کد خبر: ۳۷۸۶۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

به گزارش فارس، تهدید رهبر جریان صدر به پاسخگویی به تجاوزهای آمریکا علیه حاکمیت عراق، حمله موشکی به مقر کنسولگری آمریکا در کرکوک، درخواست عشیره رئیس‌جمهوری عراق مبنی بر تسلیم معاون اولش به بغداد، تحرکات اعضای جدا شده از العراقیه برای تعیین رهبری جدید برای خود، حمله مجدد جنگنده‌های ترکیه به مناطق مرزی شمال عراق و سخنرانی نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا در خطبه‌های دیروز از جدیدترین تحولات عراق است.

 صدر: تجاوزهای آمریکا علیه حاکمیت عراق بی پاسخ نمی‌ماند

 پایگاه خبری "الجزیرة" نوشت: "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر با اشاره به استفاده آمریکا از پهپادهای خود به بهانه دفاع از سفارت خود در عراق، خواستار آمادگی برای پاسخ دادن به هرگونه نقض حریم هوایی کشورش شد.

 رهبر جریان صدر با صدور بیانیه‌ای از مجاهدان عراقی حاضر در گروه‌های مختلف خواست تا برای مهار هرگونه نقض احتمالی حریم هوایی عراق آماده باشند و در عین حال خواستار مهلت لازم به دولت برای جلوگیری از این اقدام شد.

 مقتدا صدر در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا در استفاده از هواپیماهای جاسوسی‌اش در عراق از دولت خواست که در ماه جاری از هرگونه نقض حریم هوایی عراق جلوگیری به عمل آورد. وی در این بیانیه تاکید کرد که جریان صدر درقال این موضوع نیز در کنار دولت باقی می‌ماند.

 حمله موشکی به مقر کنسولگری آمریکا در فرودگاه کرکوک

 منابع آگاه امنیتی عراق اعلام کردند که دیروز جمعه سه فروند موشک کاتیوشا به سوی پایگاه "الحریه" در فرودگاه "کرکوک" واقع در جنوب غرب این شهر و در فاصله 250 کیلومتری بغداد، پایتخت عراق شلیک شده است. این پایگاه محل استقرار نیروی هوایی آمریکا و نیز کنسولگری آمریکا است.

 این منابع تاکید کردند که این حمله هیچ خسارت جانی و مالی نداشته است.

 بر اساس این گزارش، نیروی امنیتی عراق مکان شلیک این موشک‌ها را یافته است که در منطقه "الکورنیش" واقع در جنوب شرق کرکوک بوده است. این نیروها بلافاصله در محل حاضر شدند اما تنها سکوهای پرتاب موشک را یافتند.

 برگزاری کنگره مقدماتی اعضای جدا شده از العراقیه برای تعیین رهبر جدید

 پایگاه خبری "السومریة نیوز" نوشت که جنبش "فرزندان عراق برای تغییر " (ابناء العراق للتغییر) که چندی پیش بدلیل اعتراض به سیاست رهبران فهرست العراقیه از این فهرست جدا شده‌اند، دیروز اعلام کردند که در نیمه ماه فوریه جاری، در استان "ذی قار" کنگره‌ای برگزار خواهند کرد تا رهبری جدید برای خود انتخاب کنند و بطور رسمی و برنامه ریزی شده، اعلام موجودیت کنند.

این جنبش اعلام کردند که درها را برای پیوستن سایر اعضای العراقیه و نیز و سایر گروه‌های سیاسی کشور باز نگه می‌داند.

"کامل الصافی" دبیرکل این جنبش در حاشیه کنگره مقدماتی که دیروز برگزار شد گفت: این یک کنگره مقدماتی است و قرار است در نیمه ماه جاری کنگره اصلی و تشکیلاتی ما برگزار شود. تا کنون نیز برنامه سیاسی جنبش، آیین‌نامه داخلی تدوین شده است و تا نیمه ماه جاری دبیر کل و اعضای هیئت مدیره انتخاب و اعلام خواهند شد.

عشیره طالبانی خواستار تسلیم هاشمی به بغداد شد

خبرگزاری "براثا" نوشت که عشیره "جلال طالبانی" رئیس‌جمهوری عراق دیروز از رئیس جمهوی و روسای حکومت و پارلمان منطقه کردستان خواست تا "طارق الهاشمی" معاون اول ریاست‌جمهوری را که به دلیل ارتباط با تروریست‌ها تحت تعقیب قرار دارد، به دستگاه قضایی بغداد تحویل دهند.

عشیره طالبانی که بدلیل افشای دخالت هاشمی در ترور قاضی "نجم الطالبانی" یکی از اعضای دادگاه تجدید نظر خواستار روشن شدن موضوع این اتهام هستند، خواستار تحویل او به مراجع قضایی هستند.

"عبدالعزیز عبدالواحد الطالبانی" برادر این قاضی ترور شده در این‌باره به "السومریة نیوز" گفت: نزدیک به 120 شخصیت برجسته و بزرگان عشیده طالبانی عصر دیروز در منزل یکی از شیوخ خود در منطقه "سیرجنار" در غرب سلیمانیه جمع شدند و توافق کردند که بر ضرورت تسلیم هاشمی به بغداد پافشاری کنند.

حمله مجدد جنگنده‌های ترکیه به مناطق مرزی شمال عراق

خبرگزاری براثا نوشت که جنگنده‌های ترکیه بار دیگر عصر دیروز تعدادی از مناطق و روستاهای شمال عراق را بمباران کردند.

یک منبع آگاه گفت: جنگنده‌های ترکیه عصر امروز حریم هوایی منطقه کردستان را نقض کردند و مناطق "نیروة" و "ریکان" از بخش‌های منطقه "العمادیة" در شمال دهوک را بمبماران کردند.

هنوز خبری درباره میزان خسارات وارده در دست نیست اما آنکارا همچنان بدلیل حضور عناصر پ‌ک‌ک در این مناطق و فعالیت آنها علیه ترکیه، این مناطق را بمبماران می‌کند.

نماینده آیت‌الله سیستانی حل‌وفصل قریب‌الوقوع بحران سیاسی کشور را بعید شمرد

"احمد الصافی" نماینده آیت‌الله "سید علی السیستانی" مرجع عالی شیعیان در عراق دیروز در خطبه‌های روز جمعه حل و فصل قریب الوقوع بحران سیاسی کشور را بعید شمرد و درباره سوق داده شدن کشور به مسیری مجهول هشدار داد.

وی در این خطبه‌ها از شخصیت‌های سیاسی کشور خواست تا به منظور دستیابی به راهکارهایی اجرایی در راستای منافع کشور، امتیازدهی کنند.

وی تاکید کرد: دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق، دیگر حتی برای کودکان نیز روشن شده است با این وجود عراق خواستار داشتن روابطی متوازن با همسایگان خود است. اما برخی شخصیت‌های سیاسی همچنان مجری خواسته‌های برخی دولت‌های دیگر هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها