کد خبر: ۳۹۵۶۷۷
زمان انتشار: ۱۷:۳۹     ۱۰ مهر ۱۳۹۵
طی چند روز اخیر انتشار عکس بنری که نوشته شده "ورود با شلوار کردی ممنوع" که گویا مربوط به ورودی یکی از ترمینالهای استان لرستان بوده است، در فضای مجازی و گروه های تلگرامی انزجار و نگرانی همه کرد زبانان ایران اسلامی را بر افروخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بولتن نیوز، طی چند روز اخیر انتشار عکس بنری که نوشته شده "ورود با شلوار کردی ممنوع"  که گویا مربوط به ورودی یکی از ترمینالهای  استان لرستان بوده است، در فضای مجازی و گروه های تلگرامی انزجار و نگرانی همه کرد زبانان ایران اسلامی را بر افروخت.

بی تدبیری در نصب بنری که  دل میلیونها کرد ایرانی را شکست

به گزارش بولتن نیوز، جدایی از هدف نصب این بنر که شاید منظورشان اعمال ممنوعیت تردد با لباس های راحتی و زیرشلواری از سوی رانندگان و شاگردان زحکمتکش سیستم حمل و نقل کشور باشد و به نوعی رسمیت بخشیدن به محیط ترمینال باشد، اما آوردن عنوان شلوار کردی بسیار زشت و خارج از عرف بوده و هست که امروزه در فضای مجازی بازتاب خوبی نداشته و به نوعی تهمت به اصیل ترین قوم ایرانی بوده است.

از آنجایی که میلیون ها هموطن ایرانی تحت عنوان قوم کرد به عنوان اصیل ترین قوم ایرانی در این سرزمین بویژه مناطق زاگرس نشین، شمال خراسان و شمال کشور ساکن هستند، متولیان این امر می بایست از آوردن عنوان شلوار کردی خودداری می کردند.

بی تدبیری در نصب بنری که  دل میلیونها کرد ایرانی را شکستایران اسلامی رنگین کمانی از اقوام و فرهنگ های مختلف بوده و هر گوشه از این پهنه بزرگ دارای فرهنگ و اصالتی خاص بوده و در طول تاریخ از گزند آسیب ها و حوادث مختلف تاریخی و سیاسی در امان نبوده است،در این میان در غرب کشور کُردها به عنوانی یکی از اقوام قدیمی و تاریخی ایران اسلامی با توجه اقلیم جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه، بیشتر از سایر اقوام کشور از دخل و تصرف مهاجمان یکی پس از دیگری تاریخ در امان بودند و تاکنون توانستند این هویت و اصالت فرهنگی خود را حفظ کنند.

در کردستان تاکنون هم زنان و مردان این دیار با پوشیدن لباس های محلی کردی و تکلم به زبان مادری توانسته اند بخش هایی از فرهنگ و آداب و سنن خود را حفظ کنند و با افتخار و با احترام بر حفظ این هویت و اصالت خود تاکید کنند.

بدون شک در دنیای امروز که جهان به دهکده ای کوچک تبدیل شده و فرهنگ و تمدن های مختلف جهان متاثر از فرهنگ غربی هستند حفظ اصالت و هویت قوم ها در کشورهای مختلف جهان آسان نبوده و حفاظت از این گنجینه تاریخی نیازمند عزم و اراده اقشار مختلف مردم است.

لباس کردی به عنوان یکی نمادهای هویتی مردم مناطق مختلف کردنشین از زیباترین نوع پوشاک ایرانی به شمار می آید.

بی تدبیری در نصب بنری که  دل میلیونها کرد ایرانی را شکستبه گفته  صاحبنظران، لباس یکی از بارزترین عامل فرهنگی بصری در هر جامعه ای به شمار می رود و از روی پوشش افراد می توان فرهنگ و خواستگاه آنها را مشخص کرد.

با توجه تهاجم فرهنگ غرب لازم است فرهنگ حفاظت از فرهنگ و آداب و سنن در بین اقوام مختلف جامعه نهادینه شود تا این آیین ها به مرور زمان به فراموشی سپرده نشود.

جامعه کردی ایران اسلامی امروزه  در مقابل همه هجمه های فرهنگی  و دسیسه های دشمنان ،توانسته اند این گنجینه ی گران بها ء را حفظ کنند ،پس برای ارتقای جایگاه ایرانیان ،نباید هیچگاه بدون تدبیر و آینده نگری در دنیای ارتباطات امروز  جمله ی ناپخته گفته شود و یا عکسی از پوشش های اقوام ایرانیان که شبهه برانگیز است درج شود.

در قانون اساسی  و سیاست های کلان ایران اسلامی بسیار به  حفظ حرمت هویت و جایگاه اقوام اشاره شده ورهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این امر تاکید داشته  که در صفر تاریخی خود در سال 88 به کردستان ،زبان کردی را یک سرمایه ملی معرفی کرد،بنا بر این جای همچنین خطا هایی هر چند غیر عمد نبوده و نیست.

با این اوصاف مردم کرد زبان ایران اسلامی در فضای مجازی همچنان چشم انتظار معذرت خواهی بانی این بی خردی هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷
در انتظار بررسی: ۷
* نظر:
ارسال نظرات
ثاقب
United Kingdom
۰۸:۱۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
۸
۲
به نظرم یکی از بهترین پوشش ها برای یک مَرد همین شلوار کردیه.
که یک پوشش اسلامی کامل محسوب میشه.
پاسخ
انتظاری
United Kingdom
۰۸:۱۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
۱۱
۲
مگه شلوار کردی چشه؟
اگه عُرضه دارید برید جلوی شلوارهای لوله تفنگی و زانو پاره و خشتک افتاده رو بگیرید.

والااااا
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
۵
۹
بايد اين گونه مي نوشتند :

ورود تروريست از مرز دولت مزدور غرب در كردستان عراق ممنوع است !!!
پاسخ
کمال
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
۱۳
۳
هر کسی این مطلب رو نوشته باید بهش بگم داداش دمت گرم ولی ما تروریست نیستیم درحال حاضر دوش به دوش سردار بزرگوار سلیمانی در سوریه همین کردها هستند که جلو داعش و امثال مثل شما خودفروخته که متاسفانه ازادانه در خاک ایران زمین زندگی میکنید می جنگیم ننگ و نفرت بر تو ای عامل بیگانه ودر صدر انها اسراییل بیشرف
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵
۱۳
۲
کرد افتخار ایران و ایرانی است درود بر شرف کردهای غیرتمند
پاسخ
داود
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵
كرد/ ترك /بلوچ/ عرب/در ايران برادرند و هيچ ابن الوقتي نمي تواند اينها را از هم جدا كند .
هيژا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵
۹
۱
هر بژي كرد اگه كردها نبودند الان داعش در تمام دنيا بود ان ها مردانه جنگيدند من خودم كوردم اهل سردشت ما هم تروريست نيستيم
پاسخ
صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
۷
۱
با عرض سلام
واقعا متاسفم این بنر میبینم
چون کردها یکی از با اصالت ترین قوم های ایران هستن
واقعا اگ این کردها غیوربا غیرت نبودن الان با تر باید مواجه میشدیم تروریست باید مواجه میشدیم این جای سپاس ازشون این باید جوابش باشه
پاسخ
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
۹
۱
ديگه شورشو دراوردن با اين حرفهاي مفت
ما كردا افتخار ميكنيم به زبان و لباس و نژادمون كسي ام حق نداره ازين غلطاي اضافي بكنه
پاسخ
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
۹
۱
لباس کردی چه زنانه چه مردانه کاملترین وزیباترین واصسل ترین لباسه.هرکس اینو نوشته بی کمالاتی وبی فرهنگ وشعور بودنش رو نشون داده
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
۴
۴
یه خبرو وقتی بدکار کنن اونم ازطرف رسانه هایی که ادعای انقلابی بودن دارن همین میشه
بابا جان الان تو این شهر قریب به اتفاق خلاف کارا با شلوار به اصطلاح خودشون جافی که تقریبا همون کردیه تردد میکنن، کلاً برندشون شده،این نوشته ام واسه اوناس شما چرا الکی حساسیت ایجاد میکنین؟
خلاف انصاف و معرفته اگرنظرمنو منتشرنکنی 598
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
من لرستانیم. با تفسیر شما موافقم. ضمن اینکه اصطلاح شلوار کردی در لرستان یک مفهوم عامه و ربطی به مفهوم کرد بودن ندارهو بی هیچ تردیدی اونی که بنر زده نخواسته به پوشش کردی توهین کرده بلکه به تردد آدمهای خلافکار یا احیانا آدمهای لاقید نظر داشته
ناشناس
-
۰۸:۱۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵
۴
۰
کسانی که لباسهای اقوام اصیل ایرانی از جمله لباسهای ترک، لر، بلوچ، کرد،عرب و ... رو مسخره می کنند همین آدمهایی هستند که یک کروات ( از نظر بنده افسار) به گردن انداختن و ژست آدم رو به خودش می گیره اینها از نظر ما اقوام اصیل ایرانی بی فرهنگ، خود فروخته و... هستند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵
۴
۱
ان کسی که شلواره کردی را مسخره کندخیلی بی فرهنگ است وشعور ندارد
پاسخ
کوردستان
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۶
۴
۱
این اسکلا خودشونو چی فرض کردن که این بنرو چسپوندن کل تاریخشون به اون شالوار کوردی نمیرسه چه برسه در موردش حرف بزنن
اونا اگه مردن رو در رو یه کرد واقعی این چیزا رو بگن

من با افتخار کوردم
با افتخار لباس کوردی را میپوشم
و با افتخار مثل یک کورد حقیقی در راه وطنم میمیرم
پاسخ
پامچال
United States
۲۲:۲۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۶
۳
۱
به نظر من لباس هر قوم و ملت اون قدری ارزش داره که جزئی از شخصیت مستقل اون حساب بشه و هرگز نباید مورد تحقیر بگیره.
با این که یک ترکم ولی اجازه توهین به لباس مقدی هموطنانم رو محکوم میکنم.
پاسخ
کورد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
۳
۲
اگر مردید بیایید چنین بنرهایی را در شهرهای کردنشین مهاباد،سنندج،کرمانشاه،ارومیه و......بزنید ببینید هر دو تا چشتون رو درمیاریم و کف دستتون میزاریم یا نه.چون مدتی است چیزی نمی گیم و بی صدا شدیم خدایی دیگه شورش رو درآوردین و خیلی خیلی پررو شدین اگر چنین چیزی تکرار بشه به خدا قسم کل ایرانتون رو بر سرتون خراب می کنیم پس بچه خوبی باشید و از این غلطای اضافی نکنید و خودتون رو گرفتار دردسر نکنید.ترسو و بزدل نباشید رودر رو اینکارو بکنید جرئتشو دارید؟من خودم با لباس کردی تمام مناطق شما رو گشته ام اصلا هیچ کسی جرئت نکرده نگاهم بکنه چه برسه به این که غلط اضافه بکنه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها