کد خبر: ۳۸۴۹۶۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۲۶ تير ۱۳۹۵
اوباما از طريق پرونده اوكراين به دنبال اعمال فشار بر روسيه در پرونده سوريه است چون به خوبي مي‌داند كه طرف برنده در منطقه خاورميانه، پيروزي در اروپاي شرقي را نيز همان گونه كه بخواهد رقم مي‌زند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «جان كري»،  وزير خارجه آمريكا براي بحث و تبادل نظر درباره پرونده‌هاي سوريه و اوكراين به روسيه رفته بود اما اين سفر پس از مجموعه‌اي از تحولاتي انجام شده كه دولت آمريكا را مجبور به طرح همزمان اين 2 پرونده كرده كه بسيار هم مشكوك به نظر مي‌رسد.
 
دولت آمريكا كه از دولت روسيه خواسته نفوذ خود را در سوريه براي توقف عمليات نظامي در شمال اين كشور و بخصوص در حلب بكارگيرد، چرا كه از دستاورد نظامي ارتش سوريه و متحدانش در بستن اتوبان مشهور كاستيلو و پيشروي بزرگ در داخل مناطق استقرار تروريست‌ها در شرق حلب شوكه شده است.
 
روشن است كه جان كري براي چانه زني با دولت روسيه برآمده و در حالي كه پيشروي‌هاي نيروهاي سوريه در شمال اين كشور محور آمريكايي را به خشم آورده در حركتي رقابتي، ناتو نيز نيروهاي بيشتري را در كشورهاي هم مرز با روسيه مستقر كرد.
 
دولت اوباما خود را براي يكسره كردن پرونده‌هاي متعددي تا قبل از پايان دوره رياست جمهوري كنوني ملزم كرده است تا به دولت آتي براي روبرو شدن با حداقل پيچيدگي‌هاي ممكن در عرصه سياست خارجي كمك كرده و دولت كنوني آمريكا كه نماينده دموكرات‌ها در كاخ سفيد است، شكست مفتضحانه‌اي در مديريت پرونده‌هاي داغ در جهان را در كارنامه خود نداشته باشد.
 
اوباما از طريق پرونده اوكراين به دنبال اعمال فشار بر روسيه در پرونده سوريه است چون به خوبي مي‌داند كه طرف برنده در منطقه خاورميانه، پيروزي در اروپاي شرقي را نيز همان گونه كه بخواهد رقم مي‌زند و بالعكس اين نيز درست؛ بنابراين منطق حكم مي‌كند كه جان كري به دنبال معامله جنوب شرق اوكراين با سوريه باشد.
 
آمريكا آماده است حضور نظامي ناتو در مرزهاي غربي روسيه را كم كند به شرطي كه مسكو نيز در پرونده سوريه امتيازهايي سياسي و نظامي تقديم كند اما اين پرونده به راحتي مسكو را راضي نخواهد كرد چون روسيه قدرت كاملي براي اداره پرونده گذرگاه‌هاي آبي در شمال اين كشور را دارد و استقرار سامانه‌هاي پدافند موشكي اس 400 در شبه جزيره كريمه موجب مي‌شود كه مسكو بتواند با تهديدهاي نظامي آمريكا و ناتو عليه خاك روسيه مقابله كند.
 
ازسوي ديگر روسيه به خوبي مي‌داند كه شرايط اقتصادي و سياسي حاكم بر قاره اروپا به آن اجازه به راه انداختن جنگ جهاني سومي را نمي‌دهد بنابراين مسكو از حاشيه امن كافي براي مانور دهي بيشتر در منطقه و بخصوص در سوريه برخوردار است.
 
اين مساله نيز قابل توجه است كه حضور نظامي دولت روسيه در سوريه صرفا در چارچوب اجراي توافقات امضا شده بين 2 كشور براي حفظ تماميت ارضي سوريه نيست بلكه به منظور اجراي مجموعه‌اي از اهداف اساسي براي امنيت ملي روسيه در سطوح مختلف است كه از جمله آن تامين امنيت حضور نظامي خود در درياي مديترانه و پايان دادن به قاچاق نفت سوريه و عراق به بازارهاي اروپايي از سوي گروه‌هاي تروريستي و توسط خاك تركيه است كه از جمله دلايل خراب شدن قيمت جهاني نفت بوده و تاثير منفي آن بر اقتصاد روسيه شده است.
 
دولت روسيه پيش از اين نيز از زبان ولادمير پوتين رئيس جمهور خود تاكيد كرده بود كه تا زماني كه ارتش سوريه در رويارويي زميني با تروريسم پيش مي‌رود عمليات نظامي روسيه در سوريه ادامه دارد، بنابراين جان كري طبق معمول از مسكو دست از پا درازتر بازخواهد گشت.
 
دولت روسيه هيچ گونه چانه زني در خصوص پرونده سوريه را نمي پذيرد و جان كري بار ديگر از طريق مطرح كردن طرح «ب»، (مداخله نظامي مشترك با روسيه در سوريه) براي سوريه به دنبال رسيدن به مشتركاتي با روسيه در پرونده سوريه است به گونه‌اي كه حاشيه كافي براي دولت آمريكا در ساختن پيروزي رسانه‌اي بر تروريسم، تامين و بيش‌ترين حد ممكن از منافع سياسي و اقتصادي آن در داخل سوريه فراهم شود.
 
بنابراين از جمله پيشنهادهاي آتي آمريكايي‌ها تبديل سوريه به نظام طائفه‌اي يا فدرالي بر اساس قانون اساسي جديدي خواهد بود تا تجربه عراق در سوريه تكرار شود و تشكيل اتحاديه فدرالي در سوريه حاشيه كافي براي ادامه سرقت نفت سوريه از سوي آمريكايي‌ها فراهم مي‌كند بخصوص كه آمريكا تلاش مي‌كند نيروهاي دموكراتيك سوريه را در مناطق تحت سلطه داعش مستقر كند.
 
اما اين پيشنهاد هم با همه بندهاي آن از سوي روس‌ها و متناسب با منافع ملي آنها تعديل خواهد شد و تكرار تجربه عراق در سوريه يا ايجاد اتحاد فدرالي چيزي از واقعيت كنوني را تغيير نمي‌دهد و منافع امنيت ملي روسيه همچنان مورد تهديد باقي خواهد ماند چون امنيت ملي روسيه در منطقه  با امنيت ملي سوريه در شكل دولت كنوني آن در مرتبط است .
 
بنابراين مطمئنا مقامات روسيه در اواخر ماه جاري در ديداري كه با وليد المعلم وزيرخارجه روسيه خواهند داشت او را در جريان نتايج سفر كري خواهند گذاشت و حقيقت اين است كه موضع روسيه طي شش سال اخير تاكنون با سفر كري به مسكو عوض نمي‌شود آن هم پس از دستاوردهاي ميداني بزرگي كه ارتش سوريه دراين كشور و بخصوص در حلب محقق كرده است.
 
جان كري، وزير خارجه آمريكا در ديدار سه ساعته با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه كه صبح ديروز (جمعه) اين ديدار پايان يافت، بر اهميت اتخاذ گام‌هاي واقعي و انجام تلاش‌هاي ديپلماتيك در مورد سوريه تاكيد كرد.
 
كري گفت كه نمي‌شود كه تلاش‌هاي ديپلماتيك براي توقف جنگ در سوريه تا زماني نامعلوم بدون گام‌هاي مشخص ادامه داشته باشد.
 
كري پنجشنبه شب وارد مسكو شد تا با طرف روسي در مورد افزايش همكاري در زمينه اطلاعاتي جهت مبارزه با داعش و جبهه النصره در سوريه گفتگو كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها