کد خبر: ۳۹۰۱۹۵
زمان انتشار: ۱۵:۵۱     ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
يك رسانه انگليسي در ادامه گزارش‌هاي خود از روابط انگليس و عربستان از تجهيز اين كشور عربي به بمب‌هاي هوشمند از سوي لندن خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، "ابزرور" در گزارش خود مي نويسد: انگليس بمب هاي هوشمند توليد شده در شركت رايتون را در اختيار عربستان قرار داده است.

 كارخانه هاي رايتون، بزرگترين كارخانه‌هاي توليد موشك و بمب در دنيا هستند.  به نوشته اين روزنامه، عربستان سعودي يكي از كشورهايي است كه از اين بمب‌ها استفاده مي‌كند و از بزرگترين مشتري‌هاي تسليحاتي انگليس به شمار مي‌آيد.

گزارش ها نشان مي‌دهد انگليس از زمان آغاز حملات عربستان سعودي به يمن، دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودي صادر كرده است.

بر اساس آمار رسمي كمپين مبارزه با تجارت سلاح (CAAT) عربستان سعودي بزرگترين خريدار تسليحات انگليس است و از سال ۲۰۱۰ تجهيزاتي به ارزش شش ميليارد و۷۰۰ ميليون پوند از اين كشور دريافت كرده است.

كميته توسعه و تحقيق بين الملل در مجلس عوام انگليس و پارلمان اروپا هر دو تحريم تسليحاتي عربستان را خواستار شده‌اند، با اين وجود دولت انگليس همچنان به حمايت از اين رژيم مستبد ادامه مي‌دهد.

عربستان سعودي از ششم فرودين ۱۳۹۴ به منظور بازگرداندن عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهور مستعفي يمن به قدرت، حمله هوايي به مناطق مختلف اين كشور را آغاز كرده است؛ از آن زمان تاكنون حدود  ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از جمله هزاران كودك كشته شده‌اند.

در آغاز سال جاري ميلادي بازرسان ديدبان حقوق بشر از مكان‌هاي بمباران شده ديدن كردند و شواهدي به دست آوردند كه نشان مي‌دهد تسليحات ساخت انگليس در آنها استفاده شده است. ماهيت اين اهداف نشان داد كه عربستان تاسيسات غيرنظامي را هدف مي‌گيرد كه نقض قوانين بين‌المللي حقوق بشر محسوب مي‌شود.

كريستين بكرل، از ديده‌بان حقوق بشر مي‌گويد: مساله تنها اين نيست كه سعودي‌ها از اين تسليحات در يمن استفاده كرده‌اند بلكه ديدبان حقوق بشر متوجه شده كه آنها به صورت غيرقانوني از اين تسليحات استفاده كرده‌اند و تسليحات استفاده شده در حملات هوايي ساخت انگليس بودند.

در حال حاضر انگليس حدود ۱۲ درصد از بازار تجارت دفاعي جهاني را در اختيار دارد و در دهه گذشته جايگاه خود را تقويت كرده و به جايگاه دومين صادركننده بزرگ تسليحاتي در جهان رسيده است.

دولت انگليس خاورميانه را بازار اصلي صادرات تسليحاتي‌اش مي‌داند. دو سوم از كل صادرات تسليحاتي انگليس به خاورميانه مي‌رود. در دو سال گذشته انگليس با توافقات تسليحاتي به ارزش ۳۸۸ ميليون پوند با امارات، ۱۷۰ ميليون پوند با قطر، ۱۲۰ ميليون پوند با عمان و ۲۴ ميليون پوند با بحرين موافقت كرده است.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها