کد خبر: ۳۹۰۰۰۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اقتدار در مقابل هرگونه تجاوزي به آب‌هاي ملي دفاع خواهد كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، نيروي دريايي سپاه با نام مستعار"ندسا" به پيشنهاد سرلشكر پاسدار محسن رضايي و فرمان امام خميني(ره) و به فرماندهي حسين علايي در سال 1364 تشكيل شد. اين نيرو با استراتژي قايق‌هاي تندرو و شركت در عمليات‌هاي مختلف از جمله والفجر 8 ، فتح اسكله الاميه، درگيري با نيروي دريايي آمريكا در مهرماه 1366 و همچنين گشت‎هاي پراكنده در خليج فارس و تنگه هرمز، ضمن كسب تجربه، به يك نيروي تاثيرگذار در يگان‌هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مبدل شد. نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان بازوي يگان دريايي  و مسئول فعلي امنيت منطقه"خليج‌فارس "و "تنگه استراتژيك هرمز" در اوج درگيري‌هاي دريايي در زمان جنگ تحميلي تشكيل شد و اين نيرو داراي بيش از 1000 قايق فوق سريع كلاس عاشورا، طارق، ذوالجناح و تجهيزات ديگر دفاعي مي‌باشد.

** برخي تجهيزات نيروي دريايي سپاه

نيروي درياي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از همان ابتداي تشكيل تاكيد خاصي بر استفاده از قايق‌هاي تندرو مسلح به عنوان شناورهاي اصلي خود بوده است و سپاه پاسداران همواره به دنبال ساخت يك نيروي دريايي با توان حفظ قدرت كنترل ايران، بر روي تنگه هرمز بوده است.

*قايق تندرو آذرخش:

قايق‌هاي تندرو آذرخش از انواع قايق‌هاي دو بدنه سبك موشك‌انداز محسوب مي‌شوند كه با خصوصيات رادارگريزي به راحتي از ديد دشمن پنهان مي‌ماند و امكان مسلح‌سازي آن با رده‌هاي مختلفي از سلاح‌هاي سبك ضدكشتي وجود دارد. اين قايق تندرو با 23 متر طول، مجهز به تيربار 12٫7 ميليمتري در عقب، توپ 23 ميليمتري تك لول در جلو، راكت‌انداز 107 ميليمتري 16 لوله بر بالاي كابين و رادار جستجو، با حداقل برد 30 كيلومتر در بالاي پرتاب‌گر راكت مجهز است. اين قايق تندرو با سرعت 93 كيلومتر بر ساعت داراي برد عملياتي 500 كيلومتر است و اين بدان معناست كه قادر است 30 درصد ساحل خليج‌فارس را با حداكثر سرعت خود در زمان كمتر از 6 ساعت گشت‌زني كند.


*قايق تندرو ذوالفقار:
قايق تندرو ذوالفقار به عنوان يك شناور گشت دريايي مطرح بوده و براساس ايده حمله سريع به كشتي‌هاي دشمن طراحي و مجهز به موشك‌هاي ضد كشتي ميانبرد و سامانه راداري مربوطه است. ذوالفقار به تيربار 12٫7 ميليمتري در عقب و جلو، سامانه موشك كوثر با برد 25 كيلومتر و رادار جستجو با حداقل برد 30 كيلومتر مجهز شده است. اين قايق تندرو نسبت به آذرخش داراي برد عملياتي و سرعت بالاتري است، به طوري كه طول آن نيز كاهش پيدا كرده و به لحاظ آيروديناميكي نيز بهينه شده است. حداكثر برد عملياتي و سرعت اين قايق موشك‌انداز كه كابوسي براي شناورهاي دشمن است به ترتيب به 600 كيلومتر و 95 كيلومتر بر ساعت مي‌رسد.

*قايق تندرو سراج:

شناور سراج همان مدل مهندسي معكوس شده قايق "بليد رانر" انگليسي است و براساس اعلام دريادار فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه، ايران برنامه‌هايي براي رساندن سرعت اين قايق به 180 كيلومتر بر ساعت را دارد كه در اين صورت سريع‌ترين شناور سطحي نظامي جهان لقب خواهد گرفت.

"بليدرانر" تنها در مسابقات قايق‌راني شركت مي‌كرد، اما متخصصان صنايع دريايي ايران آن را به شناوري با قابليت حمل راكت اندازهاي دريايي 107 ميليمتري 11 لوله‌اي پايدار شده، رادار جست و جوي دريايي با برد حدود 30 كيلومتر و تيربار 7.12 ميليمتري تبديل كردند. اين شناور در آينده به پرتابگرهاي موشك و اژدر نيز تجهيز شده و به طور گسترده در خدمت واحدهاي عملياتي در تمام آب‌هاي جنوبي ايران قرار خواهد گرفت. بيشينه سرعت اين قايق بيشتر از 70 نات(بيش از 130 كيلومتر بر ساعت) است.

*قايق پرنده باور:

سرعت قايق پرنده باور 185 كيلومتر بر ساعت(100 گره) تا بيش از 190 كيلومتر بر ساعت قابل افزايش بوده و ارتفاع پروازي معمول آن يك تا 5 متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است. "باور" يك پرنده رادارگريز است و خاصيت رادارگريزي اين توانايي را به باور مي‌دهد كه با خيال آسوده مسافت زيادي را تا نزديك هدف طي كند. اين پرنده مي‌تواند تمامي شناورهاي تندرو را در اختفاي كامل راداري منهدم كند و يك تهديد جدي براي ناوهاي آمريكا محسوب مي‌شود.

*موشك ضدكشتي:

نيروي دريايي سپاه در كنار تجهيزات نام برده، مجهز به انواع موشك‌ها و بمب‌هاي ضدكشتي است كه از آنها در برابر ناوها و به منظور پشتيباني از قايق‌هاي تندرو و پرنده‌هاي تهاجمي خود به كار مي‌گيرد. كروزهاي ضدكشتي نام برده داراي بردي هستند كه تقريبا كل عرض خليج‌فارس را پوشش مي‌دهد و در واقع اين‌گونه مي‌توان مطرح كرد كه اين موشك‌هاي ضدكشتي براي شكار تمام اهداف در كل سطح خليج‌فارس به كار گرفته مي‌شوند. اين موشك ضدكشتي با دقتي زير 10 متر و با كلاهك 650 كيلوگرمي خود قادر است شناورهاي سنگين دشمن را به اعماق خليج‌فارس روانه كند.

بايد خاطرنشان كرد در كنار شناورها و تجهيزات سطحي و موشك‌هاي مدرن ضدكشتي، سپاه پاسداران زيرسطحي‌هاي كوچكي متناسب با عمق كم خليج‌فارس در اختيار دارد كه البته قادر به مين‌ريزي دريايي و پرتاب اژدر هستند و از اين‌رو زيرسطحي‌هاي دشمن قادر به فعاليت گسترده در خليج‌فارس نخواهند بود. در كنار مطالب مطرح شده بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه خليج‌فارس كم عمق بوده  و عرض آن نيز محدود است و به طور كلي تمام پهنه و عمق اين خليج در تيررس كامل نيروي دريايي سپاه است. اين نمونه‌اي از ده‌ها وشايد صدها توانمندي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.

** نقش سردار ناظري در نيروي دريايي سپاه

محمد ناظري فرمانده و بنيانگذار يگان ويژه تكاوري نيروي دريايي سپاه پاسداران، بنيانگذار مركز آموزش هوابرد سپاه و از بنيانگذاران دانشكده فرماندهي و ستاد(دافوس) سپاه بود كه ركوردار پرش هوايي در سطح تكاوري سپاه بود و در  فنون دريايي، غواصي، بار ريزي هوايي، هلي برن  تخصص داشت  و رشته هاي رزمي از جمله جودو و همچنين از متخصصين طرح ريزي عمليات هاي منظم و نامنظم را به خوبي واقف بود.

بايد به نقش مثبت و بارز ايشان در پيشبرد اهداف نيروي دريايي سپاه اشاره نمود كه نمونه آن  فرماندهي تيم دستگيري تفنگداران آمريكايي بود.سردار ناظري  در 117 روز ابتداي حضور نيروهاي ايران در خليج عدن نيز نقش اساسي و بارزي داشت.

** اشك تفنگداران امريكايي

در ساعت 16:30 سه شنبه 22 دي ماه سال 94  دو فروند شناور رزمي آمريكايي حامل ده تفنگدار مسلح كه به صورت غير قانوني وارد آب هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران در حوالي جزيره فارسي شده بودند، توسط واحدهاي شناوري رزمي منطقه دوم نيروي دريايي سپاه توقيف و به جزيره فارسي منتقل شدند. زماني كه دو قايق مذكور در حال حركت در خليج فارس در حدفاصل كويت و بحرين بوده‌اند، نيروهاي ايراني، ملوانان آمريكايي را مجبور نمودند كه در حالي كه دستانشان پشت سرشان است بر روي زانو قرار بگيرند.

زماني‌كه تفنگداران ارتباطشان با مركز قطع شد و قايق آنها به دليل نقص فني به آب‌هاي سرزميني ايران كشيده شد، 10 ملوان نيروي دريايي اين كشور توسط سپاه پاسداران در جزيره فارسي كه محل يكي از پايگاه‌هاي سپاه است، بازداشت شده‌اند. از10 نظامي آمريكايي دستگير شده، 9 نفر مرد و يك نفر زن بودند كه  در شناورهاي خود سلاح‌هاي نيمه سنگين به همراه داشتند. بعد از اين كه وزير خارجه ايالات متحده آمريكا، جان كري، حداقل 5 بار به صورت تلفتي با وزير خارجه ايران، محمد جواد ظريف صحبت كرد، ملوانان دستگير شده سالم آزاد شدند و تمامي تجهيزات آنان نيز بازپس داده شد.

هنگام توقيف اين شناورها ، ناوگروه هواپيما بر "ترومن" امريكا نيز در جنوب شرقي جزيره فارسي و در آب هاي بين المللي نزديك محل توقيف شناور حضور داشت. همچنين نيروي دريايي سپاه اعلام كرده در زمان توقيف شناورهاي رزمي آمريكايي ، ناوگروه هواپيمابر "شارل دوگل "فرانسه نيز در شمال شرقي جزيره فارسي در آب هاي بين المللي در حال گشت زني بوده است.

سپاه در اطلاعيه‌اي با اشاره به قطعيت غير عمدي بودن ورود غير قانوني و غير مجاز شناورهاي رزمي امريكايي به آب‌هاي سرزميني ايران در خليج فارس، از رها‌سازي تفنگداران دستگير شده آمريكايي در آب‌هاي بين المللي خبر دادند كه در ادامه اين اطلاعيه امده بود: رزمندگان غيور نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به مانند گذشته در پهناي خليج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سيادت دريايي و مرزهاي آبي جمهوري اسلامي ايران دفاع خواهند كرد.

سردار سلامي جانشين فرمانده كل سپاه در گفت‌وگويي  دستگيري نظاميان آمريكايي را يك پيروزي آشكار براي ايران در يكي از حساس ترين مقاطع انقلاب دانست و گفت: ما در آستانه اجراي توافق هسته اي بوديم و دشمنان رجز خواني سياسي مي كردند و ما در معرض تحريم‌هاي جديد بوديم كه خدا يك فتح آشكار و پيروزي بزرگ را نصيب ما كرد.

** حاشيه‌هاي ديدار پاسداران جوان و شجاع دريايي با رهبر انقلاب

مقام معظم رهبري  اين‌گونه دلاور مردان نيروي دريايي در توقيف و برخورد قاطع با تفنگداران آمريكايي را مي‌ستايند: «اين حركتي كه جوانهاي عزيز سپاه پاسداران ما در دريا كردند و در مقابل تجاوز دشمن از خودشان هويّت و قدرت نشان دادند كه تا حالا فرصت نشده كه از اينها تشكّر بكنم؛ و واقعاً هم تشكّر ميكنم از اينها. كار بسيار درستي كردند؛ دشمن تجاوز كرد به آبهاي ما، اينها رفتند دشمن را محصور كردند. كساني كه مسئولين سياست هستند، در همه‌ي عرصه‌هاي جهاني همين‌جور عمل كنند؛ مراقب تجاوز دشمن باشند و ببينند كجا تجاوز ميكند، كجا دارد از خطوط تجاوز ميكند، و با قدرت جلويش را بگيرند.

نيروي دريايي سپاه پاسداران با اقتدار و پايمردي در خليج‌فارس حضور دارد و اين عزت و اقتدار و توانمندي ها مرهون رشادت‌ها و دلاوري‌ مردي هاي رزمندگان اين مرز وبوم است .همانگونه كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند، امروز خط مقدم مبارزه با استكبار "خليج‌فارس" است و ما بايد روز به روز بر اين آمادگي و اقتدارمان بيافزاييم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها