کد خبر: ۳۸۰۰۱۱
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
در گزارش بي‌بي‌سي، كه مدعي است براي نخستين بار اين سند و يا آن پاراگراف مهم را منتشر مي‌كند بي‌دقتي‌هاي قابل تاملي ديده مي‌شود. مي‌توان به روشني تفاوت متن انگليسي و برداشت آزاد بي‌بي‌سي فارسي را از يكديگر تفكيك كرد.

به گزارش پایگاه 598، رصد نوشت: يك روز پيش از  بيست و هفتمين سالگرد ارتحال امام خميني (ره)  شبكه« بي‌بي‌سي فارسي» در گزارشي ادعا كرد كه بر اساس سند سري «اسلام در ايران» سازمان سي‌آي‌اي، «روح‌الله خميني بعد از چند ماه حبس در زندان قصر و حصر در قيطريه تهران در نيمه آبان 1342 بي‌سر و صدا به دولت جان اف كندي پيام مي‌دهد تا حملات لفظي‌اش سوءتعبير نشود زيرا او از منافع آمريكا در ايران حمايت مي‌كند.»

به ادعاي بي بي سي، گزارش سفارت آمريكا در تهران كه حاوي متن كامل پيام آيت‌الله خميني است هنوز در آرشيو ملي آمريكا در حالت طبقه‌بندي نگه داشته شده است، اما خلاصه‌اي از پيام در سند «اسلام در ايران» آمده است.

اين سند در واقع گزارش تحقيقاتي 81 صفحه‌اي سيا – مورخ مارس 1980 – است و در آن سوابق آيت‌الله خويي، آيت‌الله شريعتمداري و آيت‌الله خميني هم آمده است. سيا گزارش را سال 2005 از حالت طبقه‌بندي بيرون آورد ولي چند قسمت حساس از جمله پاراگراف مربوط به پيام آيت‌الله خميني را سانسور كرد. در دسامبر 2008 كتابخانه رياست جمهوري جيمي كارتر نسخه ديگري از سند را به صورت ديجيتالي منتشر كرد كه در آن اين پاراگراف بدون سانسور آمده ولي تا به حال از ديد اكثر مورخان و محققان پنهان مانده است.

بنابر اين سند، پيام حدود 10 روز قبل از سفر لئونيد برژنف، رهبر شوروي به ايران توسط يك روحاني به ظاهر غيرسياسي به نام حاج ميرزا خليل كَمَره‌اي به سفارت آمريكا در تهران مي‌رسد. در سند آمده: «او همچنين اعتقادش درباره همكاري نزديك اسلام و ساير اديان جهان به ويژه مسيحيت را توضيح داد.» گزارشگر بي‌بي‌سي مي‌افزايد: «معلوم نيست كه رئيس‌جمهوري دموكرات پيام آيت‌الله خميني را خوانده باشد؛ كندي حدود دو هفته بعد در دالاس تگزاس ترور مي‌شود.»

 بي اعتباري سند انگليسي- آمريكايي

 اين ادعاي جنجالي بي بي سي از همان زمان انتشار با واكنش چهرهاي سياسي كشور مواجه مي شود. رهبر  معظم انقلاب  در  سخنراني مراسم بيست و هفتمين سالگرد رحلت امام خميني در اين خصوص گفتند:« حالا هم به‌مناسبت سالگرد امام، دستگاه تبليغاتي دولت انگليس عليه امام، به‌اصطلاح سند منتشر ميكند؛ سند منتشر ميكند عليه امام بزرگوار، امام پاكيزه و مطهّر! سند را از كجا آورده‌اند؟ از مدارك آمريكايي! خب، آمريكايي كه هواپيماي مسافري را با قريب سيصد نفر سرنگون مي كند، از جعل سند ابائي دارد؟ دشمنيِ انگليس‌ها اين‌جوري است- و [از سوي‌] رژيم منحوس و سرطاني صهيونيستي است؛ اينها دشمنهاي اصلي‌اند».

رييس مجلس شوراي اسلامي هم در نشست روز  هجدهم خرداد ماه نيز  با  اشاره اين كه  اين بازي كودكانه و دستكاري در كار انتشار سند به‌صورت گزينشي خيلي زود برملا شد، گفت: «گري سيك» عضو شوراي امنيت ملي آمريكا در آن زمان در مقاله‌اي روشن و در چند بند غيرواقعي بودن اين اقدام بي‌بي‌سي را به‌صورت دقيق توضيح داد اما كساني كه از قبل از انقلاب با مشي امام آشنا بودند و همچنين در دهه نخست پس از انقلاب با صراط ايشان آشنايي داشتند اين اقدام بيگانگان را دور از واقعيت دانستند كه نيازي به توضيح ندانستند.

لاريجاني خاطرنشان كرد: كساني كه اين اقدام قلابي را  انجام دادند، قصد داشتند  شوكي به افكار عمومي وارد كنند كه قبح ارتباط با آمريكا ريخته شود و اين‌گونه تلقي شود كه اين ارتباط از گذشته و حتي در سخت‌ترين شرايط با آمريكا بوده است. گرچه اين مكر به فضاحتي رسانه‌اي و سياسي براي‌ آنها بدل شد اما نشان مي‌دهد كه آنها تا چه‌اندازه نيازمند شرايطي هستند كه ايران را دچار ساده انگاري ديپلماتيك كنند و اينجاست كه قدر و منزلت توصيه‌هاي اخير رهبر معظم انقلاب در داشتن روحيه انقلابي مشخص مي‌شود كه دقيقاً موضعي سنجيده و قاطع بايد نسبت به اين اقدامات مكارانه داشته باشيم».

 تكذيب رسمي  دفتر امام(ره)

 اما قائم‌مقام مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) هم  در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، اظهار داشت: «ادعاي شبكه و سايت بي‌بي‌سي رسانه رژيم سلطنتي انگليس فاقد وجاهت قانوني است و سنديت ندارد.»

وي پخش اين مستند را غرض‌ورزي انگليسي‌ها در شب سالگرد رحلت امام دانست و خاطرنشان كرد: ‌«اينكه در شب سالگرد رحلت امام آن‌ها دست به اين كار مي‌زنند نشان از عصبانيت آنان است كه چطور يك ملت بعد از گذشت چندين سال هنوز هم خود را پيرو مكتب آن عزيز سفركرده مي‌دانند. ادعاي آن‌ها كاملاً بي‌اساس و شتاب‌زده است و هيچ سند واقعي براي ادعاي خود نخواهند داشت.»

انصاري تأكيد كرد: بنده صددرصد تمام موضوعاتي كه بي‌بي‌سي در اين زمينه مطرح كرده را  سندسازي مي‌دانم و تكذيب مي‌كنم هرچند اين آخرين بار نيز نخواهد بود چراكه از اين قبيل افتضاحات قبلاً هم مرتكب شده‌اند.

وي بر همين اساس خاطرنشان كرد: آنها به تعبير خودشان سندي منتشر كردند كه حدود 8 مورد اشتباه فاحش و دروغين در آن سند بود طوري كه كساني كه در آن وقايع بودند و بي‌بي‌سي انتظار داشت كه آنها سندهايش را تأئيد كنند، دست به تكذيب زدند و مشخص است كه اين اقدام براي كمرنگ كردن بُعد حضور مردم در دفاع از انقلاب بوده است.

 وقتي مهاجراني هم تكذيب مي كند!

سيد عطاالله مهاجراني، وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات نيز  در يادداشتي در سايت خود نوشت:«  نمي‌توان اين برنامه را به عنوان يك برنامه معمول تلقي كرد. گزارشي كه خوانده شد، افرادي كه در برنامه شركت كردند، زماني كه برنامه منتشر شد، يعني درست در آستانه بزرگداشت رحلت امام خميني، تمامي نشان از يك برنامه محاسبه شده داشت. زماني مناسب براي اعلام كشف بزرگ بي‌بي‌سي».

وزير ارشاد دولت اصلاحات درادامه استدلال هاي خود مبني بر جعلي بودن اين سند را اين گونه بيان مي كند:« يكم: در گزارش بي‌بي‌سي سندي منتشر نشده است. متن انگليسي كه درج شده است. هيچگونه نشاني از اسناد كلاسه شده سازمان سيا را ندارد. گويي متن از يك نشريه يا روزنامه كپي – پيوست شده است. در گزارش هم اشاره شده است كه اين پاراگراف از طريق نسخه ديجيتالي كتابخانه جيمي كارتر به دست آمده است. اين سند هم در گزارش نيامده است.

دوم: سند مي‌گويد، حاج ميرزا خليل كمره‌اي پيام آيت‌الله خميني را به سفارت آمريكا رسانده است. به فرض درستي روايت سيا، اين پيام اگر مكتوب بود، حتماً نشاني از آن در دست بود و در طول اين سال‌ها حتماً سازمان سيا به طريقي اين سند را افشا مي‌كرد. اينكه تا به حال چنين سندي افشا نشده است، دليل روشني است كه امام خميني به شكل مكتوب پيامي نفرستاده است.

سوم: در گزارش بي‌بي‌سي، كه مدعي است براي نخستين بار اين سند و يا آن پاراگراف مهم را منتشر مي‌كند بي‌دقتي‌هاي قابل تاملي ديده مي‌شود. مي‌توان به روشني تفاوت متن انگليسي و برداشت آزاد بي‌بي‌سي فارسي را از يكديگر تفكيك كرد.

 چهارم، آيا مي‌توان به درستي سند مكشوفه اعتماد كرد؟ آيا در نيمه آبان‌ماه 1342 امام خميني چنين پيامي را براي جان كندي از طريق آيت‌الله كمره‌اي ارسال كرده‌اند؟ آيا پيام همان‌گونه كه ايشان بيان كرده‌اند به سفارت آمريكا انتقال يافته است؟ آيا حاج ميرزا خليل كمره‌اي كه دوست ساليان سال امام خميني و رفيق شفيق درس و بحث فلسفه و خارج فقه ايشان بوده‌اند، از پيش خود پيامي را به سفارت آمريكا منتقل نكرده‌اند تا موجب حفظ جان امام خميني در آن روزگار سخت سال 1342، يعني پس از نهضت پانزده خرداد 1342 شوند؟ آيا مترجم سفارت پيام را به درستي گرفته و ترجمه كرده است، يا دقت آن‌ها هم در همين حدود دقت بي‌بي‌سي فارسي امروزه بوده است؟ در يك كلام، آيا پيام به سفارت آمريكا در فرض صحت ابتكاري از سوي حاج ميرزا خليل كمره‌اي براي حفظ جان آيت‌الله خميني نبوده است؟

 دكتر  «ابراهيم يزدي» وزير امورخارجه دولت موقت هم در يادداشت مفصلي  به رد اين سند پرداخت و نوشت:

 ‏اين سخن نادرستي است. اولاً آقاي خميني پيام شخصي براي كارتر نفرستاد بلكه اين كارتر بود كه پيام فرستاد و آقاي خميني به پيام او جواب داد. ثانياً مبادله اين پيام‌ها براي اولين بار توسط «گاري سيك»، عضو شوراي امنيت ملي آمريكا در دولت كارتر دركتابش همه چيز سقوط مي كند افشا شد. آنچه‏ در گزارش خبري بي بي سي آمده است خلاصه ناقصي از پنجمين و آخرين پيام مبادله شده است.در اين خبر به نقل از آقاي خميني آمده است كه:«… ما با آمريكايي‌ها هيچ دشمني خاصي نداريم….». در حالي كه درمتن اصلي پيام آمده است:« ما با مردم آمريكا هيچ دشمني خاصي نداريم….»

 يزدي همچنين در ادامه نوشته است«در‏ آخرين هفته‌هاي قبل از پيروزي انقلاب،رهبران انقلاب، نه از دو كانال،كه در گزارش خبري آمده است، بلكه از سه طريق با مقامات آمريكا مذاكره مي‌كرده اند، در ايران از جانب شوراي انقلاب آقايان مهندس بازرگان، دكتر سحابي و آيت الله موسوي اردبيلي با سوليوان و استمپل، كارمند سفارت؛ آقاي دكتر بهشتي مستقيماً با سوليوان در تهران و سوم از طريق زيمرمن در پاريس با آقاي خميني»

 فرزند آيت الله كمره اي هم به جمع شاكيان و تكذيبي ها پيوست

. اما حجت‌الاسلام والمسلمين ناصرالدين كمره‌اي فرزند «مرحوم آيت‌الله حاج ميرزا خليل كمره‌اي» هم  طي بيانيه‌اي اخبار منتشر شده درخصوص مراجعه پدرش به سفارت آمريكا و انتقال پيام امام(ره) را تكذيب كرد و نوشت:« اولاً اصل اين نامه از طرف بيت حضرت امام تكذيب شد و وجود آن را ساخته و پرداخته آن شبكه خبري دانستند. ثانياً خانواده مرحوم آيت الله كمره اي ادّعاي شبكه بي بي سي را در روزنامه اطلاعات مورخه 17/3/95 تكذيب نموده اند.

ثالثاً حضرت امام خميني و حضرت آيت الله كمره اي سال هاي متمادي كه به قبل از سال 1342 مربوط است در محضر حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي در اراك و قم مشغول به تحصيل و تدريس بوده و سال ها همدرس و هم مباحثه بوده اند و سابقه ديرين در آشنايي دارند. قابل ذكر است در يك مورد حدود 8 سال مسائل فلسفي كتاب اسفار ملاصدرا و كتاب فقه جواهر مورد مباحثه اين 2 عالم بزرگوار بوده است.

لازم به يادآوري است نه اين جانب كه از نزديك در جريان تمامي مراودات و مكاتبات مرحوم والد بودم و نه هيچكدام از اعضاي خانواده هرگز به خاطر نداريم كه ايشان به سفارت آمريكا مراجعه كرده باشد كه اين خود تهمتي عجيب و بدون سند است.

 حجاريان: شيخ خليل كمره‌اي ملاقات با امام در حصر را نداشته است

 اما سعيد حجاريان هم  با اشاره به اسناد ادعايي كه در خصوص پيام امام خميني به دولت كندي هنگام حصر در قيطريه منتشر شده، گفت: نكته مهم در اين ميان آن است كه اساسا شيخ خليل كمره‌اي در طول حصر امام امكان ملاقات با ايشان را نداشته است.  در دوران حضور امام در منزل آقاي روغني در قيطريه همسر امام ليستي ٢٠ نفره را به سيف عصار، مسوول پرونده امام در ساواك مي‌دهد تا اين افراد براي ملاقات بتوانند به محل اقامت امام بيايند اما از اين ليست ٢٠ نفره فقط چند نفر از نزديكان امام همچون مرحوم آيت‌الله پسنديده و آيت‌الله اشراقي امكان حضور پيدا مي‌كنند و لذا اصلا آقاي كمره‌اي ملاقاتي با امام نداشته است كه بخواهد پيغامي از طرف ايشان ببرد.

حجاريان يادآور شد: شاه همان‌گونه كه در قضيه دكتر اميني نيز نمايان بود، نسبت به جناح دموكرات امريكا و دولت كندي حساسيت داشت و اين امر دليل ديگري بر عدم امكان ارسال چنين پيغامي به كندي از طرف امام محسوب مي‌شود. وي گفت: خبرنگار بي بي سي فارسي كه اين گزارش را منتشر كرده، نماينده سابق اين شبكه در تل‌آويو بود كه گرايش شديدي به صهيونيست‌ها دارد؛ اتفاقا به همين دليل او را از اين سمت عزل كرده و به نمايندگي در امريكا فرستادند و اكنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است؛ در حالي كه حتي يك سند هم در مورد رابطه امام با كندي منتشر نكرده است، او اگر راست مي‌گويد اين سند را منتشر كند. حجاريان يادآور شد: كندي مدتي پس از حصر امام ترور شد و لذا حتي اگر مرحوم كمره‌اي از قول خودش هم حرفي به امريكايي‌ها زده باشد اثري نداشته است، چرا كه كندي مرده بود».

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
آنچه اکنون مهم است مواضع مقتدرانه رهبری و ملت است در برابر امریکا که این کشور را شیطان میدانند و لذا خواب بازگشت امریکا به ایران پریشان و غیر قابل تعبیر است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها