمار جهانی، 60 درصد ایرانی‌ها در سال 2013 زیر 30 سال بوده‌اند.

مجلس ششم دیگری شکل نگرفته است
در حالی برخی از رسانه‌های غربی از پیروزی مدعیان اصلاح‌طلبی در تهران ابراز شور و شعف می‌کنند که نتایج انتخابات در سراسر کشور موفقیت اصولگراها را در کشور نشان داده و شکل گیری مجلس ششم دیگری را تنها به یک آرزو تبدیل کرده است.

منبع: جوان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها