کد خبر: ۳۶۹۹۸۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۵     ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
تحلیلی متفاوت درباره آینده سیاسی دکتر احمدی نژاد:
دکتر احمدی نژاد و کلیه اهالی انقلاب باید تکلیف خود را با دانش مدرن(Science) و توسعه جهانی و پایدار(Development) مشخص کنند. تا کجا می شود اینگونه پیش رفت؟ یا باید طرحی برای بهبود همین شرایط موجود و نه شرایط آرمانی، در جهت آرمانها و اهداف متعالی انقلاب مثل عدالت اجتماعی و تامین رفاه مادی همزمان با تکامل معنوی جامعه ارائه داد، یا اینکه با کلیاتی مانند "گفتمان انقلاب اسلامی" نمی شود دولت اداره کرد.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - انتخابات هفتم اسفند 94 برگزار شد و نه در کمال ناباوری، بلکه کاملا عادی و طبیعی و منطقی، در تهران لیست جریان موسوم به اصولگرایان، به طور کامل رای نیاورد و لیست جریان موسوم به اصلاح طلبان+ اعتدال گرایان به طور کامل رای آورد(در حالی که تعداد قابل توجهی از اعضای لیست تدبیر و امید را اغلب رای دهندگان در تهران نمی شناختند).

اینکه یک لیست با افراد ناشناس رای می آورد و تعداد نسبتا زیادی چهره سرشناس و باتجربه در امور مجلس رای نمی آورند، حاوی نکات قابل توجهی از منظر جامعه شناسی سیاسی است. ماجرا وقتی جالب تر می شود که علی رغم تلاش همگان از صدا و سیما تا سلطنت طلبان و منافقین برای حضور حداکثری مردم در این انتخابات، آمار شرکت کنندگان در تهران نسبت به دوره قبل تغییری چندانی نداشت. پس نکته اول(رای آوردن کامل لیست اصلاح طلبان و اعتدال گرایان) به علاوه نکته دوم(تغییر نکردن آمار رای دهندگان تهران علی رغم تبلیغات همگانی و عجیب همه موافقان و به ویژه مخالفان نظام!)، ما را به نکته مهم سوم می رساند و آن اینکه عده ای در این انتخابات رای داده اند که در انتخابات های گذشته رای نمی دادند و برعکس عده ای که رای می دادند، در این دوره شرکت نکردند. یعنی تعدادی رای  خاموش شدند و رای هایی فعال.

تحلیل نگارنده این است که طبقه متوسط به بالا جامعه با امید به آینده ای بهتر در دوران پسابرجام و بهبود روابط با جهان به صحنه آمدند و بخشی از جامعه که احساس کردند نقشی در این بازی ندارند و برنده و بازنده این رقابت تاثیری بر حال و روز آن ها ندارد، کنار کشیدند و تا حدودی بی تفاوت با انتخابات هفتم اسفند 94 برخورد کردند.

این ماجرای برتری اصولگرایان در کل کشور هم بیشتر به توجیهی برای بهبود روحیه شبیه است. چون همگان می دانند که این تقسیم بندی ها از تهران به کلان شهرها با کاهش شدید همراه است و به مرور که به استانها و شهرها و شهرستانها می رسد، تقریبا بی تاثیر و یا کم تاثیر است و شرایط رای آوری در شهرهای کوچک قواعد خاص خودش را دارد. به علاوه نمایندگان شهرستانها در صحن مجلس، متاثر از خواص مجلس هستند و آنها هستند که تعیین کننده آراء خواهند بود.

همه اینها مقدمه با تاخیر در باب انتخابات بود تا موضوعی دیگر را بررسی نماییم. انتخابات تمام شد و خیلی طبیعی اصولگرایان شکست خوردند و خیلی زود دوباره یک نام برای نمایندگی تفکر حزب اللهی ها در جامعه بر سر زبانها افتاد. دکتر احمدی نژاد...

برای آقای هاشمی این اتفاق بعد از حدود 9 تا 10 (حدود 74 تا 83)سال افتاد که نامش بعد از تخریب شدید دوباره زنده شود و اصلاح طلبان برای رای آوری ایشان در دور دوم رقابت با احمدی نژاد تلاش کنند. اما برای آقای احمدی نژاد این اتفاق خیلی زود در حال وقوع است. شواهد روز به روز در حال افزایش است. از وحشت عجیب رسانه های اصلاح طلب بگیر که سراسیمه آمار منتشر می کنند و توهین می کنند و می ترسانند و مرثیه می سرایند و خلاصه فقط مانده خودسوزی در میادین اصلی شهر تا حزب اللهی هایی که آرام آرام با حفظ شان و اینکه حالا خیلی هم ما احمدی نژادی نیستیم، با هزار تبصره باز نام احمدی نژاد را می آورند و یا جوانان احمدی نژادی که یکی پس از دیگری در حال فعال شدن در فضای مجازی هستند و  مردم هم در کوچه و بازار و تاکسی!  آرام آرام نا احمدی نژاد زمزمه می شود. نامی که در سالهای 90 تا 92 به شدت بدنام شد(با اشتباهات خود و برنامه ریزی داخلی و خارجی)!

این پدیده عجیب است، چون خیلی زود در حال شکل گیری است. هنوز از سال 88 که شروع اشتباهات آزاردهنده دکتر احمدی نژاد بود و از سال 90 که شروع عملیات سیاسی اقتصادی و فرهنگی عجیب داخلی و خارجی برای تخریب دولت ایشان بود، زمان زیادی نمی گذرد و این اولین بار پس از انقلاب است که به صورت جدی از یک دوره ای شدن دولت صحبت می شود و از آن مهم تر، از ورود رییس جمهور قبلی به عرصه رقابتهای انتخاباتی برای خرداد 96.

این هم بخش دوم یادداشت. اما این دو بخش، مقدمه ای برای قسمت سوم یادداشت بود.

بخش اول: تحلیل با تاخیر در باب انتخابات اسفند 94

بخش دوم: مطرح شدن نام دکتر احمدی نژاد برای انتخابات خرداد 96

اما بخش سوم:

در جلسه ای که یکسال پس از پایان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد خدمت ایشان بودیم، سوالاتی کاملا غیرسیاسی و به تعبیری فکری و نظری از ایشان پرسیده شد. از جمله آن سوالات این بود که شما مشکلات اصلی که باعث ضربه به دولت شما شد را چه می دانید ایشان سه مورد را بیان کردند:

1. مراجع مختلف تصمیم گیری و فشار بر وزیران برای انجام تصمیمات مختلف از مراکز مختلف که باعث تشتت می شد.

2. نبود نیروی انسانی همفکر به حدی که حرف رییس جمهور تا معاونان وزیر بیشتر سرایت نمی کرد.

3. نبود تئوریهایی برای پیشبرد آرمانهای انقلاب اسلامی مانند برقراری عدالت و احیای خودباوری ملی و ...

یکی از حضار از دکتر احمدی نژاد پرسیدند که شاید دو مورد اول را بشود به نحوی و در کوتاه مدت و میان مدت تا حدودی بهبود بخشید، اما مورد سوم مشکل اساسی است و در کوتاه مدت حل نمی شود و شما چه فکری برای آن دارید؟

که ایشان هم در جواب تصدیق کردند و جواب نسبتا ضعیفی ارائه کردند و حرف اصلی اشان هم این بود که دانشگاه جامع ایرانیان را برای همین منظور دنبال می کردند که البته آن پروژه هم همچنان در ابهام مانده است.

در طول این چند سال، جدی ترین فعالیتی که خبر آن از دکتر احمدی نژاد به گوشها می رسید، بازخوانی اندیشه های امام و رهبری و به طور کلی مرور گفتمان انقلاب اسلامی بوده است. حالا سوال این است، با فرض اینکه دولت یازدهم نتواند تغییری محسوسی در شرایط فعلی در سال 95 ایجاد کند و با همین وضعیت به انتخابات 96 برسیم و با فرض اینکه حزب اللهی ها موفق شوند دوباره گرد دکتر احمدی نژاد جمع شوند و تنشهای داخلی آنها و تحرکات بیرونی، اجماع آنها را نشکند و با فرض اینکه دکتر احمدی نژاد هم با قبول اشتباهات گذشته و تصمیم برای تغییر آنها و با رویه ای جدید تصمیم به حضور در انتخابات بگیرند؛ باز این سوال باقی است که با کدام پشتوانه نظری و فکری قصد دارند کشور را اداره کنند؟

کدام تئوری را برای عدالت و پیشرفت بومی در طول این چند سال طراحی کرده اند؟

برای فرهنگ گه رهبری در دوره ایشان بارها عنوان مظلوم را برای آن به کار گرفته اند کدام فکر جدید و شخصیت قابل اتکا را در چنته دارند؟

برای رفع و رجوع مشکلات جاری و فوری کشور چه فکری دارند؟

برای برخورد با عواقب تصمیمات کشورهای زورگو و احیانا شروع دوباره فشارها و تحریمها و ...چاره ای اندیشیده اند؟

برای معضلات اجتماعی و آسیبهای فراگیر در جامعه برنامه ای متفاوت دارند؟

برای فساد که یکی از جدی ترین موارد برای تخریب دولت قبلی ایشان بود چه فکری کرده اند؟

و ...

در همان جلسه یکی از دانشجویان خطاب به دکتر احمدی نژاد گفتند که شما حرف از عدالت و خودباوری و ظهور می زدید، اما در روزهای آخر با شاخصهای بانک جهانی مانند ضریب جینی از عملکرد دولت خود دفاع می کردید. آیا شاخصی برای ارزیابی موفقیت یا عدم موفیقت آرمانها، اهداف و سیاستهای انقلاب اسلامی داریم که بتوانیم با آنها عملکرد دولت شما را بسنجیم؟ اگر نداریم، پس چگونه می شود در تصور خودمان انقلابی برنامه ریزی و عمل کنیم(کاهش نرخ سود بانکها، تعطیلی سازمان برنامه و بودجه، هدف مندی یارانه ها، بردن دولت به شهرهای مختلف با سفرهای متعدد استانی و ...) اما در ارزیابی با شاخصهای متداول جهانی خود را ارزیابی کنیم و گزارش دهیم؟! بسیار واضح بود که دولت دکتر احمدی نژاد با شاخصهای جهانی شکست خورده است و همان فردای آخرین گزارش رییس جمهور که به درستی مدعی بودند ضریب جینی را کاهش داده و شاخصهای اقتصاد خرد را بهبود بخشیده اند، روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی عنوان کرد که علی رغم بهبود موقتی شاخصهای اقتصاد خرد، وضعیت اقتصاد کلان بر اساس آمارها بحرانی است.

دکتر احمدی نژاد و کلیه اهالی انقلاب باید تکلیف خود را با دانش مدرن(Science) و توسعه جهانی و پایدار(Development) مشخص کنند. تا کجا می شود اینگونه پیش رفت؟ یا باید طرحی برای بهبود همین شرایط موجود و نه شرایط آرمانی، در جهت آرمانها و اهداف متعالی انقلاب مثل عدالت اجتماعی و تامین رفاه مادی همزمان با تکامل معنوی جامعه ارائه داد، یا اینکه با کلیاتی مانند "گفتمان انقلاب اسلامی" نمی شود دولت اداره کرد. این به معنای بی فایده بودن گفتمان انقلاب اسلامی نیست، بلکه صحبت از مرحله رشد آن است. نمی شود از نهال انقلاب اسلامی توقع داشت که میوه بدهد(آن هم نه میوه نوبرانه بلکه آنقدر ثمر بدهد که بشود بازار شب عید را با آن تامین کرد)

شایان ذکر است قبل از ارائه طرح عملیاتی، لازم است تبیین شود که منظور از عدالت اجتماعی از منظر انقلاب اسلامی، یا پیشرفت توامان با عدالت و معنویت چه فرقی با مدل توسعه جهانی دارد. چون آنها هم صحبت از بیمه و تامین اجتماعی و سطحی از عدالت اجتماعی می کنند، پس تفاوت چیست؟(اینها سوالات واضح جامعه ایرانی در صد سال گذشته و به ویژه در 40 سال اخیر است)

نتیجه دوگانگی یعنی آرمانخواهی به سبک انقلاب اسلامی و عمل نصفه و نیمه بر اساس دانش مدرن این می شود که معادلات، جوری کمر دولت و جامعه را بشکند که دکتر احمدی نژاد نسبتا سفت و لجباز در مورد مساله سود بانکی بشکند و مجموع شرایط او را به نقطه ای برساند که خود ایشان می گفتند امضای مجدد افزایش سود بانکها تلخ ترین اتفاق دوران ریاست جمهوری ام بود.

ایشان در موضوع سود بانکی دریافتند که معادلات حاکم بر اقتصاد جهانی، افراد نیستند که بتوان آنها را  تهدید به افشاگری کرد و یا در مناظره آنها را ناک اوت کرد، بلکه این معادلات با همکاری عناصر داخلی و برنامه ریزی خارجی می توانند فشاری بر رییس جمهور ایران بیاورند که هر روز مجبور شود تصمیمی جدید بگیرد اما تاثیری در افزایش یا کاهش نرخ ارز و طلا نداشته باشد!

اما با همه این حرفها ، اصلا دور از ذهن نیست که اگر شرایط به همین نحو پیش برود، اتفاقی عجیب رخ دهد و رای های قشر مستضعف جامعه دوباره فعال شده و دکتر احمدی نژاد با رای مردم متدین و انقلابی اما ضعیف جامعه(که سبد رای قابل توجهی دارند) و بخشی از طبقه متوسط  و بخشی از خواص متدین در برابر رای اغلب طبقه متوسط(که سبد رای مناسبی دارند اما از سبد رای توده ضعیف جامعه کمتر است) و بخش قابل توجهی از خواص جامعه که گرایش به توسعه مدرن دارند به ریاست جمهوری در دولت دوازدهم برسند، اما همچنان سوالات بالا زنده و حاضر هستند و اگر پاسخ مناسبی برای آنها وجود نداشته باشد، اتفاق تازه ای در راه نخواهد بود...

 --------------------------------------

پیوشت: از آنجا که نقدی بر گفتمان انقلاب اسلامی در رابطه با اداره کشور مطرح شد، ممکن است خوانندگان محترم تصور کنند که نگارنده یادداشت جزء علاقه مندان  به توسعه مدرن و دانش مدرن است. اما اینگونه نیست. علاقه مندان به تجدد و توسعه مدرن هم برای اداره کشور مشکلات خاص خود را دارند و تحلیل عملکرد هشت ساله دولت آقای خاتمی می تواند نشان دهد که ایشان نیز مانند آقای احمدی نژاد، در اداره کشور گرفتار مشکلات خاص خود است. هرچند دولت ایشان تحت فشار خارجی چندانی نبود و همراهی ضمنی با نظام جهانی باعث آرامش نسبی در اقتصاد در آن دوره شد، اما چالشهای فرهنگ بومی سبب شد که همچنان پروژه مدرنیزاسیون در ایران ناکام بماند و رای آوردن شخصیتی مانند دکتر احمدی نژاد پس از هشت سال تلاش اصلاح طلبان برای بهبود وضعیت توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در ایران، شاهدی بر این مدعاست.

البته ماجرا بسیار عمیق تر است و برای مطالعه بیشتر می توان به کتاب " برنامه ریزی در ایران؛ براساس تجارب گروه مشاوره دانشگاه هاروراد در ایران" نوشته مک لئود که توسط نشر نی منتشر شده مراجعه کرد. در این کتاب از زبان بهترین مشاوران امر توسعه که در میانه دهه 30 تا 40 به ایران آمدند تا برای توسعه ایران برنامه ریزی کنند می خوانیم که آنها که دانش لازم را داشتند، به واسطه وجود شاه از قدرت اجرایی لازم هم برخوردار بودند و همکاری های جهانی را نیز در اختیار داشتند، پس چرا ناموفق بودند و در این کتاب خود به عدم موفقیتان اذعان دارد. چرا در توسعه ایران مانند فرانسه و ژاپن و کره جنوبی موفق نشدند و جامعه ایران پس از یک دهه از تلاشهای این تیم مشاوره، انقلاب کرد.

«هویتنا»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Sweden
۱۵:۵۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
۲۵
۵
جواب کل مطالب فوق یک کلمه است:
هیچ.
اما اگر کی معنای هیچ را نمی فهمد برایش بیشتر توضح می دهم!
احمدی نژاد یا هر کس دیگری که بخواهد واقعا برای خدا کار کند باید پیه انواغ تهمت ها و خیانتها را به تن خود بمالد. وقتی نویسنده ساده لوح متن فوق به تقلید از جو رسانه ای می پرسد احمدی نژاد برای مشکل فساد چه می کند معنیش این است که ساده انگارانه باور کرده است که اولا ریشه فساد در قوه مجریه است و ثانیا اینکه یک رییس جمهور می تواند با آن بجنگند و ثالثا اینکه اینکه خیال می کند سایر نهادها دارند با دولت همکاری می کنند!
نمی شود همه چیز را نوشت واقعیت این است که مقوله فساد در ایران یک مساله کاملا سیاسی است.
کسی نمی فهمد که اگر رحیمی کرسنت را منتشر کند باید تاوانش را بدهد یا کسی نمی داند که مجازات دور زدن تحریمهای کدخدا و رساندن پول به دولت احمدی نژاد اعدام است و یا کسی نمی داند که اگر شما برانداز باشید و همه بدانند به جای اعدام فقط دهسال ناقابل زندان می روید آنهم زندانی که در تمام مواقع حسالس سیاسی به بهانه بیماری آزاد باشید. یا کسی نمی داند که چرا یک رییس جمهور حق ندارد حق تفاضای بازدید از زندان اوین را بدهد اما در همان .... برانداز از تجهیزات ماهواره ای تا دستگاه ساخت مشروب الکلی استفاده می کنند.

خلاصه کنم، خیر. احمدی نژاد نباید بیاید و اساسا به درد جمهوری اسلامی نمی خورد. این نظام کسی مثل روحانی را می خواهد.
یک خودرو ی ژیان موتور ژیان لازم دارد و اگر کسی حماقت کند و موتور بنز را داخل ژیان بگذارد دیوانگی کرده است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
هزار تا مثبت
ناشناس
Sweden
۱۵:۵۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
۱۴
۴
احمدی نژاد اگر فرضا بیاید دقیقا حالتهای زیر برای برایش قابل تصور است:

1- اینکه رد صلاحیت شود. چیزی که اصلا بعید نیست. مخصوصا وقتی حتی رسایی
آنهم برای مجلس رد صلاحیت می شود. نتیجه اینکار هم صد البته ناامیدی مطلق
عدالتخواهان از جمهوری اسلامی است. هر چند این از نظر من بد نیست اما
احمدی نژاد خودش راضی به چنین چیزی نخواهد شد.

2- احمدی نژاد تایید صلاحیت شود و بیاید و رای نیاورد که البته احتمال
این حالت زیر یک درصد است. اما اگر چنین شود برای همیشه آرمان
عدالتخواهی دفن می شود و دیگر نمی شود نه مردم به تفکر احمدی نژاد را
انکار نمود. هر چند احتمال چنین چیزی خیلی کم است.

3- احمدی نژاد تایید شود و رای بیاورد آنهم با رای بسیار بالا و رییس
جمهور شود. خوب که چه؟ چه کاری از او ساخته است؟؟ آیا فتنه جدیدی به راه
نمی افتد؟ آیا ساختار حقیقی نظام تغییر کرده است؟ یا احمدی نژاد اینبار
شرایطی بسیار بدتر از دو سال آخر دوره دهم خواهد داشت. هر عقل سلیمی می
داند که احمدی نژاد عقبه ای در اشرافیت ندارد و اگر احیانا بخواهد با
آنها مجددا در بیفتد سرنوشتی بدتر از سالهای 90 تا 92 در انتظار او است و
مجددا مجلس به راس امور می رود! و اگر هم احیانا بخواهد اینبار به میل و
رضای اشرافیت عمل کند که آن احمدی نژاد اسطوره ای در ذهن طرفدارانش می
شکند و او را به یک شخصیت بی خاصیت اصولگرا تبدیل می کند .

4- حتی به فرض احتمال صفر که احمدی نژاد بیاید و فرضا ناگهان همه عناصر
حاکمیت در یک معجزه تبدیل به امثال شهید همت و شهید خرازی بشوند و از هیچ
نوع همکاری با احمدی نژاد خودداری نکنند آن وقت احمدی نژاد با برجام می
خواهد چه کند؟ روحانی با زیرکی هر چه تمامتر یک مکانیسم ماشه در برجام
قرار داده است که اگر احمدی نژاد یا هر کس دیگری جرات کند مجددا به فکر
احیای توسعه علمی و هسته ای و فضایی ایران بیفتد به صورت اتوماتیک وارد
بند هفتم منشور ملل متحد و جنگ مستقیم با آمریکا شود. اگر هم احمدی نژاد
رییس جمهور شود اما نخواهد مجددا صنعت هسته ای را احیا کند که دیگر احمدی
نژاد نیست و از چشم همه هوادارانش می افتد. لهذا حجاریان با دقت و
تیزهوشی اعلام کرد که برجام دیگر راه بازگشت احمدی نژاد سد کرده است.

پس به طور خلاصه نتیجه می گیریم که اساسا یا بازگشت احمدی نژاد ناممکن
است مگر با دگردیسی کامل او و کوتاه آمدنش از همه مواضع و شعارهایش در
طول سالهای 84 تا 92 . یعنی احمدی نژادی که دیگر احمدی نژادی نباشد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
۱۰
۳
برادر جان سوالات جان داری را مطرح کرده بودید به خصوص در روشن شدن تقابل بین شعارهای ارزشی با معیار های جهانی. اما فکر نمی کنید اگر پاسخ این سوالات را داشتیم می توانستیم از صاحب اصلی برای تشریف فرمائی دعوت کنیم ؟ برادر عزیز پاسخ این سوالات را یک نفر نمی دهد بلکه تعامل همزمان علمی ( دانشگاهی - حوزوی ) و عملی ( سیستمی - اجرائی ) پاسخ ها را در طول زمان می یابد . به تعبیر دیگر مختصات بومی را برای آن طراحی می کند . برای همین هم هست که نباید اتفاقاتی از جنس خود باوری و از جنس اعتماد به نفس ملی از اساس شکل بگیرد . برای همین است که عمده مسئولیت عده ای در زیر شعارهای پر طمطراق روشنفکر پسند فقط اتلاف وقت ملی است .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
۲
۱۱
آقا احتمالا ایشون رد صلاحیت بشه.نه بخاطر شایعه های کذبی که پشت سرشونه.و...چونکه شاید یه سری فتنه ای دوباره بریزن وسط خیابون اونم با سرکردگی علنی ... ووو... .و طوری برا جهان و مردم ایران وانمود بشه که ایران دوشقه شده.مگه یادتون نیست که یکی ازی همین حضرات گفته بود که برای یرنگشتن ایشون حاضریم خون بدیم.یعنی دوباره یه سری از مردم بدبخت کوچه بازار رو میریزن تو خیابون و خودشون میرن کیش و از راه دور کنترل میکنن.
ولی ای کاش بیاد...
البته اینو بگم که اگه ایشون بیاد و جلیلی هم بیاد مطمئنن رای من جلیلی خواهد بود.
پاسخ
ناشناس
Sweden
۱۸:۱۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
شما می توانید تا ابد به بازی در همان پازلی ادامه دهید که هاشمی برایتان چیده است.
اما اگر وقت کردید از جلیلی بپرسید اقتدا به روحانی چه معنایی دارد؟
محهول
-
۲۳:۵۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
۳
۱۶
آقای نگارنده بپا از اون ور بام نیفتی.با این خزعبلات نمی تونی از اون نکبت سفید نمایی کنی.ایران در چند کوچه و چند دستگاه تاکسی خلاصه نمی شود
پاسخ
داود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
ايران در بتن كردن دستاوردها و افتخارات ملي خلاصه ميشه كه ابوموسي اشعري در پيش گرفته
خواننده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
۲
۰
باسلام.نظرهای ارسالی رو خودنخودنویسنده پاسخ میدن؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۴
۰
حالو مگی ما چیکار کنیم
بالاخره احمدی نژاد خوبه یا بد؟
روحانی خوبه یا بد؟
هاشمی به یا خوب ؟
لطفا راهنمایی کنید .
پاسخ
بچه رزمنده 34 ساله ازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
بنام خداسلام علیکم ؛ اجازه جناب جواب بدهم ؟ - بقول لرها وجنوبی های سیل زده مصیبت زده : کله وکپو تف به این لعنت به او - هردوجناح روته یک کرباسند بفکر من و شمانیستند ؛ هردو یک جور مردم را اغفال می کنند ؛ ولی وای ازان جناحی که با اسم مذهب ودین بالا بیاید هم خیانت به اسلام می شود وهم به رهبری ومردم التماس دعا
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۰
۴
تحلیل خوبی بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۸
۱
اینایی که گفتی مگه وظیفه رئیس جمهوره که حل کنه در ضمن همین که بیاد جلوی خرابکاری این آقایون رو بگیره کافیه کار پیش کش
پاسخ
نویسنده
Netherlands
۱۴:۵۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
سلام
وظیفه رییس جمهور نیست اما رییس جمهور به این راه حلها نیاز داره وگرنه میشه همان که شد
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۶
۲
اصل توجه دادن احمدی نژاد به مسئله علم و الگو خوب بود.
منتها اولاً به نظرم مخاطبِ این حرف، علاوه بر احمدی‌نژاد، صدها مؤسسه پژوهشی در حوزه و دانشگاه هم هست که احمدی‌نژاد باید آنها را در این مسیر یاری کند. احمدی‌نژاد به تنهایی که کاره‌ای نیست.

ثانیا همچنانکه انقلاب سیاسی مقدم بر انقلاب فرهنگی است، به دست گیری قدرت و بسط و تعمیق گفتمان مطلوب انقلابی، رتبتاً مقدم است بر تحول و بومی‌شدنِ علم و فناوری(:point_right: نکته بسیارمهم). این طور نبود که امام(ره) یک الگوی تفصیلی اداره، طراحی کرد و بعد انقلاب کرد، بلکه انقلاب کرد که این الگو را به وجود بیاورد تدریجاً.
احمدی نژاد هم باید اهمیت کارشناسی را در یابد (و این خلأ را عمیقا درک کند :point_right: مهم) و آن را از طریق جمع کردن گفتمان سازش و بسط گفتمان انقلاب و مقاومت، دنبال کند. همچنان‌که پیشرفت‌های علمی کشور مرهون بسط گفتمان انقلابی ولایت فقیه بوده است.

هر چه دنبالش هستیم و هر چه برکت هست در تعمیق گفتمان است؛ تعمیق گفتمان مقاومت، مقدمه تولید علم بومی و الگوهای بومی خواهد بود و نیاز نیست که الان احمدی‌نژاد بالفعل طرح تفصیلی مطلوب و اسلامی داشته باشد. مگر این صدها مؤسسه پژوهشی چنین چیزی را در اختیار دارند که از احمدی‌نژاد انتظار داریم؟
پاسخ
علوي
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۲
۰
سايت ٥٩٨ با درج اين تحليل نشان داد كه چقدر با التزام عملي به پيروي از ولي فقيه فاصله گرفته است.
چرا معصوم ع مي فرمايد الامامة نظام الامه ؟؟؟؟
نقش رهبري به مثابه نقش نخ تسبيح در هويت و حيات بخشيدن به تسبيح (جامعه) است.
منظورم دفاع از نوكيسه ها نيست ولي اين مقاله هم رسم عبرت گرفتن از حوادث ٥ سال اخير نمي باشد.
پاسخ
زهرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۹
۵
به جون هرچی مرده احمدی برمیگرده
پاسخ
نادر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
۵
۱
کسانی که به رد صلاحیت او رای دهند یا ... هستند یا محافظه کار چون هر کس خدمات او را نداند شورای نگهبانی ها خوب می فهمند پس باید حواسشان جمع باشد و فریب خدعه و نیرنگ فتنه گران را نخورند بگذارند مردم راه خود را انتخاب کنند و قبلش هم خوب انتخابات مجلس دهم را و نحوه اجرایش را آنالیز کنند .
پاسخ
سبحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
۴
۳
96 نه
1400 آری
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
۸
۴
عشق فقط یه کلام احمدی نژاد وسلام
پاسخ
معبر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
۳
۱۰
پیشنهاد میکنم به جای این حرفا بردید پاسخگوی دزدی های امثال رحیمی باشید که در دولت پاکدستان بودند
پاسخ
ناشناس
Sweden
۲۰:۱۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
شما یک ریال دزدی از رحیمی نشان بدهید تا ما حرفتان را قبول کنیم.
نکند خیال کرده ای ما نمی دانیم رحیمی دارد تاوان افشای کرسنت را پس می دهد؟ والا جابه جا کردن پولی به دستور سران اصولگرا و دادنش به همان کاندیداهای عزیز محلس هفتم که کاری است عادی! تازه رحیمی از وزارت اطلاعات دولت اصبلاحات در مورد منشاء پولها استعلام کرده بود و آنها این پول را پاک نامیده بودند!
خودتان نمی فهمیدید چرا تازه 5 سال بعد از انتخابات مجلس هفتم آقایان به صرافت می افتند پرونده رحیمی را به جریان بیندازند؟
اسفندیار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
۲
۳
احمدی نژاد باز سر برون کند
این جوانه اسفالت واژگون کند
پاسخ
حسین بهنام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
۰
۰
به نام حق برادران عزیز در جامعه ما چهار چوب کلی نظام اسلامی است وقانون اساسی اما سازمانها ووزارتخانه ها استانداریها فرمانداریها بانک ها )روابط پولی وانباشت ثروت()اموزش همه نظاماتی هستند که محصولات جامعه الحادی است متاسفانه بخاطر خباثت وبعضا بی ارزگی وبی اعتقادی خواص به جامعیت اسلام نظامات تصمیم ساز وموثر در اداره جامعه در حوزه اقتصاد و فرهنگ واموزش حکومت طاغوت بدون تغییر ماهوی که ساختار ان مشرک پرور ظالم پرور ومخالف تحقق جامعه ولایی است فقط با تعویض رییس وزارتخانه استانداری وفرمانداری و……اسلامی کردیم حضرت امام ره با ذکاوت خدادادی اش نهادها وتشکیلاتی را متناسب جامعه ولایی تاسیس کردند که به برکت همان تشکیلات نظام اسلامی ما تا امروز استوار مانده است مانند سپاه پاسداران بسیج در حوزه امنیت وامنیت اجتماعی وجهاد سازندگی درحوزه کشاورزی واقتصادخرد وبنیاد مسکن وجهاد دانشگاهی درحوزه صنعت علوم و بعضی دیگر وتغییراتی دیگر بجای انکه از الگوی جهاد سازندگی وسپاه استفاده شود بقیه وزارت خانه ها تغییر داده شود وبانکداری که از اساس بر پایه الوهیت دادن به ثروت نهاده شده از پایه باید ویران میشد واز اساس نهاد دیگری با ساز وکار دیگری طراحی میشد که هیچ شباهتی با بانکهای مو جود نداشته باشد تا اینگونه نباشد که ما به سخن مردم را به بندگی خدا بخوانیم ولی در عمل بوسیله بانکی که بر اساس ربا بنا شده انها را به جنگ با خدا ترغیب کنیم باید بپذیریم اگر با سیستم ارتش جامانده از حکومت پهلوی به جنگ امریکا و غرب به سر کردگی صدام میرفتیم قطعا همان روزهای اول شکست می خوردیم اگر با همان سیستم ادامه می دادیم الان موشک اسباب بازی هم نمی توا نستیم بسازیم تمام پیشرفتهای ارتش هم ناشی از سپاه گونه شدن ارتش است با سازو کار های اقتصادی موجود نمی توان به جنگ اقتصادی امریکا وتحریم رفت کجایند مردان بی ادعایی چون متوسلیان ها وزوایی ها شهبازی ها بروجردی ها و……ی جنگ اقتصادی که سپاه پاسداران اقتصاد سپاه پاسداران صنعت سپاه پاسداران کشاورزی سپاه پاسداران فرهنگ و سپاه پاسداران بهداشت و درمان و…… تاسیس کنند و مردم حسینی ایران را در ان بسیج کنند و پوزه استکبار جهانی را در این حوزه ها به زمین بمالند در ضمن صاحبان ثروت های نا مشروع چه انهایی که قبل از انقلاب کسب کرده اند وچه بعد از انقلاب مانند دولت های متعددی هستند که با هر دولت مکتبی که سر کار بیاید میجنگند و نیروهای ان را فاسد ویا بد نام ویا ضعیف ویا به کارهای غیر ضرور و یا به چالشهای ساختگی مانند بازی با قیمت ارز یاطلا یا مسکن یاقاچاق کالا واردات ضد تولید تنشهای سیاسی زرگری و……مشغول میکنند وقتی میدانداریشان وسیع می شود سعی می کنند ارمان زدایی کنند نظام اگر بخواهد به ارمانها یش پایبند بماند باید ثروتهای نامشروع را مصادره کند وبانفوذی های جنگ اقتصادی مانند جا سوسان زمان جنگ برخورد کند و انها را اعدام کند چون کسانی که سازمان یافته امنیت جامعه اسلامی را در زمان جنگ مورد هدف قرار میدهند مفسد هستنند بانکها عموما بایدبرچیده شودولی بانکهای خصوصی باید هر چه سریع تر برچیده شوند به امید پیروزی حق بر باطل و با دعا برای سلامتی پرچمدار اسلام ناب حضرت امام خامنه ای
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
۳
۱۰
آیت‌الله هاشمی:‌ مردم آگاه شدند و در انتخابات نشان دادند که هتاکان را کنار می‌گذارند
پاسخ
داود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
حناي نانجيبان رنگي ندارد تشت رسوائي خاندان ...از بام افتاده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
هاشمی حجت الاسلام است .
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
۶
۲
مطمئن باشيد اگر آقاي احمدي نژاد به ... رد صلاحيت نشود بجز برخي مردم شهر تهران مردم ساير شهرها به وي راي خواهند داد چون ايشان نمونه بارز يك انسان عدالت خواه و طرفدار قشر ضعيف بود و اينكه خود وي دزد نبود اگر هم مي گويند خزانه مملكت را خالي كرد در عوض كارهاي بزرگي انجام داد نمونه بارز آن مسكن مهر با ماهي 200 تومانه نه اين دولت كه از روز اول با ... شروع كرده و وام مسكن 80 ميده 165 با ماهي2 ميليون بايد برگردوني ضمن اينكه 6 سال اول دولت احمدي نژادعالي بود و 2 سال آخر هم دستهاي پشت پرده قصد خراب كردن وي راداشتن.
دولت روحاني كارش شده اخراج كارمندان حتي پرسنل رسمي اما بدانيد كه بيشترين استخدامها در زمان دولت احمدي نژاد بود لطفا واقع بين باشيد نه ....
پاسخ
داود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
۴
۱
خدا كنه احمدي نژاد بياد ودر مناظره هاي انتخاباتي دار و دسته بنفشها را مانند گله سبز ها بشور و آويزون كنه .اگر احمدي نژاد بياد كلك راس فتنه و شيخ ساده لوح و دريك كلام نانجيبا براي هميشه كنده مي شه
پاسخ
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
۱
۴
اگرهرکسی این معرفت وانسانیت راداشت که کاری راکه توانایی انجام انرا نداردنپذیردوحب دنیا وعشق قدرت رابانفس زکیه زیرپابگذاردوشجاعت اینراداشته باشدکه بگویدمن توانایی اینکارراندارم این همه مشکل بوجودنمی امدوهرکسیکه محاسن فوق راداشته باشدمیتواندمدعی پیروی ولایت باشدنه اینکه باادعای پیرورهبربودن وانقلابی بودن ظاهری اراسته ازخودبسازدوباهزاروعده به مردم نجیب وولایتمداربه مسندقدرت نشسته وزمینه سازهزارمشکل برای کشورومردم شودتاانجاکه حتی اطاعت محض ازمقام معظم رهبری نیزدروی کمرنگ شودماطی هشت سال ریاست جمهوری اقای احمدی نزادتوانایی ومدیریت وادب درگفتارورفتاریک رئیس جمهوررادیدیم ازموده را ازمودن خطاست من واقعادرتعجم ازکسانیکه مدعی دینداری وعشق وطن ومقام معظم رهبری هستندوتقاضای امدن احمدی رامیکنن وازوی حمایت میکننداخرچه تفکری وچه عملکردصحیحی دست مایه این حمایت است نیازی نیست من توضیح دهم درخانه کس هست یک حرف بس است اکثریت مردم شریف وولایتمدارایران داناترازاین هستندکه فریب مجددبخورندومیداننداگرایشان بیایندچگونه پاسخ مناسب وبه جابدهندپس شایسته است که احترام خودراحفظ کرده و اقدام به حضورمجدد نکنندوگول بعضی ازاقایان راکه به اوادرس غلط میدهندرانخوردومطمئن باشدکه حتی درروستاهاهم رای نخواهداورد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
بیشترین پروژه های عمرانی و زیربنایی در دولت دکتر احمدی نژاد اجرایی شد و ایشان امیرکبیر دوران است و اگر بیایند با رای بالایی رئیس جمهور خواهند شد.
رضا
-
۱۲:۳۳ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
۲
۱
یکی از اصول کاری مقامات کشوری شجاعت هست که درایشون هست و بارها دیدیم....... درکشورما هم می طلبه که شجاع باشیم تادشمنا رو فراری بدیم پس موافقم..............
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۰
اگه احمدی نژاد هم نیاد خدا کنه یکی مثل اون بیاد
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۱
اقایون میشه یکی بگه باادامه سیاستهای احمدی نژادسرانجام کشور چه بود.لطفامقایسه نکنیدو نگویید حالادردوران روحانی چه شد.اصلا دولتهای اصلاح طلب هر چه که شما میگویید بودند و هستند.سیاست احمدی نژادمارا به کجا میبرد.صادرات 4 میلیونی نفت شد یک میلیون انهم با تهاتربا برنج هندی و پاکستانی.ارزش پول ملی شد هم ارزش دستمال توالت.به دلیل عدم وجودصادرات صنایع دستی ما ورشکست شدند.ایا بردن کشوربه سمت تحریم هنر است؟
پاسخ
ناشناس
Sweden
۲۳:۲۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
صادرات نفت در زمان احمدی نژاد دو نیم میلیون بشکه بود نه چهار میلیون که بعد از تحریم شد شد ششصد هزار بشکه اما او با درایت هر چه تمامتر و دور زدن تحریمها آن را به یک میلیون بشکه رساند و همان را هم بالای صد دلار می فروخت و پولش را هم به ایران بر می گردادند.

آقایان اعتدال با آمریکا قرار گذاشتند که راههای دور زدن تحریمها را مسدود و افشا نند و از افزایش فروش نفت خودداری کند و در عوض هم پول نفت را نگیرند بلکه ببرود به حساب یک ببانک سوئیسی که از آن حساب ما فقط با اجازه و نظارت آمریکا کالا وارد کنیم. تکرار طرح نفت در برابر غذای عراق. تازه با نفت 30 دلاری!

و این در حالی بود که به اعتراف خود آمریکاییها ؤزیم تحریمها ئدیگر قابل ادامه نبود و در آستانه شکستن بود.


تازه از همه اینها گذشته، چه شد که ما که روزی آرزو داشتیم نفت صادر نکنینم حالا التماس می کنیم که نفتمان را بخرند؟
چه عیبی داشت جند سال سختی تحمل می کردید تا روی پای خودتان بایستید؟
مگر نمی گفتید پول نفت تورم می آورد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
مگه داریم مگه میشه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها