کد خبر: ۳۸۸۷۴۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
رئيس كميته هسته‌اي مجلس با بيان اينكه برجام ما را از حقوق هسته‌اي‌مان در NPT هم عقب‌تر رانده، گفت: امروز كار برجام به جايي رسيده كه حتي رئيس‌جمهور هم كه كرارا زبان به تمجيد از برجام مي‌گشود، مي‌گويد كه آمريكايي‌ها آزمون خوبي را در برجام پس ندادند.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بدعهدي‌هاي آمريكا در روند اجراي برجام گفت: رهبر معظم انقلاب همواره قبل و در حين مذاكرات هسته‌اي بر بدعهدي و پيمان‌شكني و غرض‌ورزي طرف مقابل تصريح داشتند و امروز بعد از گذشت حدود 6 تا 7 ماه از اجراي برجام هنوز ما شاهد هستيم كه آثاري از برجام ديده نشده و طرف مقابل به ويژه آمريكا به تعهداتشان در برجام عمل نكرده‌اند.

وي افزود: آمريكايي‌ها آزمون خوبي در برجام پس ندادند، وزير امور خارجه، رئيس سازمان انرژي اتمي و سخنگوي وزارت امور خارجه نيز بر بدعهدي آمريكا تاكيد داشتند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت:  امروز ما كسي را نداريم كه از برجام تصوير مثبت صددرصد ارائه دهد و اگر كساني مي گويند كه برجام به ما عزت داده، بايد از آنها پرسيد كه برجام چه كرده كه به ما عزت داده است.

ذوالنوري خاطرنشان كرد: كساني كه از برجام حمايت مي‌كنند و آن را مايه عزت مي‌دانند مي‌گويند كه در برجام حق هسته‌اي ما به رسميت شناخته شده كه بايد به آنها گفت حق هسته‌اي ما به رسميت شناخته شده بود. ما عضو NPT هستيم و خود NPT اين حق را به ما داده است و ما سر سوزني از آن حقوقي كه در NPT به ما داده شده جلوتر نرفته‌ايم.

وي افزود: ساليان سال است كه در سازمان بين‌المللي انرژي اتمي حق عضويت پرداخت مي‌كنيم و خود آنها تعهداتشان را در قبال ما انجام نداده‌اند. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي موظف است كه به كشورهاي عضو سرويس و خدمات دهد و آنها را در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و فناوري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كمك و ياري كند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: ما نه تنها از NPT جلوتر نيستيم و از همه حقوقمان استفاده نكرده‌ايم بلكه طلبكار نيز هستيم و امروز هم كه برجام را اجرا كرده‌ايم از 8 تا 25 سال محدوديت را پذيرفته‌ايم و ما را حتي از حقوقمان در NPT پايين‌تر آوردند يعني از 8 تا 25 سال براي عادي‌سازي، پرونده ما را عقب نشاندند.

ذوالنوري خاطرنشان كرد: ما در برجام در مواردي هم كه پيشرفت داشتيم به عقب برگشتيم. به عنوان نمونه در نطنز 19 هزار سانتريفيوژ داشتيم. تعداد سانتريفيوژهاي آن را به 5060 كاهش داديم. در فردو 3 هزار و 500 سانتريفيوژ داشتيم كه تعداد آن به هزار و 44 عدد تقليل يافت. ذخاير اورانيوم ما كه نزديك به 12 تن بود يا فروختن و يا به سوخت تبديل كرديم و يا موظف بوديم كه اكسيد كنيم كه اين هم به معناي عقب‌ گرد از موقعيت قبلي است.

وي افزود: آب سنگيني كه داشتيم مجبور شديم تا با قيمت پايين‌تر از سطح جهاني به آمريكايي‌ها و چند كشور ديگر بفروشيم. قلب راكتور اراك نيز خارج و در آن بتن تزريق شد كه علل‌الابد قابل بازگشت نيست و از جايگاهي كه پس از 12 سال تلاش‌مان به آنجا رسيده بوديم در برجام از آن عقب نشستيم.

رئيس كميته هسته‌اي كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: بعضي‌ها مي‌گويند كه امروز ما آب سنگين‌مان را مي‌فروشيم. در دنيا منعي براي فروش آب سنگين نيست بلكه خريداران آب سنگين آن را براي خودشان موهبت مي‌دانند و منع خاصي وجود ندارد كه كسي آب سنگين بفروشد.

ذوالنوري خاطرنشان كرد: در روند اجراي برجام تحريمي برداشته نشده، رئيس كل بانك مركزي، مسئولين بورس، اتاق بازرگاني، وزير اقتصاد و دستگاه‌هاي ذيربط همه به اين مسئله اذعان دارند كه ما شاهد هيچ تحولي در عرصه اقتصادي بعد از برجام نبوده‌ايم و تحريمي برداشته نشده و اتفاقي در اين باره نيفتاده است.

وي افزود: نكته ديگري كه حاميان برجام به آن تكيه مي‌كنند اين است كه مي‌گويند برجام سايه تهديد را از سر كشور ما برداشته است كه اين مسئله كاملا وارونه است چراكه اگر بناست تحريمي وجود داشته باشد احتمال بعد از برجام بيشتر از قبل برجام است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: اولا تهديدي وجود نداشت كه بخواهد برداشته شود و رئيس‌جمهور و ساير مقامات آمريكايي به اين مسئله بارها اذعان داشتند كه اگر مي‌شد مشكل ايران را با بمباران حل كرد هرگز ما با ايران مذاكره نمي‌كرديم و خود آنها اقرار مي‌كنند كه با اقدام نظامي نمي‌توان با ايران مواجه شد.

ذوالنوري خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز به سطحي از بازدارندگي دست پيدا كرده است كه اگر دشمن بخواهد عليه ما اقدام نظامي داشته باشد ضرر آن بيش از فايده‌اش خواهد بود.

وي افزود: دشمن تا پيش از برجام از توانمندي‌هاي ما اطلاع دقيقي در دست نداشت و پس از برجام سعي آنها بر اين است تا ازطريق نفوذ بضاعت و توان ما را بررسي كنند. اگر در برداشت بعدي خود به اين نتيجه برسند كه مي‌توان با جمهوري اسلامي ايران مقابله كرد در اينجا با توجه به اينكه ابهامات قبلي براي دشمنان در خصوص توانمندي‌هاي ما برطرف شده زمينه تهديد بيشتر شده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: يكي از اهداف پسابرجام براي طرف غربي اين است كه با سرك كشيدن توانمندي‌هاي نظامي ما را بررسي كنند كه در اين صورت فكر اينكه تهديد نظامي عليه ايران داشته باشند تقويت خواهد شد.

ذوالنوري خاطرنشان كرد: انسجام و ولايتمداري مردم ما، قدرت نيروهاي مسلح ما، مقاومت سي و چند ساله ملت ايران درس تلخي كه در دفاع مقدس به استكبار و ايادي آن داديم سايه تهديد را از سر ملت ما برداشته نه برجامي كه دشمن در آن سر سوزني به تعهدش عمل نكرده و معلوم هم نيست عمل كند.

وي افزود: بنابراين كساني كه مرتب مانور مي‌دهند برجام مايه عزت و اقتدار شد بستگي به اين دارد كه مسئولين و ديپلمات‌ها بعد از اين چگونه عمل كنند و طرف‌هاي مقابل عملكردشان چگونه باشد كه آيا به تعهداتشان عمل كنند يا نه.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان گفت: همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند كه همه اين مذاكرات و رفت و آمدها براي اين است كه تحريم‌ها لغو شود و اگر اين گونه نباشد خسارت محض است. آنچه را كه داشته‌ايم از دست داده‌ايم و چيزي به دست نياورده‌ايم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها