کد خبر: ۳۸۷۳۶۹
زمان انتشار: ۱۵:۱۰     ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
مديرعامل مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران با اشاره به برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت(۲۰۱۶) گفت: توزيع نامه رهبر انقلاب به جوانان غربي و كتاب‌هاي ضد تكفيري به منظور معرفي چهره واقعي اسلام از جمله اين برنامه‌هاست.

به گزارش پایگاه 598، اميرمسعود شهرام‌نيا، مديرعامل مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران، در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به برنامه‌هاي ايران براي حضور در شصت و هشتمين نمايشگاه كتاب فرانكفورت گفت: سياست كلي در اين دروه نمايشگاه تبديل غرفه ايران به غرفه ملي با حضور ناشران مطرح و علاقه‌مند به فعاليت در حوزه نشر بين‌الملل و تشكل‌هاي نشر است. تاكنون حضور پنج تشكل نشر براي حضور در اين دوره نمايشگاه قطعي شده و اعلام آمادگي كرده‌اند: اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، انجمن ناشران دانشگاهي، مجمع ناشران دفاع مقدس، مجمع ناشران انقلاب اسلامي و انجمن زنان ناشر اعلام آمادگي كرده‌اند و فضاي اختصاص يافته به آنها نيز مشخص شده است.

حضور 14 ناشر بزرگسال و 7 ناشر كودك و نوجوان در نمايشگاه

وي ادامه داد: تعدادي از ناشران مطرح نيز براي حضور در اين دوره نمايشگاه اعلام آمادگي كرده‌اند كه تعداد ناشران اين دوره، نسبت به دوره‌هاي پيشين رشد داشته است. در حال حاضر مشغول طراحي غرفه براي ايجاد فضاي مناسب براي حضور اين دسته از ناشران هستيم. قبلاً حدود 14 ناشر ثبت‌نام كردند. اتحاديه ناشران نيز اعلام كرده كه تعدادي از ناشران را براي حضور در اين دوره نمايشگاه معرفي مي‌كند. در بخش بزرگسال حداقل 14 ناشر حضور خواهند داشت؛ تعدادي از اين گروه با هماهنگي اتحاديه خواهند آمد كه هنوز اسامي اين دسته از ناشران كه از جمله ناشران پر تيراژ هستند، قطعي نشده است. در بخش كودك و نوجوان نيز حضور هفت ناشر قطعي شده است. در اين بخش براي نخستين‌بار امكان حضور مستقيم ناشران را فراهم كرده‌ايم.

مديرعامل مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران به حضور نويسندگان در اين دوره اشاره كرد و افزود: برنامه‌هاي مختلف ديگري نيز پيش‌بيني شده است كه از جمله اين موارد مي‌توان به حضور نويسندگان در اين دوره نمايشگاه كتاب فرانكفورت اشاره كرد. هنوز اسامي اين نويسندگان مشخص و قطعي نشده است. حداقل يك نويسنده در حوزه كودك و نوجوان و يك نويسنده در حوزه بزرگسال حضور خواهند داشت؛ البته تعداد نويسندگان حوزه بزرگسال بيشتر خواهد شد، چون برخي از تشكل‌هاي نشر نويسندگاني را خواهند آورد. همچنين سه خبرنگار نيز در اين رويداد حضور خواهند داشت.

معرفي طرح حمايت از انتشار كتاب ايراني

به گفته شهرام‌نيا؛ معرفي طرح حمايت از انتشار كتاب ايراني به ساير زبان‌هاي دنيار در دستور كار قرار دارد. رايزني فرهنگي ايران در برلين نيز برنامه‌هايي براي روزهاي حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت در نظر گرفته است كه فضايي نيز براي آنها در نظر گرفته خواهد شد.

وي در ادمه به برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي «روز ايران» در اين نمايشگاه اشاره كرد و يادآور شد: روز ايران به دعوت از ناشران بزرگ، تشكل‌هاي نشر مهم دنيا و رؤساي بزرگ نمايشگاه‌هاي كتاب دنيا و ... اختصاص مي‌يابد. در واقع ضيافتي است براي همفكري مسئولان صنعت نشر، به ويژه در بخش خصوصي با ساير كشورها؛ به همين دليل برنامه‌هاي متعددي شامل سخنراني و برنامه‌هاي جنبي در نظر گرفته مي‌شود كه البته هنوز قطعي نشده و در آينده نزديك اعلام خواهد شد.

حضور ناشران مطرح؛ نقطه قوت اين دوره غرفه ايران

شهرام‌نيا ادامه داد: يكي از ويژگي‌هاي نمايشگاه كتاب فرانكفورت اين است كه بايد برنامه‌ها را به صورت مستمر تعميق كرد؛ به همين دليل ما بنا نداريم كه هر سال كم و كيف حضور را تغيير دهيم. در نظر داريم كه كيفيت حضور را با رفع اشكالات احتمالي در سال‌هاي قبل بالا ببريم. تلاش داريم تا با حضور ناشران قوي‌تر و تواناتر و با برنامه‌ريزي، از اين فضا براي ارتقاي صنعت نشر كشور بهره ببريم. اتفاق ويژه امسال در حضور پررنگ ناشران خصوصاً ناشران قوي است و همچنين هم تشكل‌ها با برنامه‌ريزي بهتري حضور خواهند داشت. به نظرم حضور حرفه‌اي ايران در نمايشگاه فرانكفورت طي سه سال گذشته مسير رشد خوبي را طي كرده و اميدوارم امسال هم در عمل شاهد اين رشد و ارتقا باشيم و بركت حضور بتواند عوايد خوبي براي صنعت نشر كشور داشته باشد.

توزيع كتاب‌هاي اسلام‌شناسي به منظور معرفي چهره واقعي اسلام

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا غرفه ايران با توجه به اقدامات اسلام‌هراسي از سوي تكفيري‌ها در سال‌هاي اخير، برنامه‌اي در جهت معرفي چهره واقعي اسلام دارد يا خير، گفت: در نمايشگاه كتاب فرانكفورت بايد از ظرفيت و امكانات اين نمايشگاه در راستاي برنامه‌هاي اين‌چنيني بهره ببريم. در نشست‌هاي نمايشگاه خصوصاً نمايشگاه‌هايي كه با حضور تشكل‌هاي حاضر برگزار مي‌شود، اين موضوع در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر اين، در بخش كتاب‌هاي عرضه شده نيز تلاش مي‌كنيم تا اين رويكرد در نظر گرفته شود. از سوي ديگر، در برنامه‌هاي جنبي نيز برنامه‌هايي طراحي كرده‌ايم كه از اين موارد مي‌توان به توزيع دو نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربي در فضاي نمايشگاه اشاره كرد.

توزيع دو نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربي به زبان‌هاي مختلف

شهرام‌نيا اضافه كرد: ايران در سال گذشته نمايشگاه كتاب فرانكفورت را تحريم كرد، اما با وجود اين، نامه مقام معظم رهبري به جوانان غربي در جلوي غرفه ايران توزيع شد. امسال تلاش داريم تا با برنامه‌ريزي بهتر و شكل زيباتري اين نامه‌‌ها را توزيع كنيم. به نظر مي‌رسد با توجه به محورهاي دقيق و هوشمندانه‌اي كه در اين نامه ديده مي‌شود، مي‌تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد.

به گفته مديرعامل مؤسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران؛ پيش‌تر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اين دو نامه را به زبان‌هاي مختلف ترجمه كرده‌ است. ما براي حفظ امانت از اين ترجمه‌ها استفاده مي‌كنيم. توزيع اين دو نامه به زبان‌هاي انگليسي و آلماني قطعي است و امكان دارد كه به ديگر زبان‌ها مانند فرانسه و عربي هم ارائه شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها