کد خبر: ۳۹۱۷۲۱
زمان انتشار: ۱۸:۴۶     ۱۲ شهريور ۱۳۹۵
امام جمعه اردبیل گفت:در فاجعه منا بیش از ۷ هزار حاجی جان خود را از دست دادند، در حالی که آل سعود تا به حال نه عذرخواهی کرده، نه مسئولیت پذیرفته، نه دیه داده و نه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را قبول دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه اردبیل از نقش پدافند هوایی کشور تجلیل کرد و آنها را بزرگ مرزداران و مرزبانان کشور و چشم بینای ملت و از اسباب اصلی امنیت کشور دانست.

وی اقتدار فوق‌العاده این نیرو را باعث یأس دشمن و خنثی شدن برنامه‌های آنها برشمرد و گفت: این اقتدار غرور آفرین نتیجه انقلاب اسلامی بوده که یکی از شاهکارهای این نیرو، ردگیری پهپاد جاسوسی دشمنان بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با اشاره به سالروز ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمؤمنین علیه السلام که به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است، افزود: این ازدواج از جهات عدیده الگوی جهانی برای جوانان است.

آیت‌الله عاملی در بیان بخشی از امتیازات این ازدواج تصریح کرد: اول اینکه با عفت شروع شد و با عفت ادامه یافت و هر دو طرف ازدواج، دریای حیا، حجب و تقوی بودند. دوم اینکه طرفین فضائل روحی و علمی یکدیگر را مناط ازدواج قرار دادند و از لحاظ تمول و تمکنات مادی بری بودند.

وی بیان کرد: پیام این ازدواج این است که انتخاب شریک زندگی با امتیازات مادی و زیبائی‌های ظاهری و مخصوصاً از زنان متبرج جاهلی و از کسانی که با خودنمایی‌های حرام خود را عرضه می‌کنند، خطای محض است و سوم اینکه هر دو طرف انتخاب خود را به خداوند سپرده بودند و خدا بود که اینها را برای همدیگر انتخاب کرد.بنابراین شعار جوانان در ازدواج باید این دعا باشد "خدایا عفت از من، انتخاب از تو".

امام جمعه اردبیل گفت: وصف چهارم این ازدواج بساطت و سادگی بود. امیرالمؤمنین علیه السلام حتی خانه‌ای نداشت و حضرت زهرا سلام الله علیها را به اتاقی که در گوشه نخلستان درست کرده بودند برد. مهریه نیز مهرالسنه بود؛ یعنی 500 درهم و سنت پیامبر، سنت خداست. جهاز هم از پول مهریه بود و با اقلامی بسیار ساده. امتیاز پنجم این بود که در مراسم ازدواج خبری از گناه نبود؛ نه اختلاط زن و مرد، نه شراب، نه اذیت همسایه‌ها تا طلوع صبح که این موضوع‌ها باید در ازدواج‌های امروزی مورد توجه باشد.

وی افزود: مراسم ازدواجی که توأم با گناه باشد، شئامت آنجا را فرا می‌گیرد. در چنین مراسمی نه تنها فرشتگان الهی فرود نمی‌آیند بلکه برپا کنندگان در آن به خشم الهی گرفتار می‌شوند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل بیان کرد: ما هرچه از این اسوه‌های ابدیت فاصله بگیریم با پدیده‌های لاینحل اجتماعی مواجه می‌شویم.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: امروزه هم اصل ازدواج و هم استحکام آن با مشکل مواجه شده است. امروز در ازدواج موانع فرهنگی بیشتر از موانع اقتصادی است. افزایش سطح توقعات با آداب و رسوم غلط و دست و پاگیر بخش عظیمی از جامعه مخصوصا جوانان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به سالروز شهادت حجاج ایرانی در مکه مکرمه در سال 1366 گفت: ملت ما 325 شهید در آن زمان تقدیم اسلام کرد و در زمان و مکانی که ریختن خون حرام است و حتی مشرکین حرمت آن را رعایت می‌کردند، آل سعود هتاکی کرد و ثابت کرد که هیچ اعتقادی به دین اسلام ندارد.

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: جرم شهدای ما فقط برائت از مشرکین بود که خداوند در 10 سوره قرآن از آن بحث کرده است که تلفات حج در تاریخ آل سعود واقعا وحشتناک بوده و در سال گذشته در ماجرای جرثقیل 110 نفر کشته شدند و در فاجعه منا بیش از 7 هزار حاجی جان خود را از دست دادند. در حالی که آل سعود تا به حال نه عذرخواهی کرده، نه مسئولیت پذیرفته، نه دیه داده و نه زیر بار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌رود.

 آیت‌الله عاملی افزود: بدتر از همه اینها، آل سعود سرکرده منافقین را به حج امسال و به مهمانی ویژه پادشاه دعوت کرده است. منافقینی که 17 هزار بی‌گناه را ترور کردند.

وی اظهار داشت: آل سعود با دعوت از آنها و همکاری با آنها و کشتن 10 هزار بی گناه در یمن و هزاران بی‌گناه در عراق و سوریه و علنی کردن ارتباط خود با اسرائیل ثابت کرد که شایسته امارت حج نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری عالم اسلام باید در خصوص مدیریت حج چاره‌اندیشی کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها