کد خبر: ۳۹۶۳۲۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۱۴ مهر ۱۳۹۵
سردرد عوامل مختلفي از جمله عمل بد عضلات دارد.هر انساني هنگامي كه سردرد دارد ديگر توان كار يا راه رفتن ندارد و دوست دارد فقط دراز بكشد.سردرد آدم را از كار و زندگي دور ميكند و بدترين لحظه ها را بوجود مي آورد.
به گزارش پایگاه 598، سردرد عوامل مختلفي از جمله عمل بد عضلات دارد.هر انساني هنگامي كه سردرد دارد ديگر توان كار يا راه رفتن ندارد و دوست دارد فقط دراز بكشد.سردرد آدم را از كار و زندگي دور ميكند و بدترين لحظه ها را بوجود مي آورد.سردردهاي گوناگوني وجود دارد،اما در بين همه آن ها كدام براي انسان خطرناك تر است و بايد حواسمان باشد؟

درد يك علامت و هشدار است كه به فرد نشان مي دهد در روند طبيعي بدنش اختلالي ايجاد شده است . سردرد كه امروزه يكي از شايع ترين ناراحتي هاي افراد جامعه است هم از اين قاعده مستثنا نيست ، سردرد مانند درد هاي ديگر نشان دهنده مشكلي در بدن است .افرادي كه دچار سردرد مي شوند معمولا دچار اختلالي در ناحيه سر شده اند و از يك سرما خوردگي ساده گرفته تا تومورها و خونريزي هاي مغزي همگي مي توانند سر درد ايجاد كنند. بعضي سر دردها آنقدر شديد است كه زندگي مان را مختل مي كنند اما در عين حال بي خطر هستند و گاهي هم بعضي سردردها ممكن است خيلي آزاردهنده نباشند اما جان فرد را به خطر بياندازد .در رابطه با انواع سردردهاي خطرناك و نحوه پيشگيري و درمان با يك متخصص به گفت و گو نشسته ايم.

دكتر نويد ابوالاحرار فلوشيپ فوق ‌تخصصي درد در گفت و گو با جام جم آنلاين بيان كرد: سردرد از بد عمل كردن عضلات، عروق خوني و اعصاب ناشي مي‌شود؛ گشاد شدن شريان ها و يا انقباض بيش از حد عضلات مي‌تواند عصب هاي خاص و حساسي در مغز را تحريك كند و در نتيجه سردرد به وجود آورد.

وي در ادامه افزود : سردرد هاي ميگرني جز سردرد هاي شديد و گذرايي هستند كه امروزه نسبتا شايع شده است كه بيشتر در ناحيه گيج گاه و پيشاني و در يك طرف سر ايجاد مي شود و مواردي از قبيل نور زياد ، خستگي ، گرسنگي ، عادت ماهانه و هر اختلالي كه سيستم عصبي را درگير كند باعث بروز و تشديد اين سردرد ميشود .

تغذيه در انواع سردرد ها بخصوص سردردهاي ميگرني بسيار حائز اهميت و تاثير گذار است ، انواع ادويه ها بخصوص ادويه هاي تند و عطر دار ، گوشت هاي فرآوري شده و غذاهاي سرخ شده را افراد ميگرني بايد به حداقل برسانند . تيرامين، يك ماده اي است كه در برخي مواد غذايي ديده مي شود كه محرك شديد ميگرن است . بخصوص در پنيرهاي كهنه و شكلات به مقدار زياد وجود دارد و بيماران دچار ميگرن بايد از مصرف اين خوراكي‌ها بويژه پنيرهاي سفت مثل پنير تبريزي خودداري كنند.

اين متخصص در رابطه با انواع ديگر سردردها اظهار كرد : نوع ديگري از سردرد ها شايع و خطرناك ، سردرد هاي تنشي ناميده مي شود و معمولا بصورت نواري در دور سر احساس مي شوند و علتش انقباض ماهيچه هاي زير پوست سر است كه اين سردرد بر اثر تنش هاي روزانه ، اسپاسم و انقباض عضلات كاسه سر بوجود مي آيد .براي درمان اين نوع سردرد توصيه مي شود افراد از قرص هاي مسكن و يا سرد و گرم كردن پيشاني به كمك يك حوله، يا ماساژ آرام شقيقه و گيجگاه استفاده كنند .

امروزه با تغيير در سبك زندگي و وابستگي بشر به تكنولوژي و استفاده بيش از اندازه و مداوم موبايل ، تبلت و لپ تاپ نوعي سردرد به انواع سردرد ها اضافه شده است كه به تدريج رو به افزايش است و با نام سردرد با منشا گردن شناخته شده است.علت بوجود آمدن اين نوع سردرد ها قرار دادن سر و گردن در وضعيت نامناسب به مدت طولاني است .اين عمل در دراز مدت موجب آسيب ديدگي مهر هاي گردن و بروز سردرد هاي دردناك مي شود .

ابوالاحرار متذكر شد: سردرد هاي خوشه اي شديدترين درد را به همراه دارد، در عين حال كمتر از انواع ديگر شايع است. از هر 10 فرد مبتلا به اين بيماري، 9 نفرشان مرد است كه اغلب سيگاري ها در اين گروه قراردارند معمولا درد، هر روز در يك ساعت معين بروز مي كند و ممكن است روزها ، هفته ها يا حتي ماه ها طول بكشد. در هنگام شروع حمله، دردي شديد در يك طرف سر احساس مي شود . ضمن آن كه ممكن است آبريزش بيني و چشم از همان طرف سر آغاز شود .

وي در توصيه اي گفت: هنگامي كه به اين نوع سردرد مبتلا شديد ، سيگار نكشيد و از انجام فعاليت هاي استرس زا خودداري كنيد.

سردردها مي تواند منشا مختلفي داشته باشد از دندان درد ، عفونت سينوس ها ،بيمارهاي چشمي و فشارخون بالا گرفته تا تومورهاي مغزي . اين نوع سردرد ها كه منشا مشخصي دارند با برطرف كردن مشكل از سوي منشا، بهبود ميابد .نكته قابل ذكر اين است كه افراد بالاي 50سال حتما به سردرد هايي كه دچار مي شوند بي اعتنايي نكنند و حتما به پزشك مراجعه كنند چرا كه گاهي اين سردرد ها نشانه هايي از تومورهاي مغزي است .

اين فوق تخصص درد تاكيد كرد : سردرد هاي ديگري هم هستند كه با منشا درد صورت آغاز مي شوند ، بدين شكل كه درد در ناحيه اي از صورت ايجاد مي شود و كم كم در نواحي ديگر منتشر مي شود.اين نوع از سردرد ها بسيار دردناك است و بصورت تيزكشنده و برنده در فرد بوجود مي آيد و با جويدن ،آشاميدن ،صحبت كردن و… تشديد مي شود و همچنين بيماري هاي مانند ام اس در اين افراد بيشتر ديده مي شود و معمولا درمان اين نوع سردرد ها با داروهاي خوراكي است ولي اگر فرد در برابر دارو مقاوم باشد براي درمان پزشك مربوطه بايد هسته عصبي كه در مغز قرار دارد را با اشعه ايكس بسوزاند اين عمل باعث مي شود فرد تا مدت هاي طولاني دچار اين نوع سردرد نشود .

وي افزود : سردرد هاي ناگهاني و با شدت زياد هم عامل مهمي است كه بايد بررسي جدي شود زيرا ممكن باعث خون ريزي هاي داخل مغز شوند و در نتيجه موجب مرگ بيمار شود .سردرد هايي كه به تدريج تعداد دفعات آن در هفته زياد مي شود و يا به تدريج درد در ناحيه سر زياد مي گردد سر درد هاي جدي هستند كه نياز به بررسي دارند همچنين سردرد هايي كه با يك بيماري زمينه همراه باشد مانند سرطان ، عفونت و … هم بايد تحت نظر پزشك قرار بگيرند چرا كه ممكن است مغز درگير عفونت و يا تومور هاي مغزي شود

سردردهاي كه با تب ، سفت شدن گردن ، كم شدن هوشياري ، كاهش تعادل ، تهوع و استفراغ همراه باشند نيز جز موارد خطرناك محسوب مي شود.

اين پزشك در رابطه با سردرد هاي صبحگاهي بيان كرد : همه سردردهاي صبحگاهي خطرناك نيست، چرا كه برخي از آنها به علت صحيح نخوابيدن ،بالش نامناسب و نداشتن خواب كافي بوجود مي آيد ولي سردرد‌هايي كه فقط صبح‌ها وجود دارد و دائم هستند ، ممكن است به عللي مانند تومورمغزي يا وقفه تنفسي حين خواب (آپنه خواب) مربوط باشد كه باعث افزايش فشار داخل مغز مي‌شود. به همين علت هم اين نوع سردردها بايد بررسي پزشكي شوند.

اين متخصص در پايان خاطر نشان كرد : هورمون هايي مانند استروژن مي‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جايي كه خانم ها طي عادات ماهيانه متحمل نوسانات هورموني در بدن مي‌شوند و نيز به علت ضعيف بودن آمادگي جسماني خانم نسبت به مردان، احتمال بروز سردرد در خانم ها دو برابر آقايان است. همچنين خانم ها بيشتر از آقايان به انواع خاص سردرد مخصوصا ميگرن دچار مي‌شوند.

منبع : جام جم


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها