کد خبر: ۳۷۹۵۹۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
هر سال تقريباً ٢‌ميليون نفردر سراسر جهان به دليل آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند، بنابر‌اين حق داريد در زمان آلودگي هوا نگران سلامت خود و خانواده‌تان باشيد.
به گزارش پایگاه 598، رعايت نكات لازم براي حفظ سلامتي در بيرون از منزل كافي نيست و بايد در داخل منزل نيز به آن توجه جدي داشت، اما چگونه؟

گردگيري

بسياري از ما به علت مشغله كاري كه داريم از گردگيري صرف‌نظر مي‌كنيم. اما تراكم خاك يكي از علت‌هاي اصلي مشكل تنفسي است. براي تميزي بيشتر‌، بهتر است از دستمال مرطوب براي گردگيري مبلمان، پنكه‌هاي سقفي، چراغ و يخچال استفاده شود.

همچنين به جاي استفاده از تي‌شرت قديمي همسرتان يا گردگير پَر‌ رنگي، از پارچه‌هاي ميكروفيبر يا الكترواستاتيكي براي جمع كردن خاك استفاده كنيد؛ چون خاك به اين پارچه‌ها مي‌چسبد و مثل پارچه‌هاي ديگر دوباره بلند نمي‌شود و روي جاي ديگر نمي‌نشيند. بعد از گردگيري هم بهترين راه شستن و خشك كردن كامل اين پارچه‌هاست.

دستگاه تصفيه

دستگاه‌هاي خوب داراي فناوري نانوست كه با مواد آلاينده هوا مقابله مي‌كند. اين فناوري همچنين با ايجاد جريان هوا، منزل را از گرد‌و‌خاك تميز مي‌كند‌.

گردش درست هوا در منزل بسيار لازم است، بنابر‌اين پنجره‌ها را باز نگه داريد. براي مدتي، پنكه را روشن بگذاريد تا هوا تميز شود. خوب است هنگام پخت و‌‌پز فن روشن باشد تا مانع از ماندن دود، بخار و مواد آلاينده در منزل شود‌.

همچنين مي‌توانيد از رايحه طبيعي استفاده كنيد. رايحه‌هاي مصنوعي ممكن است حاوي مواد شيميايي مضر و مواد آلاينده باشد؛ در اين صورت به جاي استفاده از آن مي‌توانيد از مواد معطر طبيعي استفاده كنيد مانند جوشاندن آب حاوي كمي دارچين، هل و...
اين را هم بدانيد كه رطوبت، كپك و كك را جذب مي‌كند. بنابراين، كنترل سطح رطوبت داخل منزل مهم است و بايد زير ‌۵٠درصد باشد.
 
وسايل منزل را درست انتخاب كنيد

پاركت را به فرش ترجيح دهيد، چون فرش، كك‌، خاك و مواد آلاينده را جذب و در خود حفظ مي‌كند(توصيه به مبتلايان به آلرژي). كركره را كه گرد‌و‌خاك كمتري به خود جذب مي‌كند و نگه مي‌دارد، به پرده ترجيح دهيد. همچنين مي‌توانيد گياهان آپارتماني در منزل قرار دهيد تا هواي داخل را از آلاينده‌ها تميز كند.

هفت گياه زنبق، بامبو، آفتابگردان، بگونيا، آلوئه‌ورا، داوودي و آگلونما خاصيت درماني دارند. اين گل‌ها، گياهان آپارتماني هستند.

 بنابراين به راحتي مي‌توانيد آن‌ها را در منزل نگهداري كنيد و پرورش دهيد.

 نفس كشيدن اين گياهان باعث تميز شدن هواي خانه مي‌شود و به اين ترتيب هوايي كه نفس مي‌كشيد، سرشار از سلامت است.

از بين اين گياهان، بامبو به كمترين رسيدگي نياز دارد، اما بيشترين تاثير را در حفظ پاكيزگي هواي خانه دارد. زنبق و آفتابگردان هرچند به دو شكل شاخه‌اي و ريشه‌اي وجود دارند، اما نوع ريشه‌اي آن تاثير بيشتري در تصفيه هواي خانه دارد.
 
شستشوي منظم لباس‌ها

پارچه‌ها و ملحفه‌ها مكان مناسبي براي زندگي كك است و بايد به طور منظم شسته شود. هر نوع لباس يا ملحفه و پتويي را قبل از استفاده كردن بشوييد.

بعضي از افراد عادت دارند كه تمامي اقلام پارچه‌اي خود مثل پرده‌ها، ملحفه‌ها و لباس‌ها را با هم بشويند. اين حركت غلط است، لباس‌ها بايد به صورت جداگانه شسته شود.

همچنين لباس‌هايي كه در هنگام شستشو و پس از آن، توليد كرك و پرز مي‌كنند، بايد از ساير لباس‌ها جدا شده و به صورت جداگانه شسته شوند.

لباس‌ها را بر اساس ميزان كثيف‌بودنشان طبقه‌بندي كرده و سپس لباس‌هاي كمتر كثيف‌تر را با هم و لباس‌هايي را كه بيشتر كثيف هستند، با هم بشوييد.

از دود پرهيز شود

دود سيگار، بخاري و حتي شمع كه مواد آلاينده در هوا رها مي‌كند، براي سلامت ريه‌ها بسيار مضر است؛ بنابراين به هيچ‌كس حتي به ميهمانتان، اجازه سيگار كشيدن را ندهيد!

هر نخ سيگار ۵٠٠‌سانتي‌متر‌مكعب دود دارد. حرارت و دماي سيگار روشن در قسمت فيلتر ٣٠‌درجه و در نوك سيگار به ٩٠٠‌درجه مي‌رسد.

اين دماي بسيار زياد مي‌تواند هر تغييري در مواد شيميايي به وجود آورد؛ از طرفي فيلتر سيگار نيز توانايي چنداني در كاهش اين مواد ندارد و فقط ذرات بزرگ و دود را جذب مي‌كند و چه بسا بر خطر سيگار مي‌افزايد.

 اگر ذرات فيلتر هنگام پك زدن، كنده شده و وارد ريه شود، بر روند سرطان‌زايي سيگار اثر مضاعف دارد. تركيباتي كه در هر پك سيگار وارد بدن مي‌شود، پس از ٨‌ثانيه جذب خون مي‌شود.

از ۴هزار نوع ماده سمي كه در سيگار وجود دارد، تعداد كمي از آن‌ها شناخته و اثرات آن مشخص شده است. تماس با دود سيگار، موجب افزايش فشار خون در كودكان مي‌شود، بنابراين بايد به شدت از سيگار كشيدن در محيط منزل جلوي كودكان خودداري شود.
 
جارو‌برقي بكشيد

تميز كردن كل منزل سلامت شما و خانواده را تضمين مي‌كند. به طور‌منظم بايد فرش‌ها‌، مبلمان‌ها‌، كركره‌ها و پرده‌ها را تميز كنيد و جارو برقي بكشيد‌.

خوب است فرش‌ها هفته‌اي يك بار جارو شوند. اين عمل سبب افزايش عمر فرش شما مي‌شود زيرا از جرم‌گرفتن رشته‌هاي آن جلوگيري مي‌كند. هر چند هفته يك بار نيز وقت بيشتري بگذاريد و دور آن را كه امكان جمع شدن آلودگي وجود دارد، به خوبي غبارروبي كنيد.

منبع: روزنامه شهرآرا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها