کد خبر: ۳۹۲۸۹۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
فرزند يكي از شهداي اهل تسنن فاجعه منا با بيان اينكه سرنوشت «پيكر برخي از شهداي منا» هنوز مشخص نشده است، گفت: پدرم نيز جزو يكي از مفقودين فاجعه منا محسوب مي‌شود و محل دفن پيكر او همچنان نامشخص است؛‌ منتظر اعزام به عربستان براي آزمايش DNA هستيم.

به گزارش پایگاه 598، احسان پاريخي؛ فرزند شهيد تاج محمد پاريخي از شهداي اهل تسنن فاجعه منا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران تسنيم «پويا» درباره لزوم پيگيري ابعاد و دلايل «فاجعه منا» توسط وزارت امور خارجه و ساير نهادهاي مسئول كه مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار كرد: از برخي پيگيريهاي انجام شده توسط سازمان حج و زيارت و ساير نهادها تا حدودي رضايت داريم اما انتظارات بيشتري براي بررسي ابعاد فاجعه منا از وزارت خارجه مي‌رود.

وي ادامه داد: دستگاه ديپلماسي و ساير نهادهاي ذيربط كه به‌دنبال پيگيري حقوقي فاجعه منا هستند بايد به پيگيريهاي خود، شتاب و سرعت بيشتري بدهند و بازخورد عملكرد خود را  براي خانواده‌هاي شهداي فاجعه منا و مردم ارائه كنند.

فرزند شهيد پاريخي يكي ديگر از خواسته‌هاي برخي از شهداي فاجعه منا را تعيين تكليف پيكرهاي شهداي مفقود دانست و تصريح كرد: يكي از دغدغه‌هاي تعداد معدودي از خانواده‌ها، مشخص شدن وضعيت مفقودين فاجعه منا است كه اين مهم بايد با رايزني ميان دو كشور انجام گيرد.

پاريخي يادآور شد: پدر بنده نيز جزو يكي از مفقودين فاجعه منا محسوب مي‌شود و محل دفن پيكر او همچنان نامشخص است كه اميدواريم هر‌چه زوتر پيكر اين شهيد و ساير مفقودين شناسايي و تعيين تكليف قرار شود.

وي متذكر شد: قرار بر اين بود كه چندي پس از شناسايي پيكر حجاج ايراني، خانواده‌هايي كه پيكرهاي شهداي خود را تحويل نگرفته‌اند براي آزمايش DNA به عربستان سعودي اعزام شوند كه اين سفر و آزمايش براي شناسايي پيكرها انجام نگرفته و ما همچنان از محل دفن شهيد پاريخي بي‌خبر هستيم كه اين شناسايي بايد هرچه زودتر انجام شود.

فرزند شهيد پاريخي در رابطه با عملكرد بنياد شهيد نسبت به خانواده‌هاي شهداي فاجعه منا اظهار كرد: از اهتمام بنياد شهيد در برخي زمينه‌ها همچون برقراري بيمه خانواده‌هاي شهداي منا و ساير موضوعات رضايت داريم اما اميدواريم كه بعضي كاستيها و مشكلات نيز به مرور زمان رفع شود.

پاريخي در ادامه با قدرداني از توجهات رهبر معظم انقلاب به خانواده‌هاي شهداي فاجعه منا تصريح كرد: ديدگاههاي ايشان براي خانواده شهداي فاجعه منا قوت قلب است و اگر نهيب تاريخي ايشان در سال گذشته نبود كارها به مراتب سخت‌تر به پيش مي‌رفت بنابراين قدردان زحمات ايشان هستيم.

وي برگزاري مراسم براي شهداي فاجعه منا را بسيار حائز اهميت دانست و گفت:‌ برگزاري يادبود شهداي فاجعه منا باعث خواهد شد تا خاطره اين عزيزان و عملكرد ناصحيح سعوديها از ياد و خاطره مردم دور نشود.

به گزارش تسنيم؛ امام خامنه‌اي هفته گذشته در سالگرد فاجعه منا با صدور پيام مهمي خطاب به تمام مسلمانان جهان تأكيد كردند: «اكنون قريب يك سال از حوادث مُدهش منا مي‌گذرد كه در آن، چند هزار نفر در روز عيد و در لباس احرام، در زير آفتاب و با لب تشنه، مظلومانه جان باختند؛ اندكي پيش از آن در مسجدالحرام نيز جمعي در حال عبادت و در طواف و نماز به خاك و خون كشيده شدند. حكام سعودي در هر دو حادثه مقصرند؛ اين چيزي است كه همه‌ي حاضران و ناظران و تحليلگران فني بر آن اتفاق‌نظر دارند؛ و گمان عمدي بودن حادثه نيز از سوي برخي صاحب‌نظران مطرح شد ... حاكمان بي‌دين و بي‌وجداني كه فاجعه‌ي بزرگ منا را پديد آورده و با نام خادمان حرمين، حريم حرم امن الهي را شكسته و ميهمانان خداي رحمان را در روز عيد در منا و پيش از آن در مسجدالحرام قرباني كرده‌اند، اكنون از سياسي نشدن حج دم مي‌زنند و ديگران را به گناهان بزرگي كه خود مرتكب شده يا تسبيب كرده‌اند، متهم مي‌كنند».

مقام معظم رهبري پس از فاجعه منا در تاريخ هفتم مهر سال گذشته در ديدار مسئولان و دست‌اندركاران برگزاري حج، فاجعه بسيار تلخ و حيرت‌انگيز منا را از جمله امتحانات الهي خواندند و با انتقاد از سكوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌هاي غربي و سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر در قبال اين مصيبت بزرگ تأكيد كردند: اين حادثه به‌هيچ‌وجه نبايد فراموش شود و دستگاه ديپلماسي و سازمان حج موظف هستند كه اين موضوع را به‌صورت قاطع دنبال كنند؛ اين مسئله نبايد به سكوت و فراموشي بگذرد و بايد تا سال‌ها در مجامع جهاني مطرح شود و نقطه آماج اين حركت نيز بايد دولت‌هاي غربي و سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر باشند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها