کد خبر: ۳۸۸۹۸۹
زمان انتشار: ۰۱:۴۹     ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
کشمکش آمارها و واقعیت‌های اقتصادی؛
در حالی که رئیس جمهور در سفر یک ماه پیش خود به کرمانشاه از مشکل رکود و بیکاری در کشور سخن گفته بود روحانی دیروز و در جمع مردم یاسوج از رشد 4/4 درصدی در سه ماهه نخست سال جاری خبرداد ، رشد اقتصادی نزدیک به 5 درصد در حالی مطرح می شود که در چند ماه گذشته رسانه ها از تعطیلی بسیاری از کارخانجات و نیز بیکاری کارگران خبر داده بودند .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان، روحانی 27 تیر ماه سال جاری در سفر به کرمانشاه و در جمع مردم این استان با بیان اینکه ملت ایران از کاستی‌هایی نیز رنج می‌برد، گفت : امروز مردم ایران با مشکلاتی در زمینه آب، محیط زیست، بیکاری، رکود، نامناسب بودن محیط کسب و کار، مشکل حمل و نقل در کنار مشکلات منطقه‌ای و جهانی، مواجه هستند.
 
با وجود اذعان رئیس جمهور به رکود ، بیکاری و نا‌مناسب بودن محیط کسب و کار در کرمانشاه روحانی کمتر از یک ماه بعد دیروز در جمع مردم یاسوج گفت : خوشحالم در جمع شما مردم یاسوج اعلام کنم که براساس آمار سازمان آمار کشور که دیشب اعلام شد، رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال 4/4 بوده است.
 
روحانی در ادامه رشد اقتصادی کشور را از 4/4 به 5 درصد رسانده و گفت : امروز اگر توانستیم روزهای سختی که دشمنان برای ما فراهم کردند و قیمت نفت را به یک سوم و یک‌چهارم رساندند، به رشد 5 درصدی برسیم، به معنای اعتماد مردم به دولت‌شان و ایجاد همدلی و هم‌زبانی میان ملت و دولت است.
 
گفتنی است  پیش از این مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کل سال ۹۴ را با احتساب نفت یک‌درصد و بدون آن 0/9 درصد محاسبه و اعلام کرده بود : نرخ رشد بخش صنعت منفی ۲/۲درصد شده است .
 
با وجود رشد 9/0 درصدی اقتصادی بدون احتساب نفت در سال 94 رئیس جمهور از رشد 4/4 اقتصادی در سه ماهه اول سال 95 خبر می دهد و این افزایش نزدیک به 5 برابری رشد اقتصادی اولین نتیجه ای که باید داشته باشد تحول در وضع زندگی مردم است ، مردم تا یک ماه پیش به گفته رئیس جمهور با مشکل رکود و بیکاری مواجه بودند و هر چند با رشد اقتصادی لزوما میزان رکود و بیکاری دفعتا کاهش نمی‌یابد ولی وضع زندگی مردم بدتر از قبل نمی‌شود .
 
اعلام رشد اقتصادی 5 درصدی از سوی رئیس جمهور و مرکز آمار ایران در حالی است که در چند ماهه ابتدایی سال 95 هر روز اخباری از تعطیلی کارخانه های تولیدی و صنعتی کشور در رسانه ها و مطبوعات منتشر می شود.
 
با کاهش تورم و در عین حال رکود اقتصادی وضعیت برای واحد‌های تولیدی و به خصوص واحد‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مشغول به‌کارند هر روز بد و بدتر می شود. بر اساس اخبار رسیده ، برخی از واحد های تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و بسیاری از آنها هم به صورت تعطیل کامل یا نیمه تعطیل درآمده اند .
 
با توجه به این واقعیت می توان پرسید چگونه با آمار اعلام شده مبنی بر رشد اقتصادی 5 درصدی در سه ماهه اول سال جاری هر روز شاهد تعطیلی برخی کارخانه ها و نیز بیکاری تعداد زیادی از کارگران هستیم‌؟
 
گفتنی است روز شنبه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه آیا در 2 ماهه اول امسال آمار رشد اقتصادی استخراج شده است یا خیر، گفته بود : در مورد رشد اقتصادی در 2 ماهه اول امسال نمی‌توانم موردی را بیان کنم، اما مطمئن هستم که امسال به رشد اقتصادی 5 درصد خواهیم رسید.
 
وعده جهانگیری مبنی بر رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصدی تا پایان سال یک روز بعد جامه عمل پوشید و اعلام شد که در همان سه ماهه اول سال به این رشد رسیده ایم ولی چنان چه روحانی رئیس جمهور گفته بود « ملاک تورم جیب مردم است » می توان پرسید آیا رشد اقتصادی نزدیک 5 درصد در کشور نمودی داشته است و شواهد آن را می‌توان مشاهده کرد؟!
چرا رشد اقتصادی تاثیری در زندگی مردم ندارد‌؟!
 
یکی از روزنامه های اجاره‌ای در گزارشی در این زمینه نوشت:  برخلاف برخی تصورات، رشد اقتصادی چهار درصدی مطرح شده در اقتصاد ایران برای فصل بهار صحیح است، ولی با توجه به اینکه این رشد در بخش‌هایی مانند نفت، کشاورزی و … بوده تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم ندارد.
 
این روزنامه زنجیره ای ادامه داده است : اگر تا پایان سال ۱۳۹۵ به رشد پنج درصد برسیم با توجه به رکود حاکم در بازار ایران یک موفقیت است، ولی این رشد بیشتر در بخش کشاورزی و بنگاه‌های کوچک از طریق تامین مالی و اصلاح گردش نقدینگی آنها و بخش نفت خواهد بود.
ادعای این روزنامه مبنی بر این که رشد 5 درصدی بیشتر در بخش کشاورزی و بنگاه های کوچک خواهد بود در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده « نرخ رشد بهار 95 در گروه کشاورزی 4 درصد و در گروه صنعت 8/8 درصد» می باشد .
 
رشد 8/8 درصدی بخش صنعت در بهار 95 چنان‌که گفته شد با تعطیلی کارخانه ها و همچنین بیکاری کارگران این بخش تناقض آشکاری دارد که امید می‌رود دولت به این سوال مردم پاسخ دهد‌.
 
نتیجه آمد و رفت هیئت های اقتصادی به ایران چه بود‌؟!
 
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در یاسوج اعلام کرد : امروز در سراسر دنیا در عرض کمتر از یک سال 350 هیئت اقتصادی به سرزمین ما آمده است و 160 هیأت سیاسی میهمان ایران بوده است.
 
سوالی که رئیس جمهور بدان اشاره ای نکرده و پاسخی نیز به آن نداد این است که نتیجه آمد و رفت 350 هیئت اقتصادی به ایران در طول یک سال چه بوده و کدامین مشکل را از پیش پای ملت برداشته است؟!
 
در میانه آمد و رفت هیئت های تجاری خارجی به کشور آلن ایر سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا گفته بود «این رفت و آمدهای هیئت های اروپایی به ایران بیشتر یک نمایش بوده و نباید فراموش کرد که تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی اجرای اقدام‌های مربوطه هسته‌ای توسط ایران را تأیید نکند ، کاهش و نهایتا لغو تحریم‌های به اصطلاح هسته‌ای صورت نخواهد گرفت و تحریم‌های موجود (و اجرای آن) سرجای خود باقی خواهد ماند!»
 
این اظهارات آلن ایر در عمل هم ثابت شد و با توجه به رفت و آمدهای گسترده بسیاری از هیئت های غربی تا‌کنون سرمایه گذاری جدی از سوی آنها در کشور ملاحظه نشده است.
به گزارش دانا طبق آمار منتشر شده ، پس از مذاکرات ژنو ، حدود 300 هیئت تجاری در بازه زمانی یک الی یک و نیم ساله وارد کشور شدند؛ هرچند پس از خوابیدن تب و تاب این سفرها، مسئولین دولتی در مصاحبه هایشان اعتراف کردند که علی‌رغم ترافیک بالای سفر هیئت‌های تجاری ، هیچ معاهده و معامله ای بین طرف خارجی و ایرانی صورت نگرفته است. بر اساس این گزارش « این سفرها در حالی صورت می‌گیرد که عملاً تغییرات محسوس و چشمگیری در زمینه بهبود شرایط اقتصادی مردم و رونق اقتصاد کشور رخ نداده و رکود در بازار تغییری نداشته است.»
 
خوش بینی به برجام بدبینی به آمریکا
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در یاسوج گفت « خوشبینی به برجام به معنای خوشبینی به ابرقدرت‌ها نیست و ما به برجام خوشبین و به آمریکا بدبین هستیم.»
 
این که رئیس جمهور پس از مدت ها از بدبینی به دشمنی چون آمریکا سخن گفته است جای امیدواری و تحسین دارد ، سخنی که چند سال پیش باید گفته می‌شد امروز روحانی بر زبان آورد. این اذعان هر چند دیر هنگام ولی مغتنم است . با این وجود سوالی که می توان پرسید آن است که مجری برجام و رفع تحریم ها کیست؟ جز آمریکا و متحدین آن؟!
 
وقتی که به آمریکا بدبین هستید چگونه می‌توانید به توافقی که مجری آن قابل اعتماد نیست تکیه کنید و به آن توافق یعنی برجام خوش بین باشید؟!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
عبدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
۲
۰
بنده خدا را بهش میگن اینجوری اعلام کن ایشان هم اطاعت امر می فرمایند چکار به صحت وسقم ان دارد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها