کد خبر: ۳۹۶۱۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۱۳ مهر ۱۳۹۵
رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران با بيان اينكه دولت در مورد FATF ضعيف عمل كرده است، گفت: دولت از تصميم كارشناسي كه گرفته نمي‌تواند دفاع كند و در مواردي از آن عقب‌نشيني كرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، علي سنگينيان امروز در نوزدهمين جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به مسئله FATF و قانون تجارت، گفت: متاسفانه به جاي پرداختن تخصصي به اين موضوع، FATF در روزنامه‌ها، كوچه و خيابان و تريبون‌ها بحث مي‌شود.

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران با بيان اينكه بسياري از افرادي كه در رابطه با FATF بحث مي‌كنند محتواي موضوع را نمي‌دانند، افزود: در اين زمينه دولت هم خيلي ضعيف عمل كرده است. 

سنگينيان تصريح كرد: دستگاه تبليغاتي دولت در اين رابطه و موارد ديگر هم به خوبي عمل نمي‌كند و دولت از تصميم كارشناسي كه گرفته نمي‌تواند دفاع كند. 

وي با بيان اينكه به موضوع  FATF هجمه زيادي وارد شده است و در جاهايي دولت حتي در اين مورد عقب‌نشيني مي‌كند، بيان داشت: گروه اقدام مالي يا FATF يك نهاد مالي يا بين دولتي و يك نهاد پرقدرتي است كه به اندازه سازمان ملل قدرت دارد. 

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه اين نهاد يك سري استانداردهاي نظارتي وضع مي‌كنند، گفت: وظيفه اين گروه وضع استانداردهايي براي مقابله با پول‌شويي و تأمين مالي و جرايمي كه نظام سلامت مالي را تهديد مي‌كند. 

سنگينيان تصريح كرد: اين نهاد مالي كشورهاي عضو را موظف به انجام اقدامات و تشكيل كميته‌هايي در اين رابطه مي‌كند. 

وي با بيان اينكه براي مبارزه با فساد بايد با پولشويي هم مقابله شود، گفت: دولت يك كشور موظف به ارزيابي پولشويي است. 

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران تصريح كرد: همچنين بايد هماهنگي ملي در كشور وجود داشته باشد و همه قواي قضايي، نظارتي و اجرايي با هم هماهنگ باشند. 

سنگينيان بيان داشت: در ايران جرم‌انگاري پولشويي نداريم و اگر اين موضوع در كشور اتفاق بيفتد آن را با اختلاس مرتبط مي‌كنند. 

وي تصريح كرد: بررسي FATF نشان مي‌دهد كه اين نهاد مالي به ما 40 توصيه دارد و هيچ جايي نگفته كه كشور بايد چگونه آن را اجرا كند بلكه كشورها اين توصيه‌ها را براساس قوانين اساسي خود اين مسائل را اجرا مي‌كنند. 

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران راجع به پيامدهاي پيوستن به  FATF گفت: امروزه همه بانك‌ها و نهادهاي مالي سعي مي‌كنند كه اين موارد رعايت كنند بنابراين اگر ما به عنوان يك كشور اگر اين موارد را رعايت نكنيم آن وقت ما جزء كشورهاي غيرهمكار قرار مي‌گيريم و اين موضوع باعث مي‌شود كه بانك‌ها و نهادهاي مالي كه قوانين اين نهاد مالي را رعايت مي‌كنند با ما ديگر كار نكنند. 

سنگينيان گفت: بنابراين ما بايد هم براي مبارزه با فساد و هم براي همكاري‌هاي مالي بين‌المللي با ساير كشورها توصيه‌هاي FATF  را بايد رعايت كنيم. 

وي با بيان اينكه اگر چه موضوع پيوستن به FATF  همزمان با برجام شده است، افزود: حتي اگر برجام هم نبود با توجه به سخت‌گيري‌هاي بين‌المللي كه اتفاق مي‌افتد ما بخشي از همكاري‌هاي بانكي بين‌المللي را از دست مي‌داديم. 

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه در ايران اقدامات خوبي در زمينه پولشويي انجام شده است گفت: سال 86 قانون پولشويي را تصويب كرديم و سال 94 هم قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم را در شوراي نگهبان تصويب كرديم و الان در حال تصويب آئين‌نامه است. 

سنگينيان گفت: اما از سال 2008 و بعد از تحريم‌ها ايران به ليست كشورهاي غيرهمكار كه استانداردهاي FATF را رعايت نمي‌كند، اضافه شد. 

وي با بيان اينكه در سال 2012 هم ايران را جزء كشورهاي پرريسك قرار دادند، اظهار داشت: قراردادن ايران در اين ليست به اين معنا بود كه بايد در رابطه با ما اقدامات متقابل انجام دهند و ما را تحريم كنند. 

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران تصريح كرد: كشورهاي پرريسك ايران و كره شمالي است و كشورهاي غيرهمكار افغانستان، يمن و چند كشور كوچك در آفريقا و آمريكاي جنوبي است. 

سنگينيان گفت: بقيه كشورهاي دنيا قانون و استانداردهاي FATF را پذيرفته‌اند و اجرا مي‌كنند و يا حداقل تدابيري اتخاذ كرده‌اند كه FATF متقاعد شده كه آنها براساس استانداردهاي عمل مي‌كنند. 

وي بيان داشت: بنابراين به عنوان يك اقتصاد بزرگ نمي‌توان به اين رويه يعني نپيوستن به FATF ادامه داد. 

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران افزود: البته در مورد تعريف تروريست مصداقي به ما نداده‌اند و ما هم اين موضوع را به شوراي امنيت ملي سپرده‌‌ايم. 

سنگينيان گفت: انتقادات به پيوستن ايران به FATF ناشي از اطلاعات ناكافي از مفاد آن است، گفت: و بخشي هم مربوط به اين است كه ما راه فراري در قوانين و مقرراتمان بگذاريم كه پيشنهاد من اين است كه ما به عنوان اتاق بازرگاني تهران به دولت كمك كنيم تا بحث پيوستن به FATF مشخصا در چارچوب با قانون اساسي ايران تصويب و اجرايي شود تا بتوانيم هم براي مبارزه با فساد در داخل كشور و هم در گسترش ارتباطات تجاري از آن استفاده كنيم. 

وي افزود: با كار كارشناسي بر روي FATF بايد از پيامدهاي برجام استفاده كنيم وگرنه اين موضوع باعث مي‌شود كه ما بخشي از دستاوردهاي برجام را از دست بدهيم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها