کد خبر: ۳۷۱۰۳۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
نمایندگان پارلمان عراق تاکید کردند سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به بغداد در راستای تمهید مداخله شیخ‌نشین‌ها در امور عراق به بهانه مبارزه با تروریسم و همچنین عملی شدن توطئه آمریکا برای ماندن در عراق و تجزیه این کشور است.
به گزارش پایگاه 598، نمایندگان عراقی معتقدند سفر «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا به عراق در راستای مقدمه چینی برای مداخله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در امور عراق انجام شده است.

آنها همچنین معتقدند آمریکا می‌خواهد با نقض توافقنامه امنیتی با عراق، زمینه اجرای طرح تجزیه این کشور را فراهم کند.

جان کری در سفر اخیر خود به بغداد و دیدار با «ابراهیم الجعفری»، همتای عراقی خود گفته بود که در نشست پنجشنبه گذشته با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بحرین از آنها خواسته به عراق در مبارزه با تروریسم کمک کرده و در بازسازی مناطق آزاد شده و بازگشت ثبات به آنجا مشارکت کنند.

نمایندگان پارلمان عراق اظهارات جان کری را در چارچوب تلاش آمریکا برای دادن چراغ سبز به شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس به منظور مداخله در امور عراق ارزیابی کردند.

«حسن الساری»، نماینده ائتلاف همپیمانی ملی عراق در بغداد تاکید کرد: آمریکایی‌ها درصدد وارد کردن اعراب خلیج فارس در امور عراق و مبارزه با داعش هستند با این توجیه که شیخ نشین‌ها نقش واقعی در ایجاد تروریست‌های سابق القاعده و داعش کنونی داشته‌اند و از آنها با صدور فتوا و پول برای ورود به سوریه و عراق حمایت کردند.

وی افزود: داعش امروز مثل صدام، دیکتاتور سابق عراق است، آمریکایی‌ها و شیخ نشین‌ها از صدام حمایت کردند و در نهایت بلای جانشان شد و داعش نیز همین طور در ابتدا به آن کمک کردند، اما اکنون که داعش اروپا را نیز هدف گرفته، مصیبت و خطری بزرگ برای همه شده است.

نماینده عراقی گفت: آمریکا درصدد خلاص شدن از شر داعش است، نه برای اینکه به چیزی برسد، بلکه به منظور نجات منطقه از خطر داعش، چون این گروهک تروریستی خطری برای منطقه و منافع آمریکا در منطقه است و در واقع آمریکا از شیخ‌نشین‌ها خواسته با داعش مبارزه کنند.

در همین راستا «فردوس العوادی»، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نیز با هشدار درباره اینکه سفر کری به عراق برای تعمیق اختلافات و مشکلات سیاسی و امنیتی این کشور انجام شده است، گفت: آمریکا با دامن زدن به اختلافات بین گروه‌های سیاسی عراق و نقض توافقنامه امنیتی به امضا رسیده در این کشور به دنبال تجزیه عراق است.

العوادی در بیانیه‌ای گفت: آمریکا در تعامل سیاسی با عراق به چشم یک کشور مستقل به آن نمی‌نگرد، بلکه گویی با اقوام و طوائف مختلف سر کار دارد و این سیاست در نهایت به جانبداری از برخی گروه‌ها علیه گروه‌های دیگر منجر می‌شود.

وی افزود: این سیاست در راستای نقشه آمریکا برای تجزیه عراق به اقلیم‌هایی طائفه‌ای و قومی و در نهایت تضعیف این کشور است.

نماینده پارلمان عراق گفت: جان کری به گونه‌ای از پایان داعش سخن می‌گوید که گویی آمریکا و نیروهای آن در حال مبارزه با تروریسم در عراق هستند نه رزمندگانی غیرتمند از جمله بسیج مردمی که در آزادسازی همه مناطق عراق افتخار آفرین بوده‌اند.

العوادی به دولت عراق درباره اظهارات تلویحی مقامات آمریکایی که نشان از نیت آنها برای نقض توافقنامه امنیتی و باقی ماندن در عراق دارد، هشدار داد و گفت: ریموند تنتر عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا نیز تاکید کرده است که رئیس جمهور جدید آمریکا نیروهای جدیدی به عراق اعزام خواهد کرد.

وی افزود: اظهارات این مقام سابق آمریکایی در خصوص اعزام نیرو به عراق مستقیما پس از اظهارات دروغین جان کری بیان شد که گفته بود آمریکا هرگز نیروی اضافی به آمریکا نخواهد فرستاد.

نماینده عراقی پیش‌بینی کرد: حضور آمریکا در مرحله پس از داعش برای جدایی انداختن بین اقوام عراقی و قطع پیوندهای دینی و اجتماعی بین فرزندان ملت عراق است و این توطئه دیرینه آمریکایی‌ها برای عراق بوده است.

العوادی تاکید کرد: اگر آمریکا نیتی از این دست داشته باشد، گور خود را در عراق کنده است، چون مردان مقاومت و بسیج مردمی عراق در برابر این آمریکا ساکت نخواهند بود و اشغال مجدد کشورشان را نمی پذیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها