کد خبر: ۳۶۹۷۷۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
نیروهای یمنی 24 مزدور سعودی را در دو استان بیضاء و جوف اسیر کردند و بسیاری دیگر از آن‌ها را در استان مأرب کشتند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پرس تی وی، به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سباء نت) نیروهای ارتش یمن با پشتیبانی مبارزان جنبش مردمی انصارالله (حوثی) 31 مزدور سعودی را در منطقۀ رداع استان جنوبی بیضاء و 11 تن دیگر را در منطقۀ المطمه در استان شمال‌غربی جوف اسیر کردند.

براساس این گزارش سربازان اسیر شده به استان مأرب منتقل شدند.

نیروهای یمنی در یک عملیات جداگانه نیروهای سعودیِ مستقر در شهر مأرب را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دادند. در این حملات 6 سعودی کشته و 17 تن دیگر زخمی شدند.

حملات تلافی‌جویانۀ ارتش یمن در واکنش به حملات هوایی و تجاوز یکسالۀ عربستان سعودی به خاک یمن صورت می‌گیرد.

عربستان از تاریخ 6 فروردین ماه سال 1394 با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، بدون مجوز سازمان ملل متحد حملات خود را به یمن آغاز کرد.

غیرنظامیان بارها در حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن هدف قرار گرفته‌اند و در حملات هوایی سعودی‌ها از تسلیحات ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است.

در جریان این حملات بی‌رحمانه حدود 9 هزار و 400 یمنی از جمله 4 هزار زن و کودک کشته و زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی نابود شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تاریخ 10 فروردین با انتشار گزارشی اعلام کرد جنگ بی‌رحمانۀ عربستان در یمن منجر به کشته شدن 934 و زخمی شدن 1 هزار و 356 کودکِ یمنی شده است.

تلاش‌های سازمان ملل برای حل و فصل بحران در یمن از طریق رویکردهای سیاسی تاکنون شکست خورده است. در دسامبر سال 2015 (حدود آذر 1394) جنبش انصارالله یمن و اعضای رژیم سابق این کشور در سوئیس مذاکرات بی‌نتیجه‌ای داشتند.

این مذاکرات همزمان با اجرای طرح آتش‌بسی به میانجیگری سازمان ملل متحد در یمن بود که البته بارها از سوی عربستان سعودی نقض و در نهایت کنار گذاشته شد.

پیشتر در ماه جولای (تیرماه) نیز آتش‌بسی پنج روزه و البته ناپایدار میان دو طرف برقرار شد. آتش بس بعدی 24 آذر آغاز و البته هیچ‌گاه اجرا نشد. در جریان این آتش بس جنگنده‌های ائتلاف سعودی همچنان شهرهای یمن را بمباران می‌کردند و در نهایت سعودی ها در تاریخ 12 دی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند آتش‌بس در یمن پایان یافته است.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها قرار است در تاریخ 18 فروردین آتش‌بس تازه‌ای در یمن برقرار شود و گفت‌وگوهایی میان عربستان سعودی و مقامات جنبش انصارالله در این زمینه صورت گرفته است.

گفته می شود برقراری این آتش بس به درخواست عربستان سعودی صورت می گیرد.

مبارزان حوثی از ابتدای جنگ خواستار مذاکرۀ مستقیم با عربستان سعودی بودند، اما ریاض اصرار داشت که هرگونه مذاکره باید با دولت رئیس جمهور مستعفی صورت بگیرد.

اما پس از گذشت یکسال از حملۀ نظامی عربستان به یمن گزارش‌ها حاکی از برگزاری مذاکرات مستقیمِ محرمانه میان سعودی‌ها و مبارزان حوثی‌ و توافق برای گفت‌و‌گوهای بیشتر بود.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله در تاریخ 9 فرودین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تبادل اسرا، نخستین گام تفاهم و احترام به جنبه انسانی (در درگیری‌های یمن) بود.»

در این تاریخ اعلام شد جنبش انصارالله در ازای آزادی 100 اسیر یمنی، 9 زندانی سعودی را آزاد کرده است.

پیشتر در تاریخ 19 اسفند اعلام شد هفت مبارز یمنی که در مناطق نزدیک به مرزهای عربستان و یمن در اسارت نیروهای ائتلاف سعودی بودند، در ازای آزادی یک گروهبان ارتش سعودی، آزاد شدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها