کد خبر: ۳۸۷۳۳۸
زمان انتشار: ۱۴:۳۲     ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
آیت‌الله آملی لاریجانی به ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه پیشنهاد کرد: باب گفت و گوی حقوق بشر با اروپایی‌ها را به صورت مشروط و بدون حضور آمریکایی‌ها باز کنید.
به گزارش پایگاه 598، آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش بزرگداشت "حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" اظهار کرد: مسئله حقوق بشر به دلیل آثاری که دارد به لحاظ نظری و عملی موضوعی محوری است و کتاب‌های بسیاری با عنوان حقوق بشر منتشر شده و مقالات متعددی در حوزه فلسفه سیاسی به نگارش درآمده و برای جمهوری اسلامی حقوق بشر بسیار مهم است و به لحاظ ساختار خدا شناسی این موضوع اهمیت والایی دارد.

وی خاطر نشان کرد: گاهی تحلیل معانی حق به خطا می‌رود و بحث معنا و ماهیت دو مقوله متفاوت است و ابن سینا در قرن چهارم به آن پرداخته و باید توجه کرد این بحث روش در حقوق بشر بسیار مهم است و مباحث را هدایت می‌کند و به لحاظ فلسفه اسلامی بسیاری از موارد تفاوت ماهیت و معنا مورد توجه است مانند تفاوت‌ها در معنای حق و ماهیت حق که معنا امری بیانی و زبانی است.

رئیس دستگاه قضاء تصریح کرد: در مورد حق ماهیت دارای مولفه‌هایی است و در باب حقوق ابعاد مختلف بر و علیه وجود دارد و این پرسش‌ها وجود دارد که آیا باید نفعی در حق مطرح باشد و نظریاتی که در مقوله حق مطرح می‌شود دسترسی به حقیقت حق را بیان می‌دارد.

آملی لاریجانی به نظریات مختلف علمای مسلمان در مقوله حق اشاره کرد و افزود: جای تحلیل فلسفی در باب حق در نظرات علمای دینی خالی است و حقوق امروزی چون حقوق بشر در نظرات آنها خالی است و بر این اساس پیشنهاد دادم که علمای دینی بر ماهیت حق و حق بشر کارهای فلسفی بر مبنای فلسفه اسلامی انجام دهند.

وی گفت: به ستاد حقوق بشر پیشنهاد دادم تا بر امور فلسفی حقوق بشر ورود کنند و باید توجه داشت که بخشی از این حقوق حقیقی است و بخشی قراردادی مانند آنکه مجلس حق تقنین دارد و این یک حق قراردادی برای مجلس است و نظام سیاسی منشاء حق را کسب کرده و در هر صورت باید یک یا چند حق غیر قراردادی را بپذیریم و در غیر اینصورت نمی توان صرفا حقوق قراردادی را پذیرفت.

رئیس دستگاه قضاء تاکید کرد: بنیه اسلامی حق در دیدگاه بر اساس حقیقت عالم است و انسان را مطابق یک حقیقت بررسی می‌کنیم مخالف دیدگاه غرب که آدمی را موجودی معلق در عالم می‌داند و با همین نگرش انسان را همچون یک ماشین می دانند که در اثر تکامل پدید آمده و حقوقی که برای این ماشین فرض می‌کنند با حقیقت انسانی که در اسلام به نفس انسانی تاکید می‌شود، تفاوت دارد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: آیا حقوقی که به انسان دارای روح الهی است تعلق می‌گیرد با حقوقی که با نگرش به انسان همچون ماشین وجود دارد یکسان است؟ در حالیکه نمی‌شود ماهیت حق را تحلیل کرد بدون داشتن نگاه به انسان و برای تصویر حق بشر نمی توان در فقدان نگاه به انسان به چنین تصویری دست یافت و نوع نگاه به بشر در نگرش به حقوق بشر هم تاثیر دارد.

وی به اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد و اظهار کرد: کرامت ذاتی انسان در این اعلامیه متفاوت از کرامت الهی است که خداوند در قرآن بر بشر نازل کرده چرا که کرامت از نگاه غرب بیانی دیگر از کرامت است چرا که خداوند در آفرینش بشر هدف و موضوع خاصی را در نظر داشت و به آدم تعلیم اسماء می‌دهد و این آنچیزی است که فرشتگان از استفهام آن تعالیم عاجز بودند و این تعالیم اسماء الهی بود که ظهور آنها در مقام انسان بروز کرد و از این طریق آدم خلیفة الله شد.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: آیا کرامت ذاتی در اسلام طبق خلقت آدم با نگاه یک متریالیست که روح را رد می‌کند یکی است؟ در حالیکه موضوع کرامت ذاتی مطرح شده از سوی غرب ماهیتی متفاوت از کرامت حقیقی انسان دارد و آنها در نفس انسان و ماهیت حق و نفس کرامت نگاهی دیگر و قراردادی دارند.

آیت الله آملی لاریجانی یادآور شد: در ابتدای پیروزی انقلاب اعلامیه حقوق بشر در مجلس ایران تصویب شد و با مخالفت شهید مطهری مواجه شد و ایشان مطرح کرد که کرامت ذاتی در گروه دریافت و تحقیق فلاسفه است و نه در کارکردهای مجلس در حالیکه مجلس حقوق قراردادی را وضع می‌کند.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی 98 درصد مردم به قانون اساسی رای دادند و طبق این قانون اسلام اساس حکومت ماست در حالیکه غرب با حقوق بشر خود می خواهد خواسته خود را به مردم ما تحمیل کند در حالیکه حدود و قصاص در دین ما مطرح است و رد آن تحمیل نظر و سلب حقوق یک ملت است.

رئیس قوه قضاییه همچنین خاطر نشان کرد: حقوق بشر آمریکا حقوقی تحمیلی است و چطور می‌توان تصور کرد آمریکا که با دلارهای خود مانع اظهار دبیرکل سازمان ملل در برابر قتل عام آمریکایی‌ها در یمن و بحرین و دیگر نقاط دنیا هستند، سخن حقیقی از حقوق بشر بگویند و این آمریکایی‌ها حتی حق تابعیت مسلمانان بزرگی چون شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان مجلس بحرین را سلب می‌کنند.

وی اظهار داشت: آنها در برجام نشان دادند اهل خدعه هستند و همانطور که رهبری گفتند ما برجام های بعدی نداریم و با آنها هیچ مذاکره دیگری نداریم.

آملی لاریجانی به حمایت‌های آمریکا و غرب از داعش اشاره کرد و افزود: تأمین سلاح و حمایت از عربستان در ایجاد ضدبشری ترین عملیات در جهان محرز است و دفاع غرب از حقوق بشر دوگانه و ابزاری است و این موضوع ادامه دارد و ملت‌های مسلمان راه خود را پی‌خواهند گرفت و در این مسیر جمهوری اسلامی پیشگام است و حقوق بشر قابل دفاع معنوی را به دنیا ارائه خواهد کرد.

وی پیشنهاد کرد: می‌توانیم با شروطی در موضع حقوق بشری با اروپایی ها گفت و گو کنیم و به طور دو طرفه گفت و گو کنیم چرا که ما از اروپایی‌ها سوال داریم در مواضع اسلام هراسی و اجبار در ترک حجاب و پیشنهاد می‌کنم به وزارت امور خارجه که باب گفت و گوی حقوق بشر با اروپا را باز کند و در این گفت و گو نباید آمریکا وارد شود چرا که آنها حقوق یکطرفه و تحمیلی را دنبال می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: جمهوری اسلامی به مبانی حقوق بشر اسلامی یقین دارد و در حمایت از تحقیقات جدی حقوق بشر اسلامی این مهم را تبیین خواهیم کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها