کد خبر: ۳۶۸۱۵۰
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
در گفت‌وگو پایگاه ۵۹۸ با کارشناس مسائل بین الملل مطرح شد:
هانی زاده افزود: متاسفانه در طول سالهای گذشته سازمان ملل نسبت تهدیدات رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده است و به نظر می رسد که اگر مسئله رزمایش موشکی ایران در شورای امنیت مطرح شود و کشورهای بزرگ در مسائل دفاعی ایران دخالت کنند مسئله برجام باید متوقف شود و ایران به غنی سازی 20 درصد بازگردد.
دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل پایگاه 598 در رابطه با حکم ظالمانه دادگاهی در آمریکا علیه ایران اظهار داشت:اقدام اخیر دادگاه فدرال آمریکا برای برداشت 11 میلیارد دلاری از اموال ایران به بهانه حادثه 11 سپتامبر نوعی باج خواهی از ایران می باشد و به نظر می رسد که آمریکایی ها به بهانه های مختلف در صددند به اموال بلوکه شده ایران دسترسی پیدا کنند و این اتفاق در حالی صورت می گیرد که کشورهای 5+1 به تعهداتی که در برجام داده اند عمل نمایند اما ثابت شد که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند و وزارت خارجه باید واکنش تندی از خود نشان دهد زیرا ادامه این وضع منجر به توقف برجام شود.

وی در خصوص تهدید به تحریم ایران به دلیل رزمایش موشکی بیان داشت: مسئله توان دفاعی ایران ارتباطی به برجام ندارد و ایران بخاطر تهدیدهای مکرر رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران ناچار است که بنیه و زیرساخت های دفاعی خود را تقویت نماید.

هانی زاده افزود: متاسفانه در طول سالهای گذشته سازمان ملل نسبت تهدیدات رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده است و به نظر می رسد که اگر مسئله رزمایش موشکی ایران در شورای امنیت مطرح شود و کشورهای بزرگ در مسائل دفاعی ایران دخالت کنند مسئله برجام باید متوقف شود و ایران به غنی سازی 20 درصد بازگردد.

ایشان تصریح کردند: این مورد نقض آشکار برجام است و دخالت آشکار در مسائل داخلی ایران است و اگر ادامه پیدا کند باید تیم مذاکره کننده ایران اخطار شدیدی به 5+1 بدهد.



هانی زاده در خصوص طرح های روسیه و آمریکا برای سوریه اظهار داشت: وزیر خارجه آمریکا به صورت آشکار از طرح B سخن گفته است که اجرایی کردن این طرح منجر به تجزیه سوریه به سه بخش خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد که آمریکایی ها در انتظار شکست مذاکرات ژنو هستند تا بتوانند طرح خود موسوم به پلن B را اجرایی نمایند و شرایط تقسیم سوریه به سه دولت کاملا مجزا را فراهم نماید.

این کارشناس مسائل جهان عرب گفت: این طرح بسیار خطرناک خواهد بود و از گذشته هم مدنظر آمریکایی ها قرار گرفته بود ولی به دلیل همگرایی دولت و ملت سوریه آنها نتوانستند در طول 5 سال بحران سوریه دست به اقدامی برای تجزییه سوریه بزنند.

وی ادامه داد: بهانه جویی گروه های مخالف دولت سوریه  که در گفت و گوهای ژنو شرکت کرده اند مقدمه ای برای تجزیه سوریه است اما اظهار نظر روسیه در خصوص فدرالی کردن سوریه  به منظور تهدید ترکیه صورت گرفته است زیرا ترکیه مایل نیست که کردهای سوریه به خود مختاری در سوریه برسند و به نظر می رسد که اکنون وضعیت به گونه ای است که دوبت سوریه ابتکار عمل را در دست گرفته  و پیروزی های اخبر ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور می تواند همه طرح های آمریکا و غرب را خنثی نماید.

هانی زاده در خصوص سرنوشت مذاکرات ژنو بیان داشت: با توجه به مطالبات گروههای مخالف دولت سوریه و اینکه خواهان تشکیل دولتی انتقالی بدون حضور بشار اسد هستند به نظر می رسد که این گفت و گوها هم نتیجه ای در پی نخواهد داشت و این مذاکرات به شکست منجر خواهد شد.

ایشان تصریح کردند: شکست مذاکرات می تواند منجر به صدور قطعنامه در شورای امنیت شود و آنگاه سوریه تحت بند هفتم سازمان ملل قرار خواهد گرفت  ولی با توجه به حضور قدرتمندانه روسیه در سوریه  به نظر نمی رسد که دی میستورا بتواند اقدامی علیه سوریه در شورای امنیت انجام دهد.

هانی زاده در خصوص اقدام اخیر دولت عربستان در خصوص تروریست خواندن حزب الله لبنان اظهار داشت: با توجه به اینکه عربستان در سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه با شکست مواجه شده است و از سوی دیگر برای  حذف محور مقاومت  تلاش می کند این اقدام نتجه سفر عادل الجبیر به اسرائیل و رایزنی وی با مقامات رژیم صهیونیستی بوده و هدف آن جریان سازی علیه ایران و محور مقاومت است و عربستان به دلیل نفوذی که در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب دارد به نیابت از اسرائیل انجام می دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها