کد خبر: ۳۸۳۵۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

فيدل آلخاندرو كاسترو روث 13 آگوست ۱۹۲۶ ميلادي در شهر بيران واقع در استان سابق اورينته متولد شد. خانواده او از زمين‌داران مرفه بودند. او بعد از گذراندن دوره ابتدايي در روستا به مدرسه‌اي خصوصي واقع در شهر سانتياگو كوبا و سپس هاوانا رفت و پس از آن از دانشكده حقوق دانشگاه هاوانا فارغ‌التحصيل شد.

به گزارش شرق، كاسترو زماني كه دانشجو بود به يك گروه دانشجويي پيوست كه عليه فساد سياسي مبارزه مي‌كردند. او در سال ۱۹۴۷ ميلادي عضو حزب مردم كوبا شد كه به حزب ارتدوكس هم شهرت داشت. او سپس رهبر جناح چپ حزب شد و همان سال داوطلب عضويت در يك گروه مسلح براي مبارزه عليه نظام رافائل تروخيو در جمهوري دومينيكن شد. اين گروه نتوانست از كوبا خارج شود. بارها فيدل كاسترو در طرح‌ريزي و اجراي اين‌گونه نقشه‌هاي ضدامپرياليستي نقش داشت. او در ۱۹۵۹ ميلادي توانست، نظام فالگنسيو باتيستا را شكست دهد و حكومت كوبا را به دست گيرد.

آخرين بار آوريل 2011 بود كه در انظار عمومي حضور پيدا كرد، آن هم در مراسم اختتاميه كنگره حزب كمونيست. اما روز گذشته نه شرايط اضطراري بود، نه افتتاحيه و نه اختتاميه‌اي كه تلويزيون دولتي، تصاوير تازه‌اي از او را به نمايش گذاشت. رهبر سابق كوبا آمده بود تا از كتاب خاطرات خود رونمايي كند. او لباس رسمي تيره يخه‌داري به تن كرده بود و دكمه‌هاي يخه تا آخر بسته بود. فيدل با وجود شرايط نامساعدش قريب به شش ساعت در رابطه با كتاب دوجلدي خود صحبت كرد. صحبت‌هاي او در تلويزيون دولتي پخش نشد اما روزنامه گرانما، متعلق به حزب كمونيست نوشت: رييس‌جمهور از كتاب هزارصفحه‌اي خاطرات خود در حالي رونمايي كرده كه مي‌گويد: محتواي كتاب كاملا تازه است و براي همگي تازگي دارد. نام كتاب «چريك زمان» است و به خاطرات فيدل كاسترو از زمان كودكي تا دسامبر 1958، در اثناي انقلاب كوبا اشاره دارد. در اين كتاب كاسترو خاطرات خود را در قالب گفت‌وگوهايي كه با يك خبرنگار به نام كاتيوسكو بلانكو انجام مي‌دهد، يادآوري مي‌كند. اين روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: كاسترو 85ساله در مراسم رونمايي از كتاب خود در كاخ كنوانسيون‌ها خطاب به ميهمانان گفت: بايد اكنون اين فرصت را غنيمت بشمارم زيرا حافظه من تحليل رفته است. من مي‌خواهم هركاري مي‌توانم انجام دهم تا آنچه را كه به خوبي به ياد مي‌آورم منتقل كنم. در مراسم رونمايي از اين كتاب كه روز جمعه برگزار شد وزير فرهنگ و رييس اتحاديه نويسندگان و هنرمندان كوبا به همراه بلانكو، نويسنده كتاب حضور داشتند. او افزود: من به بيان همه ايده‌هايي كه داشتم و احساساتي كه تجربه كردم پرداختم. من از اهميت بيان اين خاطرات به منظور انتقال و مثمر ثمر واقع شدن آنها آگاهم. بلانكو كه پيش از اين نخستين بيوگرافي رسمي كاسترو و خانواده‌اش را نوشته بود خاطرات كاسترو را در قالب سوال و جواب بازگو كرده است. بنا به گفته منابع خبري ديپلماتيك در برزيل، كاسترو نسخه‌هايي از كتاب دوجلدي خاطراتش را در جريان سفر اخير ديلما روسف، رييس‌جمهوري برزيل به كوبا به او اعطا كرده است. كاسترو 19 آوريل سال گذشته با حضور در انظار اعلام كرد كه از رياست حزب كناره‌گيري كرده است. او گفت كه برادرش رائول از اين موضوع مطلع بوده كه وي از اين پس ديگر هيچ مسووليتي را در حزب بر عهده نخواهد گرفت. فيدل از سال ۱۹۵۶تا سال گذشته دبيركلي حزب و رهبري آن را برعهده داشته. رائول در ژوييه ۲۰۰۶ميلادي جانشين فيدل، برادر بزرگ‌ترش شد و رهبري دولت را در اختيار گرفت. او پيش از كناره‌گيري اصلاحات اقتصادي را تنظيم كرده بود و كنگره حزبي در آوريل تنها به آنها رسميت بخشيده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها