کد خبر: ۳۹۲۵۴۸
زمان انتشار: ۱۸:۰۵     ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
رئیس ستاد عتبات عالیات گفت: پیش‌بینی می‌کنیم شاهد حضور 2 میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین امسال باشیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سردار حسن پلارک ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اربعین جمعیت 20 میلیون نفری را در کربلا و شهرهای مقدس از نجف تا سامرا و کاظمین میزبان هستیم.

وی بیان داشت: پیاده‌روی اربعین در کشور مستقل عراق انجام می‌شود و هرچند ما با عراق از نظر اعتقادات و مذهب وحدت‌رویه داریم اما عراق از نظر سیاسی مستقل است و قوانین خودش را دارد و همه افرادی که در کنگره بی‌نظیر اربعین شرکت می‌کنند باید تابع قوانین کشور عراق باشند.

رئیس ستاد عتبات عالیات با اشاره به اینکه مردم عراق بر ثواب بالای پذیرایی از زائران آقا اباعبدالله الحسین(ع) تاکید دارند، ابراز کرد: طی چند سال گذشته و بعد از سقوط صدام و بعد از آنکه حکومت اسلامی و شیعی در عراق حاکم شد، آمار زائران در ایام اربعین به شدت افزایش پیدا کرده و طبیعی است که مردم عراق به تنهایی نتوانند از پذیرایی این خیل عظیم برآیند.

پلارک تصریح کرد: کشورهای مختلف ازجمله ایران به عنوان کمک به میزبان در امر پذیرایی از زائران اربعین حضور دارند و کمک‌هایی را برای تقویت بنیه تدارکاتی عراقی‌ها انجام می‌دهیم.

وی افزود: سال گذشته در ستاد عتبات عالیات پذیرایی و اسکان 300 هزار نفر را داشتیم و در سال جاری نیز پیش‌بینی میزبانی 700 هزار تا یک میلیون نفر را داریم.

پلارک ادامه داد: فضای اسکان و زیارتی در مسیر راهپیمایی زوار اربعین تا کربلا، کاظمین و سامرا را در برنامه خود داریم و تمام استانداران بر اساس دستور وزیر کشور مسؤول شدند تا امکانات مردمی، نهادها و توانمندی‌های موجود در سیستم استان‌ها را ساماندهی و برای راه‌اندازی موکب‌ها منتقل کنند.

وی عنوان کرد: ستاد عتبات عالیات همچنین زیرساخت‌ها از جمله زمین، برق و سایر خدمات را آماده می‌کند و مواکب را استان‌ها در چهار شهر نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و دو مسیر اصلی کربلا به نجف و از کوت به بلد ایجاد می‌کند.

رئیس ستاد عتبات عالیات ادامه داد: بیش از 10 جلسه کمیته اسکان را داشته‌ایم و 50 درصد ظرفیت به صورت مرکزی از تهران به کار گرفته می‌شود و سپاه، ارتش، هلال‌احمر، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران و آستان قدس رضوی نیز پای کار هستند.

پلارک ابراز داشت: پیش‌بینی می‌کنیم جمعیت زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین به بیش از 2 میلیون نفر برسد و سازماندهی اعزام را در سال جاری توسط سازمان حج و زیارت به صورت منظم‌تر خواهیم داشت.

وی همچنین درباره برنامه‌ریزی انجام شده در بخش حمل و نقل داخل کشور بیان داشت: کمیته زیرساخت با محوریت وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل شده است و بیش از 6 هزار دستگاه اتوبوس و ناوگان ریلی در داخل کشور به کار گرفته می‌شود و بیش از 3 هزار دستگاه تریلر و اتوبوس نیز به داخل عراق اعزام می‌کنیم.

رئیس ستاد عتبات عالیات از ایجاد 20 موکب اصلی در نجف، کربلا و بین مسیر با ظرفیت بیش از 10 هزار نفر خبر داد و خاطرنشان کرد: بقیه موکب‌ها به شکل کوچک با 500 تا یک هزار نفر جمعیت است.

پلارک از تاکید رهبری بر انجام پیاده‌روی اربعین به صورت حرکت مردمی سخن به میان آورد و اظهار داشت: بخشی از مردم در قالب موکب و کاروان‌های تغذیه‌ای به سمت عراق حرکت می‌کنند و همچنین شماره 1040 به عنوان محور اصلی جذب کمک‌های مردمی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: ممکن است استانداران نیز شماره‌ای را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام کنند بنابراین از مردم می‌خواهیم در این زمینه اطمینان کامل را برای ارائه کمک‌ها کسب کنند.

پلارک یادآور شد: مردم همچنین می‌توانند از طریق تلفن همراه خود و با شماره #1040*780* کمک‌های خود را اهدا کنند.

وی از ترفیع گنبد حرم سیدالشهدا(ع) به‌عنوان گل سرسبد پروژه‌های عتبات مقدسه نام برد که نصیب مردم کرمان شده است و گفت: گنبد در کرمان ساخته می‌شود و از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است.

پلارک ابراز داشت: گنبد قبلی حفظ می‌شود و گنبد جدید را به آن اضافه می‌کنیم و در واقع  یک هزار و 200 تن بار جدید به یک هزار و 200 تن بار موجود اضافه می‌شود.

وی از لاغرسازی دو ستون حرم مطهر امام حسین(ع) خبر داد و بیان داشت: هشت ماه برای لاغرسازی دو ستون دیگر زمان نیاز داریم.

پلارک با اشاره به اینکه گنبد مطهر حرم امام حسین(ع) با دو ماه تاخیر منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) سال آینده رونمایی می‌شود.

وی همچنین پروژه طرح توسعه حرم آقا سیدالشهدا(ع) را یکی از پروژه‌های بزرگ در کربلا ذکر کرد و بیان داشت: هرچقدر در کربلا طی سال‌های گذشته کار شده باشد به اندازه کاری نیست که امروز انجام می‌دهیم.

رئیس ستاد عتبات عالیات اضافه کرد: در صحن عقیله بنی‌هاشم در حد فاصل خیمه‌گاه تا حرم مطهر گودبرداری به عمق 25 متر در حال انجام است و به اشیای فلزی زیادی برخوردار کردیم که سالم نبودند و متولیان عراقی اعلام کردند بی‌شک این ابزار می‌تواند ابزارآلات نبرد کربلا باشد و این شاخصی شد تا بتوانیم تل زینبیه را با جابه‌جایی قابل توجهی در نقطه واقعی آن تعیین کنیم.

پلارک تصریح کرد: اتفاق جالب‌تری که روی داد این بود که در پروژه تقویت و مقاوم‌سازی ستون‌ها برای نصب گنبد با یکسری محدودیت‌هایی ازجمله بالا بودن سطح آب مواجه بودیم و با یک متر حفاری به آب برخورد می‌کردیم.

وی در همین زمینه تصریح کرد: زمانی که عملیات اجرایی پروژه تقویت و مقاوم‌سازی ستون‌ها آغاز شد و دوستان شمع‌های بتنی را اجرا کنند دیگر از آب خبری نبود و تا نقطه‌ای که دوستان نیاز داشتند آب محو شده بود و نبود آب، کار اجرایی را تسهیل کرد و همه تعجب کردند که این آب کاهش یافت.

پلارک اضافه کرد: بعضی‌ها دلایل جوی را دلیل این امر می‌دانستند غافل از اینکه همین که عملیات شمع‌ریزی و بتن‌ریزی تمام شد، آب به سطح اولیه بازگشت.

وی همچنین با اشاره به احداث صحن حضرت زهرا(س) یادآور شد: 45 هزار متر از صحن حضرت زهرا(س) از فضای 90 هزار متری در عید غدیر به بهره‌برداری می‌رسد.

پلارک با اشاره به اینکه با ابتکار رزم‌حسینی استاندار کرمان هم‌اکنون بافت فرش‌های صحن حضرت زهرا(س) به قالیبافان استان کرمان داده شده است، افزود: 750 نفر در استان کرمان مشغول بافت قالی هستند و برنامه پنج ساله برای تکمیل این بخش داریم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از استفاده از فرش‌ها در صحن حضرت زهرا(س) نیز نمایشگاهی از این فرش‌های متبرک دایر می‌شود و فرش‌ها را به فروش می‌رسانیم تا چرخه بافت فرش ادامه یابد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها