کد خبر: ۳۶۹۰۸۹
زمان انتشار: ۱۵:۴۴     ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
آخرین تحولات جریان جهانی مقاومت در گفتگوی نوروزی ۵۹۸ با فعالان مقاومت اسلامی/(۴)
عبدالله زانگو افزود: هنوز حدود750مفقود داریم که نمی دانیم زنده و اسیر هستند یا شهید شده اند و هیچ خبری به ما نمیدهند، به احتمال قوی بیشترشان شهیدشده‌اند هرچند اطمینانی نیست و ما حتی شنیده ایم تعداد زیادی از شهدا را درگور دسته جمعی و جای نامعلومی دفن کرده اند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، درروزآخرماه صفر بود که ارتش نیجریه با یورش به عزاداران شرکت کننده در مراسم شهادت امام رضا علیه السلام ، هزاران نفر از مسلمانان و یاران شیخ زکزاکی را به خاک و خون کشیدند و بعد از به آتش کشیدن حسینیه زاریا شیخ را در حال جراحت دستگیر کرد. واقعه ای دردناک و تلخ  که دل بسیاری را به درد آورد دراین مدت  مردم نیجریه در تلاش و تکاپو هستند تا رهبر خود را آزاد کنند. بهانه ای شد تا با عبدالله زانگو شاگرد شیخ زکزاکی گفتگویی داشته باشیم.


چه خبری از وضعیت فعلی  نیجریه  دارید؟

مردم غیرتمند نیجریه از مسلمان و غیرمسلمان  در هر مذهب و دینی که هستند از بعد از دستگیری شیخ زکزاکی هر روز در تجمعات  اعتراضی شرکت می کنند  و خواهان آزادی رهبر خود شیخ هستند. از زمانی که دولت و ارتش طاغوت نیجریه شیخ را دستگیر کردند و آن اتفاقات تلخ را در زاریا به راه انداختند حتی یک روز هم فضای آرام و ساکتی نبوده هر روز گروههای مختلف مردم از سرتاسر کشور تظاهرات می کنند.

شیخ زکزاکی در چه شرایطی است؟

وقتی خانه ایشان را آتش زدند  و شیخ را با همراه همسرشان دستگیر کردند شیخ  شش جای بدنش تیر خورده بود و شرایط مناسبی نداشت و تقریبا تا دو هفته پیش هم خبری از حال و روز ایشان نداشتیم خیلی نگران بودیم هیچ اجازه ای به ما  نمی دادند تا ملاقاتی داشته باشیم تا اینکه با  فشارها و اعتراضات مردمی اجازه دادند تا دخترشان وچندنفر دیگر از خانواده شان ایشان را ملاقات کنند  حتی اجازه آزادی همسرشان را هم دادند، ولی خانم شیخ قبول نکرد و گفت  من هم می خواهم مانند همسرم باشم همین جا می مانم تا او را آزاد کنند. الحمدالله شیخ و همسرش دارای روحیه بالایی هستند و همین به ملت نیجریه توان بیشتر برای مقاومت می دهد؛ البته این دهمین بار است که به شیخ  و رهبر ما تعرض و بازداشت کرده اند. طاغوت نیجریه از وجود ایشان در بین مردم هراس دارد  برای همین هر بار ایشان را دستگیر و زندانی می کند الان هم  در یکی از بیمارستانهای خصوصی ارتش در ابوجا  زندانی است و متاسفانه یک چشم وی به طور کامل نابینا و چشم دیگر نیز حد زیادی بینایی خود را از دست داده است.

چه کارهایی برای آزادی شیخ زکزاکی کرده اید؟

برای آزادی ایشان ما وکلایی داریم که بعضا مسیحی هم هستند و از روی ارادت وعلاقه برای آزادی شیخ تلاش می کنند. درکنار مسایل حقوقی همان طورکه  گفتم هرروز تظاهرات و تجمعات مردمی در همه جای کشورداریم  الحمدالله دلهای مردم نیجریه با ماشیعیان است  و کاری ندارند که شیخ رهبر شیعیان است همه او را دوست دارند و در تظاهرات شرکت می کنند و به شدت با این سکوت حاکم رسانه ای در قبال اسارت و شکنجه شیخ معترض هستند.

عکس العمل دولت در قبال این تجمعات چیست؟

  دولت نیجریه تصور نمی کرد این بارگستردگی زیاد وجود داشته باشد متحیر مانده اند چون نمی توانند با همه مردم کشور مقابله کنند  مردم هم از همان ابتدا تا به امروز تظاهراتشان قطع نشده و تا آزادی شیخ در صحنه حضور خواهند داشتبرای همین می ترسند عکس العمل خاصی نشان بدهند.

رسانه ها  چه انعکاسی در این مدت داشتند؟

روزنامه ها چون وابسته به قدرت دولت هستند اخبار را به نفع دولت منتشر می کنند  و به نوعی وارونه انعکاس می دهند تنها چیزی که  در اختیار داریم سایت خودمان است ما اخبار و تصاویر و گزارش های مربوط به تظاهرات هر روز مردم را  در آنجا انتشار می دهیم. 

شما و  دوستانی که درکشورهای دیگرهستند چطور؟

خود ما که  در ایران هستیم  جلوی سفارت  نیجریه  تحصن  اعتراضی داشتیم در کشورهای دیگرهم دوستان جلوی همین تحصن ها  را داشته اند. همچنین در محافل  مختلف می رویم و سخنرانی می کنیم خداراشکر این گونه حرکتهای مردمی درداخل کشور نیجریه و خارج از کشور تا اندازه زیادی باعث شده دولت طاغوت نیجریه جرات شهید کردن شیخ را نداشته باشد همین وحدت  و اتحاد باعث ترس و دلهره آنها گردیده است زیرا نه فقط شیعیان بلکه هرانسان آزاده ای از حادثه زاریا و وضعیت شیخ  ناراحت شده و معترض است.

نیجریه چه تعداد مسلمان شیعه دارد؟

 نیجریه از کشورهای بزرگ و مهم قاره آفریقا است که جمعیتی بالغ بر 200 میلیون تن دارد ازاین تعداد حدود10تا 15 میلیون شیعه هستند بقیه سنی  که البته اهل تسنن درنیجریه از شاخه مالکی هستندما شافعی زیاد نداریم به همین خاطر اغلب افراد درکشور با هم نزدیکی خوبی دارند اقلیت سلفی هم هستند که درمیان مردم جایگاهی ندارند هرچند از طرف عربستان حمایت مالی زیادی برای تبلیغ می شوند.

راز محبوبیت شیخ زکزاکی چیست که همه  حاضر هستند دراین مدت  طولانی تظاهرات اعتراضی داشته باشند؟

شیخ را همه دوست داشتند هرکاری می کرد تا مذاهب مختلف کشور با هم وحدت و دوستی داشته باشند. مثلا هرساله در هفته وحدت برنامه دارد و علمای مذاهب را دعوت می کند که حتی از کشورهای همسایه هم  دراین برنامه حضور دارند و خیلی از اینها هم تحت تاثیر اخلاق و مرام شیخ شیعه شده اند برای همین آمریکاییها و اروپاییها وحشت دارند که مبادا شرایط ایران و انقلاب اسلامی آن در آفریقا هم پیش بیاید تلاش می کنند شیخ را از سر راه بردارند.

دراین مدت  مجمع جهانی اهل بیت  چه  کارهایی دراین عرصه  انجام دادهاست؟

رییس مجمع  جهانی اهل بیت  سعی کرده  با حکومت  نیجریه  گفتگو کند تا اگر بشود کمکهایی کند  اما تاثیری نداشته زیرا  دولت نیجریه با  حرف و گفتگو متقاعد نمی شود اینها  وابسته و نوکر آمریکا و اسراییل هستند که وجود شیخ را  خطرمی دانند. وقتی دولت  طاغوتی ما شیخ را دستگیر و شکنجه  کرد عربستان سعودی پیام تبریک فرستاد و با کمک های مالی و نظامی به  حمایت دولت پرداخت.مسلما حرف زدن با اینها  فایده ای ندارد.

در این مدت اعتراضات مردمی، گروهک بوکوحرام  حملات و خشونتهایی نداشته است؟

 خیلی زیاد؛ هربار حملاتی کرده اند و تعدادی را شهید و زخمی نمودند، ولی این را هم بگویم  بوکوحرام از خود اینهاست ارتش آمریکا و اسراییل یکسالی میشود که در نیجریه مستقر شده اند  عربستان هم خیلی هزینه  کرده تا وهابیت  مانند غده سرطانی در نیجریه  رشد کند. همه اینها  از ترس انقلاب اسلامی دیگر در نیجریه است، زیرا شیخ زکزاکی به امام خمینی ارادت داشت و با ایشان خیلی دیدار داشت و درس می گرفت. او  در سالگرد دوم پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دیدن امام خمینی آمد. امام به ایشان  قرآنی هدیه کرد وفرمود پسرم قرآن هدیه ای برای شماست مردم کشورت را  به این کتاب دعوت کن.از آن ‌پس شیخ زکزاکی گرایش تشیع پیدا می‌کند و درس امام خمینی و حرکت مبارزه علیه ظلم ، کم‌کم تبدیل می‌شود به حرکت عظیم اسلامی! امروز با زحمات شیخ  میلیونها  شیعه در نیجریه هستند  که قدرت و توان زیادی دارند و گوش به فرمان شیخ  و رهبر خود  عمل می کنند برای همین هم گروهک بوکو حرام را ساختند و به جان مردم انداختند و بعد به بهانه  نابودی آن در نیجریه  لشگرکشی نظامی کردند مانند طالبان در افغانستان و داعش در عراق وسوریه  تا  با این  تروریست های وحشی خودشان به قدرت برسند . بوکوحرام هم  از خود اینهاست  که دراین مدت با  اسلحه از غرب و پول از عربستان سعودی  به جان مردم افتادند نه فقط مسلمان و شیعه می کشند بلکه هرکس سر راهشان باشد را می کشند  ولی تا الان این لشکر آمریکایی و اسراییلی حتی ده بوکوحرامی نکشته اند که بگوییم برای مبارزه با اینها وارد کشور شده اند.



ازایران به عنوان کشوری اسلامی که  الگوی انقلاب اسلامی برای نیجریه و کشورهای دیگراست  چه انتظاری دارید؟ 

اول از ایران تشکر می کنیم که انصافا  خیلی تلاش کردند  درزمان دستگیری و اتفاقات زاریا  در ایران شاهد راهپیمایی و انعکاس خبر بودیم که برای ما قوت قلب بود. ما  را به عنوان شاگرد شیخ در جلسات دعوت می کردند و از موقعیت نیجریه و شیخ حرف می زدیم  نظام جمهوری اسلامی قوت قلب و تنها نقطه امید مستضعفین جهان و ملت  نیجریه دراین شرایط است، ولی چیزی که هست این است که درشرایط کنونی در نیجریه  مجروحان و زخمی های زیادی داریم دولت  حاضر به پذیرش و درمان آنها نیست.  از ایران می خواهیم ما را دراین قضیه کمک کند به شدت دارو وتجهیزات پزشکی نیاز داریم. بیمارستانها  اجازه نمی دهند  زخمی ها را به آنجا ببریم  و همین باعث شده تلفات بیشتر شود . 

تکلیف مفقودین مشخص شد؟

متاسفانه نه؛ هنوز حدود750 مفقود داریم که نمی دانیم زنده و اسیر هستند یا شهید شده اند هیچ خبری به ما  نمیدهند  به احتمال قوی بیشترشان جز شهدا باید باشند که باز هم اطمینانی دراین  قضیه نیست  شنیده ایم تعداد زیادی از شهدا را درگوردسته جمعی جای نامعلومی دفن کرده اند. خانواده های شهدا  چشم انتظار کوچکترین خبر از فرزندانشان هستند  که دولت  چیزی بروز نداده است.

 سازمان های حقوق بشری چطور در این مدت چه کرده اند؟

 هیچ کاری؛ به خاطر اینکه همه  ستم ها از طرف دولت حاکم نیجریه اتفاق افتاده و این دولت هم دست نشانده آمریکا و غربیهاست مسلما سازمانهای مدعی حقوق بشری سکوت اختیارکرده اند.

در پایان اگر صحبت  خاصی دارید بفرمایید .

ما اگر بارها در شرایط سخت  تظاهرات کنیم خسته ومایوس نمی شویم. امام خمینی زمانی درباره ایران و انقلاب اسلامی آن فرمود بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود. درخصوص ملت نیجریه وضع هم همین طوراست. طاغوت نیجریه با کمک و سرمایه عربستان و آمریکا و غربی‌ها می خواهند صدای ملت نیجریه را خفه کنند ولی موفق نخواهد شد  زیرا ما متحدتر خواهیم شد. امروز همه شیعیان نیجریه خود را مقلد و پیرو امام خامنه ای می‌دانند و با همه جان گوش ‌به ‌فرمان رهبری هستند؛ چرا که شیخ زکزاکی خود را شاگرد امام خمینی و مقلد آیت الله العظمی خامنه‌ای می‌داند. آمریکا و اسراییل ازهم ترس دارند که مبادا انقلاب اسلامی دیگری در آفریقا و نیجریه تشکیل بشود؛ درحالی که اگرمردم بیشتری را بکشند و قتل عام بکنند  نمی توانند ما را ساکت نگه دارند، زیرا  قوی تر و متحد تر می شویم و به امید خدا ما پیروز خواهیم بود.همین نگرانی  دشمنان را بیشترکرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها