به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، زمزمههای استیضاح وزیر آموزشوپرورش از مجلس نهم به گوش رسید و
سرانجام با پیگیریهای نمایندگان این دور از مجلس، استیضاح فانی در سوم تیر
ماه سال 94 برگزار شد اما با 76 رأی موافق و 167 رأی مخالف او از ورطه
استیضاح رهایی یافت.
با پایان مجلس نهم و روی کار آمدن مجلس دهم در
شرایطی که احساس میشد، سایه استیضاح از سر وزارت آموزشوپرورش برداشته شده
است، اما نمایندگان جدید نیز به دنبال استیضاح سکاندار این وزارتخانه عریض
و طویل هستند و با جمعآوری 54 امضاء استیضاح خود را به هیئت رئیسه مجلس
تقدیم کردهاند.
منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی، حقوقی، رفاهی و
آموزشی آموزش و پرورش،ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و
پرورش، ناتوانی در جلب توجه و عنایت دولت در اختصاص منابع مالی لازم جهت
تامین منابع مورد نیاز برای هزینههای مختلف مدارس موجود کشور و تبدیل
مدارس کشور به مدارس خودگردان برخلاف اصل 30 قانون اساسی، افزایش 14 درصدی
حقوق فرهنگیان و حقوقهای میلیونی صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم اجرای سند
تحول بنیادین، عزل و نصبهای سیاسی،دانشآموزان بازمانده از تحصیل، عدم
امکانات و عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم و بیتوجهی به روستاها از
جمله محورهای استیضاح وزیر آموزشوپرورش در مجلس گذشته بود.
حال با روی کارآمدن مجلس دهم، نمایندگان یکبار دیگر به همان دلایل گذشته در اندیشه استیضاح وزیر آموزشوپرورش هستند.
اغلب
امضاکنندگان استیضاح نسبت به عملکرد ضعیف فانی در رأس وزارت آموزشوپرورش
منتقد هستند، افت کیفیت آموزش در مدارس دولتی و بیتوجهی به وضعیت تحصیل
دانشآموزان در مناطق روستایی و محروم کشور از سایر دلایل استیضاح کنندگان
فانی در مجلس دهم است.
انتقادات نمایندگان مجلس دهم از عملکرد فانی و
معاونان وزارت آموزشوپرورش به سیوسومین اجلاس روسای این وزارتخانه در
سالن اجلاس سران نیز کشیده شد به گونهای که حمایت میرزاده که پیش از این
به عنوان مدیرکل آموزشوپرورش استان اردبیل در دوره وزارت فانی فعالیت
میکرد و هماکنون با راهیابی به مجلس در کسوت سخنگوی کمیسیون آموزش و
تحقیقات نقشآفرینی میکند، در سخنانی صریح خطاب به وزیر و معاونان
آموزشوپرورش گفت: حق گرفتنی است، شما نشستید مجلس شما را دعوت کند. شما
باید با چنگ و دندان حق خود را بگیرید و معاون پارلمانی باید بیشتر از همه
در کمیسیون رفت و آمد کند.مشکلات آموزش و پرورش تا در دولت حل نشود در مجلس
حل نمی شود.
میرزاده در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم
درخصوص دلایل استیضاح وزیر آموزشوپرورش توسط مجلس فعلی اظهار کرد:
استیضاح فانی اعلام وصول رسمی نشده اما به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است و
تعدادی از نمایندگان نیز آن را امضا کردهاند.
وی افزود: مشکل
آموزشوپرورش وزیر آن نیست و بنده به عنوان فردی که 30 سال در آموزشوپرورش
فعالیت کردم، عنوان میکنم اگر وزیر عوض شود، مشکلات این وزارتخانه حل
نمیشود چرا که مشکلات ریشهدار است و برای حل آنها دولت باید سنگ تمام
بگذارد.
میرزاده با اشاره به اینکه لایحه برنامه ششم توسعه در دست
ماست، گفت:کمترین کار در بخش آموزشوپرورش صورت گرفته است و کمترین تلاش
از جانب وزارت آموزش و پرورش است در حالیکه میتوانستند تحرک بیشتری داشته
باشند. بدنه کارشناسی میتوانست با سازمان مدیریت مذاکره کند تا لایحه
برنامه ششم توسعه به نفع آموزش و پرورش باشد.
سید کمال الدین
شهریاری نماینده تنگستان بوشهر در مجلس دهم به خبرنگار تسنیم گفت: استیضاح
فانی سیاسی نیست اگر به اسامی امضاکنندگان نگاه کنید از طیفهای مختلف
هستند و علت آنها نیز عدم رضایت از عملکرد وزیر آموزشوپرورش است.
وی
افزود: مدارس به شدت در حال افت به لحاظ کیفیت هستند، در استان بوشهر
تعداد دانشآموزانی که در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کردند بسیار زیاد است بعد
از پیروزی انقلاب اسلامی نهضت سوادآموزی ایجاد شد تا سالخوردگانی را که در
دوره طاغوت تحصیل نکردند را باسواد کنند اما هماکنون شاهد ترک تحصیل
دانشآموزان حتی در دوره ابتدایی هستیم.
این نماینده مجلس با اشاره
به اینکه تعطیلی مدارس شبانه روزی ادامه تحصیل را برای بسیاری از روستائیان
غیرممکن ساخته است، گفت:برخی مدارس روستایی به شدت مخروبه شدهاند و با
یک زلزله کوچک تخریب میشوند.
شهریاری ادامه داد: رؤسای آموزش و
پرورش در بسیاری از استانها نگرش سیاسی دارند و حتی مدیریک مدرسه را که از
دولت قبل باقی مانده تغییر میدهند. بالاخره در دولت دستگاههای مختلفی
هستند که باید بتوانند نیازهای خود را توجیه کنند و از اعتبارات برای تأمین
مایحتاج وزارت مربوط خود استفاده کنند هماکنون نصف بودجه مملکت را وزارت
بهداشت برده است.
به گزارش تسنیم، در حالی نمایندگان مجلس نسبت به
عدم تحرک تیم فعلی آموزشوپرورش منتقدند، حجت الاسلام ناصری معاون حقوقی و
پارلمانی آموزشوپرورش معتقد است که 14 جلسه در مجلس داشتند که 14 قِران
برای آنها فایده نداشت.