کد خبر: ۳۸۵۲۹۵
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۲۸ تير ۱۳۹۵
بيابان لوت به عنوان نخستين ميراث طبيعي ايران و به عنوان بيست و يكمين اثر ايران و نخستين اثر طبيعي كشورمان در چهلمين اجلاس ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد، با ثبت اين اثر رتبه ايران از ۱۳ به ۱۱ ارتقاء يافت. گرم ترين نقطه كره زمين نيز در بيابان لوت است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، محمد حسن طالبيان - معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر اظهار داشت: پرونده بيابان لوت كه با همكاري و هماهنگي بين دستگاهي همچون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيز داري، سازمان حفاظت محيط زيست، موسسه  جغرافيايي دانشگاه تهران و سازمان ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي به‌عنوان دستگاه متولي آماده شده بود با تاييد اكثريت اعضاي حاضر در اجلاس  به ثبت جهاني رسيد.

طالبيان با اشاره به اينكه با وجود چشم اندازهاي ويژه طبيعي در كشور هيچيك از آثار طبيعي ايران در فهرست ميراث جهاني ثبت نشده بود، گفت: با اهتمام سازمان ميراث فرهنگي در سال‌هاي اخير در زمينه  تهيه پرونده آثار طبيعي ايران و ارايه آن به يونسكو بيابان لوت نخستين اثر ثبت شده كشورمان در حوزه ميراث طبيعي است.

وي با اشاره به اينكه تيم مذاكره‌كننده‌ ايراني در مدت حضور در اجلاس همه‌ تلاش خود را براي مذاكره و پاسخگويي به سوالات اعضاي  كشورهاي عضو كميته ميراث جهاني و اتحاديه «IUCN» (اتحاديه بين المللي حفاظت از طبيعت) به كار برده است، گفت: بيابان لوت در جنوب ايران با مساحتي بالغ بر 40 هزار كيلومتر مربع (شامل  عرصه و حريم) واقع در بين بخشي‌هايي از استان كرمان، سيستان بلوچستان و خراسان جنوبي از جمله مناطق فراگرم و خشك جهان است كه حاصل تحولات تاريخ جغرافيا در دورانهاي مختلف زمين شناسي است.

طالبيان بيابان لوت و سامانه محيطي آن را داراي ارزش‌هاي بالفعل و بالقوه فراوان با شاخص ترين عوارض محيط طبيعي بيابان‌هاي دنيا نظير ناحيه كلوت‌ها با داشتن مرتفع ترين ياردانگ‌هاي دنيا،گرم ترين نقطه سطح كره زمين، بلندترين تپه‌هاي ماسه اي و نبكاهاي جهان، خندق‌هاي عظيم فرسايشي، شبكه‌هاي هيدرولوژيك، چاله‌هاي زمين ساختي، پديده‌هاي كم نظير نمكي و دشت‌هاي وسيع ريگي (هامادا)، روستاهاي تاريخي و استقرارگاه‌هاي انساني در حاشيه آن با 6000 ساكن و .... برشمرد و گفت: اين ويژگي‌ها  نمايشگاه متنوع و ارزنده اي از پديده‌هاي بوم سازگان خشك جهان را ارائه كرده است كه مي‌تواند مورد مطالعه دانشمندان، پژوهشگران، زمين شناسان و ... قرار گيرد.

مهران مقصودي - مسئول تهيه پرونده بيابان لوت نيز قرار گرفتن قطب حرارتي زمين در اين بيابان را از ديگر ارزش‌هاي ثبت اين اثر در فهرست ميراث جهاني بيان كرد و قرار گرفتن بسياري از محوطه‌هاي پيش از تاريخ و تاريخي درعرصه و حريم اثر، وجود محوطه‌ها و گورستان‌هاي دوره مس سنگي و دژهاي تاريخي به همراه قنات‌هاي زيباو ديدني منطقه را از ديگر ويژگي‌هاي اين بيابان برشمرد.

وي با توجه به گستره بيابان لوت پژوهش‌هاي گسترده موسسه جغرافيايي دانشگاه تهران در سال‌هاي 1347 تا 1354 با همكاري موسسه CNRS و دانشگاه سوربن را گستره مناسبي براي   به گزارش chtn- پرونده  بيابان لوت بر اساس دو معيار از معيارهاي چهارگانه ميراث طبيعي شامل پديده‌هاي طبيعي ويژه كه مناطقي با زيبايي‌هاي طبيعي استثنايي و اهميت زيبايي شناسانه را در بر ميگيرد و نمونه  هاي برجسته از مراحل عمده تاريخ زمين، فرآيند زمين شناختي مداوم در تكامل عوارض و يا عوارض فيزيوگرافيك و ژئومورفيك به يونسكو ارايه شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها