کد خبر: ۳۹۸۰۳۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۲۸ مهر ۱۳۹۵
وزير اعلام سوريه، حمايت جمهوري اسلامي ايران از اين كشور را يك اقدام كاملا مشروع و بنا به درخواست دولت و ملت سوريه عنوان كرد و گفت: جمهوري اسلامي يك كشور معتبر در حوزه منطقه‌اي و بين‌المللي است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، بيش از 5 سال از بحران حضور تروريست ها در سوريه مي گذرد و رسانه‌هاي خبري در رساندن اخبار ناامني اين كشور به سراسر جهان نقشي موثر داشته اند.

اخبار سوريه امروز در سطح اخبار جهان قرار دارد و هركدام از رسانه‌ها سعي مي‌كنند اين اخبار را بنا بر سياستي كه دارند، براي افكار عمومي مخابره كنند.

به منظور بررسي عملكرد اين رسانه‌ها و نيز اقدامات دولت سوريه براي استفاده از اين ظرفيت بزرگ، به گفتگو با «محمد رامز ترجمان» وزير اعلام (رسانه‌هاي گروهي) نشستيم كه ماحصل آن را در زير مي خوانيد.

*فارس: سوريه در حال حاضر كشوري بحراني است و نوع فعاليت‌هاي مردم اين كشور براي مخاطبان جهاني سوال برانگيز است،عملكرد رسانه‌هاي اين كشور در چند سال اخير چگونه است؟

رامز ترجمان: در سوريه يك سامانه رسانه ملي وجود دارد كه هم در بخش عمومي و هم خصوصي فعال است.

ما 9 شبكه راديويي و 9 شبكه تلويزيوني داريم كه اينها رسما در اختيار وزارت اعلام است.

2 روزنامه اصلي هم به نام «تشرين» و «الثوره» وجود دارد و روزنامه‌هاي محلي زيادي هم در شهرهاي ديگر در حال حاضر فعال هستند. مانند روزنامه هاي «العروبه» و «الفداء» در لاذقيه و حمص . در آينده نزديك هم در شهر حلب يك روزنامه جديد به نام «جماهير» راه اندازي خواهد شد.

2 شبكه ماهواره اي هم به نام «سما» و «دنيا» داريم كه به صورت خصوصي فعاليت مي كنند.

البته نشريات و مجلات زياد ديگري نيز وجود دارد كه در حال حاضر آمار دقيق آنها در ذهنم نيست.

* فارس: مردم اخبار مورد نياز خود را بيشتر از چه رسانه‌هايي دريافت مي‌كنند؟

رامز ترجمان: بيشتر اقبال مردم به سمت تلويزيون است، بعد از آن روزنامه ها و بعد هم فضاي مجازي كه فضاي مجازي امروز رقيب جدي رسانه‌هاي ديگر شده است.

*فارس: شبكه‌هاي اجتماعي چقدر در سوريه فعال‌اند و چه نظارتي از سوي دولت بر آنها صورت مي‌گيرد؟

رامز ترجمان: شبكه هاي اجتماعي فعاليت گسترده‌اي دارند و ما در وزارت اعلام هم بسيار به اين موضوع اهميت مي‌دهيم و دوست دارم كه اينها فعاليت بيشتري داشته باشند.

امروز هر رسانه اي در سوريه يك شبكه اجتماعي مختص به خود دارد و ما هم در كار آنها دخالتي ندايم و فقط اطلاعات در اختيارشان قرار مي‌دهيم.

طرح مهمي كه ما در آينده دنبال خواهيم كرد، اهميت دادن به همين شبكه‌هاي اجتماعي و تقويت آنهاست.

*فارس: بيش از 5 سال از آغاز بحران سوريه مي گذرد، آماري داريد كه چه تعداد خبرنگار خارجي براي پوشش اخبار جنگ به سوريه آمده‌اند؟

رامز ترجمان: تعداد رسانه هاي خارجي كه تمايل به حضور در سوريه براي پوشش اخبار دارند بسيار زياد است؛ خصوصا در يك سال اخير ميزان حضور خبرنگاران خارجي بسيار بيشتر هم شده است.

فارس: چرا؟

رامز ترجمان: به نظر من يكي از مهمترين دلايل، تغيير نگاه رسانه‌هاي خارجي به موضوع سوريه است و نيز تغييري كه در نوع برخورد آنها صورت گرفته است.

*غربي‌ها فهميده‌اند نمي‌توانند سوريه را سرنگون كنند

آنها امروز صراحتاً اعلام مي كنند كه آنچه سوريه با آن درگير است، تروريسم است و غربي ها به اين نتيجه رسيده اند كه نمي‌توانند دولت سوريه را سرنگون كنند.

رسانه‌هاي غربي خصوصا در گذشته تلاش زيادي كردند تا حقايق را وارونه نشان دهند و الان اين تغيير نگاه آنها برايشان سخت است.

*بحران سوريه در ابتدا جنگي رسانه‌اي بود

من معتقدم بحران سوريه در ابتدا يك جنگ رسانه‌اي بود و همه تلاش داشتند از طريق فضاسازي، مسايل را طور ديگري نشان دهند؛ هم رسانه‌هاي غربي و هم عربي.

البته از اين اقدام آنها هم به صورت كامل پشتيباني مي‌شد و آمريكا رهبري همه آنها را به عهده داشت اما با ايستادگي ملت سوريه در كنار ارتش و نيز كمك دوستان سوريه، اين تلاش، نتيجه عكس داد و سوريه توانست از اين مرحله سخت عبور كند.

رسانه‌هاي غربي فهميدند كه ديگر نمي‌توانند حقايق را وارونه نشان دهند. خصوصا اينكه امروز تروريسم به شهرهاي خودشان رسيده و مردم اروپا مي خواهند بفهمند كه واقعاً در سوريه چه مي گذرد.

فارس: نقش كشورهاي منطقه مانند عربستان و تركيه در اين ميان چيست؟ خصوصا اينكه برخي رسانه‌هاي وابسته به اين كشورها نزديكي بسياري با گروهك‌هاي تروريستي دارند.

رامز ترجمان: اين موضوع قابل كتمان نيست كه تروريست‌ها در سوريه از پشتيباني و حمايت بزرگي بهره مي‌برد. در واقع اگرچه تروريسم را آمريكا به وجود آورد ولي كشورهايي نظير تركيه، عربستان و قطر با پول و امكانات و ادوات از آن پشتيباني مي‌كنند و اين را هم صراحتا هم اعلام كرده‌اند.

*تروريسم دامن عربستان، تركيه و قطر را خواهد گرفت

در واقع آنها از تكفيري‌ها و وهابي‌ها و گروه‌هاي تروريستي كه در حال حاضر در بحران سوريه نقش دارند، حمايت مي‌كنند. ولي اين تروريسم به سمت خود آنها برخواهد گشت.

ما ضرب‌المثلي داريم كه مي‌گويد «كسي كه در خانه‌اش هيولا پرورش مي‌دهد، اول خود او را مي‌درد.»

*رسانه‌هاي كشور دوست در بازتاب حقيقي اخبار سوريه نقش بسزايي دارند

اين كشورها سعي داشتند تا كاري كنند افراد از دولت و ملت سوريه جدا شوند و در برخي موارد هم موفق شدند. آنها مي‌خواستند بين دولت و ملت جدايي بيندازند؛ اما ملت سوريه با ايستادگي در كنار دولت، از اين مرحله عبور كرد و رسانه‌هاي كشورهاي دوست هم در بازتاب حقيقي اخبار سوريه نقش به سزايي دارند.

* مردم ديگر اخبار الجزيره را باور ندارند

شما نگاه كنيد يك زماني اخبار شبكه الجزيره در سطح بالاي رسانه هاي خارجي بود اما امروز به جايي رسيده كه خود قطري ها به دنبال شبكه‌اي براي جايگزيني آن هستند چون ديگر اخبار الجزيره مثل گذشته براي افكار عمومي قابل قبول نيسيت.

* هدف رسانه‌هاي معاند تحت‌الشعاع قرار دادن موضوع فلسطين است

همه مي دانند كه شبكه‌هايي مانند العربيه و الجزيره چه نقش منفي‌اي در موضوع سوريه بازي كردند و هدف آنها هم در سطح كلان، تحت‌الشعاع قرار دادن موضوع فلسطين است.

در واقع آنها مي‌خواهد مبارزه اسلام با صهيونيسم را به مبارزه اسلام با اسلام تبديل كنند.

*براي نفع اسرائيل مي‌خواهند سوريه را تقسيم كنند

اينها مي خواهند سوريه تقسيم شود تا به نفع اسراييل باشد.

امروز ديگر براي همه ثابت شده كه شيخك‌هاي خليج فارس ابزار دست امريكا و غرب هستند و اين نتيجه عملكرد رسانه‌هاي خودي است.

*در حوزه رسانه از مرحله دفاعي به مرحله هجومي رسيديم

ما امروز مي توانيم بگوييم در حوزه رسانه از مرحله دفاعي به مرحله هجومي وارد شديم.

فارس: نگاه مردم و افكار عمومي چقدر نسبت به اخبار سوريه عوض شده است؟

رامز ترجمان: اخبار سوريه، به موضوع روز و سطح اول دنيا تبديل شده و ما در حوزه رسانه توانسته‌ايم گامي به جلو برداريم.

مهمتر از اينها اينكه امروز مردم سوريه هم فهميده‌اند كه تنها كسي كه از بحران در سوريه سود مي‌برد، اسراييل است. اين دليلي براي ايستادگي بيشتر مردم شده است.

حالا همان رسانه‌هاي خارجي و غربي موضوع را عوض كردند و به سمت مسايل انساني رفته‌اند و مي‌خواهند از اين طريق وجهه سوريه را در دنيا خراب كنند و به همين علت هم دست به دروغ پردازي مي‌زنند.

مثلاً بيمارستان  و مدارس و مراكز غير نظامي را هدف قرار مي دهند و آن را به گردن سوريه و دوستانش مي‌اندازند. يك نمونه آن همين هدف قرار دادن كاروان بشر دوستانه بود كه آن را به گردن روسيه انداختند اما معلوم است كه اينها كار خود تروريست‌هاست و اين دست دروغ پردازي‌ها، آينده را تغيير نخواهد داد.

حقيقت امروز مثل آفتاب روشن است، تنها ابرهايي جلوي آن را گرفته كه آنها هم آرام آرام كنار خواهند رفت.

فارس: يكي از انتقادات وارده به دولت سويه اين است كه علي رغم اين دشمني‌ها و نيز علي رغم وجود ظرفيت عظيم رسانه‌اي كه در كشورهاي جبهه مقاومت و دوستان سوريه وجود دارد، سوريه نتوانسته ابتكار عمل را به دست بگيرد و از اين ظرفيت به درستي استفاده كند. يعني به خوبي به شايعات پاسخ داده نشده و يا نتوانسته با تشكيل يك جبهه قوي و يكپارچه، به مقابله با تهاجم رسانه‌اي غرب برود. شما در اين زمينه چه نظري داريد؟

رامز ترجمان: ما براي هماهنگ كردن ظرفيت هاي فضاي مجازي برنامه داريم.

هفته قبل هم با دوستان ايراني جلسه داشتيم تا راه هاي بهتري براي تعامل و هماهنگي بيشتر پيدا كنيم. اين موضوع با دوستان روس هم صورت گرفته چرا كه دوستان ما در اين حوزه تجربيات خوبي دارند.

در آينده كارگروه مشتركي خواهيم داشت و فعلا در حال تدارك زمينه عملي آن هستيم.

ما قبول داريم كه در اين حوزه مشكلاتي وجود دارد.

ما هم تلاش خود را كرده ايم و مي كنيم اما يك عهدي هم با خود بستيم كه اخبارمان تنها بر اساس صداقت و راست گويي باشد. ما برعكس غربي‌ها نمي‌خواهيم به مردم دروغ بگوييم. درست است كه كم مي‌گوييم ولي حرفمان دروغ نيست.

امروز طبق نظرسنجي كه خود غربي‌ها صورت دادند، رسانه‌هاي سوري در اطلاع رساني به افكار عمومي عملكردي قابل قبول داشتند.

ما مي دانيم كه اين جنگ يك جنگ طولاني است و امكانات ما هم كم است اما قطعا در آينده نتايج خوبي خواهيم داشت.

البته اين تلاش‌ها نيازمند پشتيباني بهتر است و در واقع بايد اينطور بگويم كه ما نيازمند يك ارتش سايبري در كنار ارتش نظامي هستيم.

اين موضوع هم پيگيري شده و گام‌هاي مهمي برخواهيم داشت.

امروز شخص رئيس جمهور سوريه هر هفته با رسانه‌ها مصاحبه دارد كه عمدتا خارجي‌ هستند و از اين طريق سعي دارد تا واقعيات را به افكار عمومي جهان بگويد.

البته اين را هم بايد در نظر داشت كه وسايل ارتباطي ما در خارج با يك تحريم جدي مواجه است.

*با روس‌ها در حوزه استفاده از ماهواره صحبت كرديم

حتي ماهواره‌هاي «عرب ست» و «نيل ست» شبكه‌هاي ما را قطع كردند و در حوزه اينترنت هم محدود شده‌ايم. البته ما سعي داريم از راه‌هاي جايگزين استفاده كنيم و مثلا با روس‌ها در حوزه استفاده از ماهواره صحبت كرده‌ايم.

امروز حتي كابل‌هاي شبكه‌هاي داخلي ما را هم منهدم كرده‌اند.

اما با اين حال ما حتي در مناطق تحت اشغال تروريستها حضور فعال و جدي داريم و شبكه‌هاي ما در اين مناطق هم فعال هستند.

افكار عمومي يك زماني به اخبار غرب درخصوص سوريه اعتماد داشتند اما امروز واقعيت را فهميده‌اند.

 ما هم سعي دارم تا هر آنچه به مردم مي‌گوييم، جز صداقت نباشد. مي‌خواهيم كاري كنيم كه هرگاه كسي دنبال اخبار سوريه بود، بيايد و به رسانه‌هاي خودمان رجوع كند.

* برخي معتقدند با بحران سوريه، دوستان و دشمنان واقعي اين كشور خودشان را نشان دادند. عملكرد اين كشورها را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

رامز ترجمان: سوريه امروز به پايگاه مهم بين‌المللي تبديل شده و نگاه همه جهان به سمت اين كشور است.

ما از اول هم دوستان وفادار خود را مي‌شناختيم كه در راس آنها جمهوري اسلامي قرار دارد و سپس مقاومت اسلامي در منطقه و روسيه.

ما به دوستان خود اعتماد داريم و مي دانيم كه پيروز خواهيم بود و هيچگاه از جنگ دست برنمي‌داريم.

سوريه يك كشور مستقل خواهد بود كه اختيار خودش را در دست دارد و بر همه ائتلاف‌هاي عليه خود پيروز خواهد شد.

به لطف خدا امروز كشورهايي مثل ايران و روسيه وجود دارند كه به امنيت، صلح و ثبات منطقه اهميت مي دهند؛ برعكس كشورهاي غربي و اسراييل.

ما امروز با دوستان خود در يك جبهه هستيم و به آينده نگاهي خوشبينانه داريم.

اگر چه غربي ها تلاش دارند تا چهره ايران را تخريب كنند اما ما ايران را برادر خود مي‌دانيم و معتقديم جمهوري اسلامي يك كشور معتبر در حوزه منطقه‌اي و بين‌المللي است.

* حمايت ايران از سوريه به درخواست دولت و ملت اين كشور است

حمايت ايران از سوريه يك اقدام كاملا مشروع و به درخواست دولت و ملت سوريه بوده است.

ما در يك جنگ فراگير قرار داريم و اگر در چنين روزهايي برادران در كنار هم نباشند، پس كي بايد اين كار صورت بگيرد؟

من از همينجا درود مي فرستم به ملت، دولت و رهبري ايران كه به كمك سوريه آمدند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها