کد خبر: ۳۹۳۶۱۸
زمان انتشار: ۱۵:۱۵     ۲۵ شهريور ۱۳۹۵
رييس حوزه علميه رسالت، رييس حوزه علميه خاتم‌النبيين و رييس حوزه علميه زينبيه كابل، ضمن انتقاد از عملكرد دولت سعودي در فاجعه منا، توجه علماي اسلام به اداره حرمين شريفين را خواستار شدند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، رضا ملكي رايزن فرهنگي كشورمان در افغانستان با آيت‌الله محسني، رييس شوراي علماي شيعه افغانستان و مؤسس و رييس حوزه علميه خاتم‌النبيين، ديدار و گفت‌وگو كرد.

آيت‌الله محسني در اين ديدار ضمن عرض تبريك عيد سعيد قربان به ملت مسلمان و دولت جمهوري اسلامي ايران، بيان كرد: پيروزي انقلاب اسلامي و ماهيت ضد استكبار و مستقل بودن ايران، به معناي واقعي موقعيت سعودي‌ها به شدت كاهش يافته و مردم اهل سنت هم هوشيار شده و از اينها دور شده‌اند. مردم مي‌بينند عليرغم فشارهاي خارجي، ايران اسلام واقعي را آورده است.

وي افزود: سعودي‌ها دو مشكل دارند؛ اول اينكه آمريكايي و اسرائيلي هستند و دوم اينكه در بين كشورهاي اسلامي موقعيت آنها پايين‌تر آمده است؛ بنابراين ناچاراً با تكفيري خواندن ديگران، به دنبال كسب موقعيت در بين كشورهاي اسلامي هستند؛ در حاليكه مردم مسلمان هوشيارند و جنايات آل سعود بر همگان آشكار است.

* مفتي وهابي خودش مسلمان نيست

آيت‌الله ساجدي، از علماي برجسته افغانستان و رييس حوزه علميه زينبيه كابل نيز در ديداري جداگانه ضمن تبريك عيد سعيد قربان به دولت و ملت مسلمان ايران و رهبر انقلاب اسلامي، گفت: آن مفتي وهابي، فتوا مي‌دهد كه فلان طايفه از فلان قوم، مسلمان نيستند. بايد به او تفهيم كرد كه به نص فتواي خودت، خود تو مسلمان نيستي كه آمدي ميليون‌ها انسان را زير سؤال بردي!

وي ادامه داد: حج يك واجب اسلامي است؛ چطور حكام سعودي، برخي ممالك اسلامي و مسلمانان زيادي را از خانه خدا محروم مي‌سازند؟ اينها در پيشگاه خدا چه جوابي خواهند گفت؟

بر اساس اين گزارش، حوزه علميه زينبيه، تعداد 140 طلبه درس خارج دارد كه 40 تن از اين طلبه‌ها به صورت شبانه‌روزي در اين حوزه حضور دارند. اين حوزه يكي از مراكز مهم شيعه در منطقه غرب كابل است و كتابخانه بزرگ آن حاوي بيش از 10 هزار عنوان كتاب است.

* ضرورت توجه علماي اسلام به اداره حرمين شريفين

آيت‌الله صالحي، رييس حوزه علميه رسالت كابل در ديداري كه با رايزن فرهنگي كشورمان با وي داشت، توضيحاتي راجع به فعاليت‌هاي حوزه رسالت داد و گفت: اين حوزه داري 450 نفر طلبه درس خارج است كه 250 تن از آنها به صورت شبانه‌روزي در اين حوزه حضور دارند. همچنين كتابخانه حوزه بيشتر 20 هزار جلد كتاب دارد.

وي در ادامه با اشاره به فاجعه سال گذشته منا كه منجر به شهادت هزاران نفر از مسلمانان شد، آن را در نتيجه بي‌كفايتي حكام آل سعود دانست و ضرورت آگاهي مسلمان از اين جنايت و توجه علماي اسلام به اداره حرمين شريفين را خواستار شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها