کد خبر: ۳۹۰۷۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
مرحوم حضرت آيت الله العظمي بهجت مي فرمود: در روايت آمده است كه دعاي كميل، دعاي حضرت خضر است كه حضرت اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) خوانده و كميل شنيده و از حضرت درخواست كرده كه آن را به او تعليم كند و حضرت آن را به ايشان آموخته است.
به گزارش پایگاه 598، مرحوم حضرت آيت الله العظمي بهجت مي فرمود: در روايت آمده است كه دعاي كميل، دعاي حضرت خضر است كه حضرت اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) خوانده و كميل شنيده و از حضرت درخواست كرده كه آن را به او تعليم كند و حضرت آن را به ايشان آموخته و فرموده است:


يا كميل! اذا حفظت هذا الدعاء، فادع به كل ليلة جمعة، او في الشهر مرة، او في السنة مرة، او في عمرك مرة، تكف و تنصر و ترزق و لن تعدم المغفرة. يا كميل! قد اوجب لك طول الصحبة لنا ان نجود لك بما سالت!

اي كميل! هرگاه اين دعا را حفظ نمودي، هر شب جمعه، يا هر ماه يك بار، يا در هر سال يك بار يا در عمرت يك بار آن را بخوان كه اگر آن را بخواني، خداوند تو را كفايت و ياري نموده و روزي مي دهد، و از آمرزش پروردگار بي نصيب نمي گردي. اي كميل! طول مصاحبت تو با ما، موجب شد كه خواسته ي تو را برآورده نموده و اين دعا را به تو بياموزيم.

محتمل است حضرت خضر (عليه السلام) آن را به عربي نخوانده باشد، و چه بسا حضرت اميرمؤمنان علي (عليه السلام) در آن زياداتي افزوده باشد، و در عين حال دعاي حضرت خضر به آن اطلاق شود؛ زيرا در آن صلوات بر محمد و آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است و خيلي واضح و آشكار نيست كه در دعاهاي انبياي سلف (عليهم السلام) صلوات بر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) و آل وجود داشته باشد.

سؤال: مگر انبياي گذشته (عليهم السلام) در گرفتاري ها به خمسه ي طيبه (عليهم السلام) متوسل نمي شدند؟!

جواب: معناي توسل آنان به خمسه ي طيبه (عليهم السلام) در شدايد، اين نيست كه هر دعايي از آنها مشتمل بر صلوات بر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) و آل باشد.

كتاب در محضر حضرت آيت ا.... العظمي بهجت – ص 110
محمد حسين رخشاد


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها