کد خبر: ۳۹۳۱۲۷
زمان انتشار: ۱۶:۵۲     ۲۲ شهريور ۱۳۹۵
مدیر مجموعه فرهنگی- ورزشی آرارات با اشاره به برگزاری المپیک ارامنه در ایران طی ۱۰ روز آینده گفت: ورزشکاران و خبرنگاران از ۲۰ کشور دنیا در تهران حضور خواهند یافت.

به گزارش پایگاه 598 ، «گئورک وارطان» مدیر مجموعه ورزشی فرهنگی آرارات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برگزاری المپیک ارامنه از کشورهای مختلف دنیا که قرار است از روز سه شنبه در ایران برگزار شود گفت: مسابقات ارامنه ایران چهل و هشتمین دوره‌ خود را در هفته جاری پشت سر خواهد گذاشت که طی این مدت تیم‌های ورزشی از اقصی نقاط کشور آمده و در این مسابقات که نیمه دوم شهریور برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند و نتیجه تلاش‌های یکساله خود را می‌گیرند.

وی اضافه کرد: امسال از گرجستان، ارمنستان و لبنان ورزشکارانی را پذیرا هستیم و نیز از اصحاب رسانه و خبرگزاری‌های کشورهای دنیا که ارمنی هستند، دعوت کرده‌ایم که مجموعاً از 20 کشور دنیا حضور خواهند داشت. آنها ضمن پوشش اخبار مسابقات، با واقعیت‌های آنچه در ایران بر اقلیت‌های مذهبی می‌گذرد روبرو می‌شوند و در دیدار با مقامات کشورمان و جامعه ارمنی به حقایق بدون واسطه فضا سازی‌های صورت گرفت پی می‌برند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: شعاری که برای این بازی‌ها در نظر گرفته‌ایم «عرش نیلگون، ارض آرام، میهن مقتدر» است. این مسابقات در رشته‌های بسکتبال، شنا، پینگ پنگ، صخره نوردی، فوتبال، والیبال، شطرنج و دومیدانی دنبال خواهند شد.این مسابقات چهارشنبه هفته آینده پایان می‌یابد.

وارطان افزود: برای این بازی‌ها 4 مشعل روشن شده که 3 مشعل هر یک از قدیمیترین کلیساهای کشور یکی از شورای خلیفه گری در تهران، یکی از آذربایجان و یکی از اصفهان روشن شده و چهارمین مشعل از دماوند آورده می‌شود و مشعل المپیک ارامنه را روشن خواهند کرد.

وی افزود: امسال یادمان بازی‌ها هشتاد و پنجاهمین سالگرد تأسیس روزنامه «آلیک» است که قدیمی‌ترین روزنامه کشور بعد از روزنامه اطلاعات می‌باشد و مهمانان عالی‌رتبه‌ای از سطوح مختلف مدیریتی کشور، رئیس کمیته ملی المپیک ارمنستان، رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان، آقای یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها، هاشمی استاندار تهران و مقامات بلندپایه دیگر حضور خواهند داشت.

مدیر مجموعه آرارات با بیان اینکه باشگاه فرهنگی- ورزشی آرارات 72 ساله است و این بازی‌ها در چهل و هشتمین دوره خود را خواهد گذراند، یادآور شد: ورزشگاه آرارات قدمتی 48 ساله دارد و ما در عرصه ورزش کشور بویژه ژیمناستیک، بوکس و بسکتبال قهرمانانی داشتیم که در کشور هم نام آور بوده‌اند.

وی مراسم افتتاحیه بازی‌ها را روز سه شنبه بعد از ظهر خواند و گفت: امسال کمیته ملی المپیک کمکهای زیادی در برگزاری این دوره داشته است. حدود 500 نفر را در اردو خواهیم داشت که بخشی از آنها در خود باشگاه، بخشی در سیپان نارمک و بخشی در مجموعه ملی المپیک به سر خواهند برد.

مدیر باشگاه آرارات با ذکر این نکته که باشگاه آرارات تنها یک مجموعه ورزشی نبوده و گروه‌های تئاتر، ادبی و کُر برنامه دارند و بخش جوان باشگاه که با قشر جوان جامعه در ارتباط است و بخش بزرگسالان و پیشکسوتان که در اجرای برنامه‌ها به ما کمک می‌کنند از جمله بخش‌های این مجموعه  می‌باشند، اظهار داشت: با بازگشایی مدارس بازی‌های بین مدارس را داریم که حدود 3 ماه طول می‌کشد. آرارات تنها تیم ارمنی است که تیم‌های آن در لیگ‌های حرفه‌ای حضور دارند.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: فعالیت تیم فوتبال آرارات چند سال قبل بدلیل مشکلات مالی متوقف شد اما با کمک دولت توانست سازماندهی مجددی داشته باشد. ما از صفر آغاز کردیم و الان رسیده‌ایم به لیگ برتر استان و جزو 6 تیم اول استان هستیم.

وارطان در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که امروز هجمه ناعادلانه‌ای در موضوع حقوق بشر علیه کشورمان جریان دارد و حرف‌هایی می‌زنند که گزافه گویی است و واقعیت ندارد، خاطرنشان کرد: این دوره علاوه به ورزشی بودن، جنبه فرهنگی و اطلاع رسانی نیز دارد که در کل دنیا دنبال می‌شود. جامعه ارامنه ایران تنها جامعه‌ای است که مهاجر نبوده و برخلاف جوامع دیگر ارامنه در نقاط مختلف دنیا جزو کشور ایران به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری المپیک ارامنه چه تاثیراتی در کاستن از اتهامات حقوق بشری علیه ایران خواهد داشت گفت: برای اینکه در فضای پسابرجام یک وضعیت فعال داشته باشیم از اقصی نقاط دنیا خبرگزاری‌هایی را دعوت کرده‌ایم تا در ایران حضور یابند و با واقعیات آشنا شوند. لابی ارامنه از بزرگترین لابی‌های دنیاست و تلاش ما برای کمک از این لابی در سطح دنیاست. زبان ورزش یک زبان پذیرفته شده در دنیاست و ما نقطه آغاز کارمان را این بخش قرار دادیم و در کنار آن برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم.

مدیر مجموعه آرارات ادامه داد: سفر شرکت کنندگان به شهرهای مختلف و دیدار با افراد مختلف کمک می‌کند تا نگاه درستی نسبت به اوضاع ایران داشته باشند و این کمک می‌کند تا هجمه ناعادلانه‌ای که توسط برخی گروه‌ها و کشورهای خاص و مغرض دنبال می‌شود، خنثی شود.

وارطان در پاسخ به این سوال که وضعیت و امکانات ارامنه در ایران چگونه است گفت: ما برای ارمنی ماندن، تربیت فرزندان خود و آموزش آنها مشکلی در ایران نداریم. از نظر سخت افزاری محدودیت‌هایی داریم که ارتباطی به ارمنی و غیر ارمنی ندارد و برای کل مردم ایران این مسائل وجود دارد. باشگاه آرارات نگینی برانگشتر زندگی خوب اقلیت‌ها در ایران است.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که وضعیت ارامنه در ایران به نسبت کشورهای دیگر خاورمیانه را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: در‌ آشفته بازار خاورمیانه و شعله‌های جنگی که اروپا و آمریکا را در برگرفته، ایران یکی از امن‌ترین کشورهاست. شهروندان ما می‌توانند به زندگی روزمره خود بپردازند، بدون ترس از عملیات‌های انتحاری. وضعیت اقتصادی در دنیا به هم ریخته است و ما هم روزهای آغازین شکستن تحریم‌های چندین ساله را تجربه می‌کنیم.

وی ادامه داد: جامعه ارامنه ایران امورات خود را می‌گذراند و همانند دیگر ایرانیان وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را تجربه می‌کند. ایران تنها کشوری است که ارامنه در قوه قانون گذاری آن به عنوان اقلیت حضور دارند. وضعیت ما طوری نیست که نسبت به جاهای دیگر مشکلی داشته باشیم و با توجه به وضع کلی کشور وضع خوبی دارند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ارامنه آواره در سوریه و عراق به ایران آمده‌اند نیز گفت: چندین خانواده ارمنی سوری وعراقی را داشتیم که به همت شورای خلیفه گری در ایران حضور یافتند و بعد از مدتی به اروپا رفتند. خانواده آواره ارمنی ترجیح می‌دهند که در دورترین نقطه از محل زندگی سابق خود که در آنجا جنگ شده و مجبور به فرار شده‌اند زندگی خود را ادامه دهند به همین دلیل غالب آنها به اروپا می‌روند و در آنجا زندگی خود را ادامه می‌دهند.

وارطان در پایان با اشاره به مشکلاتی که مجموعه آرارات با آن دست به گریبان است اظهار داشت: ما در نگهداری باشگاه مشکلاتی داریم. در 4 ماه تابستان پذیرای 150 هزار نفر هستیم و مردم برای تفریح به این منطقه می‌آیند که اینها همه شهروندان تهران هستند که اگر به اینجا نمی‌آمدند باید به جای دیگری می‌رفتند ولی این امکانات در اینجا برای آنها مهیا است. ما چنین تسهیلاتی را برای شهروندان تهرانی فراهم کرده‌ایم و باید کمک شود تا بتوانیم این امکانات را توسعه دهیم زیرا توسعه خصیصه یک مجموعه پویا است. آرارات شاید جزو بهترین امکانات باشگاهی در دنیا را داشته باشد، اما اداره آن با حق عضویت افراد بسیار سخت می‌گذرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها