کد خبر: ۳۸۹۲۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
معاون وزير صنعت با اشاره به اجراي برجام اذعان كرد هنوز براي صادرات مشكلات داريم.
به گزارش پایگاه 598، مهدي كرباسيان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي كيهان و درپاسخ به اين سوال كه با گذشت 8 ماه از اجراي برجام چه تعداد قرارداد با خارجي‌ها به عرصه عمل رسيده است؟ گفت: يكي از مواردي كه بايد در اين زمينه گفت اين است كه محدوديت‌هاي صادراتي به ويژه صادرات به اروپا برداشته شده است. بازارهاي ما قبلا چين و هند بود اما شركت‌هاي فولادي ما موفق شدند صادرات به اروپا را هم شروع كنند. چين يكي از اصلي‌ترين بازارها در جهان است اما حضور اروپا به عنوان رقيب باعث بهبود قيمت‌ها شد. ايران همواره بايد به دنبال بازارهاي جديد باشد. با وجودي كه بانك‌هاي اروپايي بعد از برجام فعال شده‌اند اما در مورد صادرات هنوز مشكلاتي وجود دارد كه مقام‌هاي مسئول در ايران و كشورهاي اروپايي درصدد حل آنها هستند.

وي افزود: از ديگر مواردي كه مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه هم قبل و هم بعد از برجام، مذاكره با طرف‌هاي خارجي وجود داشته و ادامه دارد.

رئيس سازمان ايميدرودر عين حال  تعداد تفاهمنامه‌هاي همكاري را فقط 3 مورد در پسابرجام ذكركرد و گفت: مذاكره‌كنندگاني از كشورهاي كره، آلمان، ايتاليا، فرانسه، سوئيس و... هستند كه تمايل دارند در بخش معدن و صنايع معدني با جمهوري اسلامي ايران همكاري كنند. البته ايران در تمام اين مذاكرات، پيشنهاد تشكيل شركت‌هاي مشترك براي انتقال تكنولوژي را در برنامه‌هاي خود لحاظ كرده است.

خبرنگار ما در ادامه از كرباسيان پرسيد تعدادي از مجتمع‌هاي معدني به دليل ركود اقتصادي با عدم فروش محصولاتشان مواجه شده‌اند، ايميدرو براي به خطر نيفتادن اشتغال كارگران آنها چه كار كرده است؟

وي در پاسخ با بيان اينكه  كميته‌اي در اين باره در ايميدرو تشكيل داده  و بودجه‌ريزي عملياتي  نوشته‌ايم گفت: قبلا اهداف را مي‌نوشتيم و بودجه سازمان هم در مجموع يك رقمي مي‌شد و تخصيص مي‌داديم اما امسال آمديم بودجه‌ريزي عملياتي كرديم؛ بر اين اساس100 درصد قراردادهايي كه مجتمع، شركت‌ها و طرح‌ها داشتند و به نحوي از طريق ايميدرو يا فروشمان يا بانك تامين مالي مي‌شدند، جمع‌بندي كرديم كه در مجموع ارزش قراردادها حدود 9000ميليارد تومان شد و ربط داديم به منبع مالي مشخص براي پروژه؛ قبلا مي‌گفتيم همه بيايند داخل سبد اما اكنون مي‌گوييم منابع تامين مالي مجتمع‌ها همان قراردادهاي فروششان است يا طرح‌هاي توسعه بايد بسته مالي داشته باشند.

با اين كار مشخص شد كدام مجتمع‌هايمان از كدام فعاليت‌هايشان درآمدي كه به آنها برمي‌گردد، كمتر از سودي است كه به سازمان توسعه مي‌رسانند و  اينجا بود كه فعاليت‌هاي زيان ده مجتمع‌ها مشخص شد.

به اين ترتيب واحدهاي زيان‌ده و سودده را در بين واحدهاي تابعه شناسايي كرديم. لذا آمديم فعاليت‌هاي زيان‌ده را كم كرديم و فعاليت‌هاي سودده را افزايش داديم كه اين كار به نفع سازمان بود. همچنين باعث شد تا برخي از قراردادها اصلاح شود كه سبب كاهش هزينه در مجتمع‌ها هم شد.

كرباسيان در باره اينكه برخي فعالان بخش معدن از نحوه اعطاي تسهيلات بانكي گلايه دارند گفت:  اعطاي تسهيلات به فعالان بخش معدن از طريق صندوق بيمه سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي  معدني تامين مي‌شود و هدف آن كاهش خطرپذيري (ريسك) سرمايه‌گذاري در بخش معدن است.

وي افزود: با توجه به اهميت پوشش ريسك بخش معدن، قرار است با هدف تقويت نقش صندوق در قانون برنامه ششم، سرمايه صندوق به 500ميليون دلار افزايش يابد ضمن اينكه افزايش تنوع خدمات، نسبت به صدور بيمه‌نامه با ارقام بالاتر نيز اقدام شود. اكنون در حال به روز كردن استراتژي صندوق بيمه هستيم كه در آينده نزديك خاتمه مي‌يابد؛ در استراتژي جديد صندوق به دنبال اين هستيم كه وظايف جديدي را براي صندوق تعريف كنيم و به عبارتي حوزه كاري آن را افزايش دهيم تا هم بتواند سرويس‌هاي سريع‌تر و بهتري ارائه بدهد و هم دايره وسيع‌تري از خدمات را ارائه دهد.

رئيس ايميدرو در پاسخ به اين سوال كه الان دقيقا چه ميزان خام‌فروشي در بخش معدن صورت مي‌گيرد اظهار داشت: اگر سنگ‌آهن جزو ماده خام باشد، قيمت آن ناشي از افت بهاي جهاني، ارقام صادرات آن به شدت كاهش يافته است. (ميزان صادرات از حدود 20ميليون تن به حدود 9 ميليون تن كاهش يافته است). سياست ما اين است كه براي مقابله با خام‌فروشي نه از طريق گمركي و تعرفه، بلكه از لحاظ سرمايه‌گذاري كشور بايد فعال باشد. يكي از فعاليت‌هاي ما توسعه سرمايه‌گذاري است و داريم روي تكميل زنجيره ارزش كار مي‌كنيم. به زودي واحدهاي جديد كنسانتره به بهره‌برداري مي‌رسد، بخش آهن اسفنجي چهار يا پنج واحد فولاد استاني به بهره‌برداري مي‌رسد، لذا پيش‌بيني مي‌كنيم با تكميل خطوط توليد، ديگر توجيهي براي صادرات ماده خام وجود نداشته باشد و صاحبان معادن هم خوشحال مي‌شوند كه مواد خام توليدي آنها در داخل كشور مصرف شود چون در حال حاضر بازارهاي بين‌المللي از لحاظ قيمت ثبات ندارد و دستخوش تحولات است.

با اين سرمايه گذاري كه در واحدهاي تكميل‌كننده زنجيره ارزش صورت گرفته، ثبات بيشتري به توليد محصولات خام داخل كشور داده مي‌شود و فرصت عرضه در داخل كشور را خواهند داشت ضمن اينكه ارزش افزوده و همچنين اشتغال در داخل كشور هم افزايش پيدا مي‌كند.

پديده خام‌فروشي كه در سال‌هاي گذشته از رونق برخوردار بود طي سه سال اخير روند نزولي به خود گرفت چرا كه توجه به ايجاد ارزش افزوده در محصولات معدني بويژه براي صادرات مورد توجه جدي مسئولان و مديران شركت‌ها قرار گرفت و حتي پيش‌بيني مي‌شود با اجراي طرح‌هاي در دست اجرا و نياز كشور به اين ذخاير، خام فروشي در پايان سال آينده به صفر برسد.

 آمارهاي رسمي حاكي از كاهش 23 درصدي خام فروشي موادمعدني است كه حاكي از توجه جدي دولت به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر در كشور است.

كرباسيان در پايان به سوال كيهان درباره ماجراي پاداش‌هاي ميلياردي مديران زيرمجموعه ايميدرو نظير فولاد مباركه و ايرالكو اراك پاسخ نداد!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها