کد خبر: ۳۹۰۱۸۷
زمان انتشار: ۱۵:۴۲     ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
رئيس جمهور گفت: از نظر من هيچ وزيري در برابر هيچ فشاري – كه البته فشار زياد است – نبايد كوتاه بيايد و عقب نشيني كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسيم، حسن روحاني در همايش روز پزشك گفت: بخشي از شفاي بيمار در سايه دارو و بخشي هم از  مسير، روحيه دهي و بيان و تاكيد پزشكان بدست مي آيد.

وي افزود: پزشكان بايد بايد مومن به نسخه و راه علمي خود باشند.

رئيس جمهور گفت: پزشكان آورنده صحت و سلامت و تامين كننده بخش بزرگي از امنيت رواني جامعه هستند.

روحاني افزود: بسيار خوشحالم كه در روز بسيار مبارك پزشك و سالروز شيخ الرئيس حكيم ابوعلي سينا كه از افتخارات ايرانيان و جهان اسلام است خداوند توفيق داد تا در خدمت شما خدمتگزاران بسيار تاثيرگذار و تضمين كننده سلامت و امنيت جامعه باشم.

وي اضافه كرد: درست است صحت و الامان دو نعمت شمرده شده اما بخش بزرگي از اين نعمت يعني نعمت مربوط به امنيت در گرو سلامت است.

رئيس جمهور اظهار داشت: اگر جامعه اي پزشك نداشته باشد، اگر جامعه اي براي روز سختي و بيماري پناهي نداشته باشد و اگر جامعه اي براي درد خود دارو و درماني نداشته باشد هميشه در التهاب و اضطراب روز بيماري خود يا اعضاي خانواده، دوستان، همشهريان و يا همنوعان خود است.

رئيس جمهور افزود: پزشكان آورنده بخش بزرگي از امنيت رواني جامعه هستند .

وي اضافه كرد: وقتي پدري وارد بيمارستان مي شود و همه پزشكان را بالاي سر فرزند بيمار خود مي بيند، آرامش و سكونت پيدا مي كند و دو دقيقه معطلي براي آن پدر چندين ساعت ، چندين سال و عمري مي گذرد.

روحاني با بيان اينكه شما مايه آرامش و امنيت جامعه هستيد گفت: برخي فكر مي كنند پزشكان جامعه درمانگر درد اعضاي بدن انسانها هستند اما اين چنين نيست و پزشكان پناه و ملجاء مردم هستند.

وي افزود: آن كلمه اي كه پزشك متخصص با زبان مهربانانه به بيمار مي گويد، خود 50 درصد از درمان است.

رئيس جمهور گفت: همين كلمه چيزي نيست اما از بار سنگيني كه بر ذهن و روان بيمار نشسته و باعث نگراني اش شده است مي كاهد .

وي با بيان اينكه شما قبل از درمان، آرامش و قبل از نوشتن نسخه اطمينان مي دهيد گفت: آنكه شفا مي دهد خداوند است و آنكه شفا مي دهد روح تاثيرگذار شماست، نگاه و كلام شما، بسيار تاثيرگذار است.

روحاني افزود: گاهي نگاه پزشك به صورت بيمار، نگاهي اطمينان بخش و شفابخش است.

وي تصريح كرد: درست است كه بخشي از درمان انسانها جسماني است و بايد حل شود اما بخش بزرگي از آن روحي، رواني و معنوي است و بسيار مهم است كه آن پزشك در برابر بيمارش با نام خدا كارش را آغاز كند.

روحاني اضافه كرد: خود نام خدا غير از اينكه شفا دست اوست و غير از آنكه ما در درمان بايد لا به لاي همه قوانيني كه خدا در اين جهان خلق كرده، در جسم ما ، در ويژگيهاي آن دارو و در نوع تاثيري كه آن دارو در بدن مي گذارد و در عكس العملي كه بدن نشان مي دهد، در همه اينها  ما از لا به لاي قوانين و سنتهاي الهي عبور مي كنيم و آنجايي ما موفق هستيم كه همگام و همراه با اين قوانين و سنتهاي الهي حركت كنيم.

وي گفت: علاوه بر اين گاهي درمان، شيوه و راه درمان را الهام الهي در ذهن پزشكي مي دانيم و بايد همه اينها را در كنار علم و تخصص قرار دهيم و اين دو با هم منافات ندارند.

رئيس جمهور با بيان اينكه عالم بودن ، متخصص بودن و درد را شناختن و علل بيماري را يافتن و از بهترين راه به درمان بيماري پرداختن منافاتي با توكل به حق ندارد اظهار داشت: اين مسائل منافاتي با اين ندارد كه شفاي نهايي دست اوست و همچنين منافاتي با اين ندارد كه شفاي بيمار بخشي در سايه دارو و بخشي در سايه تقويت روحي و رواني است كه با زبان ‌، نگاه ، القا ، بيان  و با تاكيد شما تامين مي شود.

لزوم رعايت قانون در كشور

رئيس جمهور گفت: از نظر من هيچ وزيري در برابر هيچ فشاري - كه فشار زياد است - نبايد كوتاه بيايد و عقب نشيني كند.

 روحاني در ادامه سخنانش در مراسم روز پزشك افزود: گاهي وقت ها از بعضي امور در جامعه بسيار متأسف مي شوم.

وي گفت: نقد غير منصفانه دولت را تحمل كرده ايم و كم كم عادت مي كنيم و يك روز هم كه حرف هاي بد در برخي از رسانه ها نوشته مي شود تعجب مي كنيم كه چرا امروز خبري نيست.

رئيس جمهور با بيان اينكه اين موضوع مسئله اي نيست ، تصريح كرد: اگر وجداناً به كار و عمل ما راضي باشيم اين موارد مهم نيست.

روحاني ادامه داد: در جامعه بزرگ ما اقشاري كه داراي احترام هستند ، اگر احترام آنها خدشه دار شود ، زندگي مردم خدشه دار خواهد شد.

وي افزود: مگر مي شود در جامعه اي به اين همه ديپلمات دلسوزي كه 30 ماه شبانه روز براي كشور تلاش كردند بدون ملاحظه كسي دهانش را باز كند و هر لفظ و لغتي را كه مي خواهد به كار ببرد.

رئيس جمهور ادامه داد: براي كساني كه من مي دانم چه شب هايي را تا صبح بيدار بودند ، چقدر فراز و نشيب بود براي اينكه يك كلمه اي بالا و پايين شود ، براي يك حرف تعريفي چقدر فراز و نشيب بود و ساعت ها براي اينكه اين كلمه اضافه يا كم شود وقت صرف شد.

روحاني گفت:‌ جامعه اي كه قدردان آدم هاي مخلص ، پاك ، زحمتكش و بزرگان و عالمان و مخلصان خودش نباشد آن جامعه دچار مشكل مي شود.

وي افزود: چرا كفران نعمت مي كنيد؟ ديگر از جامعه پزشكي ، جامعه اي خدوم تر (وجود ندارد) و در كنار تخت بيمار بودن كار آساني نيست.

رئيس جمهور گفت: نمي توانيم زحمات اين پزشكان را فراموش كنيم حالا در يك گوشه اي ممكن است اشكالي هم بوجود بيايد ، ما كه معصوم نيستيم و در زندگي همه ما مشكلات و اشكالاتي وجود دارد.

روحاني ادامه داد: غير از فرهنگ اسلام كه فرهنگ ادب ، اخلاق ، مودت ، اعتدال ، حساب و فرهنگي است كه به ما مي گويد انسان اول مي انديشد بعد حرف مي زند ، ما ايراني هستيم و ايران داراي تمدن بزرگ و بلند و اخلاق والاست.

وي در ادامه با انتقاد از برخي رفتارها در فضاي مجازي گفت: فضاي مجازي ضمن خوبي هايي كه دارد و اين دولت هم بيشترين تلاش را در اين سه سال كرده است تا اين فضا با آرامش در اختيار مردم باشد و آنها بتوانند از اين فضا براي ارتباطات ، پيام رساني ، علم ، دانش ، اطلاعات و اتصال به جهان استفاده كنند ، نمي دانم چرا بعضي ها وقتي وارد اين فضا مي شوند عبارت ها ، لحن ها ، جملات و كلماتي استفاده مي كنند و واژه هايي ديده مي شود كه از آنها كمتر سراغ دارد.

رئيس جمهور افزود: ما بايد از فرهنگ ، اخلاق و جامعه خودمان حراست كنيم و  به افرادي كه در اين جامعه خادم هستند احترام بگذاريم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع كنسرت ها اشاره كرد و گفت: در يك جايي كه كنسرتي مي خواهد برگزار شود فوراً يك مجلس قانونگذاري درست مي شود ، در اين مملكت يك جا بيشتر براي قانونگذاري نداريم و آن هم مجلس شوراي اسلامي است.

رئيس جمهور با بيان اينكه هر كسي صبح بلند شد و تريبوني پيدا كرد كه نمي تواند قانونگذاري كند تاكيد كرد: وزير ما هم نبايد تبعيت كند ، وزير بايد تابع قانون باشد.

وي ادامه داد: از نظر من هيچ وزيري در برابر هيچ فشاري - كه فشار زياد است - نبايد كوتاه بيايد و عقب نشيني كند.

رئيس جمهور اظهار داشت: اگر قانوني مي خواهد وضع شود اهلاً و سهلاً ، مجلس شوراي اسلامي وجود دارد و اگر مجلس قانوني را تصويب و شوراي نگهبان آن را امضا كرد ، رئيس جمهور موظف به ابلاغ مي شود.

روحاني تاكيد كرد: بي قانوني خوب نيست ، والله خوب نيست و به نام دين بدتر است ، بي قانوني به نام دلسوزي از دين بدتر است ، ما قانون و مقررات داريم و افتخار ما اين است كه اين كشور ، كشور قانون است.

رئيس جمهور گفت:‌ حضرت امام (ره) دهها و صدها بار تاكيد كرده است كه حكومت اسلامي ، حكومت قانون است و چيز ديگري نيست.

 روحاني افزود: جمهوري اسلامي حكومت قانون است ، اگر قانون زير پا برود و هر كسي بخواهد آن را تفسير كند و اگر قانون مورد بي احترامي قرار بگيرد آن وقت سنگ  روي سنگ بند نمي شود.

وي تاكيد كرد: افتخار ما اين است كه در اينجا مردم سالاري وجود دارد ، مجلس شوراي اسلامي داريم و در چارچوب قانون حركت مي كنيم.

رئيس جمهور اظهار داشت: به هنرمندان ، پزشكان ، اساتيد دانشگاه ، ديپلمات ها احترام بگذاريم و از هر جمله ، كلمه و هر كلامي در رسانه ها استفاده نكنيم.

روحاني افزود: احترام و اخلاق به نفع ما و به نفع جامعه ماست.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به طرح تحول سلامت اشاره كرد و گفت: همه مردم ما احترام ويژه اي براي پزشكان قائل هستند و امروز هم كه روز پزشك است اين احترام مضاعف خواهد بود.

روحاني افزود: طرح تحول سلامت كه كار بزرگي بود و از سال 93 شروع شد و دو سال ادامه پيدا كرد ، ادامه خواهد يافت و حتي سخت هم باشد اين طرح را ادامه خواهيم داد.

رئيس جمهور گفت: ممكن است در جاهايي عقب ماندگي ها و مشكلاتي داشته باشيم ، سال گذشته سال سخت و مشكلي بود و هنوز هم تاوان سختي هاي سال گذشته را در شش ماهه اول امسال پرداخت مي كنيم.

وي افزود:   وزير بهداشت در دولت حضور دارد و وضع  و شرايط مالي ما را مي داند.

رئيس جمهور ادامه داد: سال گذشته يكي از كشورهاي پولدار جنوبي خليج فارس براي اينكه بتواند بودجه اش را در سال گذشته به خاطر قيمت نفت تأمين كند ، به ذخايرش دست برد و حدود 100 ميليارد دلار از ذخايرش استفاده كرد تا كشور را اداره كند.

روحاني ادامه داد: يك كشور ديگر در غرب كشور ما رفته تا از صندوق بين المللي پول وام بگيرد براي اينكه حقوق كارمندان خودش را تأمين كند و اينها كشورهاي بزرگ نفت خيز هستند و توليدات بزرگ نفتي دارند.

روحاني در مراسم گراميداشت روز پزشك كه در مركز همايش هاي بين المللي ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، از 15 تن از پيشكسوتان و برگزيدگان اين عرصه تجليل كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها