کد خبر: ۳۷۹۶۲۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
رويترز:
خبرگزاري رويترز به نقل از منابع ديپلماتيك گزارش داد تهديد رياض به قطع كمك‌هاي مالي و فشار گسترده ديپلماتيك دبير كل سازمان ملل را وادار كرد نام عربستان را از فهرست ناقضان حقوق كودكان خط بزند.
به گزارش پایگاه 598، خبرگزاري رويترز روز چهارشنبه به نقل از منابع ديپلماتيك از فشارهاي پشت پرده عربستان به سازمان ملل خبر داده و نوشته است كه رياض تهديد كرده بود در صورت باقي ماندن نام اين كشور در فهرست ناقضان حقوق كودكان كمك مالي به نهادهاي سازمان ملل را قطع مي‌كند.

سازمان ملل روز دوشنبه در اقدامي بي‌سابقه و تنها يك روز پس از آنكه بان‌كي مون دبير كل اين سازمان براي اولين بار نام عربستان را در فهرست سياه ناقضان حقوق كودكان قرار داده و رياض را به كشتار كودكان يمني متهم كرد، نام ائتلاف سعودي را از اين فهرست حذف كرد.

اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه عربستان سعودي به شدت به دبير كل سازمان ملل تاخت و گزارش اين نهاد در مورد يمن را «اغراق‌شده» توصيف كرد.

حذف نام عربستان از اين فهرست با واكش تند نهادهاي حقوق بشري مواجه شد كه مي‌گويند بان‌كي‌ مون در برابر فشار رياض تسليم شده و او كه در سال پاياني دومين دوره دبير كلي‌اش به سر مي‌برد، با اين كار ميراث و اعتبار خود را هم به خطر انداخته است.

منابع ديپلماتيك كه خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به رويترز گفته‌اند كه بعد از انتشار گزارش سازمان ملل، دفتر بان‌كي مون با تماس‌هاي وزراي خارجه كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و سازمان همكاري‌هاي اسلامي «بمباران» شده است. يك مقام سازمان ملل اين اقدام كشورهاي عربي را «يك فشار همه‌جانبه» توصيف كرده است.

يك منبع ديپلماتيك ديگر كه او هم خواسته نامقش فاش نشود، اقدام عربستان و متحدانش را يك «باج‌خواهي واقعي» توصيف كرده و گفته است كه آن‌ها از «قلدري، تهديد و فشار» براي تغيير موضع سازمان ملل استفاده كرده‌اند.

اين منبع گفته است كه اين تهديد وجود داشته كه «علماي رياض براي صدور فتوايي عليه سازمان ملل و اعلام اين سازمان به عنوان يك نهاد ضد اسلامي، تشكيل جلسه دهند، كه معناي آن ممنوع شدن هرگونه رابطه، كمك و حمايت از برنامه‌ها و پروژه‌هاي سازمان ملل از سوي اعضاي شوراي همكاري‌هاي اسلامي بود.»

با اين حال «عبدالله المعلمي» نماينده عربستان در سازمان ملل گفته است كه «ما از تهديد و ارعاب استفاده نمي‌كنيم... و به سازمان ملل بسيار متعهد هستيم.»

او احتمال صدور فتوا عليه سازمان ملل را هم رد كرده است. وي با اين حال احتمال ديدار علماي سعودي را رد نكرده و گفته است كه در آن نشست قرار بوده بيانيه‌اي در محكوميت درج نام عربستان در فهرست سياه صادر شود.

وي بعد از انتشار گزارش سازمان ملل هم اين گزارش را «بسيار اغراق‌شده» توصيف كرده و گفته بود كه سازمان ملل با ائتلاف تحت رهبري عربستان مشورت و رايزني نكرده است. اما «استفان دوجاريك» سخنگوي سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت كه پيش از انتشار گزارش با رياض مشورت شده بود.

چندين منبع ديپلماتيك به رويترز گفته‌اند كه اگر نام عربستان در فهرست سياه حفظ مي‌شد، آژانس كار و كمك به آوارگان فلسطيني موسوم به «آنرووا» به شدت لطمه مي‌خورد. عربستان سعودي چهارمين حامي مالي بزرگ «آنرووا» است و سال گذشته حدود 100 ميليون دلار به اين آژانس كمك كرده است.

كويت و امارات متحده عربي كه هر دو از اعضاي ائتلاف سعودي در يمن هستند هم با كمك سالانه جمعا نزديك به 50 ميليون دلار، از حاميان اصلي آنرووا به شمار مي‌آيند.

دوجاريك تائيد كرده است كه علاوه بر عربستان، نمايندگان اردن، امارات و بنگلادش هم با دفتر بان‌كي مون تماس گرفته و به گزارش سازمان ملل اعتراض كرده‌اند. مصر، كويت و قطر هم ديگر كشورهايي هستند كه منابع ديپلماتيك مي‌گويند با دفتر بان‌كي مون تماس گرفته‌اند. نمايندگان اردن و بنگلادش تماسشان با دفتر بان‌كي مون را تائيد كرده‌اند.

رويترز نوشته است كه نشانه‌اي مبني بر اينكه كشورهاي غربي تجديد نظر سازمان ملل در گزارش را خواستار شده باشند، وجود ندارد. در گزارش اوليه اين سازمان عنوان شده بود كه حملات عربستان سعودي در طول يك سال گذشته، مسئول مرگ 60% از كودكان كشته شده در جريان جنگ يمن بوده است. به گفته سازمان ملل، حملات هوايي عربستان سعودي به يمن به مرگ و مجروحيت نزديك به 1200 كودك منجر شده است.

هرچند دوجاريك اعلام كرده حذف نام عربستان از فهرست سياه موقتي و تا مشخص شدن نتايج تحقيقات مشترك سازمان ملل و رياض است، اما معلمي تأكيد كرده كه نام عربستان به صورت «غيرقابل بازگشت و نامشروط» از فهرست حذف شده است.

يك منبع ديپلماتيك مطلع از اين مسئله، گفته است كه ابراز خشم عربستان از قبل پيش‌بيني مي‌شد، اما «عقب‌نشيني دبير كل نااميدكننده بود.»

چندين ديپلمات ديگر هم با اشاره به اينكه سازمان ملل سال گذشته هم با فشار آمريكا و اسرائيل از وارد كردن نام رژيم‌صهيونيستي به فهرست ناقضان حقوق كودكان به دليل حمله به نوار غزه خودداري كرد، به رويترز گفته‌اند كه مشخص است كه دبير كل فعلي سازمان ملل در برابر تهديد‌ها «آسيب‌پذير» است.

يك منبع ديپلماتيك ديگر هم مي‌گويد درگيري لفظي اخير ميان سازمان ملل و مراكش بر سر استفاده بان‌كي مون از لفظ «اشغالي» براي مناطق تحت كنترل مراكش در صحراي غربي، سابقه بدي ايجاد كرده است.

به گفته او، خودداري شوراي امنيت از حمايت قاطع از دبير كل سازمان ملل بعد از آنكه مراكش خواستار اخراج ده‌ها نفر از اعضاي هيئت صلح‌بان سازمان ملل در آن منطقه شد، «سابقه‌اي خطرناك» براي سازمان ملل ايجاد كرده است.

وي مي‌گويد: «پيام آن‌ها آشكار بود. اينكه اگر با دبير كل سخت برخورد كنيد، شوراي امنيت به كمك وي نخواهد آمد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها