کد خبر: ۳۷۸۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
ابتدا عنوان خبر با تصویر ترسناکی برای آمریکائیان شروع می‌شود که روی آن با نشان دادن پرچم کشورمان نوشته شده است: خطر در حال رشد؛سپس برای این که نشان داده شود که این خطر به خاک آمریکا، بسیار هم نزدیک است مقامات ایران در کنار کسانی نشان داده می‌شوند که به خاطر دشمنی با آمریکا مشهورند و به خاک آمریکا هم بسیار نزدیک هستند.
بعد تبلیغاتی اختلاف ایران و غرب چنان بالا گرفته است که صدای بعضی اندیشمندان و حتی بلند مرتبه‌ترین سیاستمداران غربی را نیز در آورده است.

به گزارش «تابناک»، دو نما از کشورمان در رسانه‌های غربی این روزها به کرات مشاهده می‌شود، که در ادامه به بررسی مختصر و مثالهایی از آن می‌پردازیم.

نمای اول: ایران قدرت در حال فرسایش!

ایران از سویی کشوری نشان داده می‌شود که تحریم‌ها و دشمنی‌های غرب عن قریب است که آن را به زانو در آورد. در این راستا، بعضی رسانه‌های غربی و از جمله رویترز به طور روزمره خبرهایی را منتشر می‌کنند که از آسیب دیدن و رو به بحران رفتن این و یا آن بخش اقتصاد ایران حکایت می‌کنند.

این خط تبلیغی، علاوه بر این که قصد دارد ایران را رو به ضعف و شکست نشان دهد، اختلافات داخلی که گاه بسیار عادی و متداول است را بزرگ‌نمایی می‌کند. در این چارچوب کوچکترین بحث و گفتگو در داخل کشور که چه بسا از سر دلسوزی باشد، به عنوان نشانی از چالش و مشکل درونی نمایش داده می‌شود.

نمای دوم: ایران قدرت هیولایی

در مقابل دسته‌ای از مقامات اسرائیلی و آمریکایی از ایران چهره قدرت بزرگ و در عین حال شریری را نشان می‌دهند که فرصت مقابله با آن گذشته است و یا این که در حال اتمام است.

در این چارچوب، در روزهای اخیر پرس، رئیس رژیم صهیونیستی بارها در هنگام اشاره به ایران،از عبارت شرارت استفاده شده است.

به علاوه در رسانه‌های غرب، در مورد قدرت نظامی ایران نیز ایجاد ترس و اضطراب می‌شود. بعضی از مهمترین این تبلیغات که گاه شکل اعتراف به خود می‌گیرد از این قرار است.

- مدتی است که رسانه‌های غربی اعتراف می‌کنند که غرب و اسرائیل، هیچ سلاح متعارفی در دست ندارد که بتواند مثلا به تاسیسات فوردو آسیب بزند.

- ژنرال آویو کوچاوی، رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل، در کنفرانس امنیتی هرتزلیا که رویداد مهمی در جامعه اطلاعاتی اسرائیل است، ادعا کرده است که ایران هم اکنون اورانیوم کافی برای ساخت حداقل 4 بمب اتمی را دارد.

از سوی دیگر در حالی که موسسات تحقیقات امنیتی آمریکایی ادعا کرده بودند که حادثه شهادت شهید حسن مقدم، در زمانی اتفاق افتاده است که ایران به پیشرفت عظیمی در برنامه موشکی خود رسیده است. رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل ادعا کرده است که ایران، در حال حاضر موشک‌های دور بردی در دست دارد که می‌توانند به خاک آمریکا نیز برسند.

- مثال جدید دیگر از این خط تبلیغاتی، اظهارات جیمز کلپر، مقام ارشد اطلاعاتی آمریکایی است که در جلسه گزارش به قوه مقننه آمریکا، چالش از جانب ایران را یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی آمریکا نشان داده است و ادعا کرده که فشار به ایران می‌تواند باعث شود که ایران حتی در خاک آمریکا اقدام به حمله کند.

اعتراضات به تبلیغات آمریکایی علیه ایران

یکی از مهم‌ترین افرادی که مخالف رویکرد فعلی آمریکا در مقابل ایران است، ران پال یکی از 4 نامزد باقی مانده در فرایند انتخاب نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا است. وی در مورد رفتار آمریکا در مورد کشورمان گفته است که «اقدام ما در محاصره ایران در تنگه هرمز یک عمل جنگی است و تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در واقع واکنشی است به این اقدام جنگی ما . از سوی دیگر من فکر می کنم ایران تنگه هرمز را هیچ گاه نبندد چون این اقدام به نفع این کشور نیست و آنها بیش از ما به باز بودن این تنگه علاقه مندند. ما در حال حاضر با محاصره دریایی ایران یک اقدام جنگی علیه این کشور را آغاز کرده ایم.»

رفتار شبکه‌های غربی پس از گزارش «کلپر که در بالا به آن اشاره شد، مثال دیگری از موج ایران‌هراسی تلقی شده است. برای مثال به نحوه پوشش این خبر در شبکه ABC آمریکا اشاره شده است. ابتدا عنوان خبر با تصویر ترسناکی برای آمریکائیان شروع می‌شود که روی آن با نشان دادن پرچم کشورمان نوشته شده است: خطر در حال رشد؛

پس از آن در حالی که فردی از سوی پنتاگون در حال ایجاد ترس از ایران است، تصویر زیر نشان داده می‌شود.

سپس با ذکر این که ایران بیش از هر زمان برای حمله به آمریکا آماده است، تصویر زیر نشان داده می‌شود.

سپس برای این که نشان داده شود که این خطر به خاک آمریکا، بسیار هم نزدیک است مقامات ایران در کنار کسانی نشان داده می‌شوند که به خاطر دشمنی با آمریکا مشهورند و به خاک آمریکا هم بسیار نزدیک هستند. یعنی

و

و همه این‌ها در زمانی اتفاق می‌افتد که مقامات آمریکایی دائما تکرار می‌کنند که همه گزینه‌ها در مقابله با ایران روی میز است! و در زمان آخرین تکرار این جمله تکراری، اعضای کنگره آمریکا می‌ایستند و اوباما را تشویق می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
۰
۶
مگه غیر از این بوده هرچی کشور در پیته با ما خوبه هر چی کشور ادم حسابی هم هست کاری کردن این اخوندا که اونا با ما بد شدن این از مملکت اسلامی ...
پاسخ
فرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
۶
۰
آقا مسعود مگر صدام و قذافی و مبارک با کشورهای درست حسابی دوست نبودند پس چرا وضع کشورشون بهم ریخته است ؟؟ چرا کشورهای آدم حسابی پشتشون را خالی کردند؟ برادر گرامی خوب فکر کن قرار نیس بخاطر خوشامد غرب سرخم کنیم اونایی که سواری دادن الان کمرشون شکسته ..
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها