کد خبر: ۳۹۲۸۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
«حسين كرمي» از بازگشت نام مركز سيمافيلم خبر داد و گفت كه جدول سريال‌هاي جديد تلويزيون تا تابستان سال ۹۶ مشخص شده و قرار است در تمام فصول سال يك سريال جديد پخش شود.

به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت: با آمدن علي عسكري به عنوان رئيس جديد سازمان صداوسيما، تغييرات بسياري با شتاب زياد در سازمان صداوسيما به وقوع پيوست كه البته پس از مدتي شيب كندتري به خود گرفت و در حال حاضر اين تغييرات آرام‌تر در حال انجام است.

البته از نكات قابل توجه حضور بسياري از مديران قبلي و دوره ضرغامي در سمت‌هاي قبلي‌شان است كه دست‌مايه برخي سايت‌ها و كانال‌هاي خبري شد و به مزاح از آن به عنوان كنترل زد (دستور بازگشت به عقب در كامپيوتر) نام بردند و حتي برخي نيز آن را ريست فكتوري (بازگشت به تنظيمات اصلي كارخانه) ناميدند. اما علي‌عسكري در پاسخ به اين انتخاب‌ها اعلام كرد كه ترجيح مي‌دهد از مديران با تجربه و امتحان پس داده استفاده كند و دست به ريسك نزند.

يكي از مديراني كه اين روزها با چهار سمت مشغول فعاليت است و از قضا عملكرد خوبي هم داشته، «حسين كرمي» است. او هم مديريت شبكه تماشا، نمايش و نسيم را برعهده دارد و هم سرپرستي مركز سيمافيلم. قطعا فردي با چهار سمت مهم و كليدي از جمله افرادي است كه خبرنگاران بسياري تمايل دارند با او گفت‌وگو كنند و متاسفانه همواره بدون پاسخ است.

در ماجراي عدم پاسخگويي مديران جديد تلويزيون كه از ميرباقري معاون سيما تا مديران شبكه‌ها رواج دارد، «حسين كرمي» ترجيح داده با روزنامه‌اي كه متعلق به سازمان صداوسيماست گفت‌وگو كند و البته در اين مصاحبه به نكات مهمي اشاره كرده كه با توجه به عدم دسترسي به ايشان ترجيح داديم  اين گفت‌وگو را بازنشر كنيم:

سيمافيلم بعد از سال‌ها به يك نشان معتبر بدل شده بود، اما به مركز امور نمايشي سيما تغيير نام داد. حالا كه تغييراتي ايجاد شده، نامش هم عوض شده است؟

-نام اين مركز، سيمافيلم خواهد بود و تاريخچه‌اي طولاني دارد. سيمافيلم بعد از انقلاب به جايي بدل شد كه سريال‌هاي فاخر و گران‌قيمت را براي تلويزيون مي‌ساخت. شايد دهه70 هم اين تصور وجود داشت كه سيمافيلم مي‌تواند مركزي براي توليد همه آثار نمايشي تلويزيون باشد اما از سويي شبكه‌ها فعال بودند و با هم رقابت مي‌كردند و از سوي ديگر نمي‌توانستند روي پروژه‌هاي بلندمدت سرمايه‌گذاري كنند و آثار فاخر الف‌ ويژه را بسازند؛ در نتيجه سيمافيلم اين امر را برعهده گرفت.

طي يكي دو سال اخير توليد همه سريال‌ها به اين مركز سپرده شد و نام مركز امور نمايشي سيما برايش انتخاب شد كه بيشتر از هر چيز رقابت بين شبكه‌ها را از بين مي‌برد. آيا به همين دليل ساختار اين مركز دوباره تغيير كرده است؟

-مديران وقت بر اين عقيده بودند كه تلويزيون بيشتر به برنامه‌هاي تركيبي مانند جنگ‌ها، شوها و مواردي از اين دست نياز دارد و بايد انرژي و امكانات هر شبكه بر اين دست برنامه‌ها متمركز شود نه سريال كه زمان كوتاهي از جدول پخش هر شبكه را به خود اختصاص مي‌دهد.

همچنين رقابت‌هاي نامناسبي بين شبكه‌ها براي كاركردن با برخي از گروه‌هاي توليد شكل گرفته بود و آثار مشابه با برآوردهاي متفاوت توليد مي‌شد. به همين دليل توليد سريال در تلويزيون در مركز امور نمايشي متمركز شد، اما با در نظر گرفتن آسيب‌ها و منافع دو روش قبلي، توليدات نمايشي به شبكه‌ها برگشته است و هر شبكه تمام امور مربوط به سريال‌ها را انجام مي‌دهد. روال بسيار فرسايشي و پر زحمت قبلي كه باعث شده بود توليد از رمق بيفتد و جسارت لازم را نداشته باشد، نيز از بين رفته است.

به عبارتي گروه‌هاي فيلم و سريال شبكه‌ها زيرنظر سيما‌فيلم اما مستقل عمل مي‌كنند.

-هر شبكه بايد تمام‌قد مسئول هر آن چيزي باشد كه به مخاطبانش ارائه مي‌كند. البته در عين حال مصوبات به سيما‌فيلم ارجاع مي‌شود اما ديگر قرار نيست ما آن را رد يا تائيد كنيم. سيمافيلم قرار است به منظور كمك كردن و غنا بخشيدن در كنار گروه‌هاي فيلم و سريال باشد و اولويت‌ها و ماموريت‌ها يا موازي كاري‌هاي احتمالي را بررسي كند.

در واقع سيما‌فيلم در مورد سريال‌هاي روتين شبكه‌ها جايگاه مشورتي، نظارتي و مساعدتي دارد و صرفا توليد آثار فاخر يا الف ويژه را برعهده مي‌گيرد. البته در زمينه توليد ميني‌سريال‌ها براي مناسبت‌هاي خاص كه متكفل ندارد و تله‌فيلم‌هايي كه رها شده نيز مستقيم وارد عمل مي‌شود.

برخي شبكه‌ها در جذب مخاطب موفق‌تر بوده‌اند و حاميان مالي به همكاري با اين شبكه‌ها تمايل بيشتر دارند، سيما‌فيلم در اين باره چه سياستي دارد؟

-اين تمايزها همچنان باقي خواهد بود. ممكن است يك شبكه درآمد مشاركتي بيشتري جلب كند و شبكه ديگر نه! در اين زمينه نه لازم است و نه خوب كه سيمافيلم دخالتي داشته باشد و دست به يكسان‌سازي بزند. چيزي كه سيما‌فيلم بر آن نظارت دارد، برآوردي است كه براي سريال‌ها صورت مي‌گيرد. در گذشته برخي شبكه‌ها كه دستشان بازتر بود، رقم‌هاي بيشتري براي يك سريال با درجه كيفي مشخص پرداخت مي‌كردند و در نتيجه شرايط غيرمنصفانه‌اي ايجاد مي‌شد، چراكه به اين ترتيب ايده‌ها و گروه‌هاي قوي‌تر، جذب شبكه‌اي مي‌شدند كه پرداخت بيشتري داشت و اين دور باطل مدام تقويت مي‌شد.

در حال حاضر، بعد از تصويب فيلمنامه در گروه‌هاي فيلم و سريال هر شبكه، سيما‌فيلم با حضور مديران شبكه و گروهي از متخصصان، هزينه توليد را برآورد مي‌كند و اقساط توليد به مدير گروه فيلم و سريال پرداخت مي‌شود. بعد از آن هر شبكه بر اجزاي كارش نظارت مي‌كند و مسئوليت را برعهده مي‌گيرد.

بعـــد از اين تغييرات، برنامه‌ريزي خاصي براي توليد كارهاي جديد صورت گرفته است؟

-جدول فعاليت‌هاي نمايشي هر شبكه تا تابستان سال آينده تقريبا مشخص شده است و اميدواريم بتوانيم به لحاظ مالي هم حمايت كنيم كه از زمستان امسال هر پنج شبكه يك، دو، سه‌، چهار و پنج، بدون توقف سريال تازه داشته باشند. همچنين برنامه‌ريزي شده كه از فصل زمستان حتما در هر دوره يك سريال طنز به مخاطبان تلويزيون ارائه شود. مقدمات اين كار در شبكه‌هاي سيما در حال انجام است و اميدواريم با حمايت سازمان به نتيجه برسد.

شرايط مالي چطور است؟

-ما اميدواريم و اميد، منشأ اتفاقات تازه مي‌شود.

كم شدن توليدات تلويزيون برخي از گروه‌هاي توليد را بي‌انگيزه كرده است و برخي نيروهاي توانمند از تلويزيون رفته‌اند. چه تدبيري در اين‌باره داريد؟

-بعد از آن‌كه هر خط توليدي متوقف يا كند مي‌شود، فقط برداشتن آسيب‌ها و موانع براي بازگشت به شرايط قبلي كافي نيست و بايد بازسازي رواني صورت بگيرد. اميدوارم بتوانيم بتدريج شرايط اميدبخش و پايداري را فراهم كنيم كه گروه‌هاي توليد به تلويزيون برگردند؛ البته اين كار به كمي زمان نياز دارد.

قبول دارم كه موانع، آدم‌هاي توانا را دلسرد مي‌كند و آنها در حوزه‌هاي ديگر به كارشان ادامه مي‌دهند، اما نبايد اين واقعيت را فراموش كرد كه تلويزيون يك واقعيت بزرگ است، بخصوص در جامعه‌اي مانند جامعه‌ ما. با وجود همه رقبا و شرايط دشوارش، اگر امكان فعاليت در تلويزيون وجود داشته باشد، خواهان فعاليت در آن كم نيست. در همين دوره كوتاه تقريبا از كارگردان‌هاي بزرگ و موفق، كسي نيست كه براي همكاري با تلويزيون ابراز تمايل نكرده يا پا پيش نگذاشته باشد.

برخي كارگردان‌ها و فيلمنامه‌نويس‌ها مي‌گويند سختگيري‌هاي تلويزيون بيشتر شده است؟

-سختگيري‌ها يا به عبارتي چارچوب‌هاي تلويزيون هميشه وجود داشته و همه دوستان با اين قواعد و ضوابط آشنا هستند. با همه اينها هيچ وقت به اندازه امروز فضاي تلويزيون باز نبوده است، منطق و لحن برنامه‌اي مانند دورهمي را در كدام يك از برنامه‌هاي گذشته تلويزيون مي‌توان ديد؟ چه زماني مانند امروز موضوعات فرهنگي، اجتماعي در تلويزيون نقد شده است!

البته قبول دارم كه وقتي از دوره ركود عبور مي‌كنيم و موانع همكاري برداشته مي‌شود، هنرمندان نياز دارند مطمئن شوند. خوشبختانه بزرگان اين عرصه مشتاق همكاري با تلويزيون هستند و حتي با درك شرايط مالي تلويزيون، با فروتني و طمانينه بيشتر اعلام آمادگي كرده‌اند.

در زمينه محتواي سريال‌هاي تلويزيوني، استراتژي مشخصي در سيمافيلم طراحي شده است؟

-يكي از مهم ترين اقدامات سيمافيلم برنامه‌ريزي آينده‌نگرانه براي توليدات نمايشي تلويزيون است. در گام اول سعي كرده‌ايم حوزه‌هاي مغفول مانده را يافته و به آنها بپردازيم. مثلا در حوزه كودك و نوجوان دستمان خالي شده است يا در حوزه دفاع مقدس خلأ داريم و آثار تاريخي دچار همپوشاني هستند. چند پروژه داريم كه از يك بازه مشخص زماني حرف مي‌زنند و درباره قبل و بعد اين دوره اثري ساخته نشده است. بنابراين تلاش مي‌كنيم فضاي جذاب‌تر، فعال‌تر و نوتري در سريال‌ها ايجاد كنيم. تنوع فضاها مي‌تواند جلوه جذاب‌تري به تلويزيون بدهد.

تنوع نيازمند جسارت است اما به نظر مي‌رسد برنامه‌سازان ما خيلي جسورانه سراغ موضوعات نمي‌روند. به عنوان نمونه خيلي زودتر از اينها مي‌شد سريالي درباره ايدز ساخت. براي اين مساله فكري كرده‌ايد؟

-اين حرف شما را قبول دارم؛ شايد اگر برخي سدهاي ذهني، تحليل‌هاي ناكافي يا نادرست، اطلاعات كم و ارتباطات محدود وجود نمي‌داشت خيلي زودتر مي‌شد درباره موضوعات و مباحث جامعه حرف زد.

با همه اينها امور مرهون اوقات هستند و مثلا اگر زماني به ايدز پرداخته مي‌شد كه تعداد مبتلايان كم بود، اقبالي هم صورت نمي‌گرفت. زماني حرف زدن درباره نسل جديد مواد مخدر نوعي آموزش استفاده از آنها به حساب مي‌آمد، اما الان نيروي انتظامي از ما مي‌خواهد اين مواد را به مردم بشناسانيم.

خوشبختانه به دليل مطالعاتي كه دكتر ميرباقري در زمينه موضوعات اجتماعي دارد؛ از ما خواسته‌اند بي‌پروا درباره اين مسائل حرف بزنيم و اطلاع‌رساني كنيم. همين شجاعت، شهامت، جرات و حرف‌هاي تازه، تلويزيون را پوياتر خواهد كرد.

شبكه نسيم با مديريت شما توانست خيلي زود به يكي از شبكه‌هاي جذاب تلويزيون بدل شود. حضور شما در راس مركز سيما‌فيلم مي‌تواند نويدبخش ايجاد فضايي تازه و متفاوت در سريال‌هاي تلويزيوني باشد؟

-مجموعه‌اي از مولفه‌هاي گوناگون دست به دست هم مي‌دهد تا يك اتفاق‌جسورانه رخ بدهد، يا يك نمونه از پيش امتحان نشده به نتيجه مطلوب منجر شود. تصويري كه از شبكه نسيم داريم در ذهن هيچ كسي نبود! آرام آرام ايده‌ها شكل گرفتند و همه آنها هم موفق نبودند. آقاي ضرغامي از شبكه نسيم خيلي جدي و تمام‌قد دفاع كرد تا امروز كه شبكه نسيم به اينجا رسيده است.

ادغام دوباره شبكه تهران و پنج با چه هدفي صورت گرفته است؟

-تهران نيازمند شبكه‌اي است كه شأن پايتخت بودن شهر تهران در آن لحاظ شود، چون تهران مثل ديگر شهرها نيست؛ شئوني دارد كه از اين شهر بيرون مي‌زند و به همه ما در همه جاي ايران ارتباط پيدا مي‌كند. بنابراين بايد شبكه‌اي سراسري داشته باشد و از اين رو در شبكه پنج ادغام شد. همه ماموريت‌هاي شبكه تهران نيز به پنج منتقل شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها