کد خبر: ۳۸۲۷۷
زمان انتشار: ۲۰:۲۴     ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
وزير امور خارجه روسيه به ارائه توضيحاتي در خصوص دلايل اين كشور براي وتوكردن پيش‌نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه سوريه پرداخت.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري نووستي، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه به ارائه توضيحاتي در خصوص دلايل مسكو براي وتو كردن پيش‌نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه سوريه پرداخت و گفت‌: بدون اصلاحات ارائه شده توسط مسكو اقدام عليه سوريه يك‌جانبه خواهد بود و به اين كشور آسيب خواهد زد.

وي خاطرنشان كرد: روسيه اصلاحات مدنظر را در خصوص پيش‌نويس قطعنامه سازمان ملل به هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا و ويتالي چوركين، فرستاده روسيه در سازمان ملل ارائه كرده است و همه اعضاي شوراي امنيت بايد از آن مطلع شده باشند.

وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد: معقول و هدفمند بودن اصلاحات ارائه شده از سوي روسيه در خصوص پيش‌نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد مساله‌اي است كه هيچ‌كس درباره آن ترديدي ندارد.

برخي كشورهاي غربي به دنبال آن هستند تا مسكو را براي حمايت از پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي‌شان متقاعد كنند. با اين حال روسيه تاكيد كرده كه غرب به دنبال رقم زدن سناريويي در سوريه نظير آنچه در ليبي به وقوع پيوست، است.

در همين حال، وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد: گروه‌هاي افراطي باعث ايجاد خشونت و درگيري در سوريه شده‌اند و بايد در اين خصوص ضمن ارزيابي درست، اقدامي منطقي به عمل آيد و در حال حاضر هيچ اقدامي انجام نشده است.

لاوروف خاطرنشان كرد: در اين قطعنامه موضع جانبدارانه‌اي در قبال گروه‌هاي مسلح ضددولتي اتخاذ شده و خواسته چنداني براي آنها مطرح نشده است.

روسيه بيم آن را دارد كه اعمال قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص دمشق وضعيت سياسي سوريه را با مشكل جدي مواجه كند.

وزير امور خارجه روسيه تصريح كرد: در پيش‌نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تنها از نيروهاي بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه خواسته شده است كه از شهرها و روستاها خارج شوند. اين اقدام بدون اقدام همزمان براي از بين بردن خشونت‌ها در نقاط مختلف سوريه توسط افراط‌گرايان تحريك‌آميز است و منجر خواهد شد تا منابع لازم در اختيار افراطيون مسلح قرار گيرد.

سوزان رايس، فرستاده آمريكا در سازمان ملل اعلام كرد: وتو شدن طرح ارائه شده از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد توسط چين و روسيه مشمئزكننده است.

در همين حال خبرگزاري فرانسه گزارش داد: گنادي گاتيلف، معاون وزير امور خارجه روسيه در پيامي در صفحه توييتر خود نوشت: تهيه‌كنندگان پيش‌نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد متاسفانه نمي‌خواهند اقدامي براي حل و فصل مشكلات انجام دهند.

ويتالي چوركين، نماينده روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد از اقدام کشورش در وتوي قطعنامه غربي – عربي ضد سوريه دفاع کرد و گفت که اين قطعنامه متوازن نبود.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شبکه خبري العالم، وي افزود: اين قطعنامه دربردارنده پيامي نامتوازن به طرفين (نظام و مخالفان) بود و وضعيت واقعي سوريه را نشان نمي‌داد.

روسيه پس از وتوي قطعنامه پيشين شوراي امنيت عليه سوريه (در ماه اكتبر) پيش‌نويس قطعنامه‌اي را مطرح كرد كه در آن موضع برابري در قبال نظام سوريه و حملات مخالفان مسلح اتخاذ شده بود و غربي‌ها اين پيش نويس را رد كردند.

چوركين به برخي تغييرات اشاره كرد كه مسكو در لحظات آخر خواهان وارد كردن آن در متن قطعنامه شده بود.

نماينده روسيه در شوراي امنيت، غربي‌ها را به عدم نرمش در مذاكرات متهم كرد.

وي همچنين به ديدار آتيسرگئي لاوروف از دمشق كه طبق اعلام مسكو قرار است سه‌شنبه انجام شود، اشاره كرد.

از سوي ديگر، دولت سوريه ضمن افشاي اهداف يک جنجال رسانه‌اي، مخالفان را به گلوله‌باران شهر حمص با هدف تأثيرگذاري بر مذاکرات و تصميم شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص يک قطعنامه ضد سوري متهم كرد.

عدنان محمود، وزير اطلاع‌رساني سوريه تصريح کرد: گروه‌هاي تروريستي با هدف ارعاب شهروندان سوريه و كشتار آنها به طور بي‌هدف با شليك خمپاره، محله‌هاي مختلف شهر حمص را مورد حمله قرار دادند.

اين ترفند مخالفان دولت سوريه و تلاش‌هاي آمريکا و ديگر کشورهاي غربي براي جلب نظر روسيه و چين نتيجه نداد و اين دو کشور ساعاتي قبل قطعنامه عربي – غربي ضد سوريه را وتو کردند.

عدنان محمود با اشاره به جنجال رسانه‌اي گسترده درباره كشته شدن بيش از 200 نفر بنا به ادعاي مخالفان در حمله به حمص، گفت: تبليغات رسانه‌اي جنايتكارانه از اقدامات تروريستي گروه‌هاي مسلح و خرابكار از جمله كشتار شهروندان در حمص و ساير شهرها به دستور شوراي استانبول با هدف سوءاستفاده از خون بي‌گناهان براي جلب نظر شوراي امنيت انجام گرفت.

وي افزود: اجسادي كه تصاوير آنها در برخي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي دشمن سوريه پخش شد، متعلق به شهرونداني است كه از سوي گروه‌هاي تروريست مسلح ربوده و كشته شده‌اند و فيلمبرداري از آنها و معرفي‌شان به عنوان قربانيان بمباران ادعايي حمص در راستاي تلاش براي تأثيرگذاري بر برخي از كشورها در مذاكرات شوراي امنيت و سرپوش گذاشتن بر جنايات اين گروه‌هاي مسلح انجام گرفت.

شوراي مخالفان نظام سوريه در خارج از كشور ادعا كرده بود حمله شامگاه جمعه ارتش سوريه به شهر حمص باعث كشته شدن 260 نفر از مردم اين شهر و زخمي شدن صدها نفر ديگر شده است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها