کد خبر: ۳۹۳۹۸۹
زمان انتشار: ۱۵:۵۹     ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
كارشناس مسائل راهبردي عراق تلاش واشنگتن براي جلب نظر ايران به منظور مذاكره درباره بحران يمن را نشأت گرفته از اقتدار روز افزون ايران در منطقه و پايان عمر آل سعود براي آمريكايي‌ها دانست.

به گزارش پایگاه 598، «احمد الشريفي»، كارشناس امور راهبردي عراق در گفت‌وگو با فارس در بغداد اظهار داشت: در حالي كه جمهوري اسلامي ايران تحت تاثير مسائل مختلف منطقه قدرتمندتر از قبل شده ائتلاف‌هاي آمريكايي با شكاف آشكاري روبرو هستند.

وي افزود: تهران در همه سطوح سياسي، امنيتي و حتي در زمينه انرژي به تاثيرگذارترين قدرت در منطقه مبدل شده و واشنگتن با درك اين موضوع به دنبال ساماندهي ائتلاف هاي خود برآمده بخصوص كه با جبهه مقتدر و پايدار مقاومت روبرو شده است.

الشريفي تاكيد كرد: آمريكا شروع به تجديد نظر در محاسبات خود كرده و از همين رو ديگر به تركيه و عربستان براي پيشبرد نقشه‌هايش اتكا ندارد چون نقش اين 2 كشور را در برهه اخير ضعيف احساس مي‌كند.

كارشناس عراقي گفت: آمريكا فقط در راستاي منافع خود گام برمي‌دارد و اين چيزي است كه در روابطش با عربستان هم شاهديم.

الشريفي افزود: آمريكا پايان دوره آل سعود را درك كرده از همين رو عربستان را از نقشه‌هاي آتي خود براي منطقه استثنا كرده است.

به گزارش فارس، كنگره آمريكا روز جمعه با تصويب قانوني به خانواده‌هاي قربانيان 11 سپتامبر اجازه داد از دولت هاي خارجي به دليل دست داشتن يا حمايت از اقدامات تروريستي عليه آمريكا شكايت كنند.
عربستان سعودي به شدت با اين قانون كه چهار ماه پيش در سناي آمريكا تصويب شد، مخالف است.
15 نفر از 19 تروريستي كه در ربايش هواپيماها و حملات 11 سپتامبر 2001 دست داشتند، تبعه عربستان سعودي بودند.

از سوي ديگر نيروهاي انصارالله و متحدانش هم در مناطق جنوبي عربستان و هم در بعضي محورهاي كليدي در داخل يمن در حال پيشروي هستند و مشخص است سعودي‌ها هيچ راه خروجي براي فرار از اين جنگ پيدا نمي‌كنند.

در چنين شرايطي گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد واشنگتن تلاش مي‌كند از طريق جلب نظر ايران براي مذاكره درباره يمن و همچنين دادن پيشنهاداتي به انصارالله، آل سعود را از اين باتلاق نجات دهد.
منابع خبري گزارش دادند كه امريكايي‌ها از طريق عمان پيامي به سفارت جمهوري اسلامي ايران در مسقط داده‌اند كه بر اساس آن خواستار مذاكره با تهران درباره يمن شده‌اند.

خبرگزاري فارس در گزارشي به نقل از يك منبع مطلع گزارش داد واشنگتن اين پيام را قبل از سفر اخير جان كري به جده عربستان و ارائه طرحش براي حل بحران يمن و مشخصاً در تاريخ 12 آگوست (22 مرداد) تسليم دولت عمان كرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
United States
۲۱:۴۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
۰
۰
مرگ بر الاغستان سعودي
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها