کد خبر: ۳۹۸۰۵۰
زمان انتشار: ۱۵:۲۰     ۲۸ مهر ۱۳۹۵
چندي پيش كافه‌بازار در قراردادي با شركت خارجي امكان خريد ريالي در بازي كلش را فراهم كرد كه اين امكان مدتي بعد غيرفعال شد اما از مسيرهاي ديگري در دسترس بود؛ اين رويه‌ كژدار و مريز سوال اساسي درباره قوانين صدور مجوز‌ها ايجاد مي‌كند.

به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت: از فروردين امسال فروشگاه برنامه‌هاي اندرويدي كافه بازار خريد ريالي جم كلش داخل بازي را فراهم كرد.

اين موضوع به دليل خروج ارز از كشور با اعتراض برخي افراد مواجه شد. آنها معتقدند اصل موضوع خريد در جريان بازي‌هاي خارجي، از نوع ارزي باعث خروج غير شفاف و از نوع ريالي باعث خروج شفاف ارز از كشور مي‌شود.

چندي بعد و در تير ماه اين امكان از سايت كافه بازار حذف شد. اگرچه رسما علتي براي اين واكنش اعلام نشد، اما برخي پيگيري نهادهاي نظارتي را علت اين برخورد مي‌دانستند.

اكنون در حاليكه بازي همچنان روي سايت كافه بازار موجود نيست و با جستجو هم در دسترس قرار نمي‌گيرد، اما بازي و امكان خريد ريالي براي كساني كه آن را روي گوشي نصب داشته باشند از بخش نرم افزارهاي من يا از بخش آپديت نصب شده‌ها در دسترس است.

اين رويه سوال بزرگي درباره اصل مجوز فعاليت اين بازي ايجاد كرده است.

*پاسخ كافه‌بازار/ آپارات، فيليمو، كلش و وايبر فقط از بازار حذف شد

در پيگيري خبرنگار فارس از كافه بازار در اين باره، اين بازار برنامه‌هاي اندوريدي توضيحاتي ارائه كرد.

كافه بازار اعلام كرد: «وقايع چندوقت اخير نشان مي‌دهد اعمال محدوديت بر كافه‌بازار وارد مرحله تازه‌اي شده است. از يك طرف به‌رغم حذف بازي كلش‌آف‌كلنز از وب‌سايت و اپليكيشن كافه‌بازار همچنان به خاطر اين بازي با فشار و انتقاد مواجه ‌مي‌شويم و از طرف ديگر بدون هيچ توضيحي اپليكيشن‌هاي آپارات، آپارات كودك و فيلميو به دستور مقام قضايي «فقط» در كافه بازار با منع انتشار روبرو مي‌شوند.

* دستور حذف از بازار با وجود تأييديه بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌‌اي

جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي هيچ نهادي اقدام به صدور مجوز نشر محتواي ديجيتال نمي‌كند و در پاسخ به خبر خبرگزاري فارس بايد تاكيد كنيم كه كافه‌بازار براي ارائه محصولات، داراي مجوز از مركز رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و در خصوص اين بازي خاص نيز هماهنگي‌هاي لازم را پيش از عقد قرارداد با بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، زير مجموعه همين وزارتخانه صورت داده بود و با وجود اخذ تأييديه مجبور به حذف اين بازي و چندين برنامه ديگر از وب‌سايت خود شده است.

كافه بازار درحالي راه انتشار بازي محبوب كلش آف كلنز را از طريق مجراي داخلي و قانوني فراهم كرد كه تا پيش از آن ناتواني كاربران ايراني از امكان پرداخت داخلي اين برنامه، منجر به روي آوردن به روش‌هاي پيچيده و غير قانوني شده بود. سايت‌هاي خريد و فروش جم، خريد و فروش اكانت كلش و فروش گيفت‌كارت اپ‌استورهاي خارجي و فروش ويزا كارت و مستر كارت و ... ظهور كردند. اگرچه پليس فتا گزارشي از ميزان تخلفات و كلاهبرداري‌هايي كه در اين بخش رخ داده، ارائه نكرده اما اخطارهاي اين نهاد درباره خريد و فروش جم و اكانت، نشان از گستردگي تخلفات داشت. حجم بالاي خروج غير شفاف ارز از كشور بدون اخذ ماليات، فقدان نظارت متمركز، بروز تخلفات و كلاهبرداري‌هاي گسترده و … از جمله مشكلاتي بود كه با رشد غيررسمي اين بازي در كشور ايجاد مي‌شد. مقايسه‌ آمارهاي ما با گزارش اخير بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي نشان مي‌دهد بيش از 80 درصد فروش بازي‌ها در كشور در سال 94 به صورت قاچاق و غيررسمي انجام شده است و كانال رسمي بازار تنها حدود 12 درصد سهم فروش را در اختيار داشته است.

ما در كافه‌بازار به عنوان مرجع برنامه‌هاي اندرويدي براي فارسي‌زبانان خود را موظف مي‌ديديم به نوعي به اين نياز كاربران پاسخ دهيم و درخواست‌هاي آن‌ها را به نتيجه برسانيم. از راه كاملاً قانوني و رسمي به مذاكره با ناشر بازي پرداختيم و به صورت قانوني و رسمي با هماهنگي نهادهاي نظارتي با ايشان قرارداد بستيم.

فرودين ماه امسال بازي با تأييد بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي (متولي بازي‌ها در كشور) و اعلام رده‌بندي سني 12+، پس از گذشت 3٫5 سال از انتشار جهاني آن با رعايت هنجارها و عرف داخلي به زبان فارسي در كافه‌بازار منتشر شد.

حالا ديگر كاربران به دنبال راه‌هاي غيررسمي پرداخت نمي‌رفتند، از كاربران مجهول اكانت نمي‌خريدند و پرداخت‌ها از راه رسمي و قانوني انجام مي‌شد. از طرفي با جايگزيني راهكارهاي داخلي در فرآيند پرداخت، ارز كمتري از كشور خارج مي‌شد و كارمزد و ماليات به جاي شركت‌ها و دولت‌هاي خارجي به شركت‌هاي بومي و دولت ايران تعلق مي‌گرفت.

*قرارداد كافه‌بازار با سوپر سل فسخ شد/ مبناي قانوني مشخص نيست

اما طولي نكشيد كه كافه‌بازار مجبور شد در راستاي اجراي دستور مرجع قانوني و با توجه به تبعات حقوقي، مالي و فني ناشي از فسخ قرارداد، اين بازي را از وب‌سايت خود حذف كند. دستوري كه مشخص نبود دقيقاً با چه هدفي و به چه دليل صادر شده و بر چه قانوني دلالت دارد.

ما براي احقاق حق خود و كاربران ايراني و همچنين حفظ آبروي بين‌المللي در حال پيگيري اين موضوع هستيم و قول داده‌ايم كه تمام تلاشمان را بكنيم كه مشكل به زودي برطرف شود.

مطرح كردن همكاري‌هاي بين‌المللي منطبق بر قانون و تعاملات از مجراي بانكي سوييفت، به عنوان اتهام خارج كردن ارز از كشور براي يكي از بزرگترين شركت‌هاي كارآفريني سال‌هاي اخير كه با شكل‌دهي صنعتي جديد در كشور عرضه كننده محصولات بيش از 20 هزار توليدكننده داخلي است، شايد براي سرپوش گذاشتن روي حجم بالاي خروج ارز از كشور آن هم به صورت قاچاق در واردات محصولاتي مانند گوشي موبايل، لوازم آرايش، خودرو و … باشد.

شايد فشار آوردن بر يك شركت رسمي و داراي مجوز ايراني راحت‌ترين كار براي نمايش انجام اقدامات در حوزه جلوگيري از خروج ارز از كشور باشد.

اما براي كساني كه مي‌خواهند واقعيت را دقيق‌تر بدانند بايد گفت، تحليل به همين سادگي نيست. خود بازي‌سازان و برنامه‌نويسان داخلي بر اين نكته اذعان دارند كه ورود بازيگران جدي خارجي و رقابت با ايشان باعث بالا رفتن كيفيت كار و اقبال بيشتر كاربران ايراني به اين صنعت و رشد آن مي‌شود.

متأسفانه برخوردهاي سليقه‌اي به همين مورد ختم نمي‌شود. چند ماه پيش دستور حذف اپليكيشن وايبر از كافه‌بازار به دست ما رسيد و به دستور عمل كرديم اما با وجود پيگيري‌ها هنوز پاسخ اين سؤال را نگرفته‌ايم كه چرا برنامه‌اي كه جلوي فعاليت آن در كشور گرفته نشده (فيلتر نيست) و از طرفي به راحتي از طريق وب‌سايت رسمي برنامه، ماركت بين‌المللي گوگل‌پلي و حتي ساير بازارهاي اپليكيشن داخلي قابل دريافت است، بايد از كافه‌بازار حذف شود.

ما هنوز باور نكرده‌ايم كه هدف مسئولان سوق دادن كاربران از كافه‌بازار به سمت ماركت‌هاي خارجي باشد و اين سرويس محبوب بومي زمين‌گير شود. اما چنين تصميماتي جز اين سرانجامي نخواهد داشت.

 چند روز پيش اتفاقي مشابه براي اپليكيشن‌هاي بومي آپارات، آپارات كودك و فيليمو رخ داد. اپليكيشن‌هايي كه مجموعاً بيش از 5 ميليون كاربر فعال دارند. طبق دستور مقام قضايي اين برنامه‌ها بايد از كافه‌بازار حذف  شوند و  جالب است كه نه ناشر اپليكيشن و نه هيچ سايت و فروشگاه ديگري از انتشار اين برنامه‌ها منع نشده‌اند. به نظر مي‌رسد اين ممنوعيت فقط كافه‌بازار را هدف گرفته است.

اين تصميمات و اقدامات سليقه‌اي كه نقطه مقابل حمايت از توليد ملي و كسب و كار دانش‌بنيان است، به كسب و كارهاي داخلي ضربات جدي وارد خواهد كرد. ما به عنوان يك شركت ايراني هرگز درخواست حمايت و كمك مالي از دولت نداشته‌ايم. خواسته اصلي‌مان اين است كه راه براي ما و ديگر كسب و كارهاي نوپا باز باشد، به قانون تمكين شود و تصميم‌گيري بر طبق آن صورت گيرد تا بتوانيم با تكيه بر قوانين براي رشد صنعت برنامه‌ريزي كنيم و هر روز با تصميمات سليقه‌اي روبرو نشويم.

آيا بهتر نيست به جاي برخورد سليقه‌اي و غير مستدل با توليدكنندگان محتوا، نهادي واحد كه تصميم نهايي را اتخاذ مي‌كند، براي اخذ مجوز معرفي شود؟ اعمال محدوديت براي كسب و كارهاي داخلي كه مطابق قوانين فعاليت مي‌كنند نه تنها منجر به حذف مجراهاي رسمي داخلي و تحميل هزينه‌هاي مالي و اعتباري به آنها خواهد شد بلكه به رشد بازارهاي سياه، دلالان ويزا و مستركارت و اكانت‌هاي بازي كمك خواهد كرد.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها