کد خبر: ۳۷۸۷۴۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۷     ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
امام خميني (ره) در طول دوران حيات پربركت خود آن‌چنان تأثيرات بزرگي را در اذهان افكارعمومي جهان برجاي گذاشته كه تا هميشه از ذهن تاريخ پاك نخواهد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، امام خميني (ره) در طول دوران حيات پربركت خود آن‌چنان تأثيرات بزرگي را در اذهان افكارعمومي جهان برجاي گذاشته كه تا هميشه از ذهن تاريخ پاك نخواهد شد.

تأثيرات افكار و اقدامات خميني كبير (ره) تا آنجا پيش رفته است كه حتي شخصيتهاي برجسته جهان و آناني كه حتي شايد ميانه خوبي با انقلاب اسلامي ايران ندارند، در مقابل عظمت و حيات طيبه امام راحل سر تعظيم فرود آورده و از او به نيكي ياد مي‌كنند.

آنچه كه در ادامه مي‌خوانيد گفتارهايي است كه برخي سياستمداران و چهره‌هاي مشهور جهان در مورد امام خميني (ره) مطرح كرده‌اند.

ميخائيل گورباچف، رهبر شوروي كمونيستي:

 

امام خميني (ره)  فراتر از زمان مي‌انديشيد و در بعد مكان نمي‌گنجيد. او توانست اثر بزرگي در تاريخ جهان برجاي بگذارد.

حافظ اسد رئيس‌جمهور اسبق سوريه:

 

دشمنان ملت عرب و ملل تحت ستم دنيا و حتي خود رژيم اشغالگر قدس بارها و بارها از انقلاب اسلامي ايران كه تحت لواي امام خميني (ره) به پيروزي رسيد به وحشت افتاده و بارها از اربابش يعني آمريكا گله كرد كه چرا نمي‌تواند جلوي نفوذ و تأثير انقلاب اسلامي ايران را كه منجر به پيروزي فلسطين مي‌شود بگيرد.

 

نلسون ماندلا رئيس‌جمهور سابق آفريقا:

 

امام رهبري منحصربه‌فرد بود كه توانست با دست خالي، انقلاب اسلامي ايران را به پيروزي برساند.

جيمي كارتر رئيس‌جمهور اسبق امريكا

 

آيت الله خمينى در كشورش به‌عنوان يك قهرمان بزرگ تلقي مي‌شود.

هنري كسينجر، استراتژيست و مشاور يهودي الاصل رئيس‌جمهور سابق امريكا:

 

آيت الله خميني، غرب را با بحران جدي برنامه‌ريزي مواجه كرد، تصميمات او آن‌چنان رعدآسا بود كه مجال هر نوع تفكر و برنامه‌ريزي را از سياستمداران و نظريه‌پردازان سياسي مي‌گرفت. هيچ‌كس نمي‌توانست تصميمات او را از پيش حدس بزند، او با معيارهاي ديگري، غير از معيارهاي شناخته‌شده در دنيا، سخن مي‌گفت و عمل مي‌كرد. گويي از جايي ديگر الهام مي‌گرفت، دشمني آيت‌الله خميني (ره) با غرب، برگرفته از تعاليم الهي او بود. او در دشمني خود نيز خلوص نيت داشت.

بن بلا نخستين رئيس‌جمهور الجزاير:

 

ملل عرب بايد زنده شدن اسلام را در قرن بيستم مديون انقلاب اسلامي ايران و امام خميني ( ره)  بدانند. اين انقلابي است كه دنياي غرب را اجباراٌ دگرگون خواهد ساخت و بسياري از رژيمهاي موجود در جهان عرب دير يا زود سقوط خواهند كرد زيرا آواي نهضت امام خميني(ره) در دورافتاده‌ترين نقاط جهان اسلام به گوش مي‌رسد.

بي‌نظير بوتو رئيس‌جمهور سابق پاكستان

 

رهبراني مانند امام خميني يك بار در قرنها زاده مي‌شوند.

ژان پاپ پل دوم

درباره  آنچه  كه آيت الله خميني در كشورش  و  در  بخش وسيعي از جهان انجام داده با احترامي عظيم و تفكري عميق بايد اظهارنظر كرد.

يرواند آبراهاميان نويسنده آمريكايي كتاب ايران بين دو انقلاب

آيت الله خميني را غالباً يك روحاني سنتي توصيف كرده‌اند اما ايشان درواقع، نوآور بزرگي در ايران بودند، هم به لحاظ نظريه سياسي‌شان و هم ازنظر استراتژي مردمي كه وجهه مذهبي داشت. نقش تعيين‌كننده و محبوبيت وسيع ايشان را با دو عامل مي‌توان توضيح داد. عامل اول شخصيت ايشان به‌خصوص زندگي ساده و سازش‌ناپذيري با طاغوت بود. در كشوري كه بيشتر سياستمداران زندگي پرتجملي داشتند، او زندگي زاهدانه‌اي چون عارفان و صوفيان و عاري از آلايشهاي مادي چون مردمان عادي داشت.

در محيطي كه رهبران سياسي، كارچاق‌كن، اهل ساخت‌وپاخت، و اعمال‌نفوذ شخصي و خانوادگي بودند، آيت الله خميني مصرانه از هرگونه سازشي، حتي آنگاه‌كه ناگزير و لازم مي‌نمود، سر پيچيدند؛ تأكيد كردند كه اگر فرزندان خود ايشان مستوجب مجازات باشند، خود اين كار را انجام مي‌دهند؛ و هم چون «مرد خدا» يي عمل كردند كه نه به دنبال قدرت دنيوي بلكه مرجعيت روحاني بودند. همچنين در دهه‌اي رسوا از كردار سياستمداران خودپسند، بي تفاوت، فاسد، نوميد و بي ثبات، امام خميني در عين صميميت، جسارت، تحرك، ثبات و بسيار مهم‌تر از همه، فسادناپذيري ظاهر شدند. كوتاه‌سخن ايشان رهبر انقلابي پر جاذبه‌اي بودند در زماني كه چنين رهبري بسيار كمياب و سخت موردنياز بود.

برهان‌الدين رباني از رهبران جهادي افغانستان:

 

امام خميني (ره) كاپيتاليسم و كمونيسم، را مردود خواند و راه نجات بشريت را تنها در پيروي از تعاليم والاي اسلام مي‌دانست. او در برابر مستكبران شرق و غرب، قوي و مقاوم ايستاد و با هر نوع فساد و توطئه پنجه نرم كرد ايشان بزرگ مرد تاريخ معاصر جهان اسلام است.

فرانسيسكو اسكو درو بداته رئيس فدراسيون جوامع اسلامي اسپانيا:

آيت الله خميني عامل حيات دوباره اسلام و از بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي قرن حاضر محسوب مي‌شود وي چهره جديدي از اسلام را ارائه كرد و زندگي ايشان الگوي مناسبي براي همه مسلمانان است.

رياج تاتاري رئيس جامعه مسلمانان اسپانيا:

آيت الله خميني عامل بيداري مسلمانان بود.

ميخاييل لمشف نويسنده روسي:

انديشه ايشان سراسر جهان اسلام را در برگرفت و با امريكا و رژيم صهيونيستي به عنوان معضلات گريبانگير جهان اسلام به مبارزه برخاست و ثابت كرد كه انقلاب اسلامي با انقلابهاي مادي روسيه و فرانسه متفاوت است.

سيدصدرالدين، متفكر و انديشمند معاصر الجزايري:

امام خميني (ره) مردي استثنايي بود. اين انسان هديه خداوند به مسلمين بود تا بتواند مسيرشان را در اسلام تصحيح كنند.

پروفسور "پروولسي" ايتاليايي، استاد ايران‌شناسي در دانشگاه رم:

مهم‌ترين عملكرد آيت‌الله خميني امكان‌پذير نمودن يك انقلاب اسلامي بود، آن‌هم در كشوري كه تمدن و فرهنگي قوي را در سابقه خود دارد. اين كار باعث شد تا مردم ايران فرهنگ واقعي و قديمي خود را كه همان فرهنگ اسلامي بوده بشناسند و خود را متكي بر آن فرهنگ به جامعه جهاني بشناسانند. اين در حالي بود كه تا قبل از انقلاب اسلامي، تنها آوايي كه از ايران بلند بود و معيار شناخت جهانيان از كشور ايران اعلام مي‌شد، صداي غرب‌زدگي بود. بنابراين آيت‌الله خميني آغازكننده انقلابي بود كه بالاخره فرهنگ اسلامي راستين ملت ايران را آشكار ساخت.

احمد جبرئيل، دبير كل جبهه خلق براي آزادي فلسطين:

بنيان‌گذار جمهوري اسلامي، اسلام را از انزوا نجات داد. ديدگاه مرتجعانه نسبت به اين دين مبين را كه دشمنان در طول صدها سال ارائه كرده بودند، از ميان برد و مقوله دين افيون ملت‌ها را منسوخ كرد و اسلام را در سطح بين المللي به عنوان يك نياز انساني در زمينههاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، مادي و معنوي، مطرح كرد.امام خمينى (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بيدار كرده، به مسلمانان حيات جديدي ببخشد.

حوليان زاپاتا نويسنده كلمبيايي:

در قرن بيستم سه شخص در دنيا مطرح شدند و در تمامي مجامع سياسي مورد توجه سياستمداران قرار گرفتند. يكي از آنها گاندي بود، ديگري يحيي (رهبر مردم واتيكان) و سومين آنها حضرت امام خميني (ره)  است. از بين اين سه رهبر تنها كسي كه فرهنگ روحيات و سخنانش در بين مردم مؤثر واقع شد، امام خميني بود. امام خميني رهبر مسلمان و آزاده‌اي بود كه توانست با قيامي، اسلام را در بستر كشور پهناور ايران جاي دهد و نياز به اسلام را در دنيا احيا كند.

دانيل پايپز رئيس انجمن سياست خارجي آمريكا

بايد اعتراف كنيم كه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ما براي افكار ديني و مذهبي هيچ جايي باز نكرده بوديم ولي ازاين‌پس براي ما امريكايي‌ها ضروري است كه زمينه‌اي جهت مطالعه و تحقيق پيرامون مذهب فراهم آوريم و به‌طور خاص درزمينه انديشه و اعتقادات و خط‌مشي و هدف امام خميني تحقيقاتي به عمل‌آوريم چراكه نمي‌توان از تأثيرات انديشه امام خميني در جهان به‌راحتي گذشت و دنياي غرب به دليل نفوذ افكار امام خميني بار ديگر اسلام را كشف كرده است و اين ما امريكايي‌ها را با مشكل مواجه مي‌كند.

تورگوت اوزال رئيس‌جمهور فقيد تركيه

امام خميني انقلاب بزرگي را تحقق بخشيد.

ادريس جزايري رئيس سابق صندوق بين‌المللي توسعه كشاورزي

امام خميني را بايد تنها رهبر آزاده قرن بيستم و رهبر ميليونها مسلمان جهان ناميد.

راجيو گاندي پسر ماهاتما گاندي رهبر فقيد هند

آيت الله خميني رهبر بزرگي بودند كه باايمان و اعتقاد توانست انقلاب اسلامي را به پيروزي برساند و رژيم شاهي را سرنگون سازد.

محمدحسين هيكل نويسنده مشهور مصري

 

امام خميني مردي بزرگ بود كه از دوراني ديگر آمده بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها